چیزهایی همچون باکتری، عرق و سایر مشکلات پا یا صدمات ممکن است باعث بد بو شدن کفش شود اما شما می‌توانید با یکسری ترفندهای خانگی نسبت به رفع بوی بد کفش اقدام کنید. این راهکارها ساده و قابل اجرا هستن و اکثر مواد و لوازم آنها در خانه موجود است. شما می‌توانید همه آنها را امتحان کنید و ببینید که کدامیک برای شما مناسبتر است.

جوش شیرینرفع بوی بد کفش

یک کفش یا کتانی بدبو هیچ وقت رابطه خوبی با جوش شیرین ندارد. به میزان دلخواه جوش شیرین را در قسمت پاشنه و پنجه پا بریزید و بگذارید یک شب تا صبح بماند. صبح هنگام پودر را از داخل کفش بیرون بریزید. (در مورد استفاده از جوش شیرین با کفش‌های چرم مواظب باشید چون در صورتی که مرتب این کار را تکرار کنید منجر به خشک شدن کفشها می‌شود). همچنین می‌توانید از بوگیرهای قابل استفاده مجدد استفاده کنید به این صورت که قسمت پنجه یک جوراب قدیمی را با ۲ قاشق غذاخوری جوش شیرین پر کنید سپس جوراب را گره بزنید. شبها موقع گذاشتن کفشها در جا کفشی از این جورابهای بوگیر داخل هر کدام از لنگه‌های بگذارید. صبح جورابها را بردارید و راحت‌تر نفس بکشید.

 

کاغذ خشک کننده پارچه برای رفع بوی بد کفش به کار می‌آیدرفع بوی بد کفش

کتانی‌های بدبو نیاز به کار بیشتری دارند. یک عدد پارچه نرم کننده پارچه خشک کن را درون هر کدام از  لنگه‌های کتانی بگذارید و اجازه دهید یک شب تا صبح بماند تا بوی بد را خنثی کنند (فقط به یاد داشته باشید که آنها را قبل از پوشیدن از کفشها در بیاورید). همچنین این کار یک ایده عالی برای استفاده در محل نگهداری کفش‌های‌تان همچون ساک ورزشی است. یک کاغذ خشک کن را ته ساک ورزشی بگذارید و بگذارید همانجا بماند تا زمانی که بینی‌تان به شما اخطار دهد که زمان عوض کردن آن فرا رسیده است.

 

رفع بوی بد کفش با نمکغذاهای مضر برای کبد

کتانی‌ها و کفشهای راحتی دیگر می‌توانند براحتی بدبو شوند، بخصوص که اگر آنها را بدون جوراب در تابستان بپوشید. مقداری نمک را به دفعات توی کفشهای راحتی خود بپاشید. نمک رطوبت کفش را جذب می‌کند و بوی بد آنها را از بین می‌برد.

 

رفع بوی بد کفش با اسانس روغنیاستفاده از اسانس برای آلرژی

جند قطره اسانس روغنی را درون کفش بریزید تا بوی خوش بدهد. سعی کنید از اکالیپتوس، میخک یا روغن تی تری استفاده کنید. اگر نمی‌خواهید روغن را مستقیما توی کفشتان بریزید، آن را درون یک تکه کاغذ یا دستمال کاغذی بریزید و آن را به مدت یک شب تا صبح در کفش بگذارید.

 

استفاده از الکل مالشیاستفاده از الکل برای جلیقه سرد خلبانی

مقداری الکل مالشی را روی بخش خشک یا بخشی از کفشتان بریزید تا به رفع بوی بد کفش کمک کند. الکل نه تنها بوی بد کفش را کاهش می‌دهد بلکه به رفع باکتری‌های موجود در کفش نیز کمک می‌کند.

 

رفع بوی بد کفش با چای کیسه‌ایتنفس بهتر

چای سیاه حاوی تانن است که باکتری‌های ایجاد شده در کفش شما را می‌کشد و به از بین بردن بوی بد کفش کمک می‌کند. چای کیسه‌ای را در آب جوش به مدت ۲ تا ۳ دقیقه قرار دهید. چای کیسه‌ای را بردارید و بگذارید خنک شود. آن را در کفش به مدت یک ساعت قرار دهید. بعد از اینکه آن را برداشتید هر مایع اضافی باقی مانده در کفش را پاک کنید.

 

پودر بچهرفع بوی کفش

استفاده از پودر بچه یک اقدام احتیاطی است که می‌توانید قبل از پوشیدن انجام دهید تا از بوی بد کفش جلوگیری کنید. اگر می‌دانید که جزو افرادی هستید که مستعد بوی بد در کفش خود هستند، پودر بچه را قبل از استفاده از کفشها، روی پاهایتان بمالید.

 

خاک بستر گربهرفع بوی بد کفش و پا

این یکی ممکن است کمی عجیب باشد اما خاک بستر گربه مقداری بوگیر است و مایعات را جذب می‌کند (استفاده از خاک بستر گربه برای مه زدایی خودررو را یاد بگیرید). ته کفشتان مقداری خاک بستر گربه بریزید و بگذارید یک  شب تا صبح بماند. صبح آن را بیرون بریزید و با یک دستمال تمیز کننده کفشتان را دستمال بکشید تا کاملا تمیز شود.

 

کفش‌ها را فریز کنیدرفع بوی بد کفش

اگر هیچ کدام از راه‌های ذکر شده در بالا برای رفع بوی بد کفش موثر نبود، می‌توانید کفش‌هایتان را شب تا صبح در فریزر بگذارید. کفشها را در یک پلاستیک با درب کاملا بسته بگذارید. آنها را به مدت یک شب در فریزر قرار دهید. به این ترتیب تمام باکتری‌های آن کشته خواهد شد.

 

استفاده از ماشین لباسشوییرفع بوی بد کفش

اگر کفشها هم از بیرون و هم داخل کثیف شده می‌توانید از گذاشتن کفشها در ماشین لباسشویی در بخش شستشو و خشک کن استفاده کنید اگر شما یک قفسه خشک کن بگذارید اگر قفسه یا کیسه مخصوص (همانند آنچه برای لباس زیر استفاده می‌شود) برای کفش ندارید از گذاشتن آنها در خشک کن اجتناب کنید چون در اینصورت به دستگاه شما صدمه می‌زند.

ترجمه و تالیف اختصاصی توسط مجله قرمز

منبع: ریدرز دایجست