فرم دادن به ناخن‌ها و درآوردن آن‌ها به شکل دلخواه تنها با سوهان زدن امکان پذیر است. شاید فکر کنید سوهان کشیدن ناخن روش و ترفند خاصی ندارد و چگونگی انجام آن بدیهی است، فقط باید سوهان را روی لبه ناخن حرکت دهید و طول ناخن را کم کنید. اما سوهان کشیدن ناخن ها به آن سادگی‌ها که تصور می‌کنید نیست. اگر نکات و ترفندهای مربوط به سوهان کشیدن ناخن را بلد نباشید و آن‌ها را در نظر نگیرید نه تنها ناخن‌های زیبایی نخواهید داشت بلکه ممکن است به ناخن‌های خود صدمه هم بزنید. به همین دلیل ما در این مقاله اختصاصی از مجله قرمز مهم‌ترین نکات را درباره سوهان کشیدن ناخن از زبان کارشناسان آرایش و مانیکور بیان کرده‌ایم که رعایت این نکات می‌تواند به شما در داشتن ناخن‌های زیبا و یکدست و سالم کمک کند.

روش صحیح سوهان کشیدن ناخن

یک سوهان مناسب انتخاب کنید

سوهان ناخن تنها ابزاری است که شما برای سوهان کشیدن ناخن نیاز دارید. شاید فکر کنید هر چیز زبری که خاصیت سایندگی داشته باشد می‌تواند به عنوان سوهان ناخن به کار رود اما انتخاب یک سوهان ناخن مناسب و باکیفیت اهمیت زیادی دارد و در زیبایی و سلامت ناخن‌های شما تاثیر زیادی خواهد داشت. سوهان‌های ناخن انواع مختلفی دارند و میزان زبری آن‌ها بر اساس شماره‌ای که روی آن‌ها درج شده است مشخص می‌شود، هرچه این شماره بیشتر باشد سوهان شما زبری کمتری دارد و هرچه شما آن کمتر باشد زبری سوهان بیشتر است. به طور کلی سوهانی که درجه زبری آن بین ۱۸۰ تا ۲۲۰ باشد برای سوهان کشیدن روزمره مناسب است. نکته دیگری که در انتخاب سوهان ناخن باید در نظر بگیرید جنس سوهان است. سوهان‌ها معمولا از جنس فلز یا شیشه هستند، البته سوهان‌هایی در جنس‌های دیگر وجود دارند اما سوهان شیشه‌ای بهترین نوع سوهان است این نوع سوهان هرچند گران‌تر است اما باعث ریش ریش شدن ناخن‌ها نمی‌شود و همچنین دوام زیادی دارد. تمیز کردن سوهان‌های شیشه‌ای بسیار راحت‌تر از سوهان‌های فلزی است (بله، سوهان‌ها هم نیاز به تمیز شدن دارند) و شما برای یک عمر می‌توانید از آن استفاده کنید.

روش صحیح سوهان کشیدن ناخن

ناخن‌ها را در دو بخش تصور کنید

پس از انتخاب سوهان مناسب نوبت به سوهان کشیدن ناخن ها می‌رسد. بیشتر خانم‌ها عادت دارند سوهان کشیدن ناخن را با حرکات رفت و برگشتی انجام دهند. البته قبول داریم که این روش برای شکل دادن به ناخن‌ها و سرعت عمل بالاتر بسیار مناسب است اما اگر قصد دارید ناخن‌هایی سالم و قوی داشته باشید و آن‌ها را بلند کنید هرگز سوهان کشیدن را به این روش انجام ندهید. کارشناسان مانیکور توصیه می‌کنند سوهان کشیدن ناخن را در دو جهت اما در دو بخش مجزا انجام دهید یعنی یک خط عمودی در میانه ناخن تصور کنید و هر طرف را تنها در یک جهت سوهان بکشید به این ترتیب که از کناره‌های ناخن به سمت وسط ناخن حرکت کنید و برای هر بخش این حرکت را تنها در یک جهت ادامه دهید. البته برای فرم دادن درست و متقارن به ناخن‌ها لازم است که هر دو بخش را همزمان با هم سوهان بزنید و فرم دلخواه خود را روی ناخن‌ها به وجود آورید. نکته مهم‌تر این که موقع سوهان کشیدن ناخن سوهان را عمود بر ناخن نگیرید و کمی زاویه به آن بدهید تا لبه ناخن‌ها براق‌تر و مرتب‌تر فرم بگیرند.

روش صحیح سوهان کشیدن ناخن

ناخن‌ها را سوهان بزنید، اره نکنید!

باید اعتراف کنیم که سوهان کشیدن ناخن در مقایسه با دیگر مراحل مانیکور مثل انتخاب رنگ لاک و تزئین ناخن محبوبیت کمتری دارد و جزو مراحل خسته کننده و پردردسر در مانیکور ناخن‌ها است به خصوص وقتی که خودتان قرار است این کار را در منزل انجام دهید. اما اگر می‌خواهید ناخن‌های شما در زیباترین شکل ممکن باشند باید این مرحله را با دقت و احتیاط کافی انجام دهید و نکاتی را که در این مقاله بیان می‌کنیم مو به مو اجرا کنید تا از آسیب‌های ناشی از سوهان زدن اشتباه نیز در امان باشید. یکی از خطاهایی که بسیاری از خانم‌ها موقع سوهان کشیدن ناخن مرتکب می‌شوند سوهان کشیدن به روش اره‌ای است، یعنی همان طور که گفتیم این کار را با حرکات سریع رفت و برگشتی و در یک جهت انجام می‌دهند. در حالی که این روش سوهان زدن با بافت و ساختار طبیعی ناخن‌های شما منافات دارد و باعث ایجاد ترک‌های ریزی در بافت ناخن می‌شود که این ترک‌ها می‌توانند بعدها باعث شکسته شدن کل ناخن شوند. پس هرگز ناخن‌ها را در یک جهت و مثل اره کشیدن سوهان نزنید بلکه این کار را در دو جهت و از کناره‌های ناخن به سمت مرکز آن انجام دهید.

روش صحیح سوهان کشیدن ناخن

فرم طبیعی ناخن‌ها را بپذیرید

این روزها دنیای مد و زیبایی به سمت سبک‌های ساده و طبیعی می‌رود و اگر شما هم جزو پیروان این الگو باشید باید زیبایی‌های طبیعی خود را بپذیرید و تنها برای غنا بخشیدن و تاکید روی این زیبایی‌ها آرایش خود را انجام دهید. این سبک چیزهای مختلفی را مثل رنگ مو، فرق موها، حالت موها، حالت ابرو، رنگ چشم، رنگ پوست و به طور کلی ظاهر طبیعی شما دربرمی‌گیرد که ناخن‌ها هم از این قاعده مستثنی نیستند. بهتر است سعی نکنید با سوهان کشیدن‌های اضافی فرم ناخن‌ها را بیش از حد تغییر دهید. برخی افراد به طور طبیعی ناخن‌های گرد دارند و بهتر است سوهان کشیدن ناخن های خود را نیز در این فرم انجام دهند، برخی دیگر هم ناخن‌های مربعی دارند و بهتر است که فرم آن را زیاد تغییر ندهند. البته انتخاب فرم ناخن یک انتخاب کاملا شخصی است اما همان چیزی که طبیعت برای شما انتخاب کرده است با فرم دست شما بیشترین هماهنگی را دارد و نیاز چندانی به تغییر ندارد.  پس بهتر است فرم طبیعی ناخن‌های خود را بپذیرید و از سوهان کشیدن‌های اضافی و عقب زدن کوتیکول ناخن تا حد ممکن اجتناب کنید.

روش صحیح سوهان کشیدن ناخن

سوهان کشیدن ناخن را با سرعت انجام ندهید

اگر قبلا برای مانیکور به سالن‌های زیبایی مراجعه کرده باشید حتما دیده‌اید که مانیکوریست زمان زیادی را برای سوهان کشیدن ناخن صرف می‌کند در حالی که شما با خودتان فکر می‌کنید با وجود این صف طولانی چه ضرورتی برای این هم وقت گذاشتن وجود دارد و خودم در خانه این کار را خیلی سریع‌تر انجام می‌دادم! مانیکوریست‌های حرفه‌ای به خوبی می‌دانند که سوهان کشیدن سریع ناخن‌ها می‌تواند باعث آسیب به بافت ناخن شود و این کار باید با ملایمت و دقت و در زمان لازم صورت بگیرد. پس اگر عجله دارید و وقت کافی ندارید بهتر است سوهان کشیدن ناخن را به زمان دیگری موکول کنید چون سوهان زدن یک فرآیند زمان بر است که باید با دقت انجام شود، شما ده ناخن برای سوهان کشیدن دارید (البته اگر قصد سوهان زدن ناخن‌های پا را نداشته باشید) که هر کدام باید دقیقا متقارن و هم شکل و هم اندازه شود و این کار در زمان کوتاه و محدود امکان پذیر نیست.

روش صحیح سوهان کشیدن ناخن

جهت ناخن‌ها در سوهان کشیدن ناخن اهمیت دارد

همان طور که گفتیم سوهان کشیدن ناخن یک فرآیند حساس است که نیاز به دقت و توجه دارد. وقتی کس دیگری ناخن‌های شما را سوهان می‌زند آن ناخن را در دست خود نگه می‌دارد تا تمرکز درستی روی ناخن‌های شما داشته باشد و فشار را درست روی نقطه مورد نظر وارد کند. شما نیز نباید موقع سوهان زدن ناخن در منزل، ناخن‌های خود را در هوا و به سمت بیرون بگیرید، با این کار کنترل درستی روی سوهان و ناخن نخواهید داشت و فشاری که وارد می‌کنید در نقطه مورد نظر متمرکز نخواهد شد در نتیجه ناخن‌ها کج و نامتقارن شکل خواهند گرفت. کارشناسان مانیکور توصیه می‌کنند وقتی خودتان می‌خواهید ناخن‌های خودتان را سوهان بزنید، ناخن‌ها را را طولی بگیرید که لبه آن‌ها به سمت شما باشد و نه بیرون. به این ترتیب موقع سوهان زدن می‌توانید فشار درست و دقیقی روی ناخن‌ها وارد کنید و کار سوهان زدن را به شکل کامل و درست انجام دهید بدون آن که آسیبی به ناخن‌های خود بزنید.

اگر این مقاله مورد توجه شما قرار گرفت می‌توانید مقالات مشابه را در بخش زیبایی در مجله قرمز شاخه دست و ناخن مطالعه کنید. انتقادات و پیشنهادات خود را نیز در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.

منبع: Byrdie (ترجمه‌ و تألیف اختصاصی توسط مجله قرمز)