امروزه در بسیاری از سازمان‌ها (چه ایرانی و چه خارجی) یک سری سوالات استخدامی متداول از افراد پرسیده می‌شود. سوالاتی که روتین و شبیه به هم بوده و کاندیدای مورد نظر می‌تواند قبل از جلسه‌ی استخدام، به پاسخ درست این سوالات استخدامی متداول فکر کند. پرسیدن سوالات استخدامی متداول باعث می‌شود که شما نتوانید به عنوان کارشناس منابع انسانی در یک سازمان، کاندیدای مورد نظر را به درستی بسنجید و دچار خطا می‌شوید. به همین جهت، بهتر است سوالاتی را در مصاحبه‌ی استخدامی خود از فرد مقابل بپرسید که تا حدی غیر منتظره باشد و او از قبل جواب از پیش تعیین شده‌ای را برای آن در نظر نگرفته باشد. در این صورت است که شما می‌توانید فرد مورد نظر را به درستی ارزیابی کنید.

9 تا از سوالات استخدامی متداول که نباید در جلسات مصاحبه از افراد بپرسید!

البته منظور ما از اینکه سوالات استخدامی متداول را ملاک قرار ندهید، این نیست که تمامی سوالات شما بسیار عجیب و غریب و غیر منتظره باشد؛ بلکه تعدادی از سوالات هستند که به هر حال سوالاتی هستند که از پیش می‌توان آن‌ها را حدس زد و در بسیاری از مصاحبه‌های استخدامی به عنوان سوالات کلی، از فرد پرسیده می‌شود. اما:

بهتر است لابه‌لای این سوالات تکراری، سوالاتی غیر منتظره نیز از فرد بپرسید و یا آن دسته از سوالات تکراری را اندکی از حالت تکراری بودن بیرون بیاورید و کمی خلاقیت به خرج بدهید.

اگر نمی‌دانید این کار را به چه صورت انجام دهید، در ادامه با سوالات استخدامی متداول با ما همراه باشید.

۹ تا از سوالات استخدامی متداول که نباید در جلسات مصاحبه از افراد بپرسید!

در این قسمت، ۹ تا از قابل پیش‌بینی‌ترین سوالات استخدامی متداول را که در جلسات مصاحبه از افراد پرسیده می‌شود، برای شما آورده‌ایم. همچنین، ۲۴ سوال جایگزینِ این سوالات را نیز ذکر نموده‌ایم تا شما بتوانید تصویر بهتر و به واقعیت نزدیکتری از کاندیدای مورد نظر داشته باشید و در ارزیابی فرد، احتمال خطای شما در تشخیص میزان صادق بودن فرد نیز به حداقل برسد.

سوال متداول اول: در مورد خودتان برای ما کمی توضیح دهید.

در بیشتر مصاحبه‌های استخدامی، ابتدا از شما این سوال را می‌پرسند. کاندیداهای زیادی هم قبل از جلسات مصاحبه، به پاسخ این سوال فکر می‌کنند و عمدتاً جواب از پیش تعیین شده‌ای را در نظر می‌گیرند تا در هر جلسه‌ی مصاحبه‌ای، به فرد مصاحبه‌کننده بگویند.

شاید بهتر باشد کمی این سوال را از حالت تکراری بودن آن خارج کنید. مثلاً بپرسید:

سوال جایگزین ۱: چه طور به این جایگاهی که هم‌اکنون در آن هستید، رسیدید؟ یا: داستان شما چیست؟ و امثال این سوالات…

ممکن است در نگاه اول، این سوالات همگی شبیه هم باشند، اما توجه داشته باشید که تغییرات کوچک هم گاهی باعث می‌شوند که کاندیدای مورد نظر به فکر فرو برود. وقتی کاندیدا در مورد سوال شما فکر می‌کند که چه چیزی بگوید، احتمال این‌که صادقانه به شما جواب دهد نیز بیشتر می‌شود چون از قبل به این سوال فکر نکرده که آن را چگونه پاسخ دهد.

سوالاتی مانند چه طور به اینجا رسیدید یا داستان زندگی شما چیست، باعث می‌شود که فرد، به مهم‌ترین چیزها از نظر خودش فکر کند و آن‌ها را ذکر نماید.

سوال جایگزین ۲: خودتان را در سه کلمه توصیف کنید.

این سوال در عین اینکه وقت کمی را در مصاحبه می‌گیرد، باعث می‌شود کاندیدای مورد نظر به سه تا از مهارت‌های خودش که به نظرش مهم‌ترین مهارت‌های وی به حساب می‌آیند، فکر کند و آن‌ها را نام ببرد.

همچنین شما می‌توانید عمیق‌تر شده و مثلاً در ادامه بپرسید: آیا می‌توانید یک مثال در مورد این مهارتی که گفتید، به ما بگویید؟ این سوال باعث می‌شود که شما اطمینان حاصل کنید که سه مهارتی را که ذکر کردند، فقط برای جلب رضایت شما نبوده و واقعیت دارد.

سوال جایگزین ۳: اگر یکی از افرادی را که شما در رزومه‌ی خودتان به آن‌ها اشاره کردید، به اینجا بیاوریم یا با وی تماس بگیریم، به نظرتان شما را چگونه توصیف می‌کند؟

این سوال، ممکن است کمی سخت باشد، اما صادقانه‌ترین جواب‌ها را از این سوال می‌توان به دست آورد. به دلیل اینکه آن‌ها می‌ترسند که شما به افرادی که در رزومه‌شان ذکر کرده‌اید، تلفن بزنند و از آن‌ها بپرسند که شما چگونه‌اید (هر چند، شاید شما اصلاً مایل نباشید به آن افراد زنگ بزنید!)

(افرادی که در رزومه ذکر کرده‌اند، می‌تواند شامل کارفرمایان قبلی، دوستان و آشنایان آن‌ها باشد).

اگر می‌خواهید جواب صادقانه‌ای از کاندیدای مورد نظرتان در جلسه‌ی مصاحبه بگیرید، سوالتان را اینگونه آغاز کنید: اگر ما با افرادی که در رزومه‌تان ذکر کرده‌اید تماس بگیریم، …….

تغییرات کوچک هم گاهی باعث می‌شوند که کاندیدای مورد نظر به فکر فرو برود.

سوال متداول دوم: شما در مورد شرکت ما چه می‌دانید؟

دومین سوال در بین سوالات استخدامی متداول این است که فرد مورد نظر در مورد شرکت شما چه می‌داند. هر کاندیدایی که آن شغل برایش کمترین اهمیتی داشته باشد، قبل از آمدن به جلسه‌ی مصاحبه اندکی در مورد شرکت شما سرچ می‌کند. هر فرد می‌تواند با نگاهی ده دقیقه‌ای به وبسایت شرکت شما، بفهمد که چه خبر است و حوزه‌ی کاری شما چیست.

اگر فرد، قسمت”درباره‌ی ما” در سایت شما را مطالعه‌ای گذرا کرده باشد، می‌تواند به این سوال پاسخ دهد. اما به راستی این کار چه فایده‌ای دارد و چه نکات مهمی را در مورد کاندیدای مورد نظر برای شما آشکار می‌کند؟ بهتر است کمی سوالتان را خاص‌تر کنید:

سوال جایگزین ۴: ارزش‌های شرکت ما را چگونه می‌بینید؟

آن دسته از کاندیداهایی که قبلاً در مورد شرکت شما سرچ کرده‌اند، می‌توانند با اندکی فکر کردن چیزی بگویند. اما کاندیداهای تنبلی که در مورد شرکتتان همان سرچ ساده را هم انجام نداده‌اند، جوابی به ذهنشان نمی‌رسد.

ممکن است برای شرکت شما، یک ارزش، انجام کارهای خیریه باشد و یا مسائل محیط زیست و غیره. این‌ها جواب‌های احتمالی بر طبق فرهنگ و نوع سازمان شما هستند که ممکن است در سایتتان ذکر کرده باشید.

سوال جایگزین ۵: چیزی را در مورد شرکت ما بگویید که از در وبسایت شرکت ذکر نشده است.

ممکن است بسیاری از افراد نتوانند به این سوال پاسخ دهند؛ اما شما می‌توانید افرادی را که علاقه و اشتیاق زیادی به کاری که شما انجام می‌دهید دارند را با پاسخ دادنشان به این سوال، تشخیص دهید.

یک سوال سخت در جلسه‌ی مصاحبه: یک چیزی در مورد شرکت ما بگویید که در وبسایت ما وجود ندارد.  

یک سوال سخت در جلسه‌ی مصاحبه: یک چیزی در مورد شرکت ما بگویید که در وبسایت ما وجود ندارد.  

سوال متداول سوم: چرا ما باید شما را استخدام کنیم؟

سومین سوال در بین سوالات استخدامی متداول این است که می‌پرسند چرا باید شما را استخدام کنیم. کاندیدای مورد نظر، ممکن است قبل از جلسه‌ی مصاحبه، شرح شغل مربوطه را خوانده باشد و بداند که چه ویژگی‌هایی در این شغل برای شما مهم است و زیرکانه آن‌ها را ذکر کند، بدون اینکه خودش آن ویژگی‌ها را داشته باشد. این پاسخ مسلماً به درد شما نمی‌خورد. بهتر است این سوال را به سوال دیگری جایگزین کنید:

سوال جایگزین ۶: شما چه ویژگی یا مهارتی دارید که سایر کاندیداها که برای مصاحبه آمدند، فاقد آن هستند؟

این سوال، کمی ظالمانه به نظر می‌رسد! شما ممکن است مدتی به کاندیدای مورد نظر فرصت دهید تا فکر کنند و پاسخی برای این سوال آماده کنند. در واقع این سوال، برای سنجش مهارت عملکرد تحت فشار است. به این معنا که بررسی می‌کند که فرد مورد نظر، تا چه حد تحت فشار واکنش خوبی از خود نشان می‌دهد. همچنین می‌توانید مهارت خلاقیت فرد را نیز با ارائه‌ی یک پاسخ خلاق و منحصر به فرد، بسنجید.

سوال جایگزین ۷: نقطه تمایز شما نسبت به دیگران چیست؟ (چه چیزی شما را از دیگران جدا می‌کند؟)

این سوال باعث می‌شود کاندیدای مورد نظر، فراتر از جواب‌های کلیشه‌ای مانند: من خلاق، با پشتکار زیاد، و … هستم، فکر کند.

سوال جایگزین ۸: در مورد خودتان چیزی را به من بگویید که نمی‌دانم.

فرد مورد نظر ممکن است یکی از عادت‌های جالب و یا بامزه‌اش را به شما بگوید و یا از تفریحات خودش برای شما توضیح دهد یا یک موضوع نامناسب در مورد خودش را بگوید. اما اگر به قدر کافی باهوش باشد، چیزی را می‌گوید که از مهارت‌های مرتبط با شغل وی، پشتیبانی کند و در واقع، تایید کننده‌ی یکی از مهارت‌های او برای کسب این شغل باشد.

یک سوال استخدامی دشوار: شما چه ویژگی یا مهارتی دارید که سایر کاندیداها که برای مصاحبه آمدند، فاقد آن هستند؟

یک سوال استخدامی دشوار: شما چه ویژگی یا مهارتی دارید که سایر کاندیداها که برای مصاحبه آمدند، فاقد آن هستند؟

سوال متداول چهارم: بزرگ‌ترین نقطه ضعف شما چیست؟

چهارمین سوال در بین سوالات استخدامی متداول این است که از شما بزرگ‌ترین نقطه ضعفتان را می‌پرسند. این سوال در عین اینکه کمی خجالت‌آور است، مصاحبه شونده را به دردسر می‌اندازد. همچنین اگر نگاهی به اینترنت بیندازید و سرچ کنید، بسیاری به افراد جویای کار توصیه کرده‌اند که در پاسخ به این سوالات، در عین اینکه صادق باشند، اما کمی مثبت باشند. در هر حال نیز جواب درستی برای این سوال را کسی نمی‌داند و پاسخ‌ها بسیار مختلفند.

در پاسخ به این سوال، بسیاری از افراد می‌ترسند و خودشان را با گفتن این نقطه ضع که ” من ایده‌آل گرا هستم”، راحت می‌کنند.

سوال جایگزین ۹: بزرگ‌ترین شکست شما در زندگیتان چه بوده است؟

شکست، غالباً ضعف‌ها را نشان می‌دهد. بنابراین در عین حال که به فرد در حال پاسخ به این سوال گوش می‌دهید، از او این سوالات را بپرسید:

چرا این کار شکست خورد؟ آیا به خاطر کمبود تعهد، اشتیاق، مهارت، ارتباطات و غیره بود؟ یا اینکه فقط شرایط خوبی نبود و خوش شانس نبودید؟

سوال جایگزین ۱۰: برای ما در مورد زمانی بگویید که به شما وظیفه‌ای محول شده بود ولی نمی‌دانستید که چگونه آن را انجام دهید و به اتمام برسانید.

شما باید به دنبال افرادی باشید که نقاط ضعف و عدم اطلاعات کافی خودشان در یک یا چند زمینه را اقرار کنند. همچنین به دنبال کسی باشید که دوست داشته باشد این نقاط ضعف را کمتر کرده و از شکست‌هایش یاد بگیرد و رشد کند. نباید به دنبال افرادی باشید که تسلیم می‌شوند، بدون اینکه تلاشی برای یادگیری داشته باشند.

سوال جایگزین ۱۱: وقتی که من با افرادی که در رزومه‌تان اشاره کردید تماس بگیرم، به نظرتان چه نقطه ضعف‌هایی از شما را به عنوان بزرگ‌ترین نقاط ضعفتان بیان می‌کنند؟

توجه داشته باشید که اگر فرد مورد نظر، برای بیان نقاط ضعف، به تجربه‌ای اشاره کند و در آن، تقصیر را به گردن دیگران بیندازد، عملاً از پاسخدهی به سوال شما طفره رفته است. این افراد، مسئولیت اشتباهات خودشان را به عهده نمی‌گیرند و دائماً دیگران را مقصر می‌دانند.

اگر شما به عنوان کارفرما، در جلسه‌ی مصاحبه‌ی خودتان سوالات کلیشه‌ای را می‌پرسید، انتظار داشته باشید که جواب‌های کلیشه‌ای نیز بشنوید!

به دنبال کسی باشید که دوست داشته باشد نقاط ضعف را کمتر کرده و از شکست‌هایش یاد بگیرد و رشد کند.

سوال متداول پنجم: مهم‌ترین نقاط قوت شما چه چیزهایی هستند؟

پنجمین سوال در بین سوالات استخدامی متداول این است که از شما می‌پرسند مهم‌ترین نقطه قوت خودتان را ذکر کنید. افرادی که باهوش باشند، در بیان نقاط قوت خودشان به مواردی اشاره می‌کنند که از نظر شما و برای کسب آن شغل، مناسب هستند. در واقع، به شما جوابی می‌دهند که دوست دارید بشنوید و لزوماً راستش را نمی‌گویند.

سوال جایگزین ۱۲: بزرگ‌ترین دستاورد شما در زندگیتان چه بوده است؟

دقیقاً مانند سوال جایگزین ۹، وقتی فرد مورد نظر در حال پاسخدهی به این سوال است، به دقت گوش دهید و سوالات مرتبط را از فرد بپرسید تا واقعاً متوجه شوید نقاط مثبت وی چه چیزهایی هستند. سوالاتی مانند سوالات زیر را می‌توانید از وی بپرسید:

چرا موفق بودید؟ آیا این به خاطر تعهد، اشتیاق، مهارت‌های تکنیکی، ارتباطات مناسب و یا غیره بوده است؟

سوال جایگزین ۱۳: وقتی که من با افرادی که در رزومه‌تان ذکر کرده‌اید تماس بگیرم، به نظرتان در مورد مهم‌ترین نقاط قوت شما چه می‌گویند؟

همیشه به یاد داشته باشید که شروع کردن سوالتان با “وقتی که من با افرادی که در رزومه‌تان ذکر کرده‌اید تماس می‌گیرم..”، کاندیدا را اندکی می‌ترساند و باعث می‌شود جواب صادقانه‌تری به شما بدهند.

یادآوری: به جای پرسیدن سوال: نقاط قوت شما چه هستند؟”، از فرد بپرسید که “مهم‌ترین دستاوردهای شما چه چیزهایی هستند؟”

یادآوری: به جای پرسیدن سوال: نقاط قوت شما چه هستند؟"، از فرد بپرسید که "مهم‌ترین دستاوردهای شما چه چیزهایی هستند؟"

سوال متداول ششم: چه طور با تعارضات کنار می‌آیید؟

ششمین سوال در بین سوالات استخدامی متداول این است که از شما چگونگی کنار آمدنتان با تعارضات و اختلاف نظرها را در سازمان می‌پرسند. بسیاری از کاندیداها نیز این سوال را اینگونه پاسخ می‌دهند که: در کار قبلی، دو تا از همکاران ما سر موضوعی با هم تعارض داشتند و من ورود کردم و با صحبت کردن، مشکل را حل کردم. جواب خوبی است، اما آیا کاندیداها واقعاً راست می‌گویند؟

سوال جایگزین ۱۴: برای ما در مورد زمانی بگویید که شما درگیر یک تعارض بودید…. چه اتفاقی افتاد؟ شما چه کار کردید؟

وقتی فرد مورد نظر در حال پاسخدهی به این سوال است، به زبان بدن او توجه زیادی داشته باشید. همچنین به هر نشانه‌ای که مبین این نکته است که آن‌ها خودشان شروع کننده و دلیل اصلی ایجاد تعارض بودند، توجه کنید.

سوال جایگزین ۱۵: برای ما در مورد زمانی بگویید که مدیر از شما کاری را خواسته است اما شما تمایلی به انجام آن کار نداشتید.

این سوال بسیار خوبی است و راهی برای اینکه فرد از جواب دادن به آن شانه خالی کند وجود ندارد؛ مگر اینکه بگوید این مورد برای من تا کنون اتفاق نیفتاده، در حالی که سوابق کاری او زیاد است. این نشان می‌دهد که فرد در حال طفره رفتن از جوابدهی به این سوال است و نشانه‌ی خوبی نیست.

به عنوان ارزیاب، توجه کنید که آیا فرد دلیل خوبی برای اینکه تمایلی نداشته که کاری را که مدیرش از وی خواسته انجام بدهد، دارد یا خیر. این موضوع (عدم تمایلش برای انجام دادن آن کار) را چگونه به مدیرش گفته است؟ آیا عصبانی شده است؟ آیا همان موقع به مدیرش گفته که این کار را انجام نمی‌دهد؟

کاندیداهای خوب، پاسخشان نشان می‌دهد که به تصمیم مدیرشان احترام می‌گذارند و اذعان می‌دارند که کارهای سازمان به هر حال باید انجام بشوند حتی اگر ما تمایلی به انجام دادنشان نداشته باشیم و بقیه‌ی همکارانشان را نیز تشویق به انجام این کار می‌کنند.

سوال جایگزین ۱۶: برای ما درباره‌ی زمانی بگویید که شما، دلیل ایجاد تعارض در سرِ کار بوده‌اید. چگونه مسئولیت را قبول کرده و مشکل یا تعارض را برطرف نمودید؟  

به نکات مهم اشاره کنید: چه زمانی بوده که شما فردی را در سرِ کار ناراحت کرده‌اید؟ چگونه از دلِ طرف در آورده‌اید و رنجشش از شما را درست کرده‌اید؟

مسلماً همه‌ی افراد در کارشان با تعارض و اختلاف نظرهایی مواجه می‌شوند. به خصوص در مورد صنعت‌هایی که رقابت در آن‌ها زیاد است و سرعتشان نیز زیاد می‌باشد.

دقت داشته باشید که وقتی کاندیدا شروع می‌کند به تعریف اینکه چه تعارضی وجود داشته و چه طور قصد داشته‌اند تا آن را به طور حرفه‌ای حل کنند، این نکته‌ی مثبتی است. پس دیگر زیاده از حد قضاوتشان نکنید.

یک سوال استخدامی دشوار در جلسه‌ی مصاحبه: برای ما در مورد زمانی بگویید که شما باعث ایجاد یک تعارض در سازمان شده‌اید.

یک سوال استخدامی دشوار در جلسه‌ی مصاحبه: برای ما در مورد زمانی بگویید که شما باعث ایجاد یک تعارض در سازمان شده‌اید.

سوال متداول هفتم: برای ما زمانی را که رهبری یک تیم را بر عهده داشتید، توصیف کنید.

هفتمین سوال در بین سوالات استخدامی متداول این است که در مورد مهارت رهبری تیم از فرد می‌پرسند. آن دسته از کاندیداهایی که مهارت رهبری دارند (حال چه کم و چه زیاد)، تمایل به پاسخدهی به این سوال را دارند. زیرا در خودشان مهارت و استعداد رهبری یک تیم را می‌بینند و دوست دارند چگونگی تاثیرگذاریشان بر بقیه را شرح دهند و معمولاً نکات مثبت را ذکر می‌کنند. بهتر است به جای این سوال، سوال بهتری را از فرد بپرسید:

سوال جایگزین ۱۷: برای ما از زمانی بگویید که مجبور بودید با یکی از اعضای تیم که دردسرساز بوده، سر و کله بزنید.

البته این سوال را از مدیران بپرسید و نه افرادی که سابقه‌ی کاری زیادی ندارند و یا به تازگی فارغ التحصیل شده‌اند. پاسخدهی به این سوال بیان می‌کند که آیا فرد مورد نظر، مهارت رهبری تیمی خوبی را دارد یا خیر؛ به این معنا که فرد نباید همیشه با زبان خوش با افراد تیم صحبت کند و باید برخورد قاطعانه‌تری را با فردی که دردسر برای تیم ایجاد می‌کند، داشته باشد.

سوال جایگزین ۱۸: آیا تا به حال مجبور شده‌اید که در پروژه‌ی تیم دیگری که با آن آشنایی زیادی ندارید، شرکت کرده و کار را به پیش ببرید؟

رهبران خوب، از این موضوع که از منظقه‌ی راحتی خودشان بیرون بیایند و کارها و وظایف دیگری را که برایشان ساده نیست بپذیرند و انجام دهند، ابایی ندارند و استقبال می‌کنند و تلاششان را می‌کنند تا تیم را به خوبی رهبری کنند تا به نتیجه برسند.

همچنین شما باید از پاسخدهی فرد بفهمید که آیا وی افراد را بسیار جزئی و بیش از حد معمول مدیریت می‌کند و یا تا حد میانه‌ای مدیریت می‌کند. زیرا گاهی اوقات مدیریت بیش از حد و جزئی، به بدیِ عدم مدیریت یک تیم می‌باشد.

سوال جایگزین ۱۹: آیا یک تجربه‌ی شخصی، از رهبری کردن افراد دارید؟

این سوال، برای افرادی است که تجربه‌ی کاری زیادی ندارند (مثلاً تازه فارغ التحصیل شده‌اند). این سوال برای این است که بررسی کنید آیا فرد تا به حال تمایلی به رهبری کردن افراد در زندگی شخصی یا تحصیلی خودش داشته است یا خیر.

به دنبال افرادی برای استخدام باشید که در باشگاه‌ها عضوند، کاپیتان یا رهبر یک تیم هستند، رویدادهای خیرخواهانه برگزار می‌کنند و غیره؛

اگر در حال مصاحبه از یک فرد تازه فارغ التحصیل یا با تجربه‌ی کاری کم هستید، از او در مورد علایق شخصی‌اش بپرسید تا متوجه این نکته شوید که آیا او تمایلی به رهبری کردن دیگران دارد یا خیر.

یک سوال سخت در جلسات مصاحبه‌ی شغلی: چه جنبه‌هایی از کار تیمی به نظر شما چالش برانگیز بوده و کنار آمدن با آن‌ها دشوار است؟

سوال متداول هشتم: یک کار تیمی را که تا به حال انجام داده‌اید توصیف کنید.

هشتمین سوال در بین سوالات استخدامی متداول این است که در مورد کار تیمی از فرد سوال می‌پرسند. توانایی کار تیمی کردن، یکی از مهم‌ترین مهارت‌ها برای هر کارمند می‌باشد. شما نباید فردی را استخدام کنید که در گروه‌ها دائماً روی اعصاب بقیه راه می‌رود و باعث می‌شود کار گروهی به نتیجه نرسد و یا بهره‌وری دیگر افراد کاهش پیدا کند. شاید برای پی بردن به این نکته، بهتر باشد این سوال را به شیوه‌ی دیگری بپرسید:

سوال جایگزین ۲۰: همکارانتان، شما را چگونه توصیف می‌کنند؟

با این سوال می‌توانید پی به نکات زیادی برید؛ مخصوصاً اگر به زبان بدن فرد توجه کنید. مثلاً، آیا آن‌ها ناگهان احساساتی می‌شوند (ناراحت، عصبانی، …) یا زیاد تکان خورده و پیچ و تاب به بدنشان می‌دهند، آیا گویی دارند دروغ می‌گویند؟ این نشانه‌ها بیانگر این است که آن‌ها با همکارانشان به خوبی کنار نمی‌آیند. آیا آن‌ها به گرمی در مورد این موضوع صحبت می‌کنند، نشانه‌های صمیمی بودن و دوستانه‌ای از خودشان بروز می‌دهند، و ….

سوال جایگزین ۲۱: به نظر شما چه جنبه‌هایی از کار تیمی، چالش برانگیز است و ممکن است ایجاد مشکل کند؟

توجه داشته باشید که پاسخ دادن به این سوال برای افراد دشوار است و هیچ کدامشان دوست ندارند به نقاط ضعفشان اشاره‌ای داشته باشند.

یک سوال سخت در جلسات مصاحبه‌ی شغلی: چه جنبه‌هایی از کار تیمی به نظر شما چالش برانگیز بوده و کنار آمدن با آن‌ها دشوار است؟

آن دسته از مصاحبه‌های استخدامی که به جای اینکه شبیه جلسه‌ای پر استرس باشند، حالتی دوستانه داشته باشند و گویی مکالمه‌ای به دور از تنش در حال برگزاری است، بهترین جلسات مصاحبه به شمار می‌روند.

سوال متداول نهم: در ۵ سال آینده، خودتان را کجا می‌بینید؟

نهمین سوال در بین سوالات استخدامی متداول این است که از فرد می‌پرسند که خودش را در پنج سال آینده در کجا می‌بیند. این سوال برای این است که بدانید فرد مورد نظر چه مسیر شغلی را پیش روی خودش متصور است و آیا این سِمَت شغلی در راستای مسیر شغلی اوست یا مانع رسیدن به آن است. اما برخی از افراد، می‌دانند که شما به دنبال چه جوابی هستید و آن را از پیش آماده کرده‌اند و ارائه می‌دهند. بنابراین، بهتر است سوال را با اندکی تفاوت بپرسید:

سوال جایگزین ۲۲: سه مورد نام ببرید که دوست دارید تا پنج سال آینده، به آن‌ها دست پیدا کنید.

اگر سوال را مشخص و واضح‌تر بپرسید، جواب‌های ساختارمند تری نیز دریافت خواهید کرد. ضمن اینکه امکان طفره رفتن افراد و پاسخ‌های غیرمرتبط آن‌ها نیز به حداقل می‌رسد.

همچنین از آن‌ها بپرسید: آیا برنامه‌ای دارند؟ آیا فکر می‌کنند برنامه‌شان خوب است؟ برنامه‌هایشان کاری است یا غیر کاری؟ و…

سوال جایگزین ۲۳: چه چیزهایی شما را برمی‌انگیزاند (باعث می‌شود به هیجان بیایید و شور و شوقتان را افزایش می‌دهد)؟  

وقتی افراد به این سوال پاسخ می‌دهند، به این فکر کنید که آیا شما در سازمان می‌توانید این کارها را برای آن‌ها انجام دهید و عواملی که باعث ایجاد انگیزه در این افراد می‌شود را برای ایشان فراهم کنید یا خیر؛ زیرا دلیلی ندارد که فردی را استخدام کنید که نمی‌توانید او را سر شوق بیاورید!

سوال جایگزین ۲۴: این شغل چگونه می‌تواند در راستای رسیدن به برنامه‌های بلند مدت، شما را یاری کند؟

اگر در حین جوابدهی فرد مقابل، سوالات دیگری را نیز در این باره از وی بپرسید، می‌توانید میزان تعهد کاری او را متوجه شوید.

همچنین اگر فرد در حال ارائه‌ی پاسخ‌های کلیشه‌ای به این سوال بود، از وی نپذیرید و باز هم سوالات دیگری بپرسید تا جواب بهتری بگیرید. مثلاً بپرسید چرا؟ هدف نهایی شما چیست؟ اگر فرصت‌هایی که باعث پیشرفت شما بشوند اتفاق نیفتند چه می‌کنید؟ اگر دقیق‌تر شوید و سوالات جزئی از فرد بپرسید، می‌توانید نهایتاً متوجه شوید که وی از زندگی چه می‌خواهد.

نکته: به کاندیداهای جویای کار، دروغ نگویید و مبالغه نکنید. فقط در صورتی آن‌ها را استخدام کنید که بتوانید انتظاراتشان را برآورده نمائید.

نکته: به کاندیداهای جویای کار، دروغ نگویید و مبالغه نکنید. فقط در صورتی آن‌ها را استخدام کنید که بتوانید انتظاراتشان را برآورده نمائید.

سخن پایانی

آن دسته از مصاحبه‌های استخدامی که به جای اینکه شبیه جلسه‌ای پر استرس باشند، حالتی دوستانه داشته باشند و گویی مکالمه‌ای به دور از تنش در حال برگزاری است، بهترین جلسات مصاحبه به شمار می‌روند.

بنابراین سعی کنید سوالاتتان را از روی کاغذ نخوانید و نگذارید جلسه‌ی مصاحبه مانند یک جلسه‌ی خشک و رسمی باشد.

اگر این نکته را در ذهن داشته باشید، به سوالات استخدامی متداول، به عنوان یک ابزار برای اینکه فرد کارجو را در حالت خوبی قرار بدهید و به او حس راحتی بدهید، نگاه کنید. بسیار مهم است که سوالات جایگزین و سوالاتی که اندکی دشوارتر هستند را نیز در مصاحبه بگنجانید.

در نهایت، به چند نمونه از سوالات استخدامی متداول اشاره می‌کنیم که نباید در جلسات مصاحبه از افراد سوال کنید (هر چند خیلی‌ها متاسفانه این سوالات را می‌پرسند): سن فرد، متاهل بودن یا مجرد بودن فرد، دین، معلولیت‌ها و ناتوانی‌ها، و سوالات بسیار خصوص مانند تمایلات جنسی و قصد ازدواج یا بچه‌دار شدن داشتن یا نداشتن و امثال این سوالات؛

امیدواریم با خواندن این مطلب در مورد سوالات استخدامی متداول، بتوانید فرآیند مصاحبه و به کارگیری افراد مناسب برای سازمانتان را به خوبی انجام بدهید. اگر نظر، پیشنهاد و یا انتقادی دارید، یا سوالی در مورد استخدام افراد در ذهنتان است که دوست دارید در مورد آن با ما صحبت کنید، خوشحال می‌شویم آن را با تیم مجله قرمز در میان بگذارید.

 ترجمه ی اختصاصی مجله قرمز / با اندک تصرف و تلخیص

منبع :www.coburgbanks.co.uk

اگر این مطلب در مورد سوالات استخدامی متداول برای شما مفید بود، پیشنهاد می‌شود مطلب ۱۰ راهکار عملی برای استخدام بهترین افراد در سازمان را نیز مطالعه کنید.