اطلاعات دارویی، عوارض احتمالی و نحوه زوکور


قرص زوکور

زوکور (سیمواستاتین) متعلق به یک گروه از داروها به نام که HMG CoA ردوکتاز، و یا استاتین است. سیمواستاتین سطوح کلسترول “بد” (لیپوپروتئین با چگالی کم یا LDL) و تری گلیسیرید را  در خون کاهش می‌دهد، در حالی که باعث  افزایش سطح کلسترول “خوب” (لیپوپروتئین با چگالی بالا یا HDL) در خون می‌شود.


موارد مصرف قرص زوکور

زوکور برای کاهش کلسترول و تری گلیسیرید (نوع چربی) در خون استفاده می‌شود.

این دارو همچنین برای  کاهش خطر ابتلا به سکته مغزی، حمله قلبی، و سایر مشکلات قلبی در افراد مبتلا به دیابت، بیماری عروق کرونر قلب، و یا دیگر عوامل خطر استفاده می‌شود. زوکور  در بزرگ سالان و کودکانی که حداقل ۱۰ سال سن دارند،  استفاده می‌شود. همچنین این دارو  ممکن است برای اهداف غیر از مواردی که  در این راهنمای دارویی ذکر شده است،  استفاده  شود.


اطلاعات مهمی که باید  قبل از استفاده از زوکور بدانید

در موارد نادر، این دارو  می‌تواند  باعث ایجاد  یک بیماری شود  که منجر به تجزیه بافت‌های عضلانی اسکلتی و نارسایی کلیه می‌شود. اگر شما درد غیر قابل توضیح عضلانی، حساسیت به لمس، یا ضعف  به خصوص اگر شما همچنین دچار تب، خستگی غیر معمول، و ادرار تیره رنگ هستید ،  به دکتر خود اطلاع دهید.

این دارو را  در اندازه‌های  بزرگ‌تر و یا کوچکتر از مقدار تجویز و توصیه شده مصرف نکنید. راهنماهای بر روی برچسب داروی  تجویز شده  را خوانده و براساس آن عمل کنید. مصرف بیش از حد این دارو ممکن است منجر به  عوارض جانبی جدی یا تهدید کننده زندگی شود. قبل از مصرف این دارو، اگر شما تا کنون کبد و یا بیماری کلیه، دیابت، یا بیماری‌های تیروئید حال، اگر شما از نژاد  چینی هستید، و یا اگر بیش از  بار ۲ در روز مشروبات الکلی می‌نوشید، با پزشک خود مشورت کنید. این دارو می‌تواند به  جنین آسیب برساند یا باعث نقص هنگام تولد شود. اگر شما حامله هستید، از این دارو استفاده نکنید.

گریپ فروت و آب گریپ فروت ممکن است با سیمواستاتین تداخل داشته باشند و منجر به اثرات بالقوه خطرناک شوند. محصولات گریپ فروت را در حالی که این دارو را مصرف می‌کنید، میل نکنید.

بعضی از داروها زمانی که هم زمان با زوکور استفاده شود، می‌تواند عوارض ناخواسته و یا خطرناک شود. دکتر شما ممکن است نیاز به تغییر برنامه درمانی شما در صورت استفاده  شما از آنتی بیوتیک های خاص و یا داروهای ضد قارچ، دارو هپاتیت سی، داروی قلب، و یا داروهایی که برای درمان اچ آی وی / ایدز به کار می‌رود، داشته باشد. به محض  اینکه از بارداری خود اطلاع پیدا کردید، مصرف این دارو را متوقف کرده و به پزشک خود اطلاع دهید. اگر شما  دچار حساسیت به سیمواستاتین هستند و یا  باردار یا شیرده هستند، و یا مبتلا به بیماری کبدی فعال هستید از مصرف داروی زوکور اجتناب کنید.

داروهای زیر اگر به همراه زوکور مصرف شوند، می‌توانند خطر ابتلا به مشکلات عضلانی جدی  را افزایش دهند. این داروها نباید هم زمان با مصرف زوکور، مصرف شوند :

  • سیکلوسپورین
  • دانازول
  • ژمفیبروزیل
  • نفازودون
  • آنتی بیوتیک هایی مانند: کلاریترومایسین، اریترومایسین، تلیترومایسین
  • داروهای ضد قارچ مانند: ایتراکونازول، کتوکونازول، posaconazole وریکونازول
  • داروهای هپاتیت C مانند: boceprevir، telaprevir
  • داروهای HIV / AIDS  : atazanavir, cobicistat (Stribild, Tybost), darunavir, fosamprenavir, indinavir, nelfinavir, ritonavir, saquinavir, tipranavir.

اگر هر کدام از داروهای زیر را در حال حاضر مصرف می‌کنید قبل از شروع مصرف زوکور با پزشک خود مشورت کنید:

  • lomitapide
  • داروی قلب مانند: آمیودارون، آملودیپین، دیلتیازم ، درونیدرونات، ranolazine، وراپامیل.
  • برای اطمینان از اینکه مصرف زیترومکس برای شما خطری ندارد در موارد زیر با پزشک خود مشورت کنید:
  • سابقه بیماری‌های  کبدی
  • سابقه بیماری کلیوی
  • دیابت
  • بیماری‌های تیروئید
  • اگر بیش از ۲ بار در روز مشروبات الکلی می‌نوشید

مصرف این دارو  می‌تواند  باعث یک بیماری شود  که منجر به تجزیه بافت‌های عضلانی اسکلتی و نارسایی کلیه می‌شود. این وضعیت ممکن است به احتمال زیاد در افراد مسن و در افرادی که بیماری کلیوی یا کم کاری تیروئید کنترل نشده  (کم کاری غده تیروئید) دارند، رخ دهد.

FDA رده بندی حاملگی X را برای این دارو در نظر گرفته است یعنی اینکه مصرف این دارو در زمالن بارداری مطلقاً ممنوع است. در حالی که شما  این دارو را مصرف می‌کنید از روش‌های پیش گیری از بارداری مطمئن استفاده کنید. این از دارو ممکن است که از  شیر مادر عبور کند. اگر شما با شیر مادر یک نوزاد را تغذیه می‌کنید به پزشک خود اطلاع دهید.


نحوه مصرف قرص زوکور

زوکور را دقیقاً همان طور که توسط دکتر شما تجویز می‌شود، مصرف کنید. راهنمایی‌های بر روی برچسب نسخه خود را خوانده و براساس آن عمل کنید. این دارو  را در مقادیر بزرگتر و یا کوچکتر از مقادیر  توصیه شده مصرف نکنید. مصرف بیش از حد این دارو ممکن است منجر به  عوارض جانبی جدی یا تهدید کننده زندگی شود. زوکور را معمولاً در هنگام خواب و یا با غذای شب مصرف می کنند. اگر شما بیش از این دارو یک بار در روز، آن را همراه با غذا میل کنید. دکتر شما ممکن است گاهی اوقات دوز داروی شما  را برای اطمینان از  گرفتن  بهترین نتایج،  تغییر دهد. در هنگام استفاده از این دارو، شما ممکن است  به آزمایش‌های مکرر خون نیاز داشته باشید. شما ممکن است نیاز به مصرف   دراز مدت این دارو  برای درمان کلسترول بالا داشته باشید. شما ممکن است نیاز به توقف استفاده از این دارو برای یک زمان کوتاه داشته باشید  اگر شما عمل جراحی در پیش دارید  یا  دچار یک اورژانس پزشکی شده‌اید. مصرف این دارو  را متوقف نکنید مگر اینکه دکتر شما به شما بگوید. مصرف این دارو  تنها بخشی از یک برنامه کامل از درمان است که همچنین شامل رژیم غذایی، ورزش و کنترل وزن است. رژیم غذایی، دارو و روال ورزش خود را برای رسیدن به نتیجه مطلوب ادامه دهید. این دارو باید در دمای اتاق به دور از گرما، رطوبت  و نور خورشید، نگهداری شود. درمان باید با توجه به پاسخ بیمار است. تعیین سطوح  لیپید خون  باید پس از ۴ هفته پس از انجام درمان  و به صورت دوره وجود داشته باشد. با توجه به افزایش خطر ابتلا به میوپاتی (از جمله رابدومیولیز)، به خصوص در طول سال اول درمان، دوز ۸۰ میلی گرم باید برای  بیمارانی محدود استفاده شود  که  ۸۰ میلی گرم را برای  ۱۲ ماه یا بیشتر بدون شواهدی از سمیت عضلانی مصرف کرده‌اند.

چه اتفاقی می افتد اگر شما یک دوز از این دارو را فراموش کنید؟

به محض اینکه شما دوز فراموش شده را به یاد آوردید، آن را مصرف کنید. اگر تقریباً موقع نوبت بعدی مصرف دوز بعدی است، از مصرف دوز فراموش شده اجتناب کنید. برای  جبران  دوز از دست رفته قبلی  در دوز بعدی از داروی اضافه  استفاده نکنید.

اگر از این دارو بیش از حد مصرف کنم، چه اتفاقی می افتد؟

با  مراقبت‌های پزشکی اورژانس، تماس بگیرید.

در هنگام مصرف این دارو  باید از چه مواردی اجتناب کنم؟

اجتناب از خوردن غذاهایی که سرشار از چربی یا کلسترول می‌باشد. اگر شما یک برنامه رژیم غذایی پایین آورنده کلسترول را دنبال نمی‌کنید  این دارو نمی‌تواند در پایین آوردن سطح کلسترول شما مؤثر باشد. اجتناب از نوشیدن الکل. نوشیدن این مواد  می‌تواند  سطح‌ تری گلیسیرید را بالا برد و ممکن است خطر ابتلا به آسیب  های کبدی را افزایش دهد.


عوارض جانبی زوکور

زوکور عوارض شایع

اگر شما نشانه‌هایی از یک واکنش آلرژیک به زوکور  مانند: راش پوستی یا کهیر (با یا بدون تب یا درد مفاصل)؛ اشکال در تنفس؛ تورم صورت، لب‌ ها، زبان یا گلو، را مشاهده کردید، سریعاً  با اورژانس پزشکی تماس بگیرید.

اگر موارد زیر را مشاهده کردید به پزشک خود اطلاع دهید:

نشانه‌هایی از یک مشکل کلیه مانند  ادرار کردن کم و یا ناتوانی در ادرار کردن. ادرار کردن دردناک و یا مشکل. تورم در پا یا مچ پا. احساس خستگی و تنگی نفس

مشکلات کبدی، تهوع، درد بالای معده، خارش، احساس خستگی، از دست دادن اشتها، ادرار تیره رنگ، مدفوع سفالی رنگ، یرقان (زردی پوست و چشم)

عوارض جانبی شایع این دارو شامل:

  • سردرد
  • یبوست، تهوع، درد معده
  • علائم سرماخوردگی مانند گرفتگی بینی، عطسه، گلودرد

چه داروهایی زوکور   را تحت تأثیر قرار می‌دهند؟

بسیاری از داروها می‌تواند با سیمواستاتین تداخل پیدا کنند. همه تداخلات این دارو  در اینجا ذکر نشده است.

با دکتر خود در مورد تمام داروهای مصرفی فعلی خود و یا داروهایی که شروع و یا متوقف کرده‌اید، به ویژه موارد زیر مشورت کنید:

  • delavirdine
  • fenofibrate
  • فلوکونازول