در هر رابطه ای دو نفره که شامل ازدواج هم می‌شود، کاملا طبیعی است که دو طرف باهم بحث داشته باشند یا مشاجره کنند، اما چگونه مشخص می‌شود که این مشاجرات و بحث ها،  نشانه هایی از سلامت رابطه است یا نشانه هایی از یک رابطه‌ی بیمار؟

یکی از این راههای شناخت سلامت یا بیماری رابطه ها، این است که به هنگام بروز بحث و مشاجره، اگر تاثیرات آن بحث ها بیشتر منفی باشد تا مثبت، بایستی آن ارتباط را زیر سوال برد.  اگر نگران آینده ی رابطه ی ازدواج خود هستید برخی راهها هستند که به شما این درک را خواهند داد که آیا مشکلات جدی دیده می‌شوند یا نه.

۵ نشانه وجود دارد که مشخص کننده‌ی عدم سلامت رابطه ی شماست که به ترتیب در زیر خواهید خواند:

  • به جای تبادل نظر، هر دو طرف رابطه فقط حرف خودشان را می‌زنند

یک رابطه‌ی موفق ارتباطی ست که هر دو طرف استحقاق این را دارند که حرفهایشان شنیده شود و نه فقط یکی از طرفین. اگر شما  همیشه در مقام شنونده هستید و طرف مقابلتان همیشه در مقام گوینده، اکنون نوبت این است که شروع کنید به حرف زدن با او  و کاری کنید حرفهایتان شنیده شود. در ضمن همین فرمول برای طرف مقابل شما نیز صادق است. یعنی اگر همیشه فقط شما حرف می‌زده‌اید، و طرف دیگر فقط شنونده بوده، اکنون نوبت آن است که او حرفهایش را به شما بگوید و از طرف شما شنیده شود.  مهم ترین چیز این است که هر دوتای شما ، بایستی خودتان را ملزم نمایید که به طور کامل و فعال، حرفها، نگرانی ها و نارضایتی های همدیگر را گوش کنید. البته نه یک گوش دادن منفعلانه، بلکه یک گوش دادن فعالانه.

با خودتان صادق باشید، چنانچه هر یک از طرفین،  واقعا مشتاق شنیدن یا سازش نباشند، یک نشانه‌ی کاملا شفاف و واضح است که رابطه یا ازدواج شما به سمت و سوی خوبی پیش نخواهد رفت.

  • مدت زمانی ست که دیگر برای نظرات هم احترام قائل نیستید

بحث و تبادل نظر، یک نقش مهم و اصلی در معنا دادن به یک رابطه را بازی میکند. بایستی کاملا احساس راحتی و آزادی کنید که بتوانید در مورد تقریبا همه چیز با شریک خود صحبت نمایید و نیز طرف مقابل نیز همین طور.

اگر شریک زندگی شما، تمایلی به احترام گذاشتن به نظرات و دیدگاههای شما ندارد، نشان دهنده ی یک مشکل جدی ست که رابطه را به خطر خواهد انداخت.  بهتر است به چنین رابطه ای که همیشه مجبورید از ایده های خود منصرف شوید و  فقط به نظرات طرف مقابل اهمیت دهید، پایان بخشید. در یک رابطه سالم، احترام به یکدیگر به صورت متقابل است نه به صورت یک طرفه.

اما روی دیگر سکه نیز می‌تواند این باشد که شما خودتان بر این باورید  نظراتتان به حدی که باید،  ارزشمند و قابل احترام نیستند. در چنین حالتی این واکنش کاملا طبیعی ست که طرف مقابلتان هم چنین نظری داشته باشد.

هسته ی مرکزی یک ارتباط خوب و سالم، تشکیل شده از صمیمیت بین دو طرف. صمیمیت است که یک ارتباط سالم را بوجود می‌آورد. در چنین روابطی، بین دو طرف احساسات عمیق وجود دارد و نه برخوردها و احساسات سطحی. در یک رابطه‌ی خوب احترام طرفین به هم موج می‌زند.

رابطه و احترام به همدیگر

  • زمان کمی را برای همدیگر صرف می‌کنید

وقتی احساس کنید آن روزها دیگر گذشت که هر دوتای شما از اینکه هر ثانیه ای را باهم بگذارنید لذت می بردید، به نظر میرسد کم کم دارید حس میکنید یک چیزی تغییر کرده است چون دیگر آن احساس خوب سابق را ندارید. یکی از زنگ های خطردر رابطه ها،  این است که شما ترجیج  می‌دهید بیشتر با دوستانتان وقت بگذارید تا با شریک زندگیتان. این مسئله می‌تواند برگرفته از دلایل زیادی باشد اما به طور قطع،  نشانه ای از مشکل در این پیوند است. برای حفظ پیوند بین دو نفر ، وصل بودن به یکدیگر از اهمیت بالایی برخوردار است و اگر این اتصال برای طولانی مدت قطع شود نشانگر یک رابطه ناسالم است.

  • شروع کرده اید به شک کردن نسبت به انتخاب خود

آیا نسبت به انتخاب شریک زندگیان دچار تردید شده اید؟  آیا این فکر همیشه آزارتان می‌دهید که اشتباه بوده قبول کرده اید بقیه ی عمرتان را با این فرد سپری نمایید؟  اگر چنین افکاری به سرتان می‌زند قطعا زمان آن رسیده است که یک مرور و ارزیابی جدی داشته باشید.  اگر ویژگی های خاصی از شریک زندگی خود که قبلا آنها را ستایش می‌کردید الان باعث آزار شما شده است و دارد شما را تا مرز دیوانگی می‌کشاند، قطعا نشانه‌ی خوبی برای سالم بودن آن رابطه نیست.

  • دیگر تمایلی ندارید نیرویی برای بهبود رابطه صرف نماید

 همانطور که قدیمی ها گفته اند : ” یک رقص تانگو شامل دو نفر است، نه بیشتر نه کمتر”.   اگر تمایل دارید در رقص تانگوی خود با شریک زندگیتان شرکت کنید، هر دو نفر شما بایستی به یک میزان نیرو صرف کند تا این رقص انجام شود. اگر یک پای این رابطه بلنگد، رقص تانگویی درکار نخواهد بود.

چانچه شما مرتبا دارید سهم خود را ادا می‌کنید اما طرف مقابل تمایلی برای هزینه کردن وقت و انرژی نداشته باشد، بی شک یک شکاف در حال شکل گیری ست.

هر پیوندی بین دو نفر،  شبیه به یک گیاه است.  احتیاج به مراقبت همیشگی و زیادی دارد.  نیاز به تغذیه دارد تا پیش برود و رشد کند.  اگر برخی از این نشانه ها را در رابطه‌ی خود مشاهده کردید، زمان آن است که صادقانه با شریک زندگی خود صحبت نمایید و اگر در برگرداندن رابطه به حالت عادی ناتوان ماندید، بهتر است با یک متخصص مشاوره داشته باشید.

ترجمه اختصاصی مجله قرمز از مقاله‌ی Marni Feuerman