شاید فکر کنید سشوار سشوار است و همین که باد گرم به موهای شما بدمد و آن را خشک کند کافی است البته تا چند سال پیش این حرف درست بود اما اکنون دیگر اینطور نیست. با پیشرفت‌های تکنولوژی اکنون سشوارها انواع مختلفی دارند که می‌توانند اثر متفاوتی روی موهای شما داشته باشند. برای هر نوع و جنس مو یک نوع سشوار مناسب وجود دارد که به سلامت و زیبایی و حالت بهتر آن کمک می‌کند. ممکن است سشوارهای جدید با تکنولوژی‌های جدید قیمت بالاتری داشته باشند اما قطعا ارزش هزینه کردن را دارند چون باعث می‌شوند وقت و هزینه کمتری را صرف حالت دادن و آرایش موهای خود کنید. اما سشوار مناسب برای جنس و حالت موهای شما کدام است؟

سشوار مناسب برای موهای ضخیم و پرپشت

اگر موهای ضخیم و پرپشت دارید احتمالا سشوار کشیدن یکی از کابوس‌های زندگی شما است. داشتن موهای پرپشت و ضخیم البته از خوش شانسی‌های زندگی است اما اگر بخواهید با سشوار موهای خود را خشک کنید و حالت بدهید باید زمان زیادی را صرف این کار کنید. به همین دلیل توصیه می‌شود از سشوارهایی استفاده کنید که سری بزرگ و عریض دارند. این سری بزرگ کمک می‌کند که در هر لحظه قسمت بیشتری از موها با باد گرم در تماس باشند و سریع‌تر خشک شوند. از طرف دیگر باد داغ به صورت کاملا مستقیم به موهای شما نمی‌رسد و احتمال وز شدن و سوختگی بر اثر حرارت بالا هم از بین می‌رود. بهتر است سشواری بخرید که در کنار این سری بزرگ قابل تعویض حداقل سه درجه مختلف برای تنظیم دما و تنظیم سرعت باد داشته باشد تا بتوانید از دماهای پایین‌تر برای سشوار کشیدن استفاده کنید و موهای ضخیم خود را براق و درخشان نگه دارید.

سشوار مناسب

سشوار مناسب برای موهای نازک

خانم‌هایی که موهای نازک دارند معمولا از سشوار علاوه بر خشک کردن موهای خیس، برای حجم دادن و حالت دادن به موها هم استفاده می‌کنند. اما استفاده مکرر از سشوارهای معمولی همراه با برس گرد برای حجم دادن به مو می‌تواند در درازمدت باعث آسیب‌های جدی به مو و حتی نازک‌تر شدن موها شوند. اما سشوارهایی وجود دارند که از تکنولوژی موتور با گشتاور بالا و سرعت چرخش کمتر استفاده می‌کنند در نتیجه علاوه بر افزایش عمر موتور الکتریکی داخل سشوار، آسیب وارد شده به موها نیز در هربار سشوار کشیدن بسیار کمتر از سشوارهای معمولی است. این نوع سشوارها بسیار سبک‌تر از سشوارهای معمولی هم هستند و البته تکنولوژی به کار رفته در آن، قیمت این نوع سشوارها را هم بالاتر برده است اما برای داشتن موهای سالم و درخشان و البته حجیم و خوش حالت بهتر است هزینه کنید چون مدت طولانی‌تری می‌توانید از این سشوار استفاده کنید و سود آن مستقیما به جیب خودتان بازمی‌گردد.

سشوار مناسب

سشوار مناسب برای موهای آسیب دیده

موهای آسیب دیده قطعا آسیب دیده به دنیا نمی‌آیند بلکه شما با سشوار کشیدن مکرر، استفاده زیاد از ابزارهای حرارتی، رنگ کردن زیاد موها و استفاده از محصولات حالت دهنده سنگین و غیراستاندارد با فواصل کم باعث آسیب به ساقه مو و ضعیف شدن آن می‌شوید. حال اگر بخواهید از آسیب دیدن مو پیشگیری کنید می‌توانید سشوار کشیدن را کنار بگذارید اما سشوارهایی وجود دارند که باعث آسیب به مو نمی‌شوند و حتی اگر موهای ضعیفی هم داشته باشید می‌توانید با این نوع سشوارها موهایتان را خشک کنید یا حالت بدهید. در این نوع سشوارها از تکنولوژی سرامیک استفاده شده است که با ایجاد اشعه مادون قرمز حرارت مورد نیاز را تولید می‌کند و یون‌های منفی آزاد می‌کند. این نوع یون‌ها باعث خشک شدن ساقه مو و آسیب پذیری آن نمی‌شوند در نتیجه بهترین گزینه برای کسانی هستند که موهای ضعیف و آسیب دیده دارند اما با هر نوع و جنس مو هم می‌توانید از این سشوارها استفاده کنید و سلامت موها را برای آینده تضمین کنید.

سشوار مناسب

سشوار مناسب برای موهای موجدار

شکل کلاسیک سشوار یک فرم L شکل است که حرارت به طور مستقیم از دهانه آن خارج می‌شود و به ریشه موها برخورد می‌کند، این فرآیند شاید بهترین روش برای خشک کردن مو نباشد به همین دلیل طراحان عصر جدید فرم جدیدی را برای سشوار ابداع کرده‌اند که دهانه آن به جای فرم مسطح یک فرمی فرورفته دارد و ساقه‌های مو در درون این شکاف قرار می‌گیرد و باد گرم از سه طرف به آن برخورد می‌کند. این نوع سشوار موهای شما را صاف نمی‌کند و بهترین انتخاب برای خانم‌هایی است که موهای بلند و موج‌دار دارند و نمی‌خواهند حالت موهایشان با خشک کردن از بین برود. سرعت سشوار کشیدن با این مدل و فرم از سشوار به حداکثر می‌رسد و شما می‌توانید با آن تنها قسمت خاصی از موهای خود را خشک کنید بدون آن که باد گرم تماس زیادی با قسمت‌های دیگر مو داشته باشد. اگر نوک موهای شما به سختی خشک می‌شود این نوع سشوار را امتحان کنید و به مقدار زیادی در وقت خود صرفه جویی کنید.

سشوار مناسب

سشوار مناسب برای موهای فر

در نظر بیشتر خانم‌ها و آقایانی که موهای فر دارند سشوار کشیدن موهای فر به معنای صاف کردن موها است اما شما می‌توانید موهای فر را هم سشوار بکشید بدون آن که حالت خود را از دست بدهد یا صاف شود. برای این کار شما به یک سشوار خوب و مناسب نیاز دارید که بدون وز کردن و در هم پیچیدن موها حالت طبیعی آن‌ها را حفظ کند. سشوارهایی که دهانه بازی دارند و مقدار زیادی از موها را به طور همزمان با فشار باد کم حرارت می‌دهند و سشوارهایی که المت حرارتی سرامیکی دارند گزینه مناسبی برای این کار هستند چون بار الکتریکی روی موها تخلیه نمی‌کنند و امکان گره خوردن و وز شدن موها به حداقل می‌رسد و موها براق و درخشان می‌شوند. البته همراه با این سشوارها بهتر است از کرم مو و مواد حالت دهنده بی‌ضرر هم استفاده کنید تا حالت موها تثبیت شود.

سشوار مناسب

سشوار مناسب برای موهای وز

اگر موهای وز یا مستعد وز شدن داشته باشید احتمالا خاطره خوبی هم از سشوار کشیدن ندارید چون سشوارهای معمولی باعث بدتر شدن وضعیت موهای شما می‌شوند حتی اگر از باد ملایمی برای خشک کردن موهای خود استفاده کنید. اخیرا مدل جدیدی از سشوار به بازار آمده است که از به روزترین تکنولوژی استفاده می‌کند، این سشوار با تکنولوژی دیجیتال به کار رفته در آن، موها را شش برابر سریع‌تر خشک می‌کند در نتیجه موها فرصت وز شدن پیدا نمی‌کنند. علاوه بر این یک سنسور حرارتی در این سشوار تعبیه شده است که دما را هر بیست ثانیه یک بار اندازه گرفته و تنظیم می‌کند تا از حد مشخصی فراتر نرود. در نتیجه احتمال وز شدن موهای شما بر اثر حرارت زیاد به صفر می‌رسد. قطعا این سشوار با تکنولوژی پیشرفته خود قیمت بالایی دارد اما با استفاده کردن از این سشوار خواهید دید که موهای شما درخشان‌تر و ابریشمی می‌شود و از وز شدن و سوختن موها خبری نخواهد بود.

سشوار مناسب

اگر این مقاله مورد توجه شما قرار گرفت می‌توانید مقالات مشابه را در بخش زیبایی در مجله قرمز شاخه مراقبت و زیبایی مو مطالعه کنید. انتقادات و پیشنهادات خود را نیز در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.

منبع: PureWow (ترجمه‌ و تألیف اختصاصی توسط مجله قرمز)