ربات Emma ربات هوشمند جدیدی است که می‌تواند همانند یک ماساژور حرفه‌ای روی بدن انسان‌ها کار کرده و درد و خستگی را از رگ و پی آن‌ها دور نماید. اگر مایل به آشنایی بیشتر با ربات Emma و توانایی‌های ویژه‌ی آن در امر ماساژ دادن به بدن افراد هستید، می‌توانید در ادامه‌ی مطلب پیش رو با مجله قرمز همراه باشید.

این ربات ماساژور جدید به دست پزشکان و پژوهشگران سنگاپوری ساخته شده است و با نام کامل متخصص ماساژ دستی خودکار شناخته می‌شود. در واقع واژه‌ی Emma مخفف عبارت مذکور یا همان نام کامل این ربات ماساژور محسوب می‌شود.

مهم‌ترین قابلیت‌های ربات Emma در امر ماساژ بدن

ربات Emma به طور ویژه برای ماساژ دادن پشت بدن (قسمت کمر) و زانوها طراحی و برنامه‌ریزی شده و در انجام این کار امتحان خود را به خوبی پس داده است. در واقع نمونه‌ای که در این مطلب از آن سخن به میان آمده است سومین نمونه‌ی ساخته شده از ربات Emma به شمار می‌رود که کامل‌ترین و بهینه‌ترین نسخه از این ربات نیز محسوب می‌شود. البته باید به این نکته اشاره کرد که دو نمونه‌ی پیشین ساخته شده از این ربات ماساژور جدید تنها نمونه‌های آزمایشی از این ربات محسوب می‌شدند و هیچ گاه به شکل عملی در زمینه‌ی ماساژ بدن افراد مورد استفاده قرار نگرفتند.

اما نسخه‌ی اصلی و فعلی ربات Emma هم اکنون در یک درمانگاه سلامت، که در یکی از مراکز تجاری اصلی در کشور سنگاپور واقع شده است، مورد استفاده قرار می‌گیرد. گفتنی است که این مرکز درمانی ربات Emma را به طور ماهیانه به مبلغ دو هزار و دویست دلار اجاره می‌دهد. مبلغی که تقریبا با متوسط دستمزد یک ماساژور حرفه‌ای واقعی در کشور سنگاپور برابری می‌کند.

نحوه‌ی ماساژ دادن بدن افراد توسط ربات Emma

عمده فعالیت‌های این ربات هشمند در امر ماساژ بدن از طریق سنسورهای هوشمند این ربات صورت می‌گیرد. سنسورهایی که این ربات هوشمند توسط آن‌ها می‌تواند از میزان سفتی ماهیچه‌ها و زردپی‌‌های بدن اطمینان حاصل کند و در صورت لزوم میزان فشار مورد نیاز برای نرم کردن آن‌ها را به نقاط خاص بدن وارد کند.

بنیانگذار استارت آپ AiTreat و مخترع ربات Emma یعنی آلبرت ژانگ این ربات هوشمند را نخستین ربات ماساژور درمانگر موجود در بازار می‌داند و معتقد است که این ربات جدید می‌تواند به شکل کاملا حرفه‌ای در مراکز درمانی مختلف به ماساژ دادن بدن بیماران بپردازد و دردهای آنان را درمان کند. بنا به گفته‌های آلبرت ژانگ، بیمارانی که تاکنون توسط ربات Emma ماساژ داده شده‌اند به ندرت توانسته‌اند تفاوتی را میان نوع ماساژ آن با شیوه‌ی ماساژی که توسط ماساژورهای حرفه‌ای انسان اعمال می‌شود تشخیص دهند. چرا که بازوهای سیلیکونی این ربات هوشمند بسیار شبیه به انگشتان انسان طراحی شده است و می‌تواند همان ظرافت و انعطاف را در امر ماساژ دادن بدن انسان به نمایش بگذارد.

ماساژ کمر

علاوه بر آن یکی از مهم‌ترین نقطه قوت‌های ربات Emma نسبت به ماساژورهای انسان این است که دقت و قوت ماساژ آن به شکل پیوسته رعایت می‌شود و برخلاف انسان‌ها عواملی نظیر خستگی و تکرار در نوع و کیفیت ماساژ این ربات تاثیری ندارد.

چالش‌های موجود بر سر راه طراحی ربات Emma

شاید برخی از افراد بر این عقیده باشند که وجود ربات‌های هوشمندی نظیر ربات Emma جای انسان‌ها را تنگ می‌کند و فرصت‌های شغلی مختلف را از چنگ آن‌ها می‌رباید. اما خالق اصلی ربات Emma یعنی آلبرت ژانگ نظر دیگری در این زمینه دارد. در واقع او معتقد است که وجود ربات Emma موجب می‌شود که سایر ماساژورها بتوانند روی فعالیت‌های دیگری تمرکز کنند و به عنوان مثال به ماساژ دادن نواحی گردن، آرنج یا بازوی افراد بپردازند.

سوای این موضوع چالش دیگری که پیش روی ژانگ و سایر طراحان و برنامه‌ریزان ربات Emma در امر طراحی این ربات هوشمند قرار داشته، شبیه سازی تکنیک‌های به کار رفته توسط ماساژورهای حرفه‌ای طب سنتی چینی در این ربات بوده است. در واقع هر کدام از ماسوژورهای حرفه‌ای شناخته شده که بر اساس متد طب سنتی چینی به فعالیت مشغول هستند، از شیوه‌‌های خاصی برای ماساژ بدن بیماران خود بهره می‌برند. شیوه‌هایی که ژانگ و همکارانش تلاش داشته‌اند حتی‌المقدور تمام آن‌ها را به طور کامل در سیستم‌های کامپیوتری ربات Emma جای دهند و آن‌ها را به شکل برنامه‌های از پیش تعیین شده در این ماساژور هوشمند شبیه سازی نمایند.

در هر حال از شواهد امر پیداست که ربات Emma در همین ابتدای کار توانسته با به نمایش گذاشتن عملکرد مثبتی از خود، جانشین شایسته‌ای برای ماساژورهای حرفه‌ای فعال در سنگاپور لقب گیرد و به خوبی از پس اجرای وظایف آن‌ها بر بیاید.

منبع: دیجیتال ترندز (همراه با ترجمه، تالیف و ویرایش اختصاصی نویسندگان و مترجمان مجله قرمز)

در صورت تمایل می‌توانید با نظرات خود در بخش کامنت، ما را در بهبود کیفیت مطالب بخش علمی مجله قرمز یاری کنید.