همگی ما تجربه سکسکه یا انقباض غیر ارادی دیافراگم را داشته‌ایم و هر دوی آنها آزاردهنده و خجالت آور هستند به خصوص وقتی که مدت زمانی طولانی ادامه داشته باشد. احتمالا تابحال روشهای زیاد و عجیب و غریبی هم برای رفع آن دیده و شنیده‌اید. ما قصد داریم تا ابتدا عوامل بوجود آورنده سکسکه را بررسی کنیم و در ادامه روشهایی برای رفع آن به شما یاد خواهیم داد.

عوامل بوجود آورنده سکسکه

سریع غذا خوردن

سکسکه (اصطلاح پزشکی: singultus) یک وضعیت بسیار رایج است که تقریبا در اکثر موارد در عرض چند دقیقه یا چند ساعت رفع می‌شود اما اگر شما برای از بین بردن آنها نیاز به کمک دارید. طبق گفته مارک ویشینگارد متخصص گوارش در سانتا مونیکا می‌گوید: علت اصلی سکسکه مربوط به غذا خوردن می‌شود یعنی خیلی سریع غذا خوردن یا غذاهای تحریک کننده (غذاهای تند یا غذاهایی که خیلی سرد یا گرم هستند). دکتر ویشینگارد گفت: پیشگیری از آن اساسا یادگیری آرام غذا خوردن و بیش از حد نخوردن آن است. آسان نیست البته.

عادات بد

به گفته دکتر میخائیل وارشافسکی (معروف به مایک) پزشک خانواده، نوشیدن الکل و کشیدن سیگار تنها عادات بدی نیستند بلکه آنها می‌توانند موجب این وضعیت شوند. برای کنار گذاشتن سیگار و ترک آن روشهای بسیاری وجود دارد بهتر است این روشها را مطالعه کنید.

وضعیت احساسی

به گفته دکتر مایک استرس عاطفی یا هیجان می‌تواند منجر به سکسکه شود. هنگامی که احساس می‌کنید آدرنالین شروع به پمپاژ کردن یا بالا بردن ضربان قلب شما می‌کند، به یاد داشته باشید نفس بکشید.

ریفلاکس گوارشی (GERD)

سکسه همچنین می‌تواند مربوط به مشکل شایعی باشد که (GERD (gastro-esphaegal reflux disease یا بیماری ریفلاکس گوارشی نامیده می‌شود. دکتر ویشینگارد گفت: سکسه ناشی از ریفلاکس گوارشی می‌تواند یک چرخه باطل را ایجاد کند بطوری که ریفلاکس گوارشی می‌تواند منجر به سکسکه شود و سکسه نیز ریفلاکس را بدتر کند. در حقیقت سکسکه می‌تواند بعضی چیزها را راجع به سلامت شما بگوید.

جراحی

با توجه به اظهارات دکتر آدام اسپلاور متخصص گوارش، در بعضی موارد جراحی شکم می‌تواند موجب سکسکه شود و همچنین تومورهای شکم و یا سیستم عصبی مرکزی (اینها معمولا مقاوم به درمان هستند) یا سکته مغزی. اگر علائم شما در عرض چند ساعت کاهش نیافت بهترین توصیه این است که به پزشک مراجعه کنید.

سکسکه‌ای که بیش از ۴۸ ساعت طول بکشد

این‌ها به عنوان سکسکه دائم تعریف می‌شوند و باید همیشه در این مورد با پزشک مشورت کرد. دکتر ویشینگارد می‌گوید: علل سکسکه می‌تواند شامل بیماری ریفلاکس گوارشی، عوارض جانبی دارو، بیماری‌های عصبی و همچنین سرطان باشد، هر چند که موارد اخیر نادر است.

درمانهای خانگی سکسکه

ما در اینجا نه درمان خانگی آسان برای این معضل داریم شما می‌توانید هر کدام از این درمانها را بنابر سلیقه خود انتخاب کنید و در صورت بهبود نیافتن به پزشک مراجعه کنید تا رفع مشکل شود.

خوردن چیزی شیرین

خوردن یک قاشق شکر یک درمان محبوب رفع سکسکه است به دلیل اینکه بافت دانه‌ای آن می‌تواند کمی مری را تحریک کند و باعث می‌شود اعصاب فرنیک خودشان را دوباره تنظیم کنند اگر چه هیچ مدرکی دال بر این اثر وجود ندارد.

کمی ترشی خوب است

یک قاشق چایخوری سرکه بخورید. مزه ترش آن می‌تواند ضربه‌های سکسکه را متوقف کند.

کره بادام زمینی

یک قاشق بزرگ از کره بادام زمینی یک درمان سنتی است که وقتی به دنبال خلاص شدن از شر سکسکه هستید، می‌تواند به شما کمک کند. در روند جویدن و به کار گرفتن زبان و دندان، الگوهای بلعیدن و نفس کشیدن شما به هم می‌خورد. از این رو سکسکه پس زده می‌شود.

سس تند

این احتمالا از این جهت عمل می‌کند که گرما و سوزش آن باعث می‌شود بدن شما در عوض فرایند سکسکه روی این سوزش تمرکز کند.

عسل

یک قاشق چایخوری عسل که در آب گرم حل شده باشد روی پشت زبان بگذارید و آن را ببلعید. عسل هم می‌تواند عصب واگ را غلغلک دهد تا سکسکه را متوقف کند. علاوه بر این فایده دیگری هم دریافت خواهید کرد چون عسل یک ماده ضد عفونی کننده و ضد سرفه است.

درمان شکلاتی خوشمزه

روند خلاص شدن از شر سکسکه با این روش کمی مشکل‌تر است. مقداری پودر نوشیدنی شکلاتی را مستقیما از قاشق بخورید. بلعیدن پودر نوشیدنی شکلاتی با قاشق آسان نیست و می‌بایست سکسکه را درمان کند.

استفاده از پاکت قهوه‌ای

درون یک پاکت قهوه‌ای کوچک خیلی آرام و عمیق نفس بکشید (اگر سرتان گیج رفت ادامه ندهید). این کار دی اکسید کربن را در خون افزایش می‌دهد و دیافراگم را مجبور می‌کند تا عمیق‌تر فرو رود تا اکسیژن بیشتری را به بدن برساند که این کار ممکن است اسپاسم سکسکه را متوقف کند.

مقداری تخم شوید بجوید

این یک ترفند ساده و دلپذیر در مورد چگونگی خلاص شدن از شر این وضعیت است. یک قاشق چایخوری از دانه‌های شوید را به آرامی بخورید. این درمان سنتی ممکن است خوب عمل کند زیرا بلع این بذر باعث تحریک عصب واگ می‌شود و سکسکه را متوقف می‌کند.

از ترفند دستمال توالت استفاده کنید

یک لایه دستمال توالت را روی یک لیوان بگذارید و سپس از طریق دستمال آب بنوشید. شما فشار سخت‌تری به دیافراگم وارد می‌کنید تا بتوانید آب را بنوشید و به این ترتیب از حرکات عضلانی اسپاسمی آن جلوگیری می‌کنید.

درمان پزشکی

اگر دنبال رفع سریع آن هستید، این چند درمان خانگی موثر خواهند بود. اگر با این حال هنوز هم سکسکه مداوم دارید، دکتر ویشینگارد می‌گوید درمان شامل داروهای مسدود کننده اسید و همچنین داروهایی است که بر سیستم عصبی اثر می‌گذارند مثل تورازین، باکلوفن و نورونتین. روش‌های جراحی کوچک  (مانند مسدود کردن عصب) نیز در مواردی که داروها موثر نیست وجود دارد.

ترجمه و تالیف اختصاصی توسط مجله قرمز

منبع: ریدرز دایجست