جای زخم وقتی به وجود می‌آید که زخم یا آسیبی روی پوست به وجود آید، به خصوص وقتی که لایه درم (لایه‌های عمیق‌ پوست) زخم بردارد.  به طور ساده روند تشکیل اِسکار تقریبا اینطور است. خون به محل زخم روانه می‌شود و شروع به لخته شدن می‌کند. فیبروبلاست‌ها که سلول‌های کوچک و جالبی هستند که به تولید چند نوع مختلف از بافتها و پروتئین‌های همبند کمک می‌کنند، شروع به رسوب کردن برای ایجاد پایه برای کلاژن می‌کنند.

کلاژن پروتئین ساختاری اصلی موجود در پوست ما است. البته کلاژنی که تشکیل دهنده جای زخم است با کلاژن معمولی تفاوت دارد و از لحاظ عملکرد کمتر تمایل دارد تا شبیه به پوست طبیعی باشد. با این حال، وقتی که به آن فکر می‌کنیم، می‌بینیم که هنوز هم خوب است.

بافت اسکار متفاوت به نظر می‌رسد چون کلاژنی که آن را تشکیل می‌دهد از الیافی ساخته شده که به طور موازی با یکدیگر قرار گرفته‌اند در عوض کلاژن طبیعی به صورت الگوی تصادفی در هم پیچیده‌ای است که در پوست آسیب ندیده وجود دارد. بافت جای زخم نه چندان انعطاف پذیر و الاستیک است و نه غدد عرق یا فولیکول‌های مو دوباره در آن رشد می‌کنند.

درمانهای متفاوتی برای جای زخم وجود دارد که نتایج بدست آمده از آنها بسته به نوع ژنتیک و اینکه چگونه جای زخم به وجود آمده باشد و چه مدت آن جای زخم روی پوست مانده باشد، به میزان زیادی با هم تفاوت دارند بنابراین نگران نباشید سعی کنید که روشهای متفاوت را انجام دهید تا ببینید که کدام یک بهترین نتایج را به بار می‌آورد.

تفاوت اسکار و لکه‌های رنگی پوست

بعضی از درمانهای خانگی برای لکه‌های رنگی پوست یا هایپرپیگمنتیشن استفاده می‌شوند که وقتی به وجود می‌آیند که رنگدانه پوست به میزان زیادی در محل زخم، تجمع پیدا کند. لکه‌های رنگی پوست اغلب پس از چند بار ور رفتن نادرست با آکنه به وجود می‌آیند و می‌تواند نشان دهنده وجود یک اسکار باشند.

رفع جای زخم با روغن مارولاروغن میوه درخت مارولا

خیلی وقت پیش قبل از اینکه این روغن وارد چرخه سلامت شود، به طور سنتی توسط مردم تسونگای آفریقای جنوبی و موزامبیک استفاده می‌شد که هنوز هم بسیاری از مردم آن منطقه از آن استفاده می‌کنند. این روغن به عنوان یک روغن پاکسازی یا ماساژ پوست به عنوان یک مرطوب کننده و حتی یک مکمل غذایی مورد استفاده قرار می‌گیرد. از غذا تا دارو، درخت مارولا و روغنهای میوه‌اش تاریخچه‌ای طولانی برای استفاده وسیع دارد. این روغن به عنوان یکی از روغنهای درمان کننده پوست شناخته می‌شود.

روغن حاصله از میوه‌ها که حاوی مغز است در داخل هسته آن قرار گرفته است. روغن از این هسته استخراج می‌شود و کار زیادی برای فرایند استخراج از این هسته صورت می‌گیرد که این به ساختار فیبری مغز میوه است. وقتی که مغز در آورده می‌شود، هسته بوسیله کمپرس سرد دستی فشرده می‌شود تا روغن آن خارج شود در نتیچه مقدار کمی از این روغن گرانبها به دست می‌آید.

این روغن بسیار سبک، ابریشمی است به سرعت جذب پوست می‌شود و عمیقا نفود می‌کند. این روغن استفاده‌های بسیاری دارد اما در مورد جای زخم منجر به کاهش قرمزی و التهاب می‌شود و بافت سخت را نرم می‌کند. اسید اولئیک توانایی روغن را برای نفوذ به پوست افزایش می‌دهد و به دیگر اسیدهای چرب اجازه می‌دهد تا در آن روان شوند و کارشان را به درستی انجام دهند. استفاده از آن به عنوان یک روغن پایه برای بسیاری از کرمها و به خصوص کرمهای درمانی معمول است.

نحوه استفاده از روغن مارولا

محل اسکار و ناحیه اطراف آن را با آب گرم بشویید. با حوله خشک کنید. مقداری روغن یا هر چقدر نیاز دارید روی جای زخم بمالید، اگر می‌خواهید آن را مالش دهید مقدار بیشتری روغن استفاده کنید و اگر می‌خواهید که روغن را روی ناحیه بگذارید تا فقط بماند و جای زخم خیس بخورد، روغن کمتری استفاده کنید. نیازی نیست که خیلی زیاد استفاده کنید فقط کافی ست که روی محل اسکرا را بپوشانید. سه بار در روز (و یا در صورت نیاز بیشتر) این کار را انجام دهید.

روغن بائوبابدرمان جای زخم

این روغن ارزشمند، مثل روغن مارولا سرشار از اسیدهای چرب است. ۳۳% بذر حاوی روغن است در حالی که اکثریت آن روغن‌ها، روغن اولئیک و لینولئیک هستند. اولئیک و لینولئیک پوست را نرم می‌کنند که در این مورد بافت اسکار سخت و مرطوب کننده اپیدرم، جایی که بخش قابل ملاحظه‌ای از جای زخم روی پوست می‌نشیند. تمامی اسیدهای چرب به بازسازی بافتهای بیرونی اپیتلیال کمک می‌کنند (در اصل، سلولهایی که بیرون پوست شما را می‌سازند)، که به همین دلیل است که به خاطر توانایی‌هایش برای بهبود پوست و کاهش جای زخم مشهور است. این لایه ضخیم و غنی بعد از استفاده به مدت طولانی‌تری روی پوست می‌ماند. دوباره از آن به عنوان یک پایه یا حامل روی پوست خود استفاده کنید.

طریقه استفاده از روغن بائوباب

ناحیه صدمه دیده را با آب گرم بشویید و خشک کنید. کمی روغن بائوباب را روی اسکار بریزید. به خاطر داشته باشید که این روغن پس از استفاده روی پوست می‌نشیند.

رفع جای زخم با خمیر شنبلیلهرفع جای زخم

شنبلیله همیشه یکی از بهبود دهنده‌های پوست است که من در اغلب موارد از آن استفاده می‌کنم. این دارو برای طیف وسیعی از بیماری‌ها، از کاهش سوء هاضمه و کاهش شوره سر استفاده می‌شود. همچنین می‌تواند با التهاب و تحریک پوست نیز مقابله کند. شواهد نشان می‌دهد که این روغن به روشن شدن پوست نیز کمک می‌کند بنابراین کاهش دهنده ظاهر جای زخم یا کاهش رنگدانه می‌شود. در این مورد، استفاده از این بذرها داخل یک خمیر فواید بیشتری نسبت به خوردن آن دارد.

مواد لازم برای خمیر شنبلیله

بذر شنبلیله

آب گرم

وسیله‌ای برای آساب کردن بذرها

طریقه ساختن خمیر شنبلیله

مقداری تخم شنبلیله به اندازه نیازتان که بستگی به اندازه اسکار دارد، بردارید. با یک یا دو قاشق غذاخوری شروع کنید چون نهایتا سه روز می‌توانید آن را در یخچال نگه دارید.

 بذرها را به مدت یک شب در آب گرم بخیسانید، یا تا زمانی که احساس کنید که نرم شدند (حتی باریک شوند). آب آنها را بریزید و آنها را به صورت خمیر درآورید که در این مورد استفاده از یک هاون بهترین جواب را به شما می‌دهد. اگر مخلوط بیش از حد غلیظ باشد می‌توانید یک بار در یک زمان آب گرم اضافه کنید تا اینکه به اندازه دلخواه شما غلیظ باشد اما به راحتی قابل برداشتن باشد نه اینکه شل باشد و شره بزند. ناحیه اسکار را با آب گرم بشویید و خشک کنید. به اندازه کافی روی جای زخم از این خمیر بگذارید و برای ۳۰ دقیقه بگذارید بماند. سپس آن را با آب گرم شسته و با حوله خشک کنید. من پیشنهاد می‌کنم پس از اینکار از لوسیون مرطوب کننده مورد علاقه خود، استفاده کنید.

روغن ماهی شگفت انگیزرفع جای زخم

بله روغن ماهی. این روغن یکی از آنهایی است که من آن برای درمان هر چیزی استفاده می‌کنم از جمله سردرد تنشی. ماهی مصرف شده در رژیم غذایی یا استفاده از روغن ماهی به صورت مستقیم، سرشار از اسیدهای چرب امگا۳ است که به کاهش ظاهر کمک کند. بعضی از تحقیقات انجام شده نشان دهنده این است که ممکن است تجزیه فیبروبلاستها را تسریع کنند که باعث تولید بیشتر کلاژن می‌شود حتی در اسکارهایی که به حالت کلوئید هستند. اگر شما آن را به عنوان یک مکمل غذایی مصرف کنید من آن را خیلی توصیه می‌کنم. استفاده موضعی از آن نیز خوب است. فیبروبلاستهای کناری، اسکار را خوب مرطوب می‌کنند و مرطوب کننده هستند که به این معنی است که می‌توانند محیط بهتری را برای بهبود یافتن جای زخم فراهم کنند.

طریقه استفاده از روغن ماهی

مقداری روغن ماهی با کیفیت بالا خریداری کنید. روغن ماهی را مستقیما روی جای زخم استفاده کنید یا اینکه با دز مناسبی به عنوان مکمل آن را در رژیم غذایی خود بگنجانید.

استفاده از آب لیمو

این روش احتمالا چندان شما را شگفت زده نمی‌کند. آب لیمو علاوه بر فواید دیگرش، به عنوان یک روشن کننده و لایه بردار پوست نیز شناخته شده است. این به خاطر این است که تصور می‌شود که فرایند رنگدانه سازی را متوقف می‌کند؛ فرایندی که در آن ملانین، رنگدانه‌ای که پوست را تیره می‌کند، تشکیل می‌شود. همچنین تصور می‌شود که ملانین موجود در پوست نیز کاهش یابد یا شکسته شود. پس از استفاده از آب لیمو، مراقب باشید زیرا ممکن است پس از استفاده از آن حساسیت پوست شما نسبت به خورشید بیشتر شود.

نحوه استفاده از آب لیمو

لیمو را فشرده و آب بگیرید. ناحیه صدمه دیده را تمیز کنید و سپس آب لیموی تازه را مستقیما روی آن استفاده کنید. دوبار در روز به میزان نیاز از آبلیمو روی پوست استفاده کنید و صبور باشید؛ زیرا اثر آن آنی نیست. باقیمانده آب لیمو را برای استفاده‌های بعدی در یخچال نگه دارید.

ضد آفتاب یا پوشش دهی پوست

این یکی بیش از آنکه درمان باشد، روشی برای پیشگیری است. وقتی که اشعه‌های خورشید و عمدتا ماورابنفش به پوست شما  برخورد می‌کند، به آن صدمه می‌زند. بدن شما وقتی که در وضعیتی خوب باشد، برای محافظت از پوست حساس با قرار دادن ملانین، نسبت به اشعه‌های مضر خود را بیشتر محافظت می‌کند. پوست اسکار حساس است و به آسانی تیره می‌شود، بنابراین آن را با استفاده از ضد آفتاب بپوشانید و می‌تواند به جلوگیری از هر نوع سوختگی یا رنگدانه ناخواسته و قابل مشاهده، کمک کند. برنزه کردن یا آفتاب گرفتن در نهایت به شما کمک نخواهد کرد.

برای اینکار به یک ضد آفتاب با حداقل SPF 30 نیاز دارید. قبل از بیرون رفتن از خانه یا قرار گرفتن در معرض آفتاب از ضد آفتاب استفاده کنید یا آن را با چیزی بپوشانید.

فراتر از همه روشها

فراتر از همه اینها، صبور باشید. هیچ درمان طبیعی و یا پزشکی پیشرفته وجود ندارد که بتواند برداشتن کامل جای زخم را تضمین کند. اگر چه بعضی ممکن است قطعا مفید باشد، بدنهای ما به خوبی این کار را انجام می‌دهند. به آنچه که بدن شما انجام می‌دهد، اعتماد کنید وقتی آسیبی به بافتهای آسیب دیده و غیر قابل تجدید حیات آسیب بدی وارد شود بافت همبند جایگزین آن می‌شود (ظاهرا کلاژن) این فرایند به نام جایگزینی است که همچنین به عنوان تشکیل جای زخم شناخته می‌شود. بازسازی یک نوع بهبود است که در آن رشد بافت جدید می‌تواند به طور کامل یا حداقل بخشی از بافت آسیب دیده را به وضعیت عادی خود بازگرداند. اغلب این دو در طول فرایند بهبودی در کنار یکدیگر قرار می‌گیرند.

حدود ۲ تا ۳ سال طول می‌کشد که جای زخم، جایگزین و بازسازی شود. بنابراین در مورد یک زخم ناامید نشوید. از درمانهای گفته شده کمک بگیرید، به بدن خود و زمان اعتماد کنید، صبور باشید و همه آنها بهبود خواهند یافت.

مثالهایی از انواع اسکار

در زیر چندین نوع مختلف جای زخم به طور مختصر شرح داده می‌شوند، بعضی از آنها شدیدتر از بقیه هستند. اگر شما در مورد نوع زخم خود بیشتر بدانید، زودتر نسبت به معالجه آنها اقدام می‌کنید.

هیپوتروفی: زخمهای هیپوتروفی در بالای پوست اطراف بدن ایجاد می‌شود، به علت تولید کلاژن بیش از حد در بدن. آنها معمولا خود را به عنوان یک تکه پوست قرمز، برآمده و ضخیم نشان می‌دهند. آنها اغلب زمانی تشکیل می‌شوند که تنش مکانیکی روی زخم وجود داشته باشد. آنها می‌توانند در یک دوره دو تا سه ساله از بین بروند.

کلوئید: اسکارهای بسیار ضخیم برآمده، که از اسکارهای هیپرتروفی شدیدتر هستند و ممکن است دورتر از ناحیه صدمه دیده گسترش یابند. آنها همچنین می‌توانند به توده‌های خوش خیم تبدیل شوند. زخم کلوئید مانند زخم‌های هیپرتروفیک از ناشی از مقادیر بیش از حد فیبرهای کلاژن سفت در زخم است.

آتروفیک: این اسکار در پوست فرورفته است و در آن ظاهری حفره دار ایجاد می‌کند و زمانی ایجاد می‌شوند که ساختارهای زیرین که از پوست محافظت می‌کنند، از دست رفته باشند. آکنه و بیماری‌های دیگر مانند آبله مرغان تمایل به ایجاد اسکارهای آتروفیک دارند.

نکته پایانی

اسکار یا جای زخم در واقع تلاش پوست برای بهبود زخم و بافت آسیب دیده آن است. پوست در ابتدا یک بافت اولیه و با عجله جایگزین بافت زخمی می‌کند که در واقع همان جای زخم است و بهبودی کامل آن طی یک دوره طولانی ۲ یا ۳ ساله طول می‌کشد. بهترین راه صبر کردن برای بهبود و استفاده از همین روشهای طبیعی است. گاهی اوقات جای زخم بسیار ناجور و غیر قابل تحمل به نظر می‌رسد که در اینصورت باید سراغ روشهای پزشکی و مدرن رفت در غیر اینصورت صبر و شکیبایی داشته باشید و اجازه دهید تا بدن کار خودش را انجام دهد. همانطور که متوجه شدید دستکاری زخم یکی از عواملی است که جای زخم را بدتر می‌کند بنابراین اگر نمی‌خواهید جای آکنه روی صورت شما بماند و در نهایت برای رفع آن تن به انواع روشهای درمانی پزشکی بدهید، بهتر است هرگز به جوشهایتان دست نزنید و ترمیم جای آن را هم به دست زمان بسپارید.

ترجمه و تالیف اختصاصی توسط مجله قرمز

منبع: everydayroots