سبزیجات خواص بیشماری برای سلامتی انسان دارند و مصرف روزانه آنها جزو تاکیدات همه متخصصان تغذیه است. ما به دنبال انتخاب سالمترین سبزیجات هستیم تا بیشترین فایده را از مصرف آنها ببریم. اما بهترین و سالمترین سبزیجات کدام هستند و چرا باید آنها را بیشتر از سایرین مصرف کرد. در زیر لیستی از این سبزیجات آمده است که شما را برای انتخاب و خرید سبزیجات برتر راهنمایی می‌کند.

پیازسالمترین سبزیجات

شما بیشترین آنتی اکسیدان ضد سرطان این سبزی را با خام خوردن آن بدست می‌آورید؛ زیرا پخت و پز پیاز در حرارت بالا به طور قابل توجهی مزایای استفاده از مواد شمیایی گیاهی را که از بدن در برابر سرطان ریه و پروستات محافظت می‌کنند، کاهش می‌دهد. سعی کنید ترکیب پیاز خام خرد شده با گوجه فرنگی، آووکادو و فلفل هالوپینور را برای یک دیپ خوشمزه که قند خون را متعادل می‌کند استفاده کنید. در انتها مقداری آب لیمو به آن اضافه کنید. شما می‌توانید همین مزیتها را در یک سالاد شیرازی بدست آورید.

ذرتسالمترین سبزیجات

ذرت چه بصورت بلالی و یا شکلهای دیگر همیشه خوب است. یک مطالعه منتشر شده در مجله مواد غذایی کشاورزی و شیمی نشان داد که ذرت پخته شده سطح بالاتری از آنتی اکسیدانهایی همانند لوتئین را دارد که با نابینایی در افراد بزرگسال مقابله می‌کند.

نخودها، سالمترین سبزیجات درون غلافسالمترین سبزیجات

یک تحقیق در مجله بین المللی سرطان طی یک مطالعه کوچک اما مفید دریافت که مصرف روزانه نخود سبز همراه با سایر حبوبات خطر ابتلا به سرطان معده را کاهش می‌دهد.

کیلسالمترین سبزیجات

حتی در میان سبزیجات سبز برگ این سبزی یکی از سالمترین سبزیجات موجود در سوپر مارکت شماست. برگهای سبز فرفری کیل سرشار از ویتامین C هستند، آنتی اکسیدانی که ممکن است سطح LDL یا کلسترول بد را کاهش دهد.

بروکلیسالمترین سبزیجات

بروکلی سرشار از آنتی اکسیدانهای ضد سرطان است. یک تحقیق دریافت مردانی که ۵ وعده یا بیشتر در هفته سبزیجات گل کلمی می‌خورند (از جمله سبزیجات سبز رنگ) نیمی از موارد احتمال ابتلا به سرطان مثانه را طی یک دوره ۱۰ ساله نسبت به آن مردانی که به ندرت از آن مصرف کردند، داشتند.

فلفل دلمه‌ای قرمزسالمترین سبزیجات

یک فلفل متوسط کالری پایینی دارد اما از نظر ویتامین C بسیار بالا است که ۱۵۰ درصد از میزان روزانه توصیه شده را تامین می‌کند. این آنتی اکسیدان برای کمک به جلوگیری از آترواسکلروز که می‌تواند منجر به بیماری قلبی شود، اثرگذار است. صحبت در مورد سالمترین سبزیجات است.

اسفناجسالمترین سبزیجات

اسفناج حاوی کاروتنوئیدهاست، آنتی اکسیدانهایی که سلامت چشم را تقویت می‌کنند و به پیشگیری از تخریب ماکولا که منجر به نابینایی در بزرگسالی می‌شود، کمک می‌کند. پختن این سبزیجات کمک می‌کند تا لوتئین بوسیله بدن بهتر جذب شود.

جوانه یونجهسالمترین سبزیجات

جوانه یونجه یکی از سالمترین سبزیجات است که معمولا برای تغذیه در افراد سرطانی بسیار توصیه می‌شود. این نیروگاه کوچک دارای بتاکاروتن است که آنتی اکسیدانی ست که از سرطان ریه محافظت می‌کند و به حفظ پوست، مو، ناخن، لثه، غدد، استخوان و دندان کمک می‌کند. این سبزی منبع خوبی از ویتامین E است که می‌تواند به جلوگیری از حملات قلبی و سکته مغزی کمک کند و خطر ابتلا به سرطان مثانه را کاهش دهد.

جوانه‌های بروکسلسالمترین سبزیجات

آنتی اکسیدانهای موجود در این سبزیجات سبز رنگ می‌توانند به پاکسازی رادیکالهای آزاد ایجاد کننده سرطان کمک می کنند و با داشتن ۸۰ درصد ویتامین C روزانه در ۱/۲ پیمانه از خود، همچنین به مبارزه با بیماری قلبی کمک می‌کنند و از آب مروارید جلوگیری می‌کنند. سعی کنید که بروکسلهای کوچک را با کمی روغن زیتون تفت دهید و همراه با سس خردل مصرف کنید. این نمی‌تواند به اکثر مواد غذایی موجود در این سبزی صدمه بزند.

چغندرسالمترین سبزیجات

این سبزی ریشه‌ای چه بصورت ترشی یا برشته شده حاوی مقادیر بالایی از آنتی اکسیدان است که با سرطان مبارزه می‌کنند از جمله لوتئین که از چشمها محافظت می‌کند. اما برگهای آن را دور نیندازید. برگهای چغندر غنی‌ترین بخش این سبزی است و می‌توان آن را همچون سبزیجات برگ تیره همچون اسفناج، برگهای سبز خردل و کیل پخت.

ترجمه و تالیف اختصاصی توسط مجله قرمز

منبع: ریدرز دایجست