رنگ کردن مو را خودتان در منزل به سادگی انجام دهید


شاید رنگ کردن مو در نظر بیشتر خانم‌ها کار دشواری باشد که جرات انجام آن را در منزل ندارند و ترجیح می‌دهند با صرف هزینه‌های گزاف آن را به آرایشگر خود بسپارند. اما اگر این کار را یک بار خودتان انجام دهید خواهید دید که چقدر ساده و بدون دردسر انجام خواهد شد و بدون صرف هیچ هزینه اضافی نتیجه دلخواه خود را خواهید گرفت به شرطی که روش درست رنگ کردن مو را بدانید و نکات ضروری را برای انجام آن را رعایت کنید.


آماده شدن برای رنگ کردن مو

نحوه رنگ کردن مو در منزل

۲۴ تا ۴۸ ساعت قبل موهای خود را بشویید:

وجود چربی طبیعی موها روی آن کمک می‌کند تا رنگ بهتر جذب ساقه مو شود و آسیب کمتری ببیند و ماندگاری بیشتری داشته باشد. بنابراین توصیه می‌شود موهای خیلی تمیز خود را رنگ نکنید و حداقل ۲۴ ساعت صبر کنید تا موها کمی چرب شود سپس آن را رنگ کنید. هنگام شستن مو قبل از رنگ کردن ترجیحا از نرم کننده استفاده نکنید اما اگر موهای خیلی خشکی دارید روزهای قبل از رنگ کردن از نرم کننده استفاده کنید.

یک رنگ موی مناسب انتخاب کنید:

انتخاب رنگ موی مناسب کار ساده‌ای نیست و بستگی به عوامل متعددی دارد مثل سبک و سلیقه شما، رنگ موی طبیعی شما، رنگ پوست و رنگ چشم و البته شرایط اجتماعی و شخصیتی شما. توصیه می‌شود اگر به خاطر سفید شدن موها آن‌ها را رنگ می‌کنید به رنگ طبیعی موهای خود وفادار باشید و آن را بیش از دو درجه تیره یا روشن نکنید. اگر برای اولین بار موهایتان را رنگ می‌کنید بهتر است از انواع نیمه دائم رنگ استفاده کنید تا اشتباه شما عمر زیادی نداشته باشد که این نوع رنگ‌ها روش استفاده متفاوتی هم دارد و پس از بیست بار شامپو زدن پاک می‌شوند. رنگ‌های موقتی بعد از شش بار شامپو زدن شسته می‌شوند و رنگ‌های دائمی معمولا شش تا هشت هفته دوام دارند و به سادگی پاک نمی‌شوند.

از لک شدن و کثیف شدن محیط و لباس‌هایتان پیشگیری کنید:

لکه‌های رنگ مو روی لباس و فرش و … به سادگی پاک نمی‌شوند و باید قبل از اقدام به رنگ کردن مو از کثیف شدن آن‌ها جلوگیری کنید. زمین را با پوشش مناسب مثل سفره پلاستیکی یا روزنامه بپوشانید. لباسی بپوشید که یقه گشادی داشته باشد تا موقع بیرون آوردن کثیف نشود و همچنین کهنه باشد تا اگر کثیف شد ناراحت نشوید. روی آن هم یک پوشش پلاستیکی ببندید تا گردن و لباس شما تمیز بماند و لک نشود. در کنا دست خود یک جعبه دستمال کاغذی داشته باشدی تا کثیفی‌های احتمالی را فورا پاک کنید.

موها را کاملا شانه کنید:

با این کار همه گره‌ها را از موها باز کنید تا موقع رنگ کردن مو مشکلی ایجاد نشود و مطمئن شوید که رنگ به طور یکنواخت روی موها پخش شده است.

اطراف پیشانی، گوش‌ها و صورت را وازلین بمالید:

موقع رنگ کردن موها همیشه مقداری از رنگ به اطراف صورت و پیشانی و گوش مالیده می‌شود که ممکن است باعث تغییر رنگ پوست شود. برای پیشگیری از این اتفاق از وازلین یا بالم لب یا ژلی که احتمالا در بسته رنگ موی خریداری شده شما وجود دارد استفاده کنید و آن را به اطراف صورت بمالید.

دستکش یکبار مصرف بپوشید:

موقع رنگ زدن موها حتما دستان شما به رنگ آغشته خواهد شد و این رنگ به سادگی پاک نخواهد شد. برای پیشگیری از این اتفاق از دستکش نایلونی یکبار مصرف استفاده کنید. البته می‌توانید از دستکش‌های لاستیکی یا لاتکس هم استفاده کنید اما بعد باید آن‌ها را دور بریزید.

در صورت نیاز از ظرف و برس مناسب استفاده کنید:

دستورات نوشته شده روی جعبه رنگ مو را به دقت بخوانید تا بدانید چه مقدار از رنگ و چگونه باید استفاده شود. برخی رنگ‌ها در بطری با هم ترکیب می‌شوند و روی مو ریخته می‌شوند که در این صورت به ظرف و برس نیازی نیست اما بیشتر رنگ‌ها به صورت تیوپی هستند و باید داخل ظرف با مقدار مناسب اکسیدان ترکیب شده و با برس روی موها زده شوند.


مراحل رنگ کردن موها

روش رنگ کردن مو در منزل

موها را با شانه به چند قسمت تقسیم کنید:

موها را به چهار قسمت مساوی تقسیم کنید، از بالای یک گوش تا بالای گوش دیگر را با انگشت جدا کرده سپس هر قسمت را با شانه به دو قسمت دیگر تقسیم کنید و با گیره ثابت کنید.

رنگ را به موها بمالید:

با یکی از این چهار قسمت شروع کرده و هرکدام را به قسمت‌های کوچک‌تری با ضخامت یک تا دو سانتی‌متر تقسیم کنید و هر قسمت را با بطری یا برس رنگ کنید و با دستان خود رنگ را به خوبی روی همه قسمت‌های مو از ریشه تا نوک پخش کنید. این کار را ادامه دهید تا تمام موها رنگ شوند، سپس با پوشش مناسب (کلاه رنگ مو) موها را بپوشانید.

تایمر را تنظیم کنید:

بسته به دستور نوشته شده روی جعبه رنگ مو بین بیست تا چهل دقیقه زمان لازم است تا موها به طور کامل رنگ بگیرند که البته این زمان به جنس و بلندی مو نیز بستگی دارد اما اگر موهای سفید زیادی دارید که باید پوشانده شوند حداکثر زمان ممکن را استفاده کنید. تایمر گوشی همراه خود را روی زمان مورد نظر تنظیم کرده و صبر کنید. صبر کردن بیش از این زمان باعث سوخت مو و آسیب به پوست خواهد شد.


آبکشی موها پس از رنگ کردن

رنگ کردن مو در منزل

وازلین و رنگ اضافی را از اطراف صورت پاک کنید:

قبل از آن که زمان انتظار به پایان برسد با موهای خود کاری نداشته باشید. در این زمان مقدمات حمام را آماده کرده و با یک دستمال کاغذی وازلین و رنگ اضافه را از صورت خود پاک کنید.

وقتی زمان انتظار به پایان رسید موها را بشویید:

در این مدت حرارت سطح سر شما افزایش یافته و پس از مدتی دوباره به دمای عادی بازخواهد گشت، در این زمان رنگ موی شما آماده آبکشی است. به حمام بروید و با آب ولرم موها را آبکشی کنید تا زمانی که آب تمیز از موهایتان جاری شود.

شامپو و نرم کننده استفاده کنید:

حداقل یک ساعت صبر کنید سپس موها را شامپو بزنید تا رنگ مو کاملا در ساقه موها نفوذ کند، بهتر است از شامپوی مناسب برای موهای رنگ شده استفاده کنید و پس از ان نرم کننده بزنید تا موها خشک نشود.

مانند همیشه موها را خشک کنید و حالت دهید:

حال فرآیند رنگ کردن مو های شما به پایان رسیده است. می‌توانید موهای خود را سشوار بکشید، حالت دهید و از لوازم مراقبت و آرایش مو استفاده کنید. اگر از نتیجه راضی نیستید حدود دو هفته صبر کنید سپس به آرایشگر مراجعه کنید تا تصحیح رنگ مو را برای شما انجام دهد.