شاید فکر کنید چه ارتباطی میان خواب بهتر و مراقبت از پوست وجود دارد؟ اما حقیقت این است که سبک جدید زندگی بیش از هرچیزی ما را از خواب غافل کرده است و در صورت مواجهه با کمبود وقت اولین چیزی که حاضر هستیم از برنامه خود حذف کنیم یا بکاهیم خواب شبانه است. ثابت شده است که خواب شبانه تاثیر چشمگیری در سلامتی، زیبایی و بازسازی پوست دارد و کمبود خواب می‌تواند باعث پیری زودرس و مشکلات پوستی دیگر مثل آکنه شود. اما برخی از روش‌های مراقبت از پوست می‌توانند باعث بهبود کیفیت خواب شما شوند و به این شکل با یک تیر دو نشان بزنید. در این مقاله با این روش‌ها بیشتر آشنا می‌شوید.

حمام شیر

گفته می‌شود یکی از برنامه‌های ثابت زندگی کلئوپاترا حمام گرفتن در شیر بوده است. پس اگر این روش برای ملکه مصر موثر بوده حتما برای ما نیز خواهد بود. همه ما می‌دانیم که حمام کردن قبل از خواب می‌تواند در کیفیت بهتر خواب نقش داشته باشد حال اگر چیزهایی هم به آب حمام خود اضافه کنیم می‌تواند اثر آرامش بخشی و تسکین دهندگی بیشتری داشته باشد که شیرهای مخصوص حمام از جمله آن‌ها هستند. شیر حاوی اسید لاکتیک است که در زیبایی و سلامت پوست نقش موثری دارد و  شما می‌توانید به شیری که داخل وان می‌ریزید چیزهای دیگری مثل روغن اسطوخودوس و بابونه اضافه کنید تا عطر حاصل از آن‌ها استرس را کاهش داده و باعث آرامش بیشتر شما شود و کیفیت خواب را افزایش دهد.

روغن‌ها و مرهم‌های چند منظوره

روغن‌ها و مرهم‌هایی که برای ماساژ به کار می‌روند به خودی خود باعث آرامش و تسکین دردها و استرس‌هایی می‌شوند که در طول روز در بدن شما جمع شده است. حال اگر این روغن‌ها حاوی عصاره‌های معطری مثل یلانگ یلانگ و گل همیشه بهار هم باشد اثر تسکین دهندگی و آرامش بخشی آن بیشتر خواهد بود. این روغن‌ها حاوی موم زنبود عسل با خاصیت مرطوب کنندگی قوی هستند که باعث بازسازی بهتر و سریع‌تر پوست در شب و هنگام خواب می‌شوند. این روغن‌ها را روی قسمت‌هایی از پوست که دچار مشکلاتی مثل خشکی و زبری هستند مثل زانوها و آرنج‌ها و سرانگشتان خود بزنید و ماساژ دهید، کمی هم روی لب‌های خود بزنید تا در طول شب از مزایای آن‌ها بهره مند شوید.

روشهای مراقبت پوست برای خواب بهتر

روبالشی ابریشمی برای خواب بهتر

اگر موهایی زیباتر و پوستی شاداب‌تر می‌خواهید وقت آن رسیده است که روبالشی نخی خود را کنار بگذارید و یک روبالشی ابریشمی باکیفیت تهیه کنید. این روبالشی‌ها نه تنها راحت و خنک هستند و به داشتن خواب بهتر و باکیفیت‌تر کمک می‌کنند بلکه مانند الیاف نخی خاصیت جذب رطوبت ندارند. الیاف نخی در تماس با پوست و مو رطوبت آن را جذب می‌کنند و موجب می‌شوند موهایی وز و پوستی خشک و ملتهب داشته باشید. در حالی که الیاف ابریشمی چنین خاصیتی ندارند و باعث حفظ رطوبت و لطافت پوست و موی شما می‌شوند و احتمال موخوره و چروک پوست را کاهش می‌دهند. پس حتما تهیه یک روبالشی ابریشم راحت و زیبا را در برنامه خود قرار دهید.

ماسک خنک کننده خواب

ماسک‌های خواب معمولی از جنس پارچه یا پشم و … فقط برای محدود کردن نور محیط و خواب بهتر استفاده می‌شوند اما این ماسک‌ها می‌توانند خاصیت‌های بیشتر و بهتری هم داشته باشند. اگر می‌خواهید خواب بهتر و راحت‌تری داشته باشید و صبح با چهره‌ای زیباتر و شاداب‌تر از خواب برخیزید ماسک‌های ژلی را امتحان کنید. این ماسک‌ها خاصیت خنک کننده دارند و فقط کافی است روز آن را در یخچال قرار دهید و شب روی چشمان خود قرار دهید و به خواب بروید. این خنکی علاوه بر این که اثر آرامش بخش دارد و به خواب بهتر کمک می‌کند از تیرگی زیر چشم و پف روی چشم پس از بیدار شدن پیشگیری کرده و آن را برطرف می‌کند. پس اگر صبح‌ها با پف در اطراف چشم مواجه هستید حتما این ماسک‌های ژلی موثر را امتحان کنید.

روشهای مراقبت پوست برای خواب بهتر

روغن‌های درمانی

روغن‌هایی که خاصیت ضدباکتری و ضدالتهاب دارند (مانند روغن نارگیل) علاوه بر این که اثر ضدآکنه دارند و روزنه‌های پوستی را هم کوچک می‌کنند با از بین بردن قرمزی و التهاب پوست و خاصیت تسکین دهنده به خواب باکیفیت و خوب کمک می‌کنند. این روغن‌ها را نه فقط روی پوست صورت بلکه روی پوست بدن هم می توان به کار برد. اگر این روغن‌ها با عصاره‌های معطر مثل اسطوخودوس با بوی آرامش بخش خود به داشتن خواب بهتر هم کمک می‌کنند. این روغن‌ها را روی بدن خود به صورت لوسیون استفاده کنید البته اگر مستعد آکنه نیستید می‌توانید آن را روی پوست صورت هم به کار ببرید.

ماسک شب برای خواب بهتر

پوست شما در طول خواب شبانه مقدار زیادی از رطوبت خود را از دست می‌دهد و یک ماسک شبانه مناسب که خاصیت آبرسانی هم داشته باشد می‌تواند این مشکل را برطرف کرده و آب مورد نیاز پوست را تامین کند. این ماسک‌ها با ایجاد یک مانع روی پوست و یک سطح مرطوب قابل جذب توسط پوست، تامین رطوبت را به حداکثر می‌رسانند ماسک‌های شبانه حتی اثر بهتری نسبت به کرم‌ها و لوسیون‌های شبانه هم دارند و مانع از چروک‌های سطحی و زودرس در پوست می‌شوند. اگر این ماسک‌ها حاوی روغن‌های التیام بخش مثل اسطوخودوس هم باشند اثری چندبرابر در زیبایی صبحگاهی و به تاخیر انداختن پیری و چروک پوست خواهند داشت.

روشهای مراقبت پوست برای خواب بهتر

اگر این مقاله مورد توجه شما قرار گرفت می‌توانید مقالات مشابه را در بخش زیبایی در مجله قرمز شاخه مراقبت پوست مطالعه کنید. انتقادات و پیشنهادات خود را نیز در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.

منبع: The Every Girl (ترجمه‌ و تألیف اختصاصی توسط مجله قرمز)