چه گول حرف فروشنده را خورده باشید که “جا باز می‌کند!” چه خودتان عمدا یا سهوا متوجه تنگی کفش نشده باشید این مشکل برای خیلی‌ها پیش آمده است و راه رفتن با چنین کفشی می‌تواند بسیار دردناک و آزاردهنده باشد. اما هر مشکلی راه حلی دارد و گشاد کردن کفش هم روش‌های خاص خود را دارد که در بیشتر موارد موثر و کمک کننده است. شما برای گشاد کردن کفش‌ خود به وسایل خاص یا دانش خاصی نیازی ندارید و فقط کافی است این مقاله را مطالعه کنید تا از این به بعد بتوانید کفش محبوبتان را حتی اگر یک سایز کوچک‌تر باشد بخرید و با این روش‌ها آن‌ها را اندازه پای خود کنید.

روش‌های خانگی برای گشاد کردن کفش

کفش‌ها را در خانه بپوشید:  این آسان‌ترین کاری است که می‌توانید برای گشاد کردن کفش انجام دهید. اگر کفش‌های شما به اندازه‌ای تنگ نیست که نتوان آن را پوشید در طول روز در منزل آن‌ها را با یک جوراب بپوشید و راه بروید.  پوشیدن طولانی مدت کفش‌ها کمک می‌کند که کفش‌ها فرم پای شما را بگیرند و به اصطلاح جا باز کنند. البته این کار برای کفش‌های حیلی تنگ توصیه نمی‌شود چون ممکن است شما را به تاول پا و مشکلات جدی‌تری دچار کند.

از یک جوراب ضخیم کمک بگیرید: این روش فقط برای کفش‌های چرم جواب می‌دهد و تا حد زیادی به گشاد شدن و اندازه شدن کفش منجر می‌شود. ضخیم‌ترین جورابی را که در  منزل دارید انتخاب کنید و بپوشید، سپس کفش‌های تنگ چرمتان را روی این جوراب‌ها بپوشید. حال سشوار را برداشته و روی درجه حرارت متوسط یا بالا بگذارید و به مدت بیست الی سی ثانیه روی کفش‌ها بگیرید و روی آن‌ها حرکت دهید تا تمام قسمت‌های کفش حرارت ببینند. حال سشوار را خاموش کنید اما کفش‌ها را از پا درنیاورید. صبر کنید تا کفش‌های شما کاملا خنک شوند سپس آن‌ها را با جوراب معمولی بپوشید. خواهید دید که کفش‌های تنگ شما تا حد زیادی گشاد و اندازه شده است. اگر کفش چرم شما خیلی تنگ است این کار را می‌توانید مرحله به مرحله هم انجام دهید، ابتدا با یک لایه جوراب و در مرحله بعدی لایه‌های بیشتری جوراب روی هم بپوشید تا در هر مرحله کفش‌ها مقداری بزرگ‌تر شوند. پس از آن که کفشتان به اندازه دلخواه رسید روی آن‌ها حالت دهنده چرم بمالید و چند ساعت کنار بگذارید تا آماده پوشیدن شوند. توجه کنید که حرارت زیاد ممکن است چسب کفش را خراب کند پس بهتر است در مورد کفش‌های گران قیمت بیشتر احتیاط کنید.

جوراب‌ها را گلوله کنید: گاهی تنگ بودن کفش تنها در یک لنگه و یا یک قسمت کفش مثلا پنجه کفش اتفاق می‌افتد. در این شرایط شما می‌توانید ناحیه مورد نظر را با وسایلی مثل جوراب گلوله شده و یا روزنامه مچاله شده پر کنید و یک شب به همین حال بگذارید تا کفش‌ها گشاد‌تر شوند. اگر از جوراب خیس یا روزنامه خیس استفاده کنید نتیجه بهتری خواهید گرفت البته پس از آن حتما کفش را کاملا خشک کنید.

از فریزر خانه‌تان کمک بگیرید: دو عدد کیسه پلاستیکی محکم و بدون سوراخ پیدا کنید، آن‌ها را از آب پر کرده و محکم گره بزنید و داخل کفش‌های تنگ خود بگذارید سپس کفش‌ها را داخل فریزر قرار دهید، کیسه‌های پلاستیکی باید طوری داخل کفش قرار بگیرند که تمام فضای آن را پر کنند. در یک فریزر معمولی حدود سه ساعت زمان نیاز است تا آب بهطور کامل یخ بزند اما شما می‌توانید یک شب کفش‌ها را داخل فریزر نگه دارید. آب هنگام یخ زدن افزایش حجم پیدا می‌کند و این افزایش حجم باعث گشاد شدن کفش‌های شما خواهد شد. حال کفش‌ها را از فریزر درآورید اما پیش از آن که کیسه‌های پلاستیکی را از داخل کفش خارج کنید حدود ۲۰ دقیقه صبر کنید، حالا می‌توانید کفش‌ها را امتحان کنید و ببینید که چقدر گشاد و راحت شده‌اند. برای گشاد کردن کفش  بیش از این مقدار می‌توانید این مراحل را تکرار کنید. البته این روش برای کفش‌های گران قیمت توصیه نمی‌شود.

گشاد کردن کفش با یخ

روش‌های حرفه‌ای برای گشاد کردن کفش

استفاده از گشاد کننده کفش: گشاد کننده کفش وسیله‌ای است که فرم قالب کفش را دارد و معمولا از چسب چوب صدر یا افرا است و دارای پیچ‌هایی است که باعث تغییر سایز کفش می‌شوند. این وسیله را معمولا می‌توان در فروشگاه‌های ابزار و لوازم مخصوص کفاشی پیدا کرد. این وسیله‌ها در دو نوع طولی و عرضی موجودند و هر کدام کفش را در جهت خاصی گشادتر می‌کنند. پس اگر قصد خرید چنین وسیله‌ای را داشته باشید باید حتما کارکرد و روش استفاده از آن را بدانید.

مراجعه به کفاش: بی‌دردسرترین روش برای گشاد کردن کفش این است که آن‌ها را به یک شخص حرفه‌ای بسپاریم تا به روش درست و بدون آسیب زدن به کفش‌ها آن‌ها را برایمان اندازه کند. کفاش‌ها را روش‌های مختلفی مثل استفاده از قالب‌های گشاد کننده و یا حرارت و ایجاد تغییر در فرم و دوخت کفش این کار را برایمان انجام می‌دهند. البته در نظر داشته باشید که این کار هزینه خاص خود را دارد که بسته به مهارت و تجربه کفاش می‌تواند بالا باشد. پس زمانی برای گشاد کردن کفش به کفاش مراجعه کنید که کفش‌های شما گران قیمت و عزیزتر از آن است که بتوان روش‌های خانگی و غیرحرفه‌ای را روی آن امتحان کرد.

چه کنیم کفش تنگ نخریم؟

حال این سوال پیش می‌آید که چرا باید مجبور باشیم کفش‌ها را گشاد کنیم؟ چرا از ابتدا کفشی نخریم که اندازه پاهایمان باشد؟

  • لازم است که سایز دقیق پاهای خود را بدانید. پاها در سه بعد دارای اندازه هستند و تنها طول پا نمی‌تواند سایز کفش را مشخص کند بلکه باید عرض پا و عمق پا را نیز در نظر گرفته و اندازه آن را بدانید.
  • هردو پا را اندازه بگیرید. هرچند اندازه دو پای بیشتر افراد کاملا یکسان است اما در برخی افراد ابعاد یک پا با ابعاد پای دیگر متفاوت است و گاهی این تفاوت می‌تواند به اندازه یک سایز کفش باشد.
  • سایزبندی کفش‌ها در تولیدکننده‌ها و برندهای مختلف متفاوت است و اگر سایز پای شما برای کفش خاصی عدد خاصی است نباید همیشه به این عدد اطمینان کرده و همان سایز را انتخاب کنید.
  • برای خرید کفش، بعدازظهرها مراجعه کنید. در این زمان پاها در بزرگ‌ترین اندازه خود قرار دارند.
  • کفش‌های چرم بیشترین قابلیت تغییر فرم و سایز را دارند اما در مقابل کفش‌هایی که از مواد مصنوعی تهیه شده‌اند چنین قابلیتی را ندارند. در مورد کفش‌های پارچه‌ای هم بسیار احتیاط کنید چون گشاد کردن کفش پارچه‌ای می‌تواند به الیاف آن آسیب برساند.
  • همه انواع چرم به یک اندازه قابلیت کشسانی ندارند، چرم کانگورو در این میان بالاترین قابلیت و چرم گاو کمترین قابلیت کشسانی را دارد.

اگر این مقاله مورد توجه شما قرار گرفت می‌توانید مقالات مشابه را در بخش دنیای مد در مجله قرمز شاخه مراقبت از لباس مطالعه کنید. انتقادات و پیشنهادات خود را نیز در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.

منبع: WikiHow (ترجمه‌ اختصاصی توسط مجله قرمز)