آموزش درست کردن سالاد زمستانی مجلسی

طرز تهیه سالاد لبو و منداب مجلسی

طرز تهیه سالاد لبو مجلسی

سالاد لبو یکی از سالادهای خوش ظاهر و در عین حال خوشمزه زمستانی است. این سالاد همراه با برگهای جوان منداب طعم جالبی پیدا کرده است. گیاه منداب یک گیاه خودرو و دارویی است که بخاطر خواص دارویی بسیار خود بسیار مشهور است از رفع دندان درد تا کمک به ترک اعتیاد.

این گیاه در اغلب نقاط ایران رشد می‌کند و بیشتر در مناطق مرطوب و در میان سایر گیاهان دیگر حضور دارد.

اگر باغچه سبزیجات دارید، خوشحال باشید چون این گیاه در آنجا هم رشد می‌کند. و البته به خاطر یک موضوع دیگر نیز خوشحال خواهید شد چون گیاه منداب موجب حاصلخیزی خاک خواهد شد و می‌تواند جایگزین کود شیمیایی شود و به همین خاطر در بسیاری از مناطق کشورمان از آن به عنوان یک گیاه پیش کشت استفاده می‌شود.

من قبلا یک کاربری بسیار جالب در مورد چغندر به شما یاد داده بودم و آن پودر چغندر بود که بخاطر رنگ زیبای صورتیش کاربری‌های بسیاری دارد. یکی از اقوام من به دلیل حساسیت به گوجه اغلب از چغندر در عوض گوجه در خورش قیمه استفاده می‌کند و این خورش قیمه بسیار زیبا و خوشرنگتر از خورشهای قیمه معمولی است.

سس این سالاد، سس سرکه بالزامیک و روغن زیتون است. شما احتمالا با طرز تهیه این سس در سالاد مرغ پاییزی آشنا شده‌اید. ما امروز از همان سس در این سالاد زمستانی استفاده کرده‌ایم. ا

ین سالاد به دلیل استفاده همزمان از سه رنگ قرمز، سفید و سبز ظاهر بسیار جالبی پیدا کرده و در عین حال با حضور گردو، طعم قوی‌تر و خواصی غنی‌تر یافته است. گردوی موجود در این دستور گردوی پکان یا گردوی آمریکایی است اما شما می‌توانید از گردوی ایرانی در عوض آن استفاده کنید. گردوی ایرانی به مراتب هم از لحاظ طعم و هم خواص غذایی بهتر از گردوی آمریکایی است.

نکته: شما می‌توانید چغندرها را از سه روز قبل بپزید، روی آنها را بپوشانید و در یخچال نگه دارید تا زمانی که از آنها استفاده کنید. و حتی می‌توانید آنها را در زودپز بپزید اگر حوصله وقت گذاشتن ندارید.

همچنین بخوانید: طرز تهیه سالاد میوه زمستانی

سالاد لبو و منداب مجلسی

مواد لازم برای سالاد لبو و منداب

سالاد لبو و منداب

  • ۶ عدد شلغم متوسط
  • ۶ پیمانه برگهای جوان منداب، شسته و آب گرفته
  • نصف پیمانه پنیر فتا، مکعبی خرد شده
  • ۱/۲ پیمانه گردو، بوداده
  • ۱/۲ پیمانه کرن بری خشک
  • مواد لازم برای سس سرکه بالزامیک
  • ۱/۲ پیمانه روغن زیتون فوق بکر
  • ۳ قاشق غذاخوری سرکه بالزامیک
  • ۱ قاشق غذاخوری سس خردل
  • ۱ حبه سیر، له شده و ریز ریز شده
  • ۱/۴ قاشق چایخوری نمک
  • ۱/۸ قاشق چایخوری فلفل سیاه

پختن چغندر در زودپز برقی

  1. چغندر را به طور کامل شسته و برش بزنید به طوری که ساقه‌ها حدود ۱/۲ اینچ طول داشته باشند و ریشه‌ها بیش از ۲ اینچ نباشند.
  2. آنها را در زودپز بگذارید و ۱ پیمانه آب را روی آنها بریزید. چغندرها را به صورت یک لایه در قابلمه بچینید.
  3. در زودپز را بگذارید و مطمئن شوید که که شیر روی در در حالت بسته است. دکمه زودپز یا همان «Pressure Cook» را زده و روی فشار بالا به مدت ۱۵ دقیقه بگذارید. اگر چغندرهای شما کوچک هستند فقط ۱۰ دقیقه زمان می‌برد. چغندرهای بزرگتر زمان بیشتر که نهایتا ۲۰ تا ۳۰ دقیقه زمان می‌برد.
  4. وقتی چغندرها کاملا پختن فورا فشار را بوسیله فشار دادن دکمه خروج هوا به سمت خروجی، آزاد کنید. درب را باز کنید از یک چاقوی تیز برای سوراخ کردن چغندر استفاده کنید. اگر چغندر بدون هیچ مقاومتی با چاقو سوراخ شد، یعنی پخته‌اند. اگر چغندر هنوز کمی سفت است آنها را به مدت ۲ تا ۵ دقیقه دیگر در زودپز بپزید.

مراحل تهیه سالاد لبو و منداب

  1. اگر زودپز ندارید می‌توانید از روش فر استفاده کنید. فر را با حرارت ۴۰۰ درجه فارنهایت یا ۲۰۰ درجه سانتی‌گراد گرم کنید. ته یک سینی فر با اندازه متوسط را فویل آلومینیوم بگذارید. هر کدام از شلغمها را در فویل بگذارید آنها را کاملا بپیچانید تا باز نشوند. چغندرها را روی سینی فر به طور منظم بگذارید. آنها را به مدت ۱ ساعت در فر بگذارید تا زمانی که بزرگترین چغندر به آسانی سوراخ شود و اینجا لبوهای شما آماده هستند. لبوها را از فر خارج کنید و اجازه دهید تا در دمای اتاق خنک شوند. سپس پوست آنها را بکنید. هر لبو را دو نیم کرده و به صورت ورقه‌ای برش بزنید.
    سالاد لبو و منداب مجلسی
  2. ۱/۲ پیمانه گردو را در یک ماهیتابه خشک ریخته، روی گاز گذاشته مرتبا به هم بزنید تا برشته و بوداده شوند. آنها را از روی گاز برداشته و اجازه دهید تا در دمای اتاق خنک شود.
  3. برگهای منداب را در یک کاسه بزرگ ریخته سپس باقی مانده مواد یعنی لبوهای ورقه شده، ۱/۲ پیمانه پنیر فتا، ۱/۲ پیمانه گردوی بوداده و ۱/۲ پیمانه کرنبری خشک شده را به آن اضافه کنید.
    سالاد لبو و منداب مجلسی

طرز تهیه سس سرکه بالزامیک و روغن زیتون

در یک شیشه مربایی دهان گشاد، همه مواد سس (۱/۲ پیمانه روغن زیتون فوق بکر، ۳ قاشق غذاخوری سرکه بالزامیک، ۱ قاشق غذاخوری سس خردل، ۱ حبه سیر له شده و ریز شده، ۱/۴ قاشق چایخوری نمک و ۱/۴ قاشق چایخوری فلفل) را ریخته و خوب تکان دهید تا با هم ترکیب شوند و به سالاد اضافه کنید تا مزه بگیرد.

اگر قصد ندارید همان موقع سالاد را مصرف کنید، سس را موقع مصرف دوباره خوب تکان دهید و بعد روی سالاد بریزید.

سالاد لبو و منداب مجلسی

نکات آشپزی مربوط به سالاد لبو و منداب

کندن پوست لبوها را با استفاده از یک جفت دستکش انجام دهید تا دستان شما کثیف نشود. آنها را لای دستان گذاشته و با حرکات روی انگشتان آنها را پوست بکنید.

شما می‌توانید لبوها را با همان کاغذ آلومینیوم که در آن هستند بسایید تا پوست آنها کنده شود. البته اگر دستان شما کثیف شد بلافاصله پس از شستن تمیز خواهند شد اما اگر زمان بگذرد ممکن است تمیز کردن آنها سخت و زمانبر شود.

سالاد لبو و منداب مجلسی

سالاد لبو با لبوی مانده در یخچال نتیجه بهتری خواهد داشت چون فضای یخچال خشک است و باعث می‌شود که لبوهای پخته کاملا خشک شده و موقع مخلوط کردن با سایر مواد رنگ پس ندهند. هرگز لبوی داغ را بلافاصله وارد سالاد نکنید.

من برای این سالاد پنیر کم نمک و کم چرب را ترجیح می‌دهم. شما اگر می‌توانید از پنیر خانگی و ارگانیک استفاده کنید. پنیر خانگی به مراتب بهتر از پنیرهای موجود در بازار است چون علاوه بر اینکه حاوی روغن پالم نیست، نمک کمتری نیز دارد.

در ضمن پنیرهای کارخانه‌ای حاوی مقداری نشاسته هستند و برای کسانی که به دنبال یک رژیم بدون گلوتن هستند مناسب نیست. اگر بتوانم آموزش انواع پنیر را برای شما خواهم گذاشت. منتظر مطالب بعدی ما باشید.

سالاد لبو و منداب مجلسی


ترجمه و تالیف اختصاصی توسط مجله قرمز

منبع: natashakitchen

آخرین بروز رسانی در: 11 جولای 2022| نویسنده: هالث