اگر جواهرات عزیز و گران قیمت شما در اثر گذر زمان و یا اتفاقات ناخواسته‌ای کثیف شده است و به دنبال راه چاره‌ای برای تمیز کردن جواهرات خود هستید شما نیز مانند بیشتر افراد قبل از هر کاری با یک جستجوی ساده در اینترنت سعی می‌کنید راه‌هایی را که کارشناسان در سایت‌های تخصصی پیشنهاد کرده‌اند مطالعه و اجرا کنید. اما هر راهی برای این کار ایمن نیست و ممکن است با این کارها به جواهرات خود صدمه بزنید. در این مقاله روش‌های آسان، بی خطر و موثر را برای تمیز کردن جواهرات مختلف بیان خواهیم نمود.

تمیز کردن مروارید

تمیز کردن جواهرات با روش‌های ساده در منزل

زمانی که جواهرات مروارید شما مثل دستبند و گردنبند و انگشتر به صورت واضحی کثیف و کدر شوند باید آن را بشویید. برای این کار شما به یک قاشق شوینده ملایم لباس که در یک چهارم پیمانه آب رقیق شده باشد نیاز دارید. جواهرات مرواریدی خود را به مدت ده تا پانزده ثانیه در این محلول غوطه ور کنید و سپس با یک دستمال پنبه تمیز پاک کنید و در جایی بگذارید تا خشک شوند. برای جلوگیری از کثیف شدن و آسیب دیدن مروارید هرگز آن را داخل کیسه پلاستیکی قرار ندهید بلکه بهترین محل برای قرار دادن این جواهرات یک کیف نخی ساده و جدا از جواهرات دیگر است. برای این که مروارید‌های شما همیشه درخشان باقی بمانند آن‌ها را مرتب استفاده کنید و مدت طولانی کنار نگذارید چون مروارید در تماس با چربی‌های طبیعی بدن درخشان می‌شود اما بعد از هربار استفاده باید آن را با دستمال پنبه‌ای پاک کنید.

تمیز کردن الماس

تمیز کردن جواهرات با روش‌های ساده در منزل

شاید هر کسی بضاعت استفاده از الماس اصل را نداشته باشد اما تمیز کردن الماس‌های اتمی و برلیان‌های ریز نیز با الماس اصل و طبیعی تفاوتی ندارد. بهترین راه برای تمیز کردن جواهراتی که سنگ الماس دارند استفاده از محلول آب و صابون و یک مسواک نرم و کهنه است. جواهرات الماسی خود را داخل آب و صابون فرو ببرید و سپس با مسواک نرم خود آن را به آرامی بسابید تا آلودگی‌های آن پاک شود. سپس با یک دستمال نرم و تمیز آن را پاک کنید. برای تمیز کردن الماس هرگز از خمیردندان استفاده نکنید چون خمیردندان هم به خود الماس صدمه می‌زند و هم ممکن است به پایه فلزی جواهرات مخصوصا اگر از نقره باشد آسیب برساند پس این کار اصلا توصیه نمی‌شود.

تمیز کردن طلا

تمیز کردن جواهرات با روش‌های ساده در منزل

کارشناسان توصیه می‌کنند حتما طلاهای خود را قبل از حمام از بدن خارج کنید چون صابون و مواد شیمیایی باعث ایجاد یک لایه نازک روی طلا خواهد شد و آن را کدر و تیره رنگ خواهد کرد. بنابراین هر ماده‌ای را برای تمیز کردن جواهرات طلای خود به کار نبرید و قبل از هرکاری به توصیه‌های کارشناسان جواهرات گوش دهید. اگر طلاهای شما چندان کثیف و کدر نشده باشند تنها چند قطره مایع ظرفشویی ملایم را داخل آب گرم بریزید و جواهرات طلای خود را داخل این محلول قرار دهید سپس با یک مسواک نرم آن را به آرامی بسابید. اگر طلاهای شما کدر و تیره شده است چند قطره آمونیاک هم به این محلول اضافه کنید و همان مراحل را تکرار کنید. سپس طلاها را با آب ولرم آبکشی کنید و بگذارید خشک شوند. فراموش نکنید همیشه طلاهای خود را از کلر دور نگه دارید، کلر در دمای بالا باعث آسیب غیرقابل جبران به طلا خواهد شد. بنابراین حتما هنگام رفتن به استخر، جکوزی و … طلاهای خود را خارج کنید.

تمیز کردن نقره

تمیز کردن جواهرات با روش‌های ساده در منزل

نقره نوعی فلز نرم است که به سادگی دچار خط و خش می‌شود. بنابراین سابیدن آن با مسواک یا چیزهای زبر به آن آسیب وارد می‌کند بنابراین برای تمیز کردن نقره از تمیز کننده‌های ملایم مثل صابون استفاده کنید. برای برق انداختن نقره و پاک کردن لکه‌های تیره و کدر از پولیش مخصوص نقره استفاده کنید و آن را با دستمال مخصوص نقره که بسیار نرم است پاک کنید. می‌توانید از اسفنج یا دستمال‌های بسیار نرم هم استفاده کنید و همه آلودگی‌ها را از روی آن پاک کنید.

تمیز کردن جواهرات دارای بافت سطحی

تمیز کردن جواهرات با روش‌های ساده در منزل

همه جواهرات سطح صاف و صیقلی ندارند و برای زیبایی بیشتر و ایجاد تنوع در مدل گاهی طراحان جواهرات بافت‌هایی روی جواهرات به وجود می‌آورند. اما این بافت گاهی باعث مشکل شدن کار تمیز کردن جواهرات می‌شود چون آلودگی‌های در این پستی و بلندی‌ها نفوذ می‌کند و به سادگی پاک نمی‌شود. برای تمیز کردن چنین جواهراتی شما به یک برس مویی زبر نیاز دارید که در مغازه‌های لوازم هنری و لوازم خانگی یافت می‌شود. جواهرات خود را در محلول آب و صابون غوطه ور کنید و با با برس آن را کاملا تمیز کنید. اما با جواهرات نقره این کار را نکنید، برای تمیز کردن نقره‌هایی که سطح صافی ندارند از خمیر تمیز کننده نقره استفاده کنید و سپس آن را با دستمال پاک کنید.

تمیز کردن فیروزه

تمیز کردن جواهرات با روش‌های ساده در منزل

فیروزه یکی از سنگ‌های قیمتی زیبا و محبوب است که در کشور ما نیز فراوان یافت می‌شود. برای تمیز کردن جواهراتی که سنگ فیروزه دارند باید از مخلوط آب گرم و صابون استفاده کنید. آن را چند ثانیه داخل این محلول فرو ببرید و سپس بلافاصله با یک پارچه نرم پاک کنید. این سنگ را بیش از چند ثانیه در آب غوطه ور نکنید چون آب داخل روزنه‌های سنگ نفوذ کرده و باعث تغییر رنگ فیروزه می‌شود. از پاک کننده‌های شیمیایی برای تمیز کردن سنگ فیروزه استفاده نکنید چون آن‌ها هم ممکن است رنگ فیروزه را تغییر دهند. به طور کلی در تمیز کردن جواهرات چیزهایی که در منزل دارید به اندازه شوینده‌ها و پاک کننده‌های مخصوص و گران قیمت موثر هستند.

اگر این مقاله مورد توجه شما قرار گرفت می‌توانید مقالات مشابه را در بخش دنیای مد در مجله قرمز شاخه مراقبت از لباس مطالعه کنید. انتقادات و پیشنهادات خود را نیز در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.

منبع: Woman’s Day (ترجمه‌ اختصاصی توسط مجله قرمز)