برند هایی که امروزه در بازار رقابت باقی می‌مانند، تمایزی نسبت به دیگران دارند. به عبارت دیگر، برای ماندن در این بازار شلوغ اینترنتی و کسب سود، باید یک وجه تمایز و یا به عبارتی، یک مزیت رقابت برای فروشگاه اینترنتی خود ایجاد نمائیم. با ما در این مقاله از مجله قرمز، همراه باشید تا درباره‌ی این موضوع جالب نکات بیشتری بیاموزیم.

رقابت در حوزه‌ی خرده فروشی اینترنتی

شرکت آمازون به عنوان یک نمونه‌ی موفق از فروشگاه های اینترنتی، تاثیرات زیادی نیز بر رقبای خود و دیگر خرده فروشی های اینترنتی، یا بهتر بگوییم بر کل صنعت تجارت الکترونیک داشته است. شرکت هایی که در آن سوی این طیف قرار دارند، و چندان موفق محسوب نمی‌شوند، فروختن محصولات و رساندن آن ها به دست مشتری نهایی را کاری بسیار دشوار تلقی می‌کنند. به خصوص این که این کار، همراه با حفظ ارزش برند و کنترل های همه جانبه باشد.

در حال حاضر بیش از ۵۰ درصدِ جستجوهای اینترنتی مربوط به محصولات، از Amazon.com آغاز می‌شود. مسلّم است که شرکتی که Alexa (سایتی برای تعیین میزان بازدید هر سایت و رتبه‌ی آن در گوگل؛ که متعلق به شرکت آمازون است.) را در اختیار دارد، همه‌ی نکات مربوط به رتبه بندی سایت را از بر خواهد بود و می‌داند که چگونه در صدر فهرست جستجوی کاربران قرار بگیرد و در زمینه‌ی رقابت با دیگر خرده فروش ها، پیشرو باشد.

آن دسته از فروشگاه های فکه از هویت برند خود نگهداری می‌کنند و همچنین رشد فروش خود را همواره در نظر دارند، یک موقعیت منحصر به فرد در تجارت الکترونیک پیدا خواهند کرد. این موضوع به جز در تجارت الکترونیک، در فروشگاه های سنتی نیز صدق می‌کند.

رقابت فروشگاه های آنلاین

شرکت آمازون همچنین در مورد میزان رضایت مشتریان، در بین خرده فروشان رتبه‌ی نخست را از آنِ خود کرده است. این موضوع مختص دوره‌ی اخیر نیست؛ بلکه مدت هاست این جایگاه در اختیار شرکت آمازون است. برای رقابت با امثال این شرکت ها، نباید سعی در براندازی یا جایگزینی آن ها کرد؛ چرا که بزرگیِ امثال شرکت آمازون به حدی است که به این سادگی ها نمی‌شود آن را از دور خارج کرد و باید با آن ها به عنوان یک فروشگاه که در هر صورتی در بازار وجود دارد، برخورد کرد و راه های کسب سود فروشگاه خود را در این شرایط پیدا کرد تا در عین وجود یک ابَرقدرت، ما نیز به عنوان یک فروشگاه موفق در این بازار بمانیم و به موفقیت دست پیدا کنیم. شرکت Walmart  و Target در حال تلاشند تا به موقعیتی همانند آمازون دست پیدا کنند و یکی از استراتژی های آن هاست؛ در این زمینه سرمایه گذاری های بزرگی را نیز انجام داده اند؛ این موضوع، صرفاً به ماندنِ آن ها در بازار آنلاین کمک می‌کند؛ هر چند سرعت رشد آن ها ناچیز باشد.

برند هایی که در این بازار موفق هستند – هم هویت برند خود را حفظ کرده اند و هم رشد فروش دارند – همگی در یک مورد دارای تمایز (مزیت رقابتی) هستند که دیگر شرکت های ناموفق، فاقد آن هستند. این شرکت ها، که یک وجه تمایز با سایرین دارند، به موقعیت منحصر به فردی در بازار دست پیدا کرده اند.

همه‌ی شرکت ها، یک گزاره‌ی ارزشی و دستورالعملی برای خود دارند؛ در عرصه‌ی تجارت نیز گزاره‌ی ارزشی، “فروش محصولات توسط یک برند منحصر به فرد” می‌باشد. برای دستیابی به این امر، شرکت ها باید یک نگاه منتقدانه به کل مسیر خرید محصول داشته باشند و در این راه تجربه‌ی کافی بیندوزند تا در نهایت وجه تمایز خود را برای رقابت در بازار و ماندن در آن پیدا کرده و قوت ببخشند.

ترجمه ی اختصاصی مجله قرمز

منبع : digitalcommerce360.com

  • برای خواندن مطالب بیشتر در مورد تجارت الکترونیک، پیشنهاد می‌شود به قسمت فناوری و زیرشاخه‌ی اینترنت و شبکه رجوع کنید.
  • سعی ما بر این است تا مطالب مربوط به تجارت الکترونیک را به صورت به روز در اختیار شما قرار دهیم. خوشحال می‌شویم نظرات و پیشنهادات خود را در قسمت زیر با ما در میان گذارید.