دور ریختن لوازم آرایشی برای هیچ کس ساده نیست. شما برای خرید این محصولات پول‌های زیادی پرداخت می‌کنید و با استفاده از آن‌ها چهره خود را زیباتر و جذاب‌تر می‌کنید و در واقع نوعی ارتباط احساسی بین شما و این محصول به وجود می‌آید که دور ریختن لوازم آرایشی را دشوار می‌کند. اما هر چیزی تاریخ انقضایی دارد و لوازم آرایشی هم از این قاعده مستثنی نیستند و پس از گذشت این تاریخ انقضا استفاده کردن از آن می‌تواند خطرناک باشد و به پوست شما صدمه بزند. اما تاریخ انقضای درج شده روی محصول تنها چیزی نیست که باید به آن توجه داشته باشید، زمان دور ریختن لوازم آرایشی شما معمولا پیش از این تاریخ فرا می‌رسد. چطور؟ در این مقاله اختصاصی از مجله قرمز ما به شما خواهیم گفت که چه زمانی وقت دور ریختن لوازم آرایشی شما رسیده است و باید استفاده از آن را کنار بگذارید. این زمان بر حسب نوع و جنس لوازم آرایشی شما تعیین شده و با تاریخ انقضایی که روی محصول درج شده متفاوت است.

تاریخ انقضای قفسه‌ای و تاریخ انقضا پس از باز شدن درب محصول

تاریخ انقضای قفسه‌ای به تاریخی گفته می‌شود که روی بسته بندی محصول درج شده است و یک تاریخ مشخص را شامل می‌شود مثل ژانویه ۲۰۲۰. این تاریخ محدوده‌ای را مشخص می‌کند که محصول پس از تولید و خروج از کارخانه می‌تواند در قفسه فروشگاه‌ها قرار بگیرد و پس از آن قابل استفاده نیست و باید امحا شود. اما اگر درب محصول باز شود عمر آن کاهش یافته و در مدت محدودترین قابل استفاده خواهد بود. این مدت در محصولات آرایشی و بهداشتی مختلف متفاوت است و به عوامل متعددی بستگی دارد مثل بافت و نوع محصول، میزان استفاده از مواد نگهدارنده و ترکیبات موجود در محصول. پس از گذشت این زمان محصول مورد نظر دیگر قابل استفاده نیست و زمان دور ریختن آن فرا رسیده است. این محدود معمولا به شکل یک علامت ظرف درباز و با عباراتی مثل ۱۲M به معنای ۱۲ ماه و عبارات مشابه روی بسته محصول درج می‌شود اما گاهی ممکن است این نماد روی محصولی وجود نداشته باشد، پس در این شرایط چه باید کرد؟ در ادامه شما با زمان دور ریختن لوازم آرایشی و بهداشتی در انواع مختلف آشنا خواهید شد.

 

زمان دور ریختن لوازم آرایشی مایع پس از شش ماه تا یک سال

محصوات آرایشی مایع از جمله کرم پودرهای مایع را تنها شش ماه یا یک سال پس از باز شدن درب آن می‌توان استفاده کرد. فرقی نمی‌کند شما از انگشت خود برای استفاده از این نوع فونداسیون‌ها کمک بگیرید و یا برس‌های حرفه‌ای را برای این منظور به کار ببرید، در هر صورت میکروب‌ها و مواد آلوده کننده می‌توانند راه خود را به داخل ظرف آن پیدا کنند و به این ترتیب پس از هر بار استفاده فونداسیون شما کثیف‌تر و غیرقابل استفاده‌تر خواهد شد و باید پس از شش ماه تا یک سال بسته به میزان استفاده از کرم پودر، آن را دور بریزید.

وقت دور ریختن لوازم آرایشی

زمان دور ریختن لوازم آرایشی کرمی پس از شش ماه تا یک سال

هر نوع وسیله آرایشی کرمی و فشرده مثل سایه فشرده، رژگونه، کانسیلر و … که بافتی غیرپودری و غیرمایع دارد در این دسته قرار می‌گیرد و پس از شش ماه تا یک سال از باز کردن درب و شروع به استفاده از آن باید دور انداخته شود. واقعیت این است که ماده‌ای مثل سایه چشم در تماس نزدیک با چشم شما قرار دارد و هر گونه آلودگی و تغییر ترکیب آن می‌تواند برای سلامت چشم شما خطرناک باشد پس این توصیه را جدی بگیرید و اگر مصرف شما کم است از پالت‌های کوچک با تعداد رنگ محدود استفاده کنید تا پیش از تمام شدن پالت، مجبور به دور ریختن لوازم آرایشی خود نشوید.

وقت دور ریختن لوازم آرایشی

زمان دور ریختن رژ لب پس از یک سال

اگر اخیرا متوجه شده‌اید که رژ لب محبوب شما دیگر مثل قبل به خوبی روی لب‌های شما پخش نمی‌شود و بافت نرم خود را از دست داده است بهتر است به خاطر بیاورید که چه زمانی آن را خریداری کرده و از کی از آن استفاده می‌کنید. واقعیت این است که پس از یک سال ترکیب رژ لب جامد یا مایع دچار تغییر می‌شود و اگر آن را در محل مناسبی هم نگهداری نکنید این زمان خیلی زودتر فرا خواهد رسید. کارشناسان توصیه می‌کنند رژ لب محبوب خود را در محلی خشک و خنک مثل درب یخچال قرار دهید تا عمر آن افزایش یابد تا به این زودی مجبور به دور ریختن آن نشوید.

وقت دور ریختن لوازم آرایشی

زمان دور ریختن لوازم آرایشی پودری پس از دو سال

رژگونه پودری، سایه پودری و پودر تثبیت کننده آرایش عمر بیشتری نسبت به محصولات کرمی و مایع دارند و شما تا دو سال می‌توانید با خیال راحت از آن‌ها استفاده کنید. البته فراموش نکنید برس‌هایی را که برای استفاده از این پودرها به کار می‌برید همیشه تمیز نگه دارید و پس از هر استفاده بشویید تا آلودگی‌های محیطی و چربی پوست شما به درون محصولات پودری شما راه پیدا نکند و بتوانید به مدت طولانی‌تری (حتی بیش از دو سال) از آن‌ها استفاده کنید.

وقت دور ریختن لوازم آرایشی

زمان دور ریختن خط چشم مدادی و مایع از سه ماه تا دو سال

تاریخ انقضای خط چشم قبل از هر چیز به نوع آن بستگی دارد و خط چشم‌های مایع خیلی سریع‌تر از خط چشم‌های مدادی غیر قابل استفاده می‌شوند. کارشناسان می‌گویند بهترین زمان برای استفاده از خط چشم مایع تا سه ماه پس از باز شدن درب آن است و پس از این مدت ترکیب خط چشم غلیظ‌تر شده و کشیدن خط چشم دقیق و زیبا با آن کار ساده‌ای نخواهد بود. در این مورد خط چشم‌های مدادی دست پیش را دارند و شما تا دو سال پس از خرید خط چشم مدادی می‌توانید به راحتی از آن استفاده کنید. البته فراموش نکنید که مدادهای خود را همیشه تیز و در محیطی خشک و خنک نگه دارید تا عمر طولانی‌تری داشته باشند.

وقت دور ریختن لوازم آرایشی

زمان دور ریختن ریمل پس از سه تا شش ماه

ریمل هم مثل خط چشم مایع عمر کوتاهی دارد و پس از چند بار باز و بسته شدن درب آن غلیظ و غیر قابل استفاده می‌شود. ریمل به دلیل بافت چسبنده‌ای که دارد همه آلودگی‌های محیط و چشم شما را به خود جذب کرده و پس از مدتی به یک توده خطرناک از باکتری‌ها تبدیل می‌شود که می‌تواند باعث عفونت چشم شود. پس فراموش نکنید که حتما تاریخ باز کردن درب ریمل خود را روی آن یادداشت کرده و حداکثر سه تا شش ماه پس از آن، ریمل خود را دور بریزید.

وقت دور ریختن لوازم آرایشی

زمان دور ریختن مرطوب کننده صورت از شش ماه یا یک سال

کرم‌های مرطوب کننده هم تاریخ انقضای خود را دارند و اگر شما به استفاده از کرم‌ها در ظرف‌های دردار عادت دارید باید بدانید که تاریخ انقضای این نوع از مرطوب کننده‌ها محدودتر است مگر این که از یک وسیله دیگر به جز دست خود برای برداشتن کرم از داخل آن کمک بگیرید (مثل گوش پاک کن یا پنبه که تمیز و استریل باشد). در غیر این صورت تا شش ماه پس از باز کردن درب محصول باید آن را دور بریزید اما این زمان برای کرم‌های پمپی و تیوبی بیشتر و تا یک سال پس از باز شدن درب آن است.

وقت دور ریختن لوازم آرایشی

زمان دور ریختن ضدآفتاب پس از یک سال

واقعیت این است که اگر از مقدار استاندارد و توصیه شده ضدآفتاب برای پوشاندن و محافظت از پوست خود استفاده کنید نباید تا تاریخ انقضای آن چیزی از کرم باقی مانده باشد. در هر صورت تاریخ انقضا در مورد ضدآفتاب بسیار اهمیت دارد و اگر از کرم ضدآفتابی که تاریخ انقضای آن گذشته استفاده کنید نباید انتظار قدرت حفاظت کافی از آن در مقابل آفتاب داشته باشید. به طور کلی پس از گذشت یک سال از باز شدن درب کرم ضدآفتاب زمان دور ریختن آن فرا می‌رسد و پس از آن دیگر قابل استفاده نیست.

وقت دور ریختن لوازم آرایشی

زمان دور ریختن لاک ناخن پس از یک سال

یک باور غلط در مورد تاریخ انقضای لاک ناخن وجود دارد و آن این است که لاک تاریخ گذشته ممکن است باعث عفونت بافت اطراف ناخن شود. اگرچه این اتفاق بسیار بعید است اما زیبا کردن ناخن‌ها با یک لاک قدیمی کار دشواری است چون با گذشت زمان بافت لاک غلیظ و حبابی شده و کشیدن خطوط یکدست و صاف روی ناخن غیرممکن خواهد شد. بنابراین بهتر است هر سال یک بار همه لاک‌های قدیمی خود را دور بریزید و یک مجموعه جدید و زیباتر برای خودتان تهیه کنید.

وقت دور ریختن لوازم آرایشی

زمان دور ریختن عطرها و ادکلن‌ها پس از هشت تا ده سال

خوشبختانه می‌توان از عطرها تا چندین سال و حتی یک دهه هم استفاده کرد و این یک خبر خوب برای همه ما است چون عطرهای خوشبو از برندهای برتر قیمت بسیار بالایی دارند. البته میزان ماندگاری و عمر عطر ارتباط مستقیمی با نحوه نگهداری از آن دارد و اگر از عطر خود درست نگهداری و استفاده نکنید ماندگاری آن خیلی زودتر به پایان خواهد رسید. در این مقاله از مجله قرمز می‌توانید رازهای مراقبت از عطر را برای ماندگاری بیشتر آن مطالعه کنید.

وقت دور ریختن لوازم آرایشی

اگر این مقاله مورد توجه شما قرار گرفت می‌توانید مقالات مشابه را در بخش زیبایی در مجله قرمز شاخه ترفندهای آرایشی مطالعه کنید. انتقادات و پیشنهادات خود را نیز در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.

منبع: PureWow (ترجمه‌ و تألیف اختصاصی توسط مجله قرمز)