شاید خودتان ندانید که افراد دور و برتان در حال خواندن زبان بدن شما، رازهایی را در موردتان کشف می‌کنند. شما با یکسری حرکات که زبان بدن نامیده می‌شوند بخشی از درون خود را لو می‌دهید. در اینجا با دیدگاه کارشناسان در مورد حرکات و رفتار خود آشنا شوید.

ارتباط چشمیزبان بدن

اگر می‌خواهید زبان بدن شما نشان دهد که در حال گوش دادن به دیگری هستید، ارتباط چشمی بوجود آورید. اما آن را محدود کنید، میخ شدن روی فرد مقابل می تواند تهدید کننده به نظر برسد. جانین درایور نویسنده کتاب فروش بهتر می‌گوید: هنگامی که بیش از ۸۰ درصد زمان به طرف مقابل نگاه کنید، فردی که با آن ارتباط برقرار می‌کنید، احساس ناراحتی خواهد کرد. کم نگاه کردن (۴۰ درصد یا کمتر) می‌تواند نشانه فریب باشد. عدد جادویی کدام است؟ ۶۰ درصد یا کمی بیشتر از نصف. تماس چشمی با آنها برقرار کنید، سپس نگاهتان را برگردانید و گاهی نگاه کنید.

دست به سینه نشستنزبان بدن

دست به سینه می‌نشینید؟ دیگران ممکن است این را بخوانند که شما دور از آنها، نامطمئن، دفاعی یا مضطرب هستید. اما بازوهای در هم قفل کرده هم مزایای خودش را دارد. درایور با خاطر نشان کردن اینکه این حالت می‌تواند انجام وظایف دشوار را بهتر کند، اشاره به پژوهشی کرد که طی آن از بزرگسالانی که دستهای خود را در هم قلاب کرده بودند، خواسته شد که سوالات سخت ریاضی را حل کنند، مشخص شد کسانی که دستهای خود را قفل کرده بودند نسبت به آنهایی که دستهایشان روی میز بود، ۳۰ درصد بیشتر برای حل مسائل تلاش کردند. درایور می‌گوید: عمل در هم قفل کردن بازوها با استفاده از هر دو سمت چپ و راست مغز، ایجاد کننده عملکرد شناختی بالاتر است.

بنابراین دفعه بعد که شخصی با یک سوال سخت روبرو شد و بازوهایش را قفل کرد فکر نکنید که دیوانه است بلکه سعی می‌کند که بهترین پاسخ را پیدا کند.

نشستن با ساق پای صافزبان بدن

درایور می‌گوید: وقتی شما اینطوری می‌نشینید یعنی در حال ساختن مشخص کردن قلمرو و مسلط شدن هستید. وی می‌گوید: افراد با قدرت، فضای بیشتری را در اختیار می‌گذارند.

انداختن پاها روی همزبان بدن

اگر پاهایتان را در هم قلاب کنید یعنی به حالت زانو روی زانو، یعنی شما اعتماد به نفس و تسلط دارید. این حالت که در زبان بدن به عنوان «شکل چهار» (شبیه به ۴ انگلیسی.م) شناخته می‌شود، طبق گفته درایور وقتی شما در این وضعیت می‌نشینید در حال باز کردن منطقه قدرت یا منطقه خنثی هستید. وی گفت: ما سه ناحیه در بدنمان داریم که وقتی در حالتی باز قرار می‌گیرند یعنی بدون استرس و ریلکس هستیم: گودی گردن، ناف و اندامهای جنسی.

قلاب کردن زانوها در حال نشستن که به عنوان قفل پا شناخته شده است، می‌تواند به معنای عقب نشینی، عدم اطمینان یا ترس باشد که بیشتر در حین مصاحبه دیده می‌شود.

و خانمها اگر می‌خواهید بر یک مرد غلبه کنید، پاهایتان را در حالت زانو روی زانو قفل کنید. به گفته پیسز، مردان رای دادند که این وضعیت نشستن خانمها، حالت مورد علاقه آنهاست.

دست به کمر ایستادنزبان بدن

شما ممکن است فکر کنید این حالت «وضعیت سوپر من» نشان دهنده اعتماد به نفس طرف مقابل است اما مراقب باشید زیرا درایور می‌گوید، این وضعیت اغلب حالتی تهاجمی است. به دلیل اینکه شما فضای بیشتری را جذب می‌کنید و با آرنجهای تیز خود دیگران را تهدید می‌کنید و جلوی دیگران را سد می‌کنید. حتی اگر فقط یک دست خود را روی کمر بگذارید می‌تواند نشانه ترساندن دیگران باشد.

بردن دست برای دست دادنزبان بدن

رسم دست دادن به روم باستان بر می‌گردد. در ابتدا مردم ساعد روی ساعد می‌گذاشتند و اکنون فقط کف دست روی دست دیگری می‌گذاریم. اما قبل از انجام آن توضیحاتی را لازم است بدانید. دست دادن نشانه اعتماد و خوش آمد گویی است بنابراین اگر اول دستتان را دراز کنید یعنی شما اعتقاد دارید که طرف مقابل از آن استقبال می‌کند و از ملاقات با شما خوشحال است. دست دادن زورکی با کسی که ممکن است از ملاقات با شما خوشحال نباشد می‌تواند منجر به احساسات منفی نسبت به شما شود.

لبخند همیشگی؛ زبان بدن مثبت زبان بدن

عادت لبخند زدن و خندیدن در طول مکالمه و ارتباط با دیگران پیامدهای مثبتی را به بار می‌آورد. وقتی به روی کسی لبخندی می زنید، می توانید روابطتان را به طور فزاینده‌ای بهتر کنید. شواهد نشان می‌دهد که لبخند و خنده تقویت سیستم ایمنی بدن، دفاع بدن در برابر بیماریها و ناخوشیها، درمان بدن، ایده‌های فروش، معلم بهتر، جذب دوستان بیشتر و زندگی طولانیتر را فراهم می‌کند. این بخشی از دلایلی است که شوخ بودن یا قابلیت خندان دیگران می‌تواند برای بعضی از افراد جذاب باشد.

لمس کردن بینیزبان بدن

وقتی که دروغ می‌گویید، بینی شما لزوما بزرگ نخواهد شد اما یک واقعیت علمی به نام «اثر پینوکیو» رخ می‌دهد. در موسسه درمانی و تحقیقاتی لبخند در شیکاگو، دانشمندان کشف کردند به هنگامی که دروغ می‌گویید، مواد شیمیایی به نام کاتکولامین آزاد می‌شود که ایجاد کننده حالتی شبیه به وجود دستمال کاغذی درون بینی است. همچنین فشار خون افزایش می‌یابد که موجب سوزش بینی می‌شود بطوری که شروع به مالش بینی خود می‌کنید تا آن را بخارانید. همان عکس العملها به هنگامی که غمگین، عصبانی یا مضطرب هستید رخ می‌دهد. اگر طرف مقابل شما دروغ بگوید، شما نمی‌توانید هیچ تورمی را روی بینی وی ببینید اما اگر متوجه شدید که افراد بلافاصله در حال خاراندن بینی خود هستند، باید توجه بیشتری به وی کنید که ببینید آیا دروغ می‌گوید یا نه. اگر شخصی که شما در حال صحبت با وی هستید فقط یک خارش بینی دارد رفتارش ممکن است تنها یک یک خارش بینی معمولی باشد نه زبان بدن برای آشکار کردن دروغگویی.

ترجمه اختصاصی توسط مجله قرمز 

منبع: ریدرز دایجست