سرطان گلو وجود تومورهای سرطانی در گلو، دستگاه صوتی (حنجره) یا تارهای صوتی است. گلو یک لوله عضلانی است که از پشت بینی شروع می‌شود و تا داخل گردن امتداد می‌یابد. سرطان اغلب در سلولهای مسطحی که داخل حنجره را پوشش می‌دهند، شروع می‌شود.

دستگاه صوتی دقیقا زیر گلو است و همچنین نسبت به سرطان حلق حساس است. دستگاه صوتی ساخته شده از غضروف است و حاوی تارهای صوتی است که هنگام صحبت کردن ارتعاش ایجاد می‌کنند.

سرطان گلو همچنین می‌تواند بر روی تکه غضروفی (اپی گلوت) که به عنوان یک پوشش برای نای عمل می‌کند، اثر بگذارد. سرطان لوزه، شکل دیگری از سرطان گلو است که بر لوزه‌ها تاثیر می‌گذارد که در پشت حلق قرار گرفته است.

سرطان گلو در مقایسه با سرطانهای دیگر کمتر شایع است. موسسه ملی سرطان برآورد می‌کند ۱/۱ درصد بزرگسالان سرطان گلو در آنها تشخیص داده شده است. حدود ۰/۳ بزرگسالان در طول زندگی خود تشخیص سرطان حنجره را خواهند داشت.

انواع سرطان گلو

اگر چه سرطانهای گلو بر اثر رشد و نمو سلولهای غیر طبیعی است اما پزشک شما باید نوع خاصی از آن را برای برنامه ریزی بهتر درمانی مشخص کند.

دو نوع اصلی سرطان گلو عبارتند از:

  • سرطان سلول سنگفرشی: این نوع سرطان گلو بر سلولهای صاف سطح گلو اثر می‌گذارد. این شایعترین سرطان گلو است.
  • آدنوکارسینوما: این نوع سرطان گلو بر روی سلولهای غدد لنفاوی اثر می‌گذارد و بسیار نادر است.

دو طبقه بندی سرطان گلو عبارتند از:انواع سرطان گلو

– سرطان حلق: این سرطان در حلق بروز می‌کند که لوله‌ای تو خالی است که از پشت بینی به بالای لوله نای می‌رسد. سرطانهای حلقی که در گردن و گلو بروز می‌کنند عبارتند از:

  • سرطان نازوفارنکس (قسمت فوقانی گلو)
  • سرطان اوروفارنکس (قسمت وسط گلو)
  • سرطان هیپوفارنکس (قسمت پایین گلو

 سرطان حنجره: این سرطان در حنجره بوجود می‌آید که بخش صوتی گلو است

علائم سرطان گلو

شناسایی و تشخیص سرطان گلو در مراحل اولیه سرطان مشکل است. علائم و نشانه‌های شایع سرطان گلو عبارتند از:

  • تغییر در صدا
  • مشکل در بلعیدن (دیسفاژیا)
  • زخم حلق
  • نیاز مداوم به صاف کردن گلو
  • سرفه مداوم (ممکن است خونی باشد)
  • تورم غده‌های لنفاوی در گردن
  • خس خس
  • گوش درد
  • خشن شدن صدا
  • کاهش وزن

اگر هر کدام از این علائم را داشتید و طی دو یا سه هفته خوب نشدند بهتر است که به پزشک مراجعه کنید.

علتها و عوامل خطر برای سرطان گلو

مردان بیشتر از زنان در معرض خطر ابتلا به سرطان حنجره هستند. عادات خاصی در زندگی خطر ابتلا به سرطان گلو را افزایش می‌دهد از جمله:

  • سیگار کشیدن
  • مصرف زیاد الکل
  • سو تغذیه
  • قرار گرفتن در معرض آزبست
  • بهداشت ضعیف دهان و دندان
  • سندرمهای ژنتیکی
  • ریفلاکس اسید معده به مری

سرطان گلو معمولا با انواع خاصی از عفونتهای ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) همراه است. HPV از طریق جنسی انتقال پیدا می‌کند. با توجه به نظر مراکز درمانی سرطان آمریکا،عفونت پاپیلوما یک عامل خطر برای سرطانهای خاص حلق است.ویروس پاپیلوما و سرطان گلو

سرطان گلو همچنین با انواع دیگر سرطان ارتباط دارد. در حقیقت، بعضی از افرادی که سرطان حلق در آنها تشخیص داده شده، سرطان مری، ریه یا سرطان مثانه در همان زمان در آنها تشخیص داده شده است. این شاید به خاطر این باشد که این سرطانها دارای عوامل خطر مشابهی هستند.

تشخیص سرطان گلو

به هنگام مراجعه به مراکز درمانی، پزشک از شما در مورد علائم و تاریخچه پزشکی سوالاتی خواهد پرسید. اگر مبتلا به علائمی همانند گلو درد، خشن شدن صدا و سرفه مزمن بدون هیچ گونه بهبودی هستید و دلیلی برای آن وجود ندارد، مشکوک به سرطان حنجره هستید.

برای بررسی سرطان حلق، پزشک ممکن است موارد زیر را توصیه کند:

  • استفاده از آندوسکوپی برای بررسی گلو از نزدیک: پزشک شما ممکن است از یک دوربین خاص (آندوسکوپ) برای مشاهده نزدیک گلو در طول فرایند آندوسکوپی استفاده کند. یک دوربین کوچک در انتهای آندوسکوپ، تصاویری را به نمایشگر ویدئویی منتقل می‌کند که پزشک برای بررسی علائم اختلالات در حلق شما آن را تماشا خواهد کرد. نوع دیگر آندوسکوپ (لاپاروسکوپ) در بخش صوتی حلق وارد می‌شود. این وسیله از یک لنز بزرگنمایی برای کمک به پزشک برای بررسی تارهای صوتی شما بهره می‌گیرد. این روش لارینژوسکوپی نامیده می‌شود.
  • نمونه برداری از بافت: اگر اختلالاتی در حین انجام اندوسکوپی یا لارینژوسکوپی دیده شود، پزشک می‌تواند با استفاده از ابراز جراحی که یک لوله بلند است، در حین اندوسکوپی، یک نمونه از بافت را بردارد (نمونه برداری). نمونه‌های برای آزمایش به آزمایشگاه فرستاده می‌شوند. پزشکتان همچنین یک نمونه از غده لنفاوی را با استفاده از روشی به نام سوزن ریز تنفسی بر می‌ دارند.
  • تستهای عکسبرداری: تستهای تصویر برداری با استفاده از اشعه ایکس، توموگرافی کامپیوتری (سی تی)، تصویر برداری رزونانس مغناطیسی (MRI) و توموگرافی انتشار پوزیترونی (PET) ممکن است به پزشک شما کمک کند تا میزان گسترش سرطان خارج از سطح گلو یا بخش صوتی را تعیین کند.

مرحله بندی سرطان

وقتی سرطان گلو تشخیص داده شد، قدم بعدی تعیین میزان گسترش (درجه) سرطان است. دانستن درجه یا همان مرحله سرطان به تعیین روشهای درمانی شما کمک می‌کند.

  • مرحله ۰: سرطان به بافتهای خارج از گلو نرسیده است و تومور فقط در لایه بالای سلولهای بخش مبتلا شده گلو است
  • مرحله ۱: تومور کمتر از ۲ سانتی متر است و تنها محدود به بخشی از گلوست که در آنجا شروع شده.
  • مرحله ۲: تومور بین ۲ تا ۴ سانتی متر است یا ممکن است در ناحیه نزدیک رشد کرده باشد.
  • مرحله ۳: تومور بیش از ۴ سانتی متر است یا سرطان رشد کرده و به داخل بافتهای دیگر یا یک غده لنفاوی پخش شده است.
  • مرحله ۴: سرطان به غده‌های گردن، اندامهای دورتر یا هر دو رسیده است.

مرحله بندی سرطان شدت و طول درمان را مشخص خواهد کرد.

درمان

گزینه‌های درمانی شما بر اساس عوامل بسیاری است از جمله موقعیت و مرحله سرطان گلو، نوع سلولهای درگیر شده، وضعیت سلامتی شما و وضعیت مالی شماست. در مورد فواید و خطرات هر کدام از روشهای درمانی با پزشکتان صحبت کنید. شما و پزشکتان با همدیگر می‌توانید تعیین کنید که چه درمانهایی برای از همه مناسبتر است.

پرتودرمانی

پرتو درمانی با استفاده از پرتوهای پر انرژی از منابعی همچون اشعه ایکس و پروتونها برای تحویل اشعه به سلولهای سرطانی استفاده می‌کند که موجب کشتن آنها می‌شود. پرتو درمانی می‌تواند از یک دستگاه بزرگ خارج از بدن (پرتو پراکنی خارجی) حاصل شود یا می‌تواند از قطعات رادیو اکتیو کوچک و سیمهایی که درون بدن شما نزدیک به بخش سرطانی قرار گرفته‌اند بوجود آید (براکی تراپی). روش پرتو درمانی داخلی یا براکی تراپی دارای عوارض کمتری نسبت به پرتو درمانی خارجی است.

در مرحله اول سرطان حنجره، پرتو درمانی ممکن است تنها روش لازم درمانی باشد. برای سرطانهای گلوی پیشرفته تر، پرتو درمانی ممکن است همراه با شیمی درمانی یا جراحی باشد. در سرطانهای پیشرفته گلو، پرتو درمانی ممکن  است برای کاهش علائم استفاده شود و شما را آرامتر کند.

جراحی

انواع روشهای جراحی که ممکن است برای درمان سرطان گلو استفاده شود بستگی به موقعیت و درجه سرطان دارد. روشها شامل موارد زیر هستند:جراحی لارینژکتومی

  • جراحی برای سرطان حنجره در مرحله اولیه: سرطان حلق در صورتی که در سطح گلو یا تارهای صوتی باشد ممکن است با استفاده از جراحی اندوسکوپی درمان شود. پزشک یک اندوسکوپ را درون گلو یا بخش صوتی وارد می‌کند سپس ابزاری خالص یا لیزر را از طریق اسکوپ رد می‌کند. با استفاده از این ابزار، پزشک می‌تواند خراش، برش یا در مورد لیزر سوزاندن بافتهای سرطانی را بصورت خیلی سطحی انجام دهد.
  • جراحی برداشتن کل بخش صوتی حلق (لارینژکتومی): برای تومورهای کوچک، پزشک ممکن است بخشی از دستگاه صوتی را که دچار سرطان شده بردارد البته تا آنجایی که ممکن است بخش زیادی از بخش صوتی حنجره را نگه می‌داد. پزشک ممکن است قادر باشد توانایی تکلم و تنفس طبیعی شما را حفظ کند. برای تومورهای بزرگتر و با گستردگی بیشتر ممکن است برداشتن کلیه بخش صوتی لازم باشد. لوله هوای متصل به حفره (روزنه) در طول حلق به شما امکان تنفس طبیعی را می‌دهد (تراکئتومی). اگر حنجره به طور کل برداشته شود، چندین روش برای حفظ تکلم وجود دارد. شما می‌توانید به یک متخصص پاتولوژی تکلم مراجعه کنید تا یاد بگیرید که چگونه بدون بخش صوتی حلق، صحبت کنید.
  • جراحی برداشتن بخشی از حلق (فارینژکتومی). سرطان حلق با وسعت پایین ممکن است نیازمند برداشتن بخشهای کوچکی از حلق از طریق جراحی باشد. بخشهایی که برداشته می‌شوند ممکن است به منظور امکان بلع غذا به صورت طبیعی، بازسازی شوند. جراحی برای برداشتن بیشتر حلق معمولا شامل برداشتن بخش صوتی است. پزشک ممکن است قادر به بازسازی گلوی شما باشد تا امکان بلع غذا را داشته باشید.
  • جراحی برای برداشتن غدد لنفاوی سرطانی (برش گردن): اگر سرطان حلق گسترش عمقی به داخل گردن داشته باشد، پزشک ممکن است جراحی برداشتن بخشی از غدد لنفاوی یا تمام آن را داشته باشد تا ببیند آیا حاوی سلولهای سرطانی است یا خیر.

جراحی خطر خونریزی و عفونت را به دنبال دارد. اختلالات ممکن دیگر شامل دشواری در تکلم یا بلع بستگی به روش ویژه ای که روی شما انجام می‌شود، دارد. جراحی برداشتن حنجره و بافتهای گلو در اغلب موارد آخرین تیر ترکش درمانی ست.

شیمی درمانی

شیمی درمانی از داروها برای کشتن سلولهای سرطانی استفاده می‌کند. شیمی درمانی اغلب همراه با پرتو درمانی در درمان سرطان حلق استفاده می‌شود. داروهای شیمی درمانی خاص سلولهای سرطانی را نسبت به پرتو درمانی حساس می‌کنند. اما ترکیب شیمی درمانی و پرتو درمانی عوارض جانبی هر دو روش درمانی را افزایش می‌دهد.

با پزشکتان در مورد اثرات جانبی احتمالی و اینکه آیا ترکیب روشهای درمانی فواید بهتری دارد یا اثرات هر دو آنها را بیشتر می‌کند، گفتگو کنید.

درمان دارویی هدفمند

داروهای هدفمند با استفاده از از نقصهایی خاص در سلولهای سرطانی که رشد سلولها را تامین می کنند، سرطان گلو را درمان می‌کنند. به عنوان مثال، داروی ستوکسیماب (اربیتوکس) یک درمان هدفمند مناسب برای مقابله با سرطان در شرایطی خاص است. ستوکسیماب عمل پروتئینی را که در بسیاری از انواع سلولهای سالم است، متوقف می‌کند اما در انواع خاصی از سلولهای سرطانی گلو فراوانتر است.درمان دارویی هدفمند سرطان گلو

داروهای هدفمند دیگر بیشتر در تحقیقات بالینی مورد مطالعه قرار گرفته‌اند. داروهای هدفمند را می‌توان به تنهایی یا با در ترکیب با شیمی درمانی یا پرتو درمانی استفاده کرد.

توانبخشی پس از درمان

درمان برای سرطان گلو اغلب موجب اختلالاتی می شود که ممکن است نیازمند کارهای ویژه‌ای برای بدست آوردن قابلیت بلع، خوردن غذاهای جامد و صحبت کردن باشد. در طول درمان سرطان گلو و پس از آن پزشک شما ممکن است به دنبال کمک برای موارد زیر باشد:

  • مراقبت جراحی باز کردن گلو (حفره) در صورتی که تراکئتومی (لوله گذاری در حلق) داشته باشید.
  • مشکلات غذا خوردن
  • مشکلات بلع
  • درد و خشکی در گردن
  • مشکلات تکلم

پزشک شما می‌تواند در مورد عوارض جانبی بالقوه و اختلالات درمانی با شما صحبت کند.

درمان مراقبتی (تسکینی حمایتی)

درمان تسکینی درمان طبی ویژه‌ای ست که بر برطرف کردن درد و علائم دیگر یک بیماری جدی تمرکز دارند. کارشناسان درمان حمایتی با شما، خانواده تان و پزشکان دیگر همکاری می‌کنند تا یک پشتیبانی قوی به عنوان مکملی برای مراقبتهای در حال اقدام به شما ارائه دهند. مراقبتهای تسکینی می‌تواند در حین انجام سایر درمانهای تهاجمی مانند جراحی، شیمی درمانی یا پرتو درمانی مورد استفاده قرار گیرد.

وقتی مراقبت تسکینی همراه با همه درمانهای مناسب دیگر همراه شود، افراد مبتلا به سرطان ممکن است بهبودی بیشتر و زندگی طولانیتری را فراهم کند. درمان تسکینی بوسیله یک تیم از پزشکان، پرستاران و تخصصهای درمانی ویژه دیگر تامین می‌شود. تیمهای مراقبت تسکینی کیفیت زندگی را برای افراد مبتلا به سرطان و خانواده آنها ارتقا می‌بخشند. این فرم مراقبت همراه با روشهای درمانی یا مراقبتی دیگری که ممکن است دریافت کنید، ارائه می‌شود.

سبک زندگی و درمانهای خانگی

ترک سیگار

سرطانهای گلو ارتباط نزدیکی با سیگار کشیدن دارند. البته این گونه نیست که هر کس سرطان گلو دارد، سیگاری است اما اگر سیگار می‌کشید حالا زمانی برای ترک کردن آن است به خاطر اینکه:

  • سیگار کشیدن اثر درمان را کم می‌کند
  • سیگار کشیدن بهبودی بدن پس از جراحی را سخت‌تر می‌کند.
  • سیگار کشیدن خطر بروز سرطانهای دیگر در آینده را افزایش خواهد داد.

ترک سیگار می‌تواند دشوار باشد. و آنچه که آن را سخت‌تر می‌کند وقتی ست که سعی می‌کنید با شرایط استرس زا مقابله کنید مثل وقتی که سرطان تشخیص داده می‌شود. پزشک شما می‌تواند در مورد همه گزینه‌های درمانی از جمله داروها، جایگزین نیکوتین و مشاوره تصمیم بگیرد.

ترک الکل

الکل بخصوص به هنگامی که همراه با سیگار کشیدن یا جویدن تنباکو باشد، به میزان زیادی خطر سرطان گلو را افزایش می‌دهد. اگر الکل مصرف می‌کنید همین حالا آن را کنار بگذارید. این ممکن است به شما برای کاهش سرطان ثانویه کمک می‌کند. ترک نوشیدنیهای الکلی ممکن است تحمل شما نسبت به درمانهای سرطان گلو را هم افزایش دهد.

درمان جایگزین

هیچ درمان جایگزینی که در درمان سرطان سودمند باشد، اثبات نشده است. البته بعضی از درمانهای مکمل و جایگزین ممکن است به شما برای مقابله با عوارض جانبی درمان سرطان کمک کند. در مورد این گزینه‌های درمانی با پزشک خود صحبت کنید.

درمانهای جایگزینی که ممکن است سودمند باشند شامل موارد زیر هستند:

  • طب سوزنی
  • ماساژ درمانی
  • مدیتیشن
  • تکنیکهای آرامش بخش

مقابله و حمایت

تشخیص سرطان می‌تواند ویرانگر باشد. سرطان گلو بر بخشی از بدن شما که بر فعالیتهای روزمره از جمله تنفس، تغذیه و تکلم حیاتی است، اثر دارد. علاوه بر این نگرانی در مورد اینکه به چه صورت بر فعالیتهای حیاتی شما اثر می‌گذارد، ممکن است در مورد روشهای درمان شما و شانسهای بقا نیز نگرانی وجود داشته باشد.سرطان گلو

اگر چه ممکن است احساس کنید شانس زنده ماندن خارج از عهده شماست اما می‌توانید با انجام گامهای موثر حس بهتری در مورد کنترل و مقابله با تشخیص سرطان گلو داشته باشید. برای مقابله باید این کارها را انجام دهید:

  • آگاهی کافی در مورد سرطان حلق برای تصمیم گیری در مورد درمان: لیستی از سوالات برای پرسیدن از پزشک در ملاقات بعدیتان بنویسید. از پزشکتان در مورد منابع بیشتر اطلاعاتی در مورد سرطانتان بپرسید. دانستن شرایط خاصتان ممکن است به شما کمک کند تا به هنگام تصمیم گیری برای درمان احساس راحتی بیشتری کنید.
  • کسی را برای گفتگو پیدا کنید: به دنبال منابع حمایتی باشید که می‌توانند به شما برای مدیریت احساساتی که دارید کمک کنند. شما ممکن است یک دوست نزدیک یا عضو خانواده داشته باشید که شنونده خوبی برای شما خواهد بود. روحانیون و مشاوران مذهبی گزینه دیگر هستند. سعی کنید به گروه‌های حمایت از سرطان بپیوندید. با موسسه سرطانی مربوط به سرطان خودتان یا افرادی که دچار سرطان دهان و گردن شده‌اند، تماس بگیرید.
  • مراقبت از خودتان در طول درمان سرطان: حفظ سلامت بدن در طول درمان در اولویت است. اجتناب از استرس اضافی. هر شب خوب بخوابید به اندازه‌ای که وقتی بیدار می‌شوید، احساس کنید کاملا استراحت کرده‌اید. پیاده روی کنید یا زمانی را برای ورزش هنگامی که احساس نیاز به آن می‌کنید، انتخاب کنید. وقت خود را صرف آرامش، گوش دادن به موسیقی یا خواندن یک کتاب کنید.
  • پیگیری مراجعات پزشکی: پزشک شما آزمایشات پیگیری را طی دو سال اول پس از درمان بصورت هر چند ماه یکبار برنامه ریزی می‌کند سپس بعد از آن تعداد آنها کاسته می‌شود. این آزمایشات به پزشک شما اجازه می‌دهد تا بهبودی شما را کنترل کرده و عود سرطان را بررسی کند.

آزمایشات و آزمونهای پیگیری ممکن است شما را عصبی کنند چون ممکن است شما را به روزهای اول تشخیص و درمان ببرند. ممکن است بترسید که سرطان برگشته باشد. به غیر از این نزدیکیهای زمان هر مراجعه پیگیری مقداری استرس بوجود می‌آید. برای پیدا کردن فعالیتهای آرامش بخشی که می‌تواند ذهن شما را از ترس دور کند، برنامه ریزی کنید.

خلاصه‌ای کوتاه در مورد سرطان گلو

  • سرطان گلو رشد کنترل نشده سلولها در گلو است. شایعترین نوع آن سرطان حلق و حنجره است.
  • ۶۰/۷ درصد از افراد مبتلا به سرطان حنجره و ۶۴/۵ درصد از مبتلایان سرطان حلق شانس زنده مانی ۵ سال پس از تشخیص دارند.
  • علائم آن شامل دشواری در بلع، تغییر در صدا و سرفه خونی است.
  • درمان شامل پرتو درمانی و شیمی درمانی است.
  • روشهای بسیاری برای کنترل عوارض جانبی در خانه وجود دارد.

ترجمه اختصاصی توسط مجله قرمز

منابع : healthline     mayoclinic    medicalnewstoday