مانتو جزو لباس‌هایی است که به صورت روزمره در پوشاک خانم‌ها و دختران دانش آموز مورد استفاده قرار می‌گیرد و احتمال کثیف شدن و لک شدن آن‌ها همیشه وجود دارد. اما شستن مانتو و اتو کردن آن کار ساده‌ای نیست و نیاز به رعایت اصول و نکاتی دارد تا از آسیب به لباس و کاهش عمر آن جلوگیری شود. بسیاری از مردم به خصوص ساکنان مناطق کوهستانی از منابع آبی استفاده می‌کنند که املاح زیادی در خود دارد و به اصطلاح سخت است. شستن لباس در آب سخت مشکلات خاص خود را دارد، شما در این مقاله اختصاصی از مجله قرمز با روش صحیح اتو کردن و شستن مانتو آشنا خواهید شد و در ادامه خواهید خاند که چطور می‌توان لباس‌ها را در آب سخت و پر از املاح شستشو داد.

آیا شستن مانتو در ماشین لباسشویی امکان پذیر است؟

تصور کنید کودک شما از مدرسه به خانه بازگشته است و لباس‌های او از جمله مانتوی مدرسه، کثیف و پر از لک شده است. در این شرایط چه باید کرد؟ آیا بلافاصله مانتو را در ماشین لباسشویی می‌اندازید و در دمای بالا و با شوینده‌های قوی می‌شویید؟ اگر این کار را انجام دهید پس از مدتی کودک شما مجبور است با مانتویی رنگ و رو رفته و کهنه به مدرسه برود اما اگر شما روش صحیح شستن مانتو را بدانید و نکات کلیدی را در مورد آن رعایت کنید مانتوی خود شما و کودک شما به اندازه کافی عمر خواهد کرد و مجبور نخواهید بود زود به زود برای او و خودتان مانتو تهیه کنید. باور کنید یا نکنید مانتوها لباس‌هایی بادوام هستند و تا زمانی که درست با آن‌ها رفتار شود ماندگاری خوبی خواهند داشت. خبر خوب در مورد شستن مانتو این است که مانتوها نیاز به شستشوی مکرر ندارند، چون معمولا مستقیما روی بدن پوشیده نمی‌شوند و بوی بدن را نمی‌گیرند. اما این لباس همیشه در معرض آلودگی‌های مختلف مثل غذا، جوهر خودکار، چمن و … قرار دارد و نیاز به شستشو پیدا می‌کند.

روش صحیح اتو کردن و شستن مانتو

 برای شستن مانتو ابتدا باید مشخص کنید که آیا این مانتو قابل شستن در ماشین لباسشویی هست یا خیر. مانتوهای معمولی روزمره مثل مانتوی مدرسه را می‌توان به راحتی در ماشین لباسشوی شست. اما اگر مانتوی شما از جنس دیگری باشد باید برچسب مراقبتی آن را چک کنید و بر اساس جنس آن روش مناسب شستشو را انتخاب کنید. در هر صورت برای شستن مانتوی مدرسه و مانتوی روزمره‌ در لباسشویی باید به روش زیر عمل کنید:

  • ابتدا برچسب مراقبتی مانتو را چک کنید تا از جنس آن مطمئن شوید. اگر جنس مانتو از پلی استر باشد (که معمولا بیشتر مانتوهای مدرسه از این جنس هستند) به سادگی می‌توان آن را در ماشین لباسشویی شست. اما اگر مانتو از جنس پشم باشد نیاز به دقت و مراقبت بیشتری دارد.
  • اگر از امکان شستن مانتو در ماشین لباسشویی مطمئن شدید ابتدا جیب‌های آن را خالی کنید. سپس تنظیمات دما را روی پایین‌ترین دمای ممکن قرار دهید. مثلا اگر همیشه لباس‌ها را در دما چهل درجه می‌شویید این بار دمای سی درجه را انتخاب کنید. البته برچسب مراقبتی لباس را هم چک کنید تا مطمئن شوید دمایی پایین‌تر از حداکثر دمای مطلوب را انتخاب کرده‌اید. استفاده از آب ولرم و خنک برای شستن مانتو استرس پارچه را کاهش می‌دهد و عمر آن را افزیش می‌دهد. به این ترتیب پارچه مانتو کمتر چروک شده و رنگ آن کمتر آسیب خواهد دید.
  • گام بعدی انتخاب شوینده مناسب است. اگر جنس مانتوی شما پلی استر باشد برای شستن آن از پودر رختشویی یا مایع رختشویی مخصوص لباس‌های رنگی استفاده کنید. اما رنگ آن تیره است از مایع مخصوص لباس‌های تیره و مشکی برای شستن مانتو کمک بگیرید. اگر جنس مانتوی شما پشم باشد بهتر است از شوینده‌های ملایم و در صورت امکان از نرم کننده مو برای این کار استفاده کنید. البته فراموش نکنید که مانتوهای پشمی قابل شستشو در ماشین لباسشویی نیستند و شستن آن‌ها باید با دست انجام شود.

روش صحیح اتو کردن و شستن مانتو

روش صحیح اتو کردن مانتو

مانتوها پس از شستن و حتی پس از پوشیدن چروک می‌شوند و نیاز به اتو پیدا می‌کنند البته میزان این چروک به جنس مانتو بستگی دارد اما این چروک‌ها غیرقابل اجتناب هستند و پوشیدن مانتوی چروک نیز جزو اشتباهات نابخشودنی مد و فشن به شمار می‌رود. پس شما باید پس از شستن مانتو برچسب مراقبت آن را چک کنید و مطمئن شوید که پارچه مانتو قابل اتو شدن است یا خیر و از چه دمایی می‌توان برای اتو کردن آن بهره گرفت:

  • اتو را روی پایین‌ترین تنظیمات دما (خنک و خنک-ولرم) قرار دهید. اتوی داغ می‌تواند پارچه مانتو را خراب کند و باعث آسیب جدی به آن شود. اگر روی مانتوی شما کارهایی مثل روبان دوزی و … وجود دارد قبل از اتو کردن، مانتو را پشت و رو کنید.
  • در صورت نیاز می‌توانید از یک پارچه تمیز استفاده کنید و آن را روی مانتو قرار دهید و اتو کردن مانتو را از روی این پارچه انجام دهید. در این صورت اتو مستقیما با پارچه مانتو در تماس نخواهد بود و مانتو دچار آسیب‌های احتمالی مثل براق شدن پارچه و … نخواهد شد.
  • تکنیک اتو کردن مانتو بستگی به سلیقه خود شما و مدل مانتوی شما دارد اما به طور کلی خانم‌ها ترجیح می‌دهند اتو کردن را از شانه‌های مانتو شروع کرده و تا آستین‌ها ادامه دهند سپس سراغ تنه مانتو و یقه بروند. پس از این که اتو کردن را به پایان رساندید مانتو را در یک چوب لباسی قرار دهید و در محلی بگذارید تا بدون چروک شدن خنک شود. سپس آن را در کمد قرار دهید.

روش شستن لباس‌ها در آب سخت و املاح دار

در بسیاری از مناطق به خصوص مناطق کوهستانی، میزان املاح آب از حد معمول بالاتر است و به اصطلاح گفته می‌شود که آب منطقه مورد نظر سخت است. سختی آب به خودی خود ضرری ندارد اما می‌تواند باعث مشکلاتی شود مثلا شما پس از شستن دست و صورت، احساس خشکی زیادی در پوست خود دارید و ظرف و ظروف و شیرآلات منزل شما به سرعت دچار رسوب می‌شود و مرتب نیاز به تمیز شدن دارد. اگر در مورد آب لوله کشی منطقه سکونت خود با این نشانه‌ها مواجه هستید به احتمال زیاد این آب، سخت است.

  • حلقه‌ای از رسوبات و املاح دور دوش حمام شما شکل گرفته است.
  • صابون و شامپو به راحتی کیف نمی‌کند و مقدار بیشتری از آن باید استفاده شود.
  • رسوبات سفید رنگ را می‌توان در همه شیرآلات و سینک منزل مشاهده کرد.
  • پارچه‌ها و لباس‌ها پس از شسته شدن خشک و زبر می‌شوند.
  • اگر تردید دارید می‌توانید با شرکت آب و فاضلاب محل خود تماس بگیرید و از میزان سختی آب لوله کشی سوال کنید.

روش صحیح اتو کردن و شستن مانتو

البته میزان سختی آب در مناطق مختلف متفاوت است و همیشه مقدار کمی املاح در همه آب‌ها وجود دارد اما اگر این ملاح از حد خاصی بالاتر باشد شستن لباس با مشکل مواجه خواهد شد. همان طور که گفته شد آب سخت باعث زبر شدن و خشک شدن لباس‌ها می‌شود و شوینده‌ها در آب به خوبی کف نمی‌کنند. همچنین ممکن است دیگ ماشین لباسشویی شما پس از مدتی استفاده دچار رسوب شود و عملکرد شستشوی آن با اختلال مواجه شود. در این شرایط کارشناسان توصیه می‌کنند اگر با آب سخت لباس‌های خود را می‌شویید از مقدار بیشتری شوینده (نسبه به زمانی که با آب نرم این کار را انجام می‌دهید) استفاده کنید. به این ترتیب هم لباس‌ها بهتر شسته می‌شوند و هم احتمال رسوب در دیگ ماشین لباسشویی کاهش خواهد یافت. شیرآلات را مرتب چک کنید و رسوبات شکل گرفته را در آن تمیز کنید. استفاده از شوینده‌هایی که مخصوص آب سخت طراحی شده‌اند هم می‌تواند مشکل را تا حد زیادی برطرف کند.

روش صحیح اتو کردن و شستن مانتو

اگر این مقاله مورد توجه شما قرار گرفت می‌توانید مقالات مشابه را در بخش دنیای مد در مجله قرمز شاخه مراقبت از لباس مطالعه کنید. انتقادات و پیشنهادات خود را نیز در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.

منبع: Persil (ترجمه‌ و تألیف اختصاصی توسط مجله قرمز)