در مطلب پیش رو به رکوردشکنی اتوبوس الکتریکی Proterra خواهیم پرداخت. خودروی سنگینی که به تازگی موفق به شکستن رکورد پیمودن حداکثر مسافت طی شده توسط خودروهای الکتریکی پس از انجام یک بار شارژ شده است. اگر مایل به دانستن نکات مفصل‌تری از رکوردشکنی اتوبوس الکتریکی Proterra هستید، می‌توانید مجله قرمز را در ادامه‌ی این مطلب همراهی کنید.

به تازگی شرکت امریکایی Proterra، که در منطقه‌ی کالیفرنیا به تولید اتوبوس‌های الکتریکی مشغول است، به شکل رسمی از رکوردشکنی یکی از محصولات جدید خود یعنی اتوبوس الکتریکی مدل Catalyst E2 Max در مسیر آزمایشی Navistar Proving Grounds ایندیانا پرده برداشته است. در واقع اتوبوس الکتریکی Proterra با پیمودن مسافتی معادل ۱۷۷۲.۲ کیلومتر موفق به شکستن رکورد تمام خودروهای الکتریکی سبک و سنگین در زمینه‌ی پیمودن حداکثر مسافت طی شده توسط خودروهای الکتریکی پس از انجام یک بار شارژ شده است.

رکوردشکنی اتوبوس الکتریکی Proterra

گفتنی است که اتوبوس الکتریکی Proterra با برخورداری از ۱۸ تن وزن، از وجود پک باتری قدرتمند ۶۶۰ kWh بهره می‌برد. در مجموع توان باتری طراحی شده برای این خودروی سنگین با حدود ۱۱ خودروی الکتریکی شورلت بولت برابری می‌کند.

جالب است بدانیم رکورد پیشین ثبت شده در زمینه‌ی پیمودن حداکثر مسافت طی شده توسط یک خودروی الکتریکی با انجام تنها یک بار شارژ، به یک خودروی الکتریکی آزمایشی تک سرنشین آلمانی تعلق داشت. خودروی سبکی که توانست در سال ۲۰۱۱ میلادی با یک بار شارژ مسافتی معادل ۱۶۳۱.۵ کیلومتر را در مدت زمان ۳۶ ساعت بپیماید. در این میان پر سر و صداترین خودروی الکتریکی این روزها یعنی مدل اس تسلا نیز در هر بار شارژ قادر به پیمودن مسافتی معادل ۸۸۵.۱ کیلومتر خواهد بود. اما رکورد پیشین ثبت شده در این زمینه توسط یک اتوبوس، رقمی معادل ۱۰۱۸.۷۱ کیلومتر بوده است که تفاوت قابل توجهی را با رکورد اتوبوس الکتریکی Proterra به نمایش می‌گذارد.

رکوردشکنی اتوبوس

در واقع شرکت Proterra با رکورد جدیدی که اکنون به ثبت رسانده، حتی رکورد محصولات پیشین خود در زمینه‌ی پیمودن حداکثر مسافت ممکن با انجام یک بار شارژ را نیز به طرز قابل توجهی جا به جا کرده و جهش قابل توجهی را در این زمینه به نمایش گذاشته است. به گونه‌ای که تنها دو سال قبل شاهد این نکته بودیم که اتوبوس‌های الکتریکی این شرکت، که از وجود باتری ۲۵۷ kWh بهره می‌بردند، حداکثر قادر به پیمودن مسافتی معادل ۴۱۵.۲ کیلومتر پس از هر بار شارژ بودند. همچنین آن دسته از اتوبوس‌های الکتریکی Proterra که از وجود باتری ۴۴۰ kWh بهره می‌بردند، پس از هر بار شارژ تنها مسافتی معادل ۹۷۰.۴ کیلومتر را طی می‌کردند.

در واقع رکورد جدید ثبت شده توسط اتوبوس الکتریکی Proterra حتی در قیاس با متوسط مسافتی که اتوبوس‌های الکتریکی کنونی قادر به پیمودن آن هستند نیز بسیار چشم‌گیر جلوه می‌کند. چرا که به طور معمول اتوبوس‌های الکتریکی کنونی هنگام انجام خدمات عادی خود قادر به پیمودن حداکثر مسافتی معادل ۵۶۳.۳ کیلومتر در هر بار شارژ هستند.

توانایی‌های‌ اتوبوس الکتریکی Proterra

در این میان شاید این پرسش برای برخی از خودرودوستان مطرح باشد که باتری ۶۶۰ kWh اتوبوس الکتریکی Proterra برای شارژ شدن مجدد به چه مقدار زمان نیاز خواهد داشت و آیا زمان صرف شده برای انجام این کار متناسب با نوع فعالیت این خودروی الکتریکی سنگین خواهد بود؟

در حال حاضر اتوبوس الکتریکی Proterra برای شارژ مجدد به حداقل یک ساعت زمان نیاز خواهد داشت. مدت زمانی که با توجه به نوع کاربرد خودروی سنگینی نظیر اتوبوس و همچنین حداکثر مسافتی که این اتوبوس الکتریکی قادر به پیمودن آن پس از هر بار شارژ خواهد بود، کاملا پذیرفتنی جلوه می‌کند. البته شرکت Proterra علاوه بر تولید اتوبوس‌های الکتریکی، در زمینه‌ی توسعه‌ی تکنولوژی‌های مربوط به شارژ سریع این خودروهای سنگین نیز فعالیت می‌کند. به این ترتیب می‌توان انتظار داشت که اتوبوس‌های الکتریکی ساخت این شرکت بتوانند در آینده‌ای نزدیک با سرعت بیشتری شارژ شوند.

اتوبوس الکتریکی

آینده‌ای روشن در انتظار اتوبوس الکتریکی Proterra

به این ترتیب اتوبوس الکتریکی Proterra با ثبت این رکورد جدید توانسته پاسخ قانع کننده‌ای به آن دسته از کسانی بدهد که پیمودن مسافت محدود توسط خودروهای الکتریکی را یکی از مهم‌ترین نقطه ضعف‌های این گونه‌ی نوظهور از خودروها می‌دانند. البته دیگر نقطه ضعفی که منتقدان برای خودروهای الکتریکی بر می‌شمارند، یعنی قیمت بالای تمام شده‌ی این محصولات، همچنان به قوت خود باقی است. نقطعه ضعفی که ریشه در گران قیمت بودن تکنولوژی‌های نوین به کار گرفته شده در خودروهای الکتریکی دارد. با این حال برآوردهای موجود نشان از آن دارد که قیمت خودروهای الکتریکی (چه سبک و چه سنگین) تا سال ۲۰۲۵ میلادی به حد معقولی کاهش خواهد یافت و دسترسی به این گونه‌ی جدید از خودروها نسبت به حال حاضر ساده‌تر خواهد گردید.

حتی آمار فعلی نیز حکم به کاهش قیمت تکنولوژی‌های نوین به کار رفته در خودروهای الکتریکی و به تبع آن کاهش قیمت کلی تمام شده‌ی این خودروها در آینده‌ای نزدیک می‌دهد. به عنوان مثال برخی آمار موجود حکایت از آن دارد که قیمت باتری‌های لیتیوم یون نسبت به سال ۲۰۱۰ میلادی چیزی نزدیک به ۷۳ درصد کاهش داشته است.

هرچند که در حال حاضر شاید خودروهای سنگین الکتریکی به لحاظ تعداد، اندک‌تر از خودروهای الکتریکی سبک یا سواری جلوه کنند، اما طی مدت اخیر شاهد گرایش روزافزون شرکت‌های ریز و درشت به سمت طراحی و تولید این دسته از خودروها هستیم. به گونه‌ای که هم‌اکنون برخی از شرکت‌های خودروسازی نام آشنا یا کم نام و نشان در زمینه‌ی طراحی خودروهای نیمه سنگین الکتریکی نظیر خودروهای بارکش و هچنین خودروهای سنگینی نظیر کامیون‌های الکتریکی، ماشین‌های حمل زباله و اتوبوس‌ها فعالیت می‌کنند. در این میان خودروهای هیبریدی و همچنین خودروهای سبک و سنگین مبتنی بر سوخت هیدروژن نیز در حال یافتن جایگاه خاص خود در صنعت خودروسازی هستند. در هر حال با توجه به گام‌های مثبتی که در زمینه‌ی خارج ساختن خودروهای مبتنی بر سوخت فسیلی از چرخه‌ی حمل و نقل صورت گرفته است، می‌توان انتظار داشت که خودروهای الکتریکی سبک و سنگین، در آینده ای نزدیک دست بالا را در جاده‌ها و خیابان‌ها داشته باشند.

منبع: سی نت (همراه با ترجمه، تالیف و ویرایش اختصاصی نویسندگان و مترجمان مجله قرمز)

در صورت تمایل می‌توانید با نظرات خود در بخش کامنت، ما را در بهبود کیفیت مطالب بخش خودروی مجله قرمز یاری کنید.