سایه چشم از لوازم آرایشی پرمصرف میان خانم‌ها است که در اشکال و رنگ‌های مختلف وجود دارد. اما شما خودتان هم می‌توانید برای خودتان سایه چشم بسازید، دلایل مختلفی ممکن است شما را به ساختن سایه چشم ترغیب کند، ممکن است پوست حساسی داشته باشید و یا نخواهید از مواد شیمیایی در آرایش خود استفاده کنید یا تنها هدف شما ترکیب رنگ‌های  مختلف سایه و ساختن رنگ‌های جدید باشد. روش‌های مختلفی برای ساختن سایه چشم وجود دارد که در هر روشی از مواد خاصی استفاده می‌شود. در این مقاله ساختن سایه چشم را به سه روش متفاوت به شما آموزش خواهیم داد. البته توجه کنید که سایه چشمی که با این روش ساخته می‌شود چون حاوی مواد نگهدارنده نیست به سرعت خراب می‌شود و بای هر شش ماه یکبار آن را دور بریزید.

ساختن سایه چشم با استفاده از پودر میکا

پودر میکا در رنگ‌های دلخواه تهیه کنید: پودر آرایشی میکا نوعی پودر نرم معدنی است که که در ساخت برخی از انواع لوازم آرایشی از جمله سایه چشم کاربرد دارد. شما می‌توانید این پودر را به صورت آنلاین یا از فروشگاه‌های خاص در سطح شهر تهیه کنید. پودر میکا تنوع رنگی بالایی دارد و در دو نوع مات و براق یافت می‌شود. توجه کنید پودری که تهیه می‌کنید پودر آرایشی میکا باشد و نه انواع صنعتی، چون قرار است این ماده را به اطراف چشم خود بمالید پس ایمنی آن اهمیت زیادی دارد. شما می‌توانید این پودر را در یک رنگ خاص تهیه کنید یا از چند رنگ استفاده کرده و با هم ترکیب کنید و یک رنگ خاص بسازید.

سایه چشم غیرفشرده را با این روش بسازید: سایه چشم به سه شکل در بازار موجود است، شکل پودری، شکل فشرده و شکل مایع که برای ساختن سایه چشم به هر کدام از این اشکال باید روش  خاصی را به کار ببرید. ساده‌ترین نوع سایه چشم نوع پودری یا غیرفشرده سایه است که برای ساختن سایه به این شکل کافی است پودر میکا را در رنگ‌های دلخواه با هم مخلوط کرده و سایه دلخواه خود را بسازید مثلا برای ساختن سایه به رنگ آکوامارین رنگ‌های آبی، سبز و نقره‌ای را با هم ترکیب کنید. مخلوط نهایی را داخل یک ظرف دردار کوچک (مثل ظرف کرم کاسه‌ای خالی) بریزید و استفاده کنید.

سایه چشم فشرده را با این روش بسازید: سایه‌هایی که به شکل پالت در بازار موجودند از این نوع هستند. استفاده از این نوع سایه ساده‌تر و ماندگاری آن هم بیشتر است. اگر می‌خواهید سایه را به این شکل بسازید باید از چسب پودر که در بازار موجود است استفاده کنید. پس از آن که ترکیب رنگ دلخواه را ایجاد کردید چسب پودر را که به شکل مایع یا اسپری موجود است به تدریج به مخلوط اضافه نماید تا حالت شن خیس به خود بگیرد. سپس این مخلوط را در یک پالت خالی بریزید و یک ورق دستمال کاغذی روی سطح آن بگذارید، سپس یک سکه بزرگ را روی دستمال کاغذی گذاشته و با دست فشار دهید تا کاملا صاف و فشرده شود. سپس سکه را بردارید و سایه را چند ساعت به حال خود بگذارید تا خشک شود سپس دستمال کاغذی را از روی آن بردارید.

ساختن سایه چشم فشرده

سایه چشم مایع را به این روش بسازید: ساختن سایه به این روش کمی پیچیده‌تر است و به مواد دیگری هم نیاز دارد. برای ساختن کرم سایه شما به ۸ عدد قرص موم سفید، یک قاشق چای خوری کره درخت قلم، ۲۴ قطره روغن جوجوبا، ۱۲۰ قطره گلیسیرین، ۱۲ قطره ویتامین E و ۲ قاشق غذاخوری پودر میکای ساده یا مخلوط شده نیاز دارید. کره درخت قلم و موم را در یک کاسه داخل ماکروفر ذوب کنید سپس مواد مایع دیگر را اضافه کرده و در آخر پودر میکا را به ترکیب اضافه کرده و مخلوط کنید تا فرم یکدستی به خود بگیرد. سایه کرمی را داخل یک ظرف خالی بریزید و در آن را محکم ببندید. ۲۴ ساعت بعد سایه شما قابل استفاده است.

روش ساختن سایه چشم مایع

ساختن سایه چشم با روغن درخت قلم

مواد لازم را تهیه کنید: برای ساخت سایه کرمی ساده شما به پودر آروروت و کره درخت قلم که پایه سایه را تشکیل می‌دهند و رنگ‌های طبیعی مانند پور کاکائو، زردچوبه و … بسته به رنگی که می‌خواهید داشته باشید نیاز دارید.

مواد لازم را با هم ترکیب کنید: بسته به مقدار سایه‌ای که می‌خواهید بسازید نصف قاشق پودر آروروت را در یک کاسه بریزید، پودر رنگی مورد نظر خود را روی آن ریخته و مخلوط کنید تا کاملا یکدست شود. کره درخت قلم را روی پودر ریخته و با پشت قاشق با پودرها مخلوط کنید تا حالتی یکدست و کرمی پیدا کند. سایه را داخل ظرف دلخواه خود بریزید.

ترکیبات رنگی مختلف را امتحان کنید: با پودرهای مواد طبیعی و ترکیب آن‌ها با هم می‌توان رنگ‌های متنوعی ساخت به طور مثال:

  • ترکیب چغندر خشک شده و پودر شده با پودر شکلات یک رنگ سایه صورتی کمرنگ و زیبا به شما می‌دهد.
  • مخلوط پودر فلفل فرنگی و کاکائو و چغندر رنگی زرشکی زیبایی ایجاد می‌کند.
  • ترکیب زردچوبه و جوزهندی رنگ طلایی مایل به قهوه‌ای به وجود می‌آورد.

ساختن سایه چشم با روغن میوه قلم

ساختن سایه چشم با استفاده از ذغال

تعدادی کپسول ذغال فعال تهیه کنید: قرص‌ها و کپسول‌های ذغال فعال را می‌توانید از فروشگاه‌های مختلف و داروخانه‌ها تهیه کنید. این قرص‌ها معمولا برای درمان ناراحتی‌های شکمی و نفخ به کار می‌روند ولی کاربردهای زیبایی هم دارند که ساخت سایه تیره و ریمل هم یکی از آن‌ها است.

کپسول‌ها را خرد کنید: قرص‌ها را با انگشت یا با پشت قاشق خرد کنید و به صورت پودر درآورید. این پودر را داخل ظرفی بریزید و استفاده کنید. مراقب باشید که ظرف ار خیلی پر نکنید چون این پودر رنگ تیره دارد و اگر روی لباس و صورت شما بریزید همه جا را سیاه خواهد کرد!

کمی رنگ به آن اضافه کنید: رنگ سیاه پودر ذغال اجازه نمی‌دهد که رنگ‌های روشن‌تری به آن اضافه کنید اما می‌توانید کمی پودر میکای براق به این سایه مشکی اضافه کنید و سایه اکلیلی بسازید که بسیار زیباتر از سایه مشکی مات است. البته با اضافه کردن پودرهای گیاهی هم می‌توان کمی ته رنگ سبز به سایه مشکی داد.

این ترکیب را به عنوان سایه چشم یا خط چشم استفاده کنید: شما می‌توانید این پودر مشکی را به عنوان سایه دودی استفاده کرده و آن را با یک برس گرد روی پلک بالا و اطراف چشم بمالید. همین طور می‌توانید این پودر را با کمی آب مخلوط کرده و خمیر درست کنید و با برس کوچک و نوک تیز آن را به عنوان خط چشم استفاده کنید.

ساختن سایه چشم در منزل

اگر این مقاله مورد توجه شما قرار گرفت می‌توانید مقالات مشابه را در بخش زیبایی در مجله قرمز شاخه ترفندهای آرایشی مطالعه کنید. انتقادات و پیشنهادات خود را نیز در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.

منبع: WikiHow (ترجمه‌ و تألیف اختصاصی توسط مجله قرمز)