به تازگی پژوهش‌گران سوئیسی موفق به طراحی ربات مارماهی شده‌اند. رباتی که می‌تواند نقش مهمی در کمک به پاکیزگی آب‌های آلوده ایفا کند. برای آشنایی بیشتر با ربات مارماهی و همچنین کسب اطلاعات تکمیلی در رابطه با ابزار Paint مایکروسافت می‌توانید همچنان با مجله قرمز همراه باشید و مطلب پیش رو را تا پایان دنبال کنید.

ربات مارماهی یک ربات ماژولار جدید به شمار می‌رود که توسط پژوهش‌گران بنیاد تکنولوژی فدرال سوئیس و با همکاری تعدادی نهاد دیگر ساخته شده است. هرچند که تا پیش از این راه‌های مختلف و متفاوتی برای اندازه‌گیری میزان آلودگی آب‌ها وجود داشت، اما استفاده از ربات مارماهی می‌تواند این کار را تا حد قابل توجهی آسان‌تر، سریع‌تر و کارآمدتر از قبل سازد. دلیل نام‌گذاری این ربات نیز شکل ظاهری و نوع حرکت آن در آب است که از الگوی شنا و حرکت مارماهی درون آب پیروی می‌کند.

قابلیت‌های ربات مارماهی

ربات مارماهی قادر است مانند یک شناگر حرفه‌ای میان آب‌های آلوده شنا کند تا میزان آلودگی موجود در آن‌ها را بسنجد. همان گونه که به آن اشاره شد، این ربات یک ابزار ماژولار به شمار می‌رود. هر کدام از ماژول‌های ربات مارماهی از سنسورهای متفاوتی تشکیل شده است که موارد فیزیکی، شیمیایی و زیستی را در بر می‌گیرد. بر این اساس و با توجه به قابلیت‌های ماژولار ربات مارماهی، دانشمندان می‌توانند توسط فعال‌سازی یا غیر فعال‌سازی ماژول‌های مذکور، پیکربندی این ربات را بنا به دلخواه تغییر دهند و از وجود آن در مناطق و مکان‌های مختلف مد نظر خود استفاده کنند.

ربات ماژولار

وجود ماژول‌های مبتنی بر سنسورهای فیزیکی و شیمیایی به ربات مارماهی این اجازه را می‌دهد که بتواند به اندازه‌گیری موارد مشخصی نظیر ضریب هدایت یا میزان دمای آب بپردازد. در این میان برخی سنسورهای ربات مارماهی نیز بر مبنای ویژگی‌های زیستی طراحی شده‌اند و در تولید آن‌ها نشانه‌های الهام گرفتن از کارکرد اندام‌های زنده‌ی مارماهی یا سایر جانوران آبزی به چشم می‌خورد. به عنوان مثال می‌توان به طراحی نوعی ماژول منحصر به فردی برای این ربات اشاره کرد که در آن گونه‌ای از باکتری مولد نور، به منظور ایجاد روشنایی، به کار رفته است.

علاوه بر آن طراحان ربات مارماهی نوعی ابزار کوچک چنگک مانند به نام دافینا را هم روی یکی از ماژول‌های این ربات قرار داده‌اند که حرکات آن می‌تواند ورود ربات مارماهی به آب‌های سمی را نمایان سازد. در مجموع تمام اطلاعاتی که توسط سنسورهای ربات مارماهی جمع‌آوری می‌شود، از این قابلیت برخوردار است که به شکل هم‌زمان به یک کامپیوتر کنترل از راه دور ارسال شود.

همان گونه که به آن اشاره شد، پیش از این نیز ابزارهای مختلف و متعددی وجود داشت که به کمک آن‌ها امکان اطلاع یافتن از میزان آلودگی آب‌ها برای کارشناسان این امر مهیا بود. با این حال یکی از برتری‌های مهم ربات مارماهی نسبت به ابزارهای مشابه نوع حرکت آن درون آب است که به یک مارماهی واقعی شباهت دارد. به این ترتیب شنا کردن و حرکت این ربات درون آب هیچ گونه مزاحمتی برای موجودات آبزی به وجود نمی‌آورد. این در حالی است که بسیاری از ابزارهای مشابه کنونی، به دلیل برخورداری از موتورهای مبتنی بر ملخ (برای حرکت درون آب) مزاحمت‌های فراوانی برای موجودات آبزی فراهم می‌کنند و در پاره‌ای اوقات با به هم ریختن محل زندگی آن‌ها موجب وحشت یا گریز این موجودات می‌شوند.

علاوه بر آن کاربردهای این ربات جدید نیز تا حدی گسترده‌تر و پیشرفته‌تر از مدل‌های مشابه فعلی جلوه می‌کند. به عنوان نمونه قابلیت برنامه‌ریزی ربات مارماهی برای حرکت در مسیرهای از پیش تعیین شده، قدرت مانور بیشتری را (به نسبت ابزارهای مشابه) در اختیار دانشمندانی که از این ربات استفاده می‌کنند قرار می‌دهد. افزون بر آن ربات مارماهی از این قابلیت برخوردار است که نشانه‌های مرتبط با ذرات آلاینده‌ی آب‌ را به تدریج دنبال کرده و خود به خود منابع مهم آلودگی آب‌ها را بیابد.

با تمام این اوصاف در حال حاضر تنها قابلیت‌های مبتنی بر سنسورهای فیزیکی و شیمیایی ربات مارماهی مورد آزمایش قرار گرفته است و قابلیت‌های زیستی این ربات هنوز به شکل عملی تست نشده‌اند. با این حال طراحان ربات مارماهی قصد دارند به زودی این قابلیت‌های مهم را نیز به شکل عملی مورد آزمایش قرار دهند. در واقع قابلیت‌های مبتنی بر سنسورهای زیستی ربات مارماهی قرار است در محیطی خارج از آزمایشگاه مورد بررسی قرار گیرد تا توانیی‌های این محصول جدید در دنیای واقعی سنجیده شود.

ابزار پینت

ابقای ابزار Paint توسط مایکروسافت

اما در بخش پایانی این متن باید اشاره‌ای هم به اطلاعات تکمیلی مرتبط با ابزار Paint مایکروسافت صورت گیرد. همان گونه که ظرف روزهای اخیر و در قالب این مطلب به آن اشاره شده بود، شرکت مایکروسافت قصد داشت در آپدیت جدید ویندوز ۱۰، ابزار Paint را پس از گذشت مدت زمانی بیش از سه دهه از عمر این ابزار، برای همیشه بازنشسته کند. خبری که واکنش‌های گسترده‌ای را از سوی کاربران سیستم عامل ویندوز در سر تا سر جهان به همراه داشت و در نهایت تغییر استراتژی شرکت مایکروسافت را به همراه آورد.

شدت اعتراض کاربران به این اقدام مایکروسافت به حدی بود که ظرف یکی دو روز گذشته، شبکه‌ی اینترنت از ابراز احساسات کاربران Paint نسبت به این ابزار پر شد و بسیاری از آنان اقدام به انتشار نقاشی‌های خود و به اشتراک‌گذاری سایر کارهایی کردند که طی سال‌های گذشته با ابزار انحصاری مایکروسافت در سیستم عامل ویندوز انجام داده‌اند.

در مجموع حجم حمایت از ابزار Paint پس از انتشار خبر بازنشستگی این ابزار به حدی بود که واکنش سریع شرکت مایکروسافت را به همراه داشت. در همین راستا یکی از مدیران ارشد مایکروسافت یعنی مگان ساندرز، طی بیانه‌ای رسمی از حجم وسیع ابراز احساسات کاربران نسبت به ابزار Paint و میزان محبوبیت این ابزار در میان آنان ابراز خوشحالی کرد و به تایید این نکته پرداخت که ابزار Paint مایکروسافت نابود نمی‌شود و با حضور در خانه‌ای جدید، به حیات خود ادامه خواهد.

در واقع شرکت مایکروسافت قصد دارد ابزار Paint را به عنوان یک اپلیکیشن رایگان در شبکه‌ی اختصاصی خود یعنی Windows Store در اختیار کاربران قرار دهد تا علاقه‌مندان به این ابزار بتوانند در صورت تمایل آن را دانلود کرده و به استفاده از این ابزار در ویندوز ۱۰ بپردازند. با این حال گرچه ابزار Paint به طور کامل نابود نخواهد شد، اما پس از آپدیت جدید و پاییزی ویندوز ۱۰ دیگر به عنوان یک ابزار پیش فرض در سیستم عامل انحصاری مایکروسافت نصب نخواهد بود.

در واقع اقدام حمایتی مایکروسافت در اصل قضیه تغییر چندانی ایجاد نمی‌کند. چرا که در عمل همچنان ابزار Paint 3D جانشین ابزار Paint خواهد بود و ادامه‌ی حیات این ابزار قدیمی و سی و دو ساله در خانه‌ی جدید خود یا همان Windows Store تنها اقدامی به منظور دلجویی از هواداران این ابزار قلمداد می‌شود. اقدامی که قطعا مورد استقبال دوست‌داران ابزار Paint قرار خواهد گرفت. با این حال از آن‌جایی که از این پس هیچ تلاشی در جهت توسعه‌ی قابلیت‌های ابزار Paint انجام نخواهد شد، هیچ بعید نیست که این ابزار پس از گذشت چند سال از Windows Store نیز حذف شود و عاقبت به سرنوشت محتوم خود گرفتار آید.

منبع: گاردین (همراه با ترجمه، تالیف و ویرایش اختصاصی نویسندگان و مترجمان مجله قرمز)

در صورت تمایل می‌توانید با نظرات خود در بخش کامنت، ما را در بهبود کیفیت مطالب بخش علمی مجله قرمز یاری کنید.