سوهان زدن ناخن‌ها کاری است که برای داشتن ناخن‌های زیبا، خوش‌فرم و صاف و بدون زائده حتما باید انجام دهید. سوهان زدن ناخن یکی از مراحل مانیکور حرفه‌ای است اما به خودی خود کار بسیار ساده‌ای است و خودتان می‌توانید آن را به سادگی در منزل انجام دهید و نیازی نیست برای انجام آن به سالن‌های زیبایی و آرایشگاه‌ها مراجعه کنید. البته اگر سوهان زدن ناخن‌ها را درست انجام ندهید ممکن است در درازمدت به ناخن‌های خود آسیب برسانید. در این مقاله از مجله قرمز می‌خواهیم روش صحیح سوهان زدن ناخن‌ها را بدون آسیب زدن به آن‌ها در چند مرحله به شما آموزش دهیم.

آماده کردن لوازم برای سوهان زدن ناخن

یک سوهان مناسب انتخاب کنید: معمول‌ترین نوع سوهان ناخن، نوع فلزی سمباده‌ای است که کاربرد آن بسیار ساده است و قیمت پایینی دارد که در همه جا یافت می‌شود. این سوهان‌ها ابعاد متنوعی دارند و میزان سایندگی آن‌ها متفاوت است که هرچه شماره آن‌ها کمتر باشد یعنی زائده‌های درشت‌تری در سطح خود دارند و در یک حرکت مقدار بیشتری از ناخن را می‌سایند. سوهان با شماره ۲۲۰ تا ۳۰۰ مناسب‌ترین نوع سوهان برای ناخن‌های معمولی و سالم است. سوهان‌های شیشه‌ای بسیار موثرتر هستند و ناخن‌ها را زیباتر می‌کنند اما قیمت بالاتری دارند. به جای آن‌ها می‌توانید از سوهان‌های کریستالی استفاده کنید که قیمت پایین‌تری دارند اما به همان اندازه باکیفیت هستند. حتی‌الامکان سعی کنید از سوهان‌های فلزی استفاده نکنید چون باعث پوسته پوسته شدن ناخن‌ها می‌شوند. کارشناسان توصیه می‌کنند چند نوع سوهان با شماره مختلف در اختیار داشته باشید تا بتوانید ناخن‌ها را به بهترین شکل صاف کنید. سوهان‌های برقی هم استفاده راحت‌تری دارند و اگر قدرت خرید آن‌ها را دارید حتما این کار را انجام دهید.

سوهان زدن با سوهان برقی

در مورد فرم ناخن تصمیم بگیرید: قبل از آن که سوهان زدن ناخن را شروع کنید باید درباره فرم ناخن خود تصمیم بگیرید. شش فرم کلی برای ناخن وجود دارد که بسته به بلندی ناخن‌ها، فعالیت‌های روزانه، فرم انگشتان و دست و سلیقه و سبک شخصی می‌توانید یکی را انتخاب کنید:

  • فرم ناخن بیضی: فرم پایه ناخن فرم بیضی است که برای ناخن‌های کوتاه مناسب است. این فرم ناخن نیاز به نگهداری و مراقبت زیادی ندارد و در حقیقت فرم طبیعی خود ناخن است که در قسمت وسط نسبت به کناره‌ها کمی گرد‌تر است.
  • فرم ناخن مستطیلی: این فرم ناخن سر نسبتا صافی دارد و در گوشه‌ها کمی تیز است و تقریبا به شکل مستطیل معمولی است. این فرم ناخن هم برای ناخن‌های کوتاه و هم ناخن‌های بلند مناسب است.
  • فرم ناخن بیضی مستطیلی: این فرم ناخن نه کاملا مستطیلی است و نه کاملا بیضی و در واقع ترکیبی از این دو فرم است یعنی فرم بیضی که سر صافی دارد یا فرم مستطیلی که گوشه‌هایش گرد شده است.
  • فرم ناخن گرد: ناخن گرد نسبت به ناخن بیضی فرم منحنی‌تری دارد و میزان گردی آن در کناره‌ها با نوک ناخن تقریبا برابر است. این مدل ناخن می‌تواند بلند یا کوتاه باشد.
  • فرم ناخن بادامی: این مدل ناخن برای ناخن‌های بلندتر مناسب است و در واقع نسبت به فرم بیضی و گرد نوک تیزتری دارد و به شکل بادام است.
  • فرم ناخن نوک‌تیز: حالت اغراق‌آمیزتر فرم بادامی فرم ناخن نوک‌تیز است که برای ناخن‌های خیلی بلند مناسب است.

انواع فرم ناخن برای سوهان زدن

دست‌ها را بشویید و کاملا خشک کنید: قبل از این که سوهان کشیدن ناخن‌ها را شروع کنید باید دستان خود را کاملا با صابون بشویید و تمیز کنید تا هرکونه آلودگی و کثیفی از دست‌ها و زیر ناخن‌های شما تمیز شود. اگر لاک ناخن دارید نگران آن نباشید، اتفاقا سوهان کشیدن روی ناخن‌های دارای لاک ساده‌تر است. اما می‌توانید قبل از سوهان زدن لاک ناخن را پاک کنید. پس از شستن دست‌ها آن‌ها را کاملا خشک کنید و با مرطوب کننده دست آن‌ها را مرطوب کنید. زمانی که دستانتان هنوز خیس است یا تازه از حمام بیرون آمده‌اید ناخن‌ها را سوهان نکشید چون در این حالت ناخن‌ها نرم و آسیب‌پذیر هستند و ممکن است بشکنند. پس زمانی ناخن‌ها را سوهان بزنید که کاملا خشک و محکم هستند.

سوهان زدن ناخن

ناخن‌ها را بگیرید: این مرحله اختیاری است و ضرورتی ندارد اما اگر می‌خواهید مقدار زیادی از بلندی ناخن کم کنید این کار با سوهان زدن مدت زیادی طول می‌کشد و بهتر است در این شرایط قبل از سوهان کشیدن ناخن‌ها، آن‌ها را در حد نیاز با ناخن‌گیر کوتاه کنید اما توجه کنید که اگر ناخن‌ها را خیلی کوتاه کنید دیگر قابل سوهان کشیدن نخواهند بود. می‌توان به جای ناخنگیر از قیچی ناخن هم استفاده کرد به خصوص اگر می‌خواهید ناخن‌ها را مستطیلی شکل دهید.

ناخن‌ها را سوهان بکشید: حال نوبت به کار اصلی یعنی سوهان زدن ناخن‌ها می‌رسد. از قسمت خارجی ناخن‌ها شروع کنید و به سمت وسط ناخن سوهان بکشید، از طرف دگر نیز همین حرکت را انجام دهید اما خلاف این جهت سوهان نکشید، سوهان کشیدن به صورت رفت و برگشتی ناخن‌ها را شکننده و ضعیف می‌کند. زاویه سوهان را متناسب با فرمی که می‌خواهید تنظیم کنید و با حرکات کوتاه و مجکم این کار را انجام دهید و آنقدر تکرار کنید تا ناخن‌ها به فرم مورد نظر شما برسند، در انتهای گوشه‌ها را گرد کنید. بیش از حد به ناخن‌ها فشار وارد نکنید چون ممکن است بشکنند مخصوصا اگر ناخن‌های بلندی داشته باشید. هرچه سوهان شما زبرتر باشد ناخن‌ها سریع‌تر فرم می‌گیرند و لبه صاف‌تری پیدا می‌کنند. در آخر با گوشه سوهان، اضافات ناخن را از زیر آن پاک کنید.

ناخن‌ها را بافر بزنید: این مرحله نیز اختیاری است اما اگر می‌خواهید ناخن‌های شما سطح براق و صیقلی داشته باشند بهتر است این کار را انجام دهید. برای این کار می‌توانید از بافر ناخن یا سوهانی که خیلی زبر نباشد استفاده کنید. توجه کنید که بافر زدن را نباید زیاد انجام دهیدو حداکثر یک بار در ماه برای این کار کافی است تا ناخن‌ها بتوانند فرم طبیعی خود را بازیابی کنند.

ناخن‌ها را به دقت بررسی کنید: اگر سوهان زدن را کامل و دقیق انجام داده باشید باید همه ناخن‌ها یک شکل، یکدست، صاف و قرینه باشند و لبه زائد و گوشه تیزی نداشته باشند. در انتها یک بررسی دقیق انجام دهید و مطمئن شوید که این کار را درست و کامل انجام داده‌اید.

روش صحیح سوهان زدن ناخن

اگر این مقاله مورد توجه شما قرار گرفت می‌توانید مقالات مشابه را در بخش زیبایی در مجله قرمز شاخه دست و ناخن مطالعه کنید. انتقادات و پیشنهادات خود را نیز در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.

منبع: WikiHow (ترجمه‌ و تألیف اختصاصی توسط مجله قرمز)