در این مقاله‌ از مجله قرمز، به بررسی سودآوری آمازون که یک فروشگاه اینترنتی موفق است، می‌پردازیم. فروشگاه آمازون، که بزرگ ترین خرده فروشی اینترنتی در شمال آمریکاست، علاوه بر داشتن سهم بازار بسیار زیاد، فروش و میزان سود بالایی نیز دارد. سودآوری آمازون در سه ماه پایانی سال ۲۰۱۵، حدود ۴۸۲ میلیون دلار بوده است. سه ماه بعد، یعنی در سه ماه اول سال ۲۰۱۶، به سود ۵۱۳ میلیون دلاری رسید و در سه ماه بعدی، سودی برابر با ۸۵۷ میلیون دلار به دست آورد! بنابراین می‌توان گفت در شش ماه اول از سال ۲۰۱۶، سودآوری آمازون برابر با ۱٫۳۷ میلیارد دلار بوده است. میزان سود این شرکت در هیچ شش ماهی تا به حال به این اندازه نرسیده بوده است.

بعد از چندین سال گزارش سود صفر یا سود اندک، آمازون اکنون در حال گزارش دادن سود بالای خود در سه ماهه های سال می‌باشد. البته به طور همزمان، مخارج این شرکت نیز سریع تر افزایش یافته است؛ سوال این است: چه چیزی باعث سود آوری آمازون در این برهه از زمان شده است؟

میزان بسیار زیاد سودآوری آمازون

چه عاملی باعث افزایش فوق العاده ی سودآوری آمازون شده است؟

۱- درآمد از یک کانال جدید

درآمد های آمازون از مناطق مختلفی تامین می‌شود. اما مهم ترین آن ها منطقه‌ی شمال آمریکاست (۶۰% از درآمد آمازون از این منطقه تامین می‌گردد). ۳۳% از درآمد این شرکت از طریق فروش بین المللی است و ۷% از آن نیز مربوط به خدمات و سرویس های وب آمازون می‌باشد که مورد آخر، با سرعت زیادی نیز در حال رشد است. توجه شما را به سودآورترین منطقه برای آمازون، یعنی آمریکای شمالی معطوف می‌کنیم. قسمتی از درآمد این شرکت، از راه فروش کالاهایی است که خود، به طور مستقیم به مشتری می‌فروشد و قسمتی از آن، مربوط به دریافت کمیسیون از فروشگاه هایی است که محصولاتشان را از طریق آمازون به فروش می‌رسانند و مبلغی به ازای فروش هر محصول خود نیز به آمازون می‌پردازند. نرخ این کمیسیون ها هم بسته به نوع محصول، از ۸% تا ۲۵% متفاوت است که البته برای بیشتر دسته بندی های محصولات، این قیمت برابر ۱۵%  از قیمت محصول مورد نظر می‌باشد. به بیان دیگر، مثلاً با فروش یک محصول ۱۰۰ دلاری که یک فروشگاه از طریق سایت آمازون به فروش می‌رساند، ۱۵ دلار آن سهم آمازون است. تعداد کالاهایی که توسط فروشگاه های دیگر، و از طریق سایت آمازون به فروش می‌رسد، در حال افزایش می‌باشد. در سه ماهه‌ی دوم سال ۲۰۱۶، میزان ۴۹% از کل محصولاتی که از طریق سایت آمازون به فروش رفت، متعلق به فروشگاه هایی به جز آمازون بود و در سال ۲۰۱۵ این رقم برابر ۴۵% بوده است.

فروشندگان، به سرعت در حال اضافه کردن محصولات جدیدی برای فروش توسط سایت آمازون هستند و این موضوع، سودآوری آمازون را نیز بسیار زیاد کرده است. همچنین از سایر خدمات آمازون نیز استفاده می‌کنند؛ مثلاً مبلغی پول به آمازون می‌دهند تا کالاهای آن ها را به طور ویژه و از طریق سرویس حمل و نقل مخصوص آمازون، به دست مشتریان برساند. مثلاً در سه ماهه‌ی پایانی سال ۲۰۱۵، ۵۰% از محصولات فروشگاه های مختلف، توسط سرویس حمل و نقل ویژه‌ی آمازون (FBA/Fulfillment By Amazon) به دست مشتریان رسانده شد.

سود آوری آمازون

۲- تاثیر بازدید کنندگان سایت

فروشگاه اینترنتی آمازون در مدت یک ماه (از هفتم جولای تا هفت آگوست) بازدیدی حدود ۱۱۰٫۹ میلیون نفر داشته است (حدود یک سوم جمعیت آمریکا) که ۷۶۸٫۹ صفحه را مشاهده کرده اند. یکی از رقبای آمازون که شرکت Ebay است، حدود ۶۳٫۵ میلیون بازدید داشته (رقمی حدوداً نصف بازدیدهای آمازون) که ۲۹۳٫۴ میلیون صفحه را مشاهده نموده اند. این آمار توسط سایت Alexa (که یکی از شرکت های زیرمجموعه‌ی آمازون نیز می‌باشد) ارائه شده است.

ارزش محصولاتی که توسط سایت آمازون به صورت اینترنتی فروخته شده است، چه محصولات خود این شرکت و چه محصولاتی که سایر فروشندگان از طریق وب سایت آمازون به فروش می‌رساندند، در سال ۲۰۱۵ حدود ۱۱۲٫۸ میلیارد دلار (تقریباً ۳۳% از کل کالاهای خرده فروشی که به صورت آنلاین در آمریکا فروخته می‌شود) بوده است. این رقم در سال ۲۰۱۴ حدود ۲۹٫۲% بوده است.

یک سرویس که آمازون برای کاربران خود تهیه کرده است و سودآوری آمازون را بسیار بیشتر کرده است، سرویس عضویت ویژه است که با پرداخت سالیانه ۹۹ دلار، هر فرد می‌تواند از سرویس حمل و نقل ویژه برای تحویل سفارش اینترنتی خود بهره مند شود و همچنین خدماتی مانند ویدئو و فیلم یا موزیک رایگان از آمازون دریافت نماید. تخمین زده شده است که افرادی که عضو ویژه‌ی آمازون هستند، سالیانه حدود ۱۲۰۰ دلار از طریق این سایت خرید اینترنتی انجام می‌دهند. موسس این شرکت بیان کرده است که سرویس عضویت ویژه در آمازون، یک برنامه‌ی ترکیبی (دیجیتالی- فیزیکی) (a physical-digital hybrid program) است که شبیه هیچ یک از موارد مشابه قبلی نمی‌باشد. هر فردی که با پرداخت ۹۹ دلار به طور سالیانه، عضو ویژه‌ی آمازون می‌شود، در ابتدا با خود می‌اندیشد که چه کاری می‌تواند انجام دهد تا بیشترین ارزش را توسط این موقعیت برای خود ایجاد نماید. بنابراین، افرادی که عضو ویژه می‌شوند، خرید اینترنتی بیشتری را نیز انجام می‌دهند.

وقتی این مشتریان ویژه، برای خرید اینترنتی خود می‌خواهد بین سایت آمازون و هر فروشگاه دیگری، یک انتخاب داشته باشند، تعداد زیادی از آن ها آمازون را انتخاب می‌کنند. چرا که می‌دانند سرویس حمل و نقل ویژه توسط سایت آمازون برای آن ها محصول سفارشیشان را در هر کجای آمریکا که باشند، تا حداکثر ۲ روز به دستشان می‌رساند.

طبق گزارشات سال ۲۰۱۶، حدود ۹۴٫۵% از مصرف کنندگانی که حداقل دو بار در هر ماه خرید اینترنتی دارند، مشتریان فروشگاه اینترنتی آمازون هستند و ۷۱% از آن ها عضو ویژه‌ی آمازون می‌باشند.

سودآوری آمازون با سرویس ویژه

بعد از گزارش سود ۸۵۷ میلیون دلاری آمازون در سه ماهه‌ی دوم سال ۲۰۱۶، که تا به حال بیشترین میزان سودآوری آمازون بوده است، ارزش سرمایه‌ی این شرکت به رقم ۳۶۵٫۲ میلیارد دلار رسیده است. با این رقم، آمازون بعد از شرکت های اپل (Apple)، آلفابت یا گوگل (Alphabet) و مایکروسافت (Microsoft)، در رده‌ی چهارم ارزش سرمایه‌ی شرکت ها قرار گرفته است. همچنین این شرکت، برترین خرده فروش اینترنتی سال نیز محسوب شده است.

ترجمه ی اختصاصی مجله قرمز

بر اساس مطلبی منتشر شده در آگوست سال ۲۰۱۶ از منبع : digitalcommerce360.com

  • برای خواندن مطالب بیشتر در مورد تجارت الکترونیک و شرکت آمازون، پیشنهاد می‌شود به مقاله ی غول اینترنتی آمازون رجوع کنید.
  • خوشحال می‌شویم نظرات و پیشنهادات خود را در قسمت زیر با ما در میان گذارید و به بهبود مطالب در آینده کمک نمایید.