چند روش ساده و موثر خانگی برای درمان چشمان پف کرده


درمان پف زیر چشم

چشمان پف کرده می‌تواند دلایل متعددی داشته باشد که شایع‌ترین آن نداشتن خواب کافی و تغذیه مناسب است و اگر برنامه خواب خود را تنظیم کرده و در تغذیه روزانه خود اصلاحاتی به عمل آورید پف چشما شما از بین می‌روند. البته این‌ها تنها دلایل بروز پف زیر چشم نیستند و گاهی ممکن است با خواب کافی و تغذیه مناسب نیز همچنان دچار این مشکل باشید.

از آن‌جایی که چشمان پف کرده می‌تواند زیبایی چهره را تحت تاثیر قرار داده و بسیار آزاردهنده باشد باید راهی برای درمان آن پیدا شود. در این مقاله چند روش ساده برای درمان پف زیر چشم معرفی می‌شود که به جز یک مورد که درمان تخصصی زیبایی است بقیه را در منزل به سادگی می‌توانید آن‌ها را انجام دهید.

کارشناسان معتقدند دو عامل اشعه ماوراءبنفش خورشید و وجود نمک اضافی در بدن باعث پیدایش پف زیر چشم می‌شوند، حال اگر این نمک اضافی از بدن دفع شود و از پوست در مقابل نور خورشید محافظت گردد می‌توان پف زیر چشم را از بین برد. با در نظر گرفتن این عوامل می‌توان گفت که کدام درمان‌های خانگی برای چشمان پف کرده موثر و مفید خواهند بود.

بیشتر بخوانید: درمان خانگی پف بالای چشم

۱. آب زیاد بنوشید

داشتن چشمان پف کرده ممکن است این تصور را به وجود آورد که در بدن آب اضافی جمع شده است و اگر مصرف آب را کم کنید این مشکل برطرف خواهد شد. اما مساله چیز دیگری است، وقتی نمک اضافی در بدن انباشته شده باشد بدن برای رقیق کردن این نمک آب اضافی در بافت‌ها ذخیره می‌کند و نتیجه آن، ایجاد آب میان بافتی در قسمت‌های مختلف بدن از جمله زیر چشم خواهد بود که چون بافت نرم‌تری دارد مقدار بیشتری آب جذب می‌کند.

حال اگر مصرف آب را افزایش دهید این کار به دفع راحت‌تر مواد زائد و کار بهتر کلیه‌ها کمک خواهد کرد و در نتیجه به تدریج آب میان بافتی زیر چشم‌ها از بین خواهد رفت.

نوشیدن آب زیاد در درمان چشمان پف کرده موثر است


۲. از ژل چشم استفاده کنید

استفاده از کرم های دور چشم در شب باعث می‌شود تولید آب در بافت زیر چشم افزایش یابد و در صبح روز بعد شاهد پف در چشمان خود باشید. در حالی که اگر به جای کرم‌های سنگین دور چشم از ژل مخصوص چشم استفاده کنید در عین این که پوست زیر چشم نرم و مرطوب باقی خواهد ماند چنین عارضه‌ای هم را مشاهده نخواهید کرد.

یک توصیه جالب این است که ژل چشم خود را در یخچال نگهداری کنید تا اثر خنک کنندگی آن به برطرف شدن پف و تیرگی زیر چشم کمک کند.


۳. درمان پزشکی برای چشمان پف کرده

درمان‌هایی که قبل از این گفته شد اثر دائمی ندارند و باید آن‌ها را همیشه ادامه دهید تا از چشمان پف کرده در امان باشید اما گار به دنبال یک روش موثرتر برای رفع پف زیرچشم هستید توصیه می‌کنیم به یک پزشک متخصص مراجعه کنید تا یکی از انواع روش‌های درمان زیبایی را برای مشکل شما تجویز کند.

روش‌های درمانی متنوعی وجود دارند که در کاهش دائمی پف زیر چشم موثر هستند و به خصوص برای افرادی که به طور ژنتیکی دچار این عارضه هستند توصیه می‌شوند.

یکی از این روش‌ها استفاده از اشعه لیزر است که باید در کلینیک انجام شود. روش دیگر تزریق بوتاکس در ناحیه زیر چشم است که با کشیدن پوست به کاهش پف و برآمدگی کمک زیادی می‌کند.


۴. کمپرس یخ به کار ببرید

خنک کردن ناحیه زیر چشم باعث می‌شود رگ‌های خونی هرچه سریع‌تر مواد زائد را از زیر بافت چشم دفع کنند و علاوه بر آن با تنگ‌تر شدن عروق در این ناحیه تیرگی زیر چشم نیز کاهش یافته و التهاب از بین می‌رود.

استفاده از ژل چشم که در یخچال نگه داشته شده است روش موثری است اما به زمان زیادی نیاز دارد. اگر عجله دارید توصیه می‌کنیم دو عدد چای کیسه‌ای را در آب سرد خیس کنید و زیر چشمان خود بگذارید تا آن را خنک کند. همچنین می‌توانید از ماسک‌های خنک کننده پوست مانند ماسک خیار یا آلوئه ورا در قسمت زیر چشم استفاده کنید.


۵. ضدآفتاب بزنید

گفتیم که یکی از علل ایجاد پف زیر چشم تابش اشعه ماورءبنفش خورشید روی پوست است که با ایجاد التهاب در ناحیه به ورم و احتباس آب در زیر پوست منجر می‌شود و مسلما این تنها عارضه‌ای نیست که نور خورشید باعث آن می‌شود. حال برای جلوگیری از این اتفاق باید از پوست خود در مقابل اشعه آفتاب محافظت کنید و برای این کار باید هرروز از ضدآفتاب استفاده کنید.

هرچند ضدآفتاب برای پیشگیری از این عارضه توصیه می‌شود اما اثر درمانی هم دارد. هرچند این درمان سریع نیست اما با استفاده منظم از آن به مرور زمان خواهید دید که که پف چشم‌ها کمتر شده است.


اگر این مقاله مورد توجه شما قرار گرفت می‌توانید مقالات مشابه را در بخش زیبایی در مجله قرمز شاخه مراقبت پوست مطالعه کنید. انتقادات و پیشنهادات خود را نیز در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.

منبع: Byrdie (ترجمه‌ اختصاصی توسط مجله قرمز)