فواید استفاده از چای کیسه‌ای به عنوان یک درمان خانگی محبوب بسیار است. چای کیسه‌ای ممکن است به بهبود ظاهر چشمان شما با کاهش حلقه‌های سیاه زیر چشم، پف چشم و قرمزی کمک کند. آنها همچنین به درمان سوزش، گل مژه و قرمزی چشم کمک می‌کنند.

چای‌های کیسه‌ای یک گزینه مقرون به صرفه و طبیعی است که می‌توانید به راحتی آن را در خانه انجام دهید. قرار دادن آنها روی چشمان به شما فرصتی برای استراحت و بازیابی آنها می‌دهد. این درمان را چند بار در روز انجام دهید تا علائم شما برطرف شود.

روش استفاده از چای کیسه‌ای چگونه است؟استفاده از چای کیسه‌ای

روش استفاده از چای کیسه‌ای خیلی راحت است. دو عدد چای کیسه‌ای را که به طور معمول استفاده می‌کنید بردارید. آنها را مثل همیشه دم کنید. تی بگ‌ها را فشار دهید تا مایع اضافی آن خارج شود. بگذارید خنک شوند می‌توانید آنها را در یخچال یا فریزر به مدت ۱۰ تا ۲۰ دقیقه نگه دارید تا سرد شوند. کیسه‌های چای را روی چشمان بسته به مدت ۱۵ تا ۳۰ دقیقه استفاده کنید.

می‌توانید از نوک انگشتان خود برای اعمال فشار ملایم به چشمان خود استفاده کنید و یا اطراف چشم را به آرامی ماساژ دهید. اگر از کیسه‌های سرد استفاده می‌کنید، سعی کنید برشهای خیار خنک را روی آنها بگذارید تا عمل تسکین بهتر انجام شود. هنگام استفاده از چای کیسه‌ای روی چشمان، سعی کنید یک وضعیت استراحت یوگا را به خود بگیرید تا علاوه بر تسکین چشمان، استرس شما نیز کاهش یابد. (با نحوه ساخت چای کیسه‌ای و ارگانیک آشنا شوید).

 

از چه نوع چای کیسه‌ای می‌توان استفاده کرد؟

چندین نوع چای کیسه‌ای وجود دارد که می‌توان برای درمان مشکلات چشم استفاده کرد. بهتر است از چای‌های کیسه‌ای ارگانیک استفاده کنید که تا حد ممکن از هر نوع مواد شیمیایی اجتناب شود.

چای سیاه، چای سفید و چای سبز حاوی کافئین و آنتی اکسیدان هستند که ممکن است به درمان چشم کمک کنند.

چای‌های گیاهی تسکین دهنده و آرام بخش هستند. این چای‌های ممکن است التهاب، پف و تحریک چشمان را کم کنند.

چای‌های گیاهی مشهور که می‌تواند برای مشکلات چشم استفاده کرد عبارتند از:

  • رویبوس
  • بابونه
  • اسطوخودوس
  • گیاه گل عینک
  • گل همیشه بهار
  • سنفیتون
  • رازیانه
  • شنبلیله

در ادامه در مورد روش استفاده از چای کیسه‌ای برای درمان مشکلات چشم را مطالعه کنید.

التهاب یا پف و تورم چشمان

کافئین موجود در چای سیاه و سبز اثر مثبتی روی پف و تورم چشمان دارد و می‌تواند به حفظ چربی پوست کمک کند. کافئین عروق خونی در این بافت ظریف را تنگ می‌کند. این به کاهش پف و التهاب جشمان کمک می‌کند.

چای سیاه و سبز همچنین حاوی آنتی اکسیدان‌هایی هستند که فلاونوئید و تانن دارند که دارای اثر ضد التهابی هستند. تانن‌های می‌توانند به سفت کردن پوست و بیرون کشیدن مایعات کمک کنند تا هر چه بیشتر پف را کاهش دهند. از چای کیسه‌ای سبز یا سیاه به عنوان یک کمپرس سرد برای درمان کیسه‌های زیر چشم استفاده کنید.

چای‌های دیگری که می‌توانید برای کاهش التهاب چشم استفاده کنید به قرار زیر است:

  • گل عینک
  • رویبوس
  • بابونه

رویبوس و چای سبز نیز ممکن است برای کاهش خطوط ریز و چروکها مفید باشد.

 

ورم ملتحمه (قرمزی چشم)استفاده از چای کیسه‌ای

چای گل همیشه بهار، بابونه و رازیانه برای از بین بردن علائم قرمزی چشم استفاده می‌شوند. هر چند شواهد علمی محدودی برای حمایت از استفاده از چای‌های برای درمان این بیماری وجود دارد این چای‌ها ممکن است به حذف مایع اضافی که از چشم خارج می‌شود کمک می‌کند. آنها همچنین می‌توانند ورم و تحریک را از بین ببرند.

چای گل عینک را می‌توان برای از بین بردن التهاب استفاده کرد. این چای خواص ضد میکروبی برای کمک به دفع باکتری‌ها دارد و ممکن است به تقویت سیستم ایمنی کمک کند. چای سبز همچنین می‌تواند به طور موثر التهاب را کاهش دهد.

درمان تیرگی زیر چشم

از چای کیسه‌ای سیاه یا سبز برای چشمان‌تان استفاده کنید تا تیرگی زیر چشم را کاهش دهید. کافئین ممکن است به باریک کردن رگهای خونی اطراف چشم کمک کند و جریان خون را کاهش دهد.

درمان گل مژه

چای سیاه در درمان گل مژه مفید است که به دلیل میزان بالای تانن است. خواص ضد باکتری و ضد درد آن به کاهش تورم و تحریک کمک می‌کند.

بابونه ممکن است برای تسکین و بهبود زخم‌های پوست تحریک شده استفاده شود، گر چه شواهد علمی محدودی در مورد استفاده از چای بابونه برای سلامت پوست وجود دارد.

رزاسه (ورم مویرگها در چشم)

خواص ضد التهابی اسطوخودوس، بابونه و چای سبز ممکن است در برطرف کردن علائم رزاسه مفید است. این چای‌ها می‌توانند پوست را تسکین دهند و قرمزی و تحریک را کاهش دهند.

شما می توانید چای کیسه‌ای روی بخشهایی از صورت علاوه بر چشمان‌تان بگذارید. مراقب باشید که درمان با چای کیسه‌ای موجب تحریک اضافی نشود.

قرمزی چشم

بابونه، رویبوس و چای سبز می‌تواند در درمان و طراوت چشم قرمز و برافروخته موثر باشد. خواص ضد التهابی این چای‌ها ممکن است به کاهش هر نوع تورم یا التهابی که همراه با چشمان تحریک شده بوجود می‌آید، کمک کند.

خشکی چشم

استفاده از چای سیاه، گل عینک یا اسطوخودوس روی چشمان به نگه داشتن رطوبت و رفع خشکی چشم کمک می‌کند. خواص تسکین دهنده این چای‌ها می‌تواند هر تحریک و حساسیتی را که ممکن است داشته باشید رفع کند.

کبودی چشم

اگر دچار کبودی چشم هستید، می‌توانید از چای سبز یا سیاه برای کاهش التهاب استفاده کنید. تانن‌ها می‌توانند تورم و کبودی را کاهش دهند. آنها ممکن است همچنین به کنترل خونریزی داخلی نیز کمک کنند. اسطوخودوس و بابونه می‌توانند در تسکین هر نوع تحریک پوستی موثر باشند و درد را کاهش دهند.

خطرات و احتیاطهااستفاده از چای کیسه‌ای

به هنگام استفاده از چای کیسه‌ای روی چشمانتان همیشه احتیاط کنید چون این ناحیه بسیار حساس است. این چند چیز هست که شما باید به خاطر داشته باشید:

  • قبل از استفاده از درمان کل صورت و دستانتان را بشویید.
  • قبل از درمان آرایش خود را پاک کنید.
  • هرگز از چای کیسه‌ای داغ استفاده نکنید
  • اگر هر گونه درد یا تحریکی را احساس کردید استفاده از آن را ادامه ندهید.
  • از چای‌های کیسه‌ای که حاوی منگنه هستند استفاده نکنید.
  • مایع را خارج از چشمان نگه دارید.
  • قبل از درمان تماس با چای را انجام ندهید.
  • از مالیدن یا لمس کردن چشمان خودداری کنید.

توصیه نهایی

اگر علائم شما شدید هستند یا ظرف چند روز بهبود نیافتند، به پزشک مراجعه کنید. اگر هر گونه خارش یا ناراحتی در چشمان خود احساس می‌کنید ایده خوبی است که هروز زمانی را برای استراحت با چشمان بسته اختصاص دهید.

چند ترفند برای سلامت چشمان شما توصیه می‌شود

  • به حد کافی استراحت کنید و جذب مایعات را افزایش دهید تا بدنتان به اندازه لازم آبرسانی شود.
  • چشمان خود را از آفتاب با پوشیدن عینک و کلاه حفاظت کنید
  • زمانی را برای تمیز کردن دستان و صورت خود اختصاص دهید.

ایجاد تغییرات ساده در سبک زندگی همچون تغذیه سالم، ورزش منظم، و کاهش استرس نیز در ارتقا سلامت شما مفید خواهد بود.

ترجمه اختصاصی توسط مجله قرمز 

منبع: healthline