چه غذاهایی بخوریم؟


سالم‌ترین مواد غذایی موجود در جهان کدام اند؟ بنابر سلیقه افراد مواد غذایی موردعلاقه آن‌ها متفاوت است اما برای سنجش سالم‌ترین مواد غذایی نیاز به در نظر گرفتن عواملی داریم که باعث می‌شود که این مواد، تغذیه‌ای مناسب را برای شما فراهم آورد. عواملی مثل تأمین درشت مغذی و ریزمغذی‌ها مثل ویتامین‌ها و مواد معدنی. در این مقاله به بررسی سالم‌ترین مواد غذایی مصرفی در جهان می‌پردازیم.


۱. کلم از سالم‌ترین مواد غذایی

کلم از سالم‌ترین مواد غذایی

جای تعجب نیست که کلم یکی از سالم‌ترین مواد غذایی در جهان است به دلیل این‌که در چند سال اخیر تمرکز متخصصان و کارشناسان تغذیه بر روی مصرف کافی کلسیم می‌باشد. اما چرا این‌قدر کلم مهم است؟ خوب، به‌جز کالری و چربی کم، کلم غنی از ویتامین‌ها، مواد معدنی، آنتی‌اکسیدان‌ها و فیبرهای طبیعی می‌باشد. کلم به‌راحتی کمک می‌کند که شما احساس خوبی به غذای خود داشته باشید. اگر نگران طعم و مزه تلخ آن هستید سعی کنید آن را با غذاهای گرمی و سس‌ها مصرف کنید.


۲. جلبک دریایی

در بسیاری از نقاط جهان قرن‌هاست که جلبک دریایی یکی از سالم‌ترین مواد غذایی بوده است. همان‌طور که می‌دانید جلبک دریایی یک غذای طبیعی مغذی است به همین دلیل جلبک دریایی غنی از مواد معدنی مانند کلسیم، آهن، منیزیم و منگنز است که بعضی از آن‌ها به‌راحتی در بسیاری از انواع میوه‌ها یا سبزیجات پیدا نمی‌شوند. جلبک دریایی همچنین دارای مقدار زیادی از آنتی‌اکسیدان‌ها است که دارای قابلیت بالقوه برای کاهش التهاب و کمک به بهبود شرایط خاص سلامت شما هستند.


۳. سیر

در اینجا یکی از مواردی که اکثر مردم با آن آشنا هستند معرفی می‌شود: حتی اگر سیر را اکثر مردم غذای سالمندی را در نظر بگیرند شما سعی کنید به‌اندازه موردنیاز خود از سیر استفاده کنید که اغلب به غذاهای مانند همبرگر، سوپ‌ها، خورش‌ها و کباب‌ها اضافه می‌شود. جای تعجب نیست که سیر به خاطر ارزانی و طعم خاص خود دارای محبوبیت زیادی باشد. سیر فوق‌العاده سالم است و حاوی مقادیر بالای ویتامین C، B1 و B6، کلسیم، پتاسیم، مس، منگنز و سلنیوم است. دانشمندان همچنان به بررسی مزایای سیر می‌پردازند و به نظر می‌رسد ویژگی‌های جدیدی را در همه زمان‌ها برای سیر کشف می‌کنند.


۴. صدف

اگر شما به دنبال غذاهایی هستید که واقعاً مغذی هستند، چشمان خود را بر روی غذاهایی که دارای پروتئین، ویتامین و مواد مغذی بالا اما چربی و کالری کمتری هستند نبندید. علاوه بر صدف، ماهی، میگو و خرچنگ نیز دارای این خواص می‌باشند اما این غذاها بسیار گران‌قیمت می‌باشند. به‌عنوان‌مثال، کلم‌ها به‌طور گسترده‌ای به‌عنوان یکی از بهترین منابع ویتامین B12 شناخته می‌شوند که می‌توانند به‌طور مستقیم بر سطوح انرژی ما تأثیر بگذارد. درعین‌حال، صدف حاوی مقدار زیادی روی، مس و ویتامین D است.


۵. ماهی سالمون

ماهی سالمون سالم‌ترین مواد غذایی

اگر شما به دنبال کاهش وزن هستید و نمی‌توانید نسبت به خوردن گوشت بی‌توجه باشید، ماهی می‌تواند یکی از بهترین گزینه‌ها باشد چون ماهی حاوی چربی و کالری کم و پروتئین بسیار زیاد است به این معنی که بدون اینکه وزن شما افزایش یابد احساس خوبی داشته باشید. اما ماهی قزل‌آلا به دلایل مختلفی حتی بیشتر از سایر انواع ماهی‌ها چشمگیر است.

یکی از دلایل آن این است که حاوی مقدار زیادی اسید چرب امگا ۳ است که نشان داده‌شده است عملکرد مغز را تقویت می‌کند و حتی ممکن است از شروع برخی از بیماری‌های جدی جلوگیری کند. ماهی قزل‌آلا همچنین دارای منیزیم، پتاسیم و سلنیوم است که مواد معدنی خوبی برای سلامتی شما هستند.


۶. زغال‌اخته

انواع مختلفی از میوه‌ها وجود دارد که تقریباً همه آن‌ها به شیوه‌های متفاوت از غذاهای عالی هستند. اما زغال‌اخته به خاطر اینکه حاوی آنتی‌اکسیدان‌ها است می‌توانند التهاب را کاهش دهند و فرصت‌های ما را برای از بین بردن یا بهبودی بیماری‌های مختلف افزایش دهند. زغال‌اخته همچنین باعث عملکرد بهتر مغز می‌شود.


۷. سفیده تخم‌مرغ

تخم‌مرغ حاوی دو قسمت عمده می‌باشد که سرشار از مواد غذایی منحصربه‌فرد است. سفید زیرپوسته و زرده هسته داخلی را تشکیل می‌دهد. سفید و زرده هر دو حاوی پروتئین هستند، اما زرده دارای چربی و کلسترول زیادی است.

خوردن تخم‌مرغ تا زمانی که از حد نیاز فراتر نرود مشکل‌ساز نمی‌باشد. درحالی‌که زرده دارای چربی زیاد و کلسترول بالا است، این عناصر می‌توانند به شما کمک کنند تا مدت بیشتری احساس سیری کنید. اما سفید تخم‌مرغ حاوی پروتئین زیاد و کم‌چربی است به این معنی که جداسازی این قسمت از تخم‌مرغ می‌تواند برای افرادی که به دنبال کاهش وزن هستند بسیار مفید باشد.


۸. هویج

هویج غنی از ویتامین‌ها و مواد معدنی است. هویج همچنین شامل بتا کاروتن می‌باشد این ماده یک ترکیب ارگانیک است که نشان داده‌شده است برای کمک به بدن انسان در مبارزه با طیف گسترده‌ای از بیماری‌ها، ازجمله بیماری‌های قلبی می‌تواند مفید باشد.


۹. تخم کتان

تخم کتان ممکن است به‌تنهایی خوشمزه نباشند، اما با اضافه کردن آن‌ها به وعده‌های غذایی می‌توانید از مزایای ترکیبات سالم آن بهره‌مند شوید. به‌عنوان‌مثال تخم کتان منبع عالی فیبرهای رژیمی و اسیدهای چرب امگا ۳ هستند که نشان داده‌شده است به قلب و مغز کمک می‌کند. ازآنجاکه در تخم کتان فیبر طبیعی بسیار زیاد است، می‌تواند شمارا برای مدت طولانی سیر نگه دارد.


۱۰. ماست

ماست یکی از سالم‌ترین مواد غذایی

اگر شما به دنبال یک میان وعده ساده و خوشمزه هستید که می‌تواند باعث سلامت سیستم گوارش شما شود پس بیشتر از ماست استفاده کنید. ماست حاوی پروبیوتیک ها یا باکتری‌هایی است که در عملکرد طبیعی بدن نقش دارد.

پروبیوتیک ها اغلب باکتری‌های دوست نامیده می‌شوند که به بدن ما کمک می‌کند تا مواد غذایی را به‌طور مؤثرتر تجزیه کند. ماست غنی از پروبیوتیک ها است که می‌تواند انتخاب غذایی عالی برای افرادی باشد که اغلب با مشکلات گوارشی ازجمله درد معده یا یبوست و اسهال برخوردار هستند.


۱۱. سیب‌زمینی

ممکن است سیب زمینی شمارا متعجب کند. سیب‌زمینی کمتر در غذاهایی که برای سلامتی ضرر دارند وجود دارد. سیب‌زمینی حاوی مقدار زیادی از ویتامین‌ها و مواد معدنی ازجمله مس، آهن، منیزیم، پتاسیم، منگنز، ویتامین C و ویتامین B است، در اصل سیب‌زمینی یک غذای کوچک کامل است. روش‌هایی برای درست کردن سیب‌زمینی به‌صورت سالم وجود دارد: سیب‌زمینی را به‌صورت تیکه‌های بزرگ برش بزنید و آن را در پودر سیر، آویشن، نمک، فلفل و روغن‌زیتون قرار دهید سپس آن‌ها را به مدت ۲۰ دقیقه در حرارت بالا پخت کنید. درنهایت، شما باید سیب‌زمینی سرخ‌کرده قرمز ترد و کم‌چرب داشته باشید.


۱۲. جگر

مدت‌های طولانی جگر کباب شده یکی از محبوب‌ترین گزینه‌های غذایی بود، اما در دهه‌های اخیر مقداری از محبوبیت آن کاسته شده است. بااین‌حال، این نگران‌کننده است زیرا جگر می‌تواند یکی از سلامت‌ترین غذاهای جهان در نظر گرفته شود. به این دلیل که جگر یک واحد ذخیره برای بسیاری از مواد مغذی مهم بدن است سرشار از ویتامین‌ها و مواد معدنی می‌باشد.

جگر حاوی مقدار زیادی ویتامین‌های B12، B6، B5 و B2 است همچنین غنی از ویتامین A، مس، روی، سلنیوم و البته پروتئین نیز می‌باشد.

به‌طور خلاصه، جگر یکی از سالم‌ترین محصولات گوشتی است که در دسترس می‌باشد. البته نیاز به گفتن نیست که باید به صورت متعادل از این ماده غذایی پر ارزش در رژیم غذایی خود استفاده کنید چون مصرف بیش از حد آن خطراتی را برای فرد مصرف کننده به دنبال دارد.


۱۳. شکلات تیره

صرف‌نظر از این‌که شما در رژیم غذایی هستید یا خیر، برای خوردن شیرینی اشتیاق دارید. در حالت ایده آل، شما می‌توانید از چیزی که به‌طور طبیعی شیرین است، مانند سیب، زغال‌اخته یا انبه استفاده کنید، اما گاهی اوقات فقط میوه نمی‌تواند اشتیاق شمارا از بین ببرد. زمانی که شکلات تیره مصرف می‌کنید، می‌تواند یک انتخاب غذایی عالی باشد. به این دلیل که غنی از آهن، منیزیم، مس، منگنز و فیبر است که می‌تواند به شما در دستیابی به اهداف رژیمی خود کمک کند.


۱۴. ساردین

ساردین ها ماهی‌های کوچک و بسیار چرب می‌باشند که به‌طور قابل‌توجهی سالم هستند. راز آن این است که شما باید کل ماهی را شامل استخوان، پوست و اندام‌های آن را بخورید. ماهی‌ها ساردین بسیار بزرگ‌تر، فوق‌العاده سالم هستند که حاوی انواع مختلفی از ویتامین‌ها و مواد معدنی می‌باشند.

بیشتر بخوانید: طرز تهیه انواع غذا با ماهی

منبع: Activebeat.com

این مقاله به‌طور اختصاصی توسط گروه نویسندگان مجله قرمز ترجمه‌ و تألیف شده است.