شاید طی یکی دو سال اخیر روی تاریک ورزش بیش از هر زمان دیگری در طول تاریخ به چشم آمده است. اما روی تاریک ورزش چیست و ترکش‌های آن چه تاثیری بر ورزش‌دوستان خواهد داشت؟ برای دانستن پاسخ این پرسش می‌توانید مجله قرمز را در ادامه‌ی مطلب پیش رو همراهی کنید.

تحقیقات اخیر نشان از آن دارد که مواجه شدن با روی تاریک ورزش، یعنی فرآیندی که ظرف یک سال اخیر به اوج خود رسیده است، موجب شده تا بخش قابل توجهی از علاقه‌مندان به ورزش در بریتانیا هم‌اکنون نظر مساعدی نسبت به ورزشکاران و مسئولان رده بالای ورزشی نداشته باشند. در واقع شاهد این حقیقت ناخوشایند هستیم که میزان اطمینان و اعتقاد مردم بریتانیا به ورزش و ورزشکاران به طور متوسط با سقوط سرسام ‌آوری نسبت به سال گذشته همراه بوده است.

پیوند رسوایی و دوپینگ با روی تاریک ورزش

بخش مهمی از اخبار حاشیه‌ای ورزش انگلستان ظرف یکی دو سال اخیر به یکی از ورزشکاران اسطوره‌ای بریتانیا یعنی بردلی ویگینز اختصاص داشته است. اخباری که، به سبب دست و پنجه نرم کردن این دوچرخه‌سوار نام آشنا با اتهام دوپینگ، به نزول جایگاه او در نزد هواداران انجامیده و روی تاریک ورزش را به خوبی پیش روی آنان قرار داده است. در واقع حرف و حدیث‌هایی که طی دو سال اخیر حول و حوش دوپینگ بردلی ویگینز و تخلف‌های ریز و درشت تیم او یعنی تیم اسکای در این زمینه به گوش می‌رسید تمام نشدنی می‌نمود.

حتی جدایی این دوچرخه‌سوار نام آشنای بریتانیایی از تیم اسکای و شرکت او در مسابقات مهم این رشته به شکل مستقل هم نتوانست انگشت اتهام دوپینگ را از چهره‌‌ی او کنار بزند. تا جایی که دوچرخه‌سوار محبوب بریتانیایی‌ها، که به لقب سر هم مفتخر شده است، در نهایت سال گذشته از دنیای حرفه‌ای ورزش خداحافظی کرد تا بلکه روی تاریک ورزش را اندکی روشن کرده و صورت مسئله را هم تا حدی پاک کند.

ناامیدی از ورزشی

با این حال حتی خداحافظی او هم نتوانست روی تاریک ورزش را تغییر و چهره‌ی مخدوش آن را در نزد ورزش‌دوستان بریتانیایی عادی جلوه دهد. تا جایی که نتایج تحقیق اخیر انجام شده در این زمینه نشان از آن دارد که تقریبا یک سوم هواداران پر و پا قرص ورزش در بریتانیا دیگر هیچ امیدی به ورزش و ورزشکاران ندارند. این تحقیق که خود از دل گزارش مفصلی مربوط به آینده‌ی ورزش بیرون آمده، بر اساس نظرخواهی از مردم بریتانیا و بررسی گفته های دو هزار نفر از آن‌ها تدوین شده است. دو هزار نفری که طی یک سال اخیر به پرسش‌های تعیین شده در این رابطه پاسخ داده‌اند.

نتایج تحقیق یاد شده بر این نکته تاکید دارد که علاوه بر رسوایی‌های مربوط به دوپینگ، بدنامی مقامات رسمی فدراسیون جهانی فوتبال یعنی فیفا نیز سهم عمده‌ای در نمایان ساختن روی تاریک ورزش در برابر ورزش‌دوستان بریتانیایی و ایجاد حس بدبینی در آنان داشته است. به گونه‌ای که چیزی نزدیک به ۳۶ درصد از افراد حاضر در این تحقیق با توجه به رسوایی‌های اخیر ورزش فوتبال و فساد سازمان یافته در فیفا اعلام کره‌اند که دیگر هیچ اعتمادی به ورزش ندارند. در واقع رسوایی‌های تمام نشدنی فیفا در طول یکی دو سال اخیر به حدی بوده که علاوه بر بریتانیایی‌ها سایر فوتبال‌دوستان جهان را هم نسبت به این رشته‌ی پرطرفدار ورزشی ناامید و بدبین ساخته است.

سواران بی‌خبر از پیاده‌ها و روی تاریک ورزش

سوای نمایان شدن روی تاریک ورزش توسط رسوایی‌های مربوط به دوپینگ و فساد مالی در طول ماه‌های اخیر، عامل دیگری که در دفع کلی ورزش‌دوستان تاثیر فراوانی داشته آمیخته شدن بیش از حد ورزش حرفه‌ای به پول است. به ترتیبی که هم‌اکنون بسیاری از فعل و انفعال‌های صورت گرفته در رشته‌های محبوب و پرطرفدار ورزشی تنها به منظور کسب سود بیشتر صورت می‌گیرد. در واقع به نظر می‌رسد که در حال حاضر عاملی نظیر لذت بردن ورزش‌دوستان از دنبال کردن مسابقات ورزشی به شکل مستقیم، برخلاف گذشته اهمیت چندانی برای مدیران ورزشی و حتی ورزشکاران حرفه‌ای ندارد و آن‌ها بیش از هر چیز به فکر افزایش درآمد و سود مالی خود هستند.

بر همین اساس حدود ۷۴ درصد از شرکت‌کنندگان در تحقیق یاد شده به این نکته اشاره کرده‌اند که از دید آن‌ها ورزشکاران حرفه‌ای و مدیران ورزشی در این روزها بیش از هر چیز در پی کسب سود بیشتر هستند و سرگرمی و لذت بردن تماشاچیان برای آن‌ها از اهمیت پایین‌تری نسبت به روزگار گذشته برخوردار است. در واقع شکاف عمیقی که از نظر وضعیت مالی میان ورزشکاران شناخته شده با افراد ناشناخته و همچنین توده‌ی هوادارانی که رقابت‌های مهم ورزشی آن‌ها را دنبال می‌کنند وجود دارد، اکنون موجبات ناخرسندی بسیاری از ورزش‌دوستان بریتانیایی را فراهم آورده است.

تاریکی ورزش

این ناخرسندی در تلفیق با رسوایی‌های اخیری که روی تاریک ورزش را نمایان ساخته‌اند، موجب شده تا از هر چهار نفری که در تحقیق یاد شده شرکت کرده‌اند، یک نفر به این نکته اشاره کند که دیگر تمایل چندانی برای حضور در مسابقات و دنبال کردن آن‌ها به شکل مستقیم ندارد. همچنین از هر ده نفر شرکت‌کننده، سه تن به تایید این موضوع پرداخته‌اند که دیگر برخلاف گذشته علاقه‌ی چندانی به خرید کالاهای تجاری مربوط به تیم‌های ورزشی (نظیر لباس یا سایر ملزومات ورزشی) ندارند.

علاوه بر آن برخی از شرکت‌کنندگان در تحقیق یاد شده معتقدند که بسیاری از ورزشکاران حرفه‌ای در حال حاضر بیش از حد لیاقتشان پول دریافت می‌کنند. موضوعی که سبب می‌شود به مسائل مهم‌تری نظیر جلب رضایت هواداران اهمیت کمتری بدهند. از سوی دیگر آن‌ها معتقدند که تزریق بیش از اندازه‌ی پول به رویدادهای مهم ورزشی  موجب شده تا رویدادهای مذکور این روزها بسیار کمتر از گذشته واقعی به نظر برسند.

امید برای زدودن روی تاریک ورزش

با وجود تمام ناامیدی‌ها و بدبینی‌هایی که مردم ورزش‌دوست بریتانیا را طی سال گذشته نسبت به پیگیری رویدادهای ورزشی بی‌علاقه کرده است، هنوز هم امیدواری‌های فراوانی در نتایج این تحقیق به چشم می‌خورد. به گونه‌ای که بیش از یک سوم شرکت‌کنندگان در این تحقیق، یعنی چیزی نزدیک به ۷۷ درصد آن‌ها، با وجود مواجه بودن با روی تاریک ورزش، رویدادهای مهم ورزشی را الهام‌بخش توصیف کرده‌اند. همچنین حدود ۷۳ درصد از این افراد معتقدند که بسیاری از ستارگان ورزشی بریتانیا وجود همبستگی در یک جامعه‌ی چند فرهنگی را قوام می‌بخشند. افزون بر آن از هر ده شرکت کننده‌ در این نظرسنجی، حدود هفت نفر (چیزی نزدیک به ۷۱ درصد) معتقدند که ورزش نیرویی برای رسیدن به خوبی است.

با این حال ایمانی که ورزش‌دوستان بریتانیایی به روح ورزش دارند، موجب نمی‌شود که بخواهیم لزوم ایجاد یک تغییر عمیق و گسترده در ساختار بسیاری از رشته‌های ورزشی مهم را نادیده بگیریم. بنابر اعتقاد یکی از دست‌اندرکاران اصلی تهیه‌ی تحقیق مذکور و گزارش مربوط به آن یعنی تانی گری، هم‌اکنون ورزش بیش از هر زمان دیگری  به بازسازی اعتبار و حفظ رابطه‌ی خود با هواداران نیاز دارد. در واقع از دید او نیز نتایج این تحقیق بیش از هر چیز دیگری به لزوم ایجاد تغییرات اساسی در ساختار (اکنون) صنعتی شده‌ی ورزش تاکید دارد.

منبع: گاردین (همراه با ترجمه، تالیف و ویرایش اختصاصی نویسندگان و مترجمان مجله قرمز)

در صورت تمایل می‌توانید با نظرات خود در بخش کامنت، ما را در بهبود کیفیت مطالب بخش ورزش مجله قرمز یاری کنید.