زمان مناسب برای انجام هر کاری، زمان حال است. یعنی همین اکنون.

گاندی می‌گوید : عمل ما بر اساس اولویت‌ها باید باشد.

با در نظر  اولویت‌ها، صبر کردن برای زمان مناسب  هم منسوخ می‌شود. هیچ زمانی مناسب تر از زمان حال، برای ارائه یک پروژه کاری، یا نوشتن یک کتاب، یا انجام یک کار جدید نیست. زمان ایده‎آل برای انجام آنچه برایتان مهم است، زمان حال است. بهتر است همین حالا دست به کار شوید.

بسیاری از مردم، اهداف زیادی در سر دارند اما از انگیزه پایینی برای دست به کار شدن، برخوردارند. در واقع بهانه آوردن و انجام ندادن کارها، راحت‌تر است تا منضبط کردن خودمان برای شروع به کار. هر چه بیشتر ذهن خودتان را درگیر توجیه کردن و چانه زدن کنید، زمان کمتری برای انجام کارهایتان خواهید داشت.

خیلی راحت‌تر است که به خودتان بگویید وقتی شروع خواهم کرد که همه چیز پرفکت و عالی باشد; یعنی هم پول کافی، هم تجربه کافی و هم منابع کمکی کافی در اختیارم باشد. اما این یک دور باطل است و هنگامی‌که وارد این چرخه شدید خارج شدن از آن، خیلی سخت خواهد بود. پس بهتر است وارد این چرخه نشوید و به خودتان اجازه ندهید با قلاب بهانه گیری‌ها، به دام بیفتید.

جردن بلفورت Jordan Belfort می‌گوید: تنها چیزی که باعث می‌شود به هدفتان نرسید داستانهای چرند و پرت و پلایی است که در ذهنتان می‌پرورانید تا دلایل نرسیدن به هدفتان ‌شوند.

اما نا امید نباشید. خوبی قضیه به این است که به محض اینکه متوجه این مشکل شدید، می‌توانید عادت به انجام داستان سرایی منفی را از خود دور  کنید و هر روز برای نزدیک تر شدن به رویاها و اهدافتان، قدم‌هایی  هرچند کوچک بردارید.

ناپلئون هیل می‌گوید: “زمان برای شما صبر نمی‌کند تا همه چیز پرفکت و عالی شود شما هم برای یک زمان پرفکت و عالی، صبر نکنید. از همینجایی که هستید شروع کنید و با هر آنچه که در دسترس دارید کارتان را آغاز نمایید و مطمئن باشید ابزار و وسایل بهتر را در حالیکه حرکت می‌کنید به دست خواهید آورد”.

اکثریت آدمها در درون روزمرگی‌های خودشان زندگی می‌کنند و هرگز بلند نشده‌اند و حرکت نکرده‌اند. اما اگر دست به کار شوند خواهند فهمید که چقدر هیجان انگیز است اگر شاهد جرات و حرکت خودشان باشند تا خودشان را خارج از حباب امنی که همیشه بوده‌اند ببینند.

خیلی از ما همیشه فردا را برای کاری که امروز باید انجام دهیم انتخاب می‌کنیم و آنقدر  تنبلی می‌کنیم و همه چیز را به فردا موکول می‌کنیم که ناگهان یک کوه از کارهای انجام نشده جلویمان سبز می‌شود.

پیش فرض ذهنی ما این است که همیشه از یک مسیر امن حرکت کنیم. مغز ما علاقه دارد که همیشه در چنین حالتی قرار داشته باشد، برای همین هم هست که خروج از این منقطه‌ی امن و دست به کار جدید زدن، برایمان سخت است.

بهترین زمان مناسب

  • برای شروع کردن، نیازی نیست به آینده‌ی خیلی دور که نامعلوم است نگاه کنید

همیشه استارت اولیه برای راه افتادن، بزرگترین مانع برای همه ماست. عملی کردن هر تصمیمی در اولین قدم، یکی از سخت‌ترین کارهاست. اما این یک نوع طرزفکر است کافی ست این طرز فکر را عوض کنید و خودتان را قوی‌تر و با اراده‌تر و موفق‌تر از آنچه تصورش را می‌کنید بپندارید، در نتیجه این سد بزرگ برای شما شکسته خواهد شد.

شما هر آنچه را که نیاز دارید تا بر دنیای خود و خارج از خود تاثیر گذار باشد در اختیار دارید، کافی ست از بهانه‌گیری ها عبور کنید. بهانه‌هایی مثل زمان مناسب، پول مناسب، امکانات مناسب و غیره.

خیلی به دوردستها نگاه نکنید و از آینده برای خودتان یک غول نسازید. از هر امکاناتی که همین حالا در دسترس دارید استفاده کنید و شاهد معجزه خلاقیت درونتان باشید که به چه نحوی کارهای غیر ممکن را برایتان ممکن می‌سازد. اگر بیش از حد نگران آینده‌ی دور دست باشید و به آن فکر کنید، در واقع خلاقیت خود را که از لحظه‌ی حال ناشی می‌شود به قتل خواهید رساند.

همه چیز را ساده در نظر بگیرید. هر چه قدر که طرح و ایده‌های شما پیچیده‌تر باشند و از سادگی دور باشند، اجرایی کردن آنها سخت‌تر و ناممکن‌تر است. از قدیم گفته‌اند سنگ بزرگ علامت نزدن است.

این را در نظر بگیرید که همیشه ریسک‌هایی وجود دارند و همیشه بایستی بهای چیزی را که به دست می‌آورید یا قدمی‌ را که برمی‌دارید بپردازید، اما بهای این ریسک‌ها، خیلی کمتر از ماندن در حالت رکود است.

صرفا برای اینکه نمی‌دانید از کجا باید شروع کنید، معطل نشوید. با ایجاد تغییرات بسیار کوچک، می‌توانید قدم به قدم به جایی که مد نظر دارید برسید.

  • در مسیر زندگی درجا نزنید

درجا زدن یعنی شما فرصت ها را می‌بینید اما به جای بهره بردن از آنها از دستشان فرار می‌کنید. افرادی که به این درک رسیده‌اند چقدر زمان زندگی محدود است، کسانی هستند که حداکثر بهره را از زمان می‌برند. برای آنها همیشه زمان مناسب همین حالاست. این افراد کسانی هستند که به تمام معنا زندگی می‌کنند.

مطالعات گسترده ای نشان می‌دهد وقتی انسانها به عقب باز می‌گردند و گذشته‌ی خود را مرور می‌کنند،  بیشترین پشیمانی و حسرت آنها بابت ریسک‌هایی ست که انجام نداده‌اند نه ریسک‌هایی که انجامش داده‌اند.

  • زمان مناسب همین حالاست. شروع کنید

بهتر است آن سرنوشتی را که دوست دارید حتی اگر ناقص، خودتان برای خودتان رقم بزنید نه اینکه سرنوشتتان براساس خواسته دیگران باشد حتی اگر قرار است بی عیب و نقص باشد.

نیازی نیست حتما همه چیز  بی عیب باشد، فقط بایستی حرکت کنید. به صداهای منفی درونتان که مانع از انجام دادن کارها می‌شوند گوش نکنید. هر چه بیشتر کاری ترسناک به نظر برسد بیشتر هم خودمان را مجبور به انجام آن می‌کنیم.  مهم نیست شما چه کسی هستید یا چه رویایی در سر می‌پرورانید. همیشه این را به یاد داشته باشید که شما منحصر به فرد هستید، نقش شما در بازی زندگی نقش اول است نه نقش دوم یا سیاهی لشکر، و قرار نیست کسی جای شما را تنگ کند یا شما جای کسی را تنگ کنید.

از افکار منفی دست بردارید. از اینکه به حرف همه گوش کنید دست بردارید. دنیا در انتظار شماست تا شروع کنید تا کاری را انجام دهید. دنیا منتظر است تا حرفهایی که دارید بشنود. دنیا منتظر است تا از خلاقیت شما بهره ببرد. دنیا منتظر است تا ایده های دست اول شما را با دیگران تقسیم کند.

مشکل اساسی ما این است که قبل از اینکه شروع کنیم، فکر می‌کنیم شاید به اندازه کافی خوب و دارای صلاحیت نیستیم و همین تصور،  مانع از حرکت ما می‌شود. ترس از انجام یک کار جدید هرگز از بین نمی‌رود اما با انجام آن کار، با آن ترس آشنا می‌شوید.  شک و تردید داشتن نسبت به توانایی‌هایمان،  هم‌شه وجود دارد و  تنها راه حل این است که باوجود این شک و تردیدها، دست به اقدام بزنید.

یادتان باشد قرار نیست اولین کتاب یا اولین آهنگ یا اولین پادکست شما عالی و بی عیب و نقص باشد. اگر تمام سعی خودمان را برای هر چه بهتر انجام دادن هر کاری که در دست داریم انجام دهیم قطعا به موفقیت خواهیم رسید.  قدم به قدم می‌توانیم بر شکست های موقتی غلبه کنیم و این تسلیم نشدن شماست که ارزشمند است. با هر قدمی‌ که برمی‌دارید  قوی‌تر و قوی‌تر می‌شوید،  ماهرتر و ماهرتر می‌شوید  و اعتماد به نفستان فزونی می‌‌یابد و به سمت موفقیت،  پیش می‌روید.

زمانه‌ی کنونی یعنی عصر اطلاعات و اینترنت،  بهترین زمان برای در آغوش گرفتن فرصتهای جدید است. هر آنچه را نیاز دارید در اختیار دارید. زمان مناسب همین حالاست. صبر نکنید تا سیاره زمین به توازن برسد یا زندگی از سرعت خود بکاهد. صبر نکنید تا زمان مناسب فرا برسد.  با عمل کردن،  زندگی خود را متحول کنید. صبر نکنید تا چیزی خود به خود اتفاق بیفتد بلکه خودتان عامل اتفاق افتادن آن چیز باشید.  رویا و آینده و امیدهای خود را خودتان بسازید.


ترجمه اختصاصی مجله قرمز از مقاله Thomas Oppong

منبع:Medium