جوش‌های سرسیاه یکی از مشکلات شایع پوست است که می‌تواند زیبایی پوست را تحت الشعاع قرار داده و حتی مشکلات دیگری مثل بسته شدن روزنه‌های پوستی و آکنه را نیز موجب شود. بیشتر افرادی که به این مشکل دچار هستند روش‌های مختلفی را برای درمان جوش سرسیاه امتحان کرده اند که این روش‌ها در مواردی به نتیجه مثبت منجر شده و در مواردی هم بی‌تاثیر بوده است و حتی روش‌های نادرست برای درمان جوش سرسیاه ممکن است باعث بدتر شدن شرایط و شروع مشکلات پوستی جدیدی شود. اگر مقالات قبلی مجله قرمز را مطالعه کرده باشید و با چگونگی ایجاد این نقاط سیاه آشنا شده باشید می‌دانید که جوش سرسیاه به طور دائم و قطعی قابل درمان نیست اما در این مقاله اختصاصی از مجله قرمز ما شما را با چند روش درمان جوش سرسیاه و محصولاتی که می‌توانند در این مورد مفید باشند آشنا خواهیم کرد.

استفاده منظم از رتینوئید برای درمان جوش سرسیاه

همان طور که می‌دانید رتینوئید یکی از اشکال ویتامین A است که اثر فوق العاده‌ای در لایه برداری، بازسازی و جوانسازی پوست دارد و با بالا بردن سرعت چرخه عمر سلول‌ها مانع از تجمع سلول‌های مرده در سطح پوست می‌شود در نتیجه این سلول‌ها در روزنه‌های پوستی گرفتار نمی‌شوند و جوش سرسیاه به وجود نمی‌آید. این ماده علاوه بر این که روزنه‌های پوست را تمیز نگه می‌دارد تولید کلاژن را نیز در لایه‌های زیرین پوست افزایش داده و باعث جوان شدن پوست شما می‌شود. البته درمان با رتینوئید اگرچه تاثیر زیادی در بهبود شرایط پوست و زیبایی آن دارد اما عوارض جانبی آن مثل خشکی و پوسته پوسته شدن ممکن است در مراحل اولیه آزاردهنده باشد ولی به مرور زمان پوست شما با آن تطبیق پیدا می‌کند. پس حتما رتینوئید را با تجویز پزشک و تحت نظر او استفاده کنید تا دچار مشکلات دیگری نشوید.

روش درمان جوش سرسیاه

پاکسازی پوست با اسید سالیسیلیک

اسید سالیسیلیک یا همان اسید بتاهیدروکسی یک اسید چربی دوست است یعنی این اسید به چربی موجود در سطح پوست جذب شده و آن را در خود حل می‌کند. بنابراین وقتی این اسید را روی جوش‌های سرسیاه خود استفاده می‌کنید مولکول‌های چربی گیر کرده در روزنه‌های پوست درون اسید حل می‌شوند و نقاط سیاه ایجاد شده روی آن‌ها از بین می‌روند. این اسید اتصال بین سلول‌های مرده پوست با یکدیگر را نیز از بین می‌برد و اثر خوبی در پاکسازی روزنه‌های پوستی و درمان آکنه دارد پس یک پاک کننده حاوی اسید سالیسیلیک که به طور روزانه مصرف شود می‌تواند بهترین درمان برای جوش‌های سرسیاه شما باشد.

 

لایه برداری مکانیکی برای درمان جوش سرسیاه

در شرایطی که جوش‌های سرسیاه و روزنه‌های باز پوست بیش از حد آزاردهنده شوند روش‌های لایه برداری مکانیکی برای درمان آن‌ها توصیه می‌شود. یکی از این روش‌ها که باید در کلینیک و تخت نظر متخصص انجام شود میکرودرم ابریژن است، در این روش لایه رویی پوست که دچار مشکل شده است به روش مکانیکی از بین می‌رود و پوست تمیز و سالم زیر آن بیرون می‌آید، روش لایه برداری با لیزر نیز مشابه میکرودرم ابریژن است و مانند آن اثر می‌کند. اما اگر علاقه‌ای به این درمان‌ها ندارید می‌توانید از اسکراب‌های خانگی استفاده کنید و پوست را به طور ملایم لایه برداری کنید.

روش درمان جوش سرسیاه

برداشتن جوش‌های سرسیاه با روش‌های مختلف

برداشتن جوش‌های سرسیاه به صورت فیزیکی شاید کمی چندش آور به نظر برسد اما گاهی ساده‌ترین راه برای از بین بردن جوش‌های سرسیاه برداشتن آن‌ها است. برداشتن جوش سرسیاه را به روش‌های مختلفی می‌توان انجام داد مثل استفاده از ماسک سیاه و یا چسب‌های موسوم به چسب جوش و بینی. البته فشار دادن جوش‌های سرسیاه با دست یا با ابزارهای دیگری مثل سوراخ سوزن و … که این روزها بسیار رایج شده است ممکن است باعث تخلیه آن‌ها شود اما این روش توصیه نمی‌شود چون ممکن است باعث عوارض متعددی مثل التهاب و آکنه و زخم در پوست شود.

روش درمان جوش سرسیاه

چند نمونه از محصولات موثر برای درمان جوش سرسیاه

در این بخش شما را با چند نوع از محصولاتی که در درمان جوش سرسیاه موثر هستند آشنا می‌کنیم. البته لازم است بدانید که این روش‌ها تنها جوش‌هایی را که روی صورت شما وجود دارند از بین می‌برند و در پیشگیری کامل از ایجاد آن‌ها نقشی ندارند اما شاید میزان تولید این جوش‌ها به مرور زمان کاهش یابد. در نتیجه مدتی پس از استفاده از این محصولات جوش‌ها مجددا ایجاد شده و نیاز به درمان خواهند داشت.

ماسک سیاه: حتما شما هم بارها درباره ماسک سیاه و تاثیر آن در درمان جوش سرسیاه شنیده‌اید اما اگر هنوز این ماده را امتحان نکرده‌اید باید بدانید که این تاثیر واقعی است و تصاویر و فیلم‌هایی که در این مورد دیده‌اید اغراق شده نیستند، ماسک سیاه اگر درست استفاده شود می‌تواند جوش‌های سرسیاه را به صورت مکانیکی از روی پوست شما بردارد. ماسک سیاه باید روی پوست تمیز و به صورت یک لایه نازک استفاده شود در غیر این صورت چربی پوست مانع از چسبیدن جوش‌ها به ماسک خواهد شد. همچنین در نظر داشته باشید که اگر پوست حساسی دارید این روش را به کار ببرید چون این یک روش لایه برداری مکانیکی قوی است و ممکن است روی قسمت‌های حساس صورت باعث ایجاد التهاب شود.

روش درمان جوش سرسیاه

کرم‌های حاوی آنتی اکسیدان‌ها و اسیدهای لایه بردار: همان طور که قبلا بیان شد استفاده از اسیدها به خصوص اسید سالیسیلیک و اسیدهای میوه نقش مهمی در درمان جوش سرسیاه دارد چون این اسیدها پوست را به طور ملایم لایه برداری کرده و سلول‌های مرده را از روی آن پاک می‌کنند، آنتی اکسیدان‌هایی هم که در ترکیب این محصولات وجود دارد از تیره شدن نقاط چربی ایجاد شده جلوگیری می‌کند. البته این تاثیر تنها روی لایه رویی پوست اتفاق می‌کند و به همین دلیل تاثیر موقتی در درمان جوش سرسیاه خواهد داشت.

جوش سرسیاه

ژل‌های پاک کننده و کوچک کننده روزنه‌های پوست: اکثر این ژل‌های پاک کننده حاوی اسید سالیسیلیک هستند که چربی اضافی پوست را جذب می‌کند بنابراین از تجمع این چربی در روزنه‌های پوستی جلوگیری می‌شود و این اسید با لایه برداری ملایم پوست آن را تازه و شاداب می‌کند. اگر هر روز صبح با این ژل‌های پاک کننده صورت خود را تمیز کنید روزنه‌های پوستی شما کوچک‌تر و نامشخص‌تر خواهند شد و در طول روز مطمئن خواهید بود که از وجود جوش‌های سرسیاه روی صورت شما خبری نیست.

روش درمان جوش سرسیاه

چسب‌های مخصوص جوش سرسیاه: احتمالا با این نوع محصول آشنایی دارید و اگر تجربه استفاده از آن را داشته باشید می‌دانید که این چسب‌ها می‌توانند تعدا زیادی از جوش‌های سرسیاه شما را از بین ببرند. این چسب‌های مخصوص جوش سرسیاه که تحت عنوان چسب بینی هم شناخته می‌شوند یکبار مصرف بوده و معمولا توسط برندهای کره‌ای تولید می‌شوند که استفاده از آن‌ها بسیار ساده است. برخی از این چسب‌ها خاصیات التیام بخشی و ضدالتهاب هم دارند که می‌توانند تولید سبوم را در سطح پوست کاهش داده و از ایجاد جوش‌های بیشتر در آینده جلوگیری کنند.

روش درمان جوش سرسیاه

اسکراب صورت حاوی اسید لاکتیک و اسید گلایسولیک: اسید گلایسولیک و اسید لاکتیک به عنوان دو اسید طبیعی و ملایم می‌توانند نقش مهمی در درمان جوش سرسیاه داشته باشند. اگر شما از اسکراب‌های حاوی این اسیدها استفاده کنید نه تنها نیاز خود را به لایه برداری و اسکراب منظم پوست رفع کرده‌اید بلکه خواهید دید که جوش‌های سرسیاه شما پس از هر بار استفاده کاملا از بین رفته است. این اسیدها اثر مرطوب کنندگی و نرم کنندگی پوست را هم دارند و بدون ایجاد التهاب و خشکی آن را لایه برداری کرده و صاف و درخشان می‌کنند.

روش درمان جوش سرسیاه

 

ماسک‌های لایه بردار: ماسک‌هایی که می‌تواند جوش‌های سرسیاه را از بین ببرد تنها محدود به ماسک سیاه نیست و انواع دیگری از ماسک هم وجود دارد که با اثر لایه برداری می‌تواند نقش مهمی در درمان جوش‌های سرسیاه داشته باشد. هر نوع ماسک صورت که اثر لایه برداری داشته باشد مثل ماسک ذغال، ماسک برنج، ماسک رس و … با استفاده منظم و مناسب می‌تواند جوش‌های سرسیاه شما را درمان کرده و پوستی صاف و شاداب به شما بدهد.

روش درمان جوش سرسیاه

اگر این مقاله مورد توجه شما قرار گرفت می‌توانید مقالات مشابه را در بخش زیبایی در مجله قرمز شاخه مراقبت پوست مطالعه کنید. انتقادات و پیشنهادات خود را نیز در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.

منبع: Byrdie (ترجمه‌ و تألیف اختصاصی توسط مجله قرمز)