ربات‌ها، روزی همه ما را نجات خواهند داد؛ شاید ربات در جعبه پیتزا چنین کاری را انجام ندهد، اما ممکن است در آینده‌ای نچندان دور، زمانی که همه چیز به نظر غم انگیز است، رباتی ساده بتواند به صورت اتفاقی منبعی جدید از انرژی را کشف کرده و به زمینی‌ها زندگی دوباره و اشتیاق ببخشد. همه‌ی این‌ها تنها با سرهم کردن تعدادی قطعه، کد نویسی و Raspberry Pi صورت خواهد گرفت. البته امروزه با وجود اینکه تکنولوژی و علم به سرعت رو به رشد هستند، هنوز به چنین رویایی دست نیافته‌ایم.

روبات در جعبه پیتزا ایده‌ی جالبی است که شاید بتوان با توسعه‌ی آن، عملکردهای کارآمدی را تجربه کرد. با مجله قرمز همراه باشید تا درمورد ربات در جعبه پیتزا که شما را کور خواهد کرد، اطلاعات بیشتری کسب کنید.

امروزه روبات‌هایی بسیار قوی همانند ربات اطلس (Atlas) وجود دارند که می‌توانند در شرایطی بسیار سخت یاری برسانند و یا ربات پافر (Puffer) که پیشتر در مجله قرمز مقاله‌ای درمورد آن منتشر کردیم و برای تضمین آینده بشر بر روی مریخ طراحی شده بود تا بتواند با همراهی با یک کاوشگر کنجکاوی (Curiosity rover) به مریخ سفر کرده و نمونه‌هایی از آن را برای ما بیاورد.

با این وجود، همیشه در زمینه‌ی ربات و رباتیک، موارد جالبی مشاهده می‌شود که طراحی آن‌ها خالی از لطف نیست. همه‌ی ما این حق را داریم که آزادانه ایده‌ای که در ذهن داریم را به دنیای حقیقی وارد کنیم. این بار نیز فردی تصمیم گرفته است رباتی بسازد که لیزر شلیک می‌کند. اما نکته‌ی جالب اینجاست که با ساده‌ترین وسایل این ابتکار را انجام داده است. این ربات، یک ربات در جعبه پیتزا است که از تشخیص چهره (face recognition)  برای کور کردن افرادی که به جلوی آن می‌آیند، استفاده می‌کند!

شاید این ایده عجیب باشد؛ اما عجیب بودنش چیزی از جذابیت آن نخواهد کاست.

ربات در جعبه پیتزا

اجزاء تشکیل دهنده‌ی ربات در جعبه پیتزا

ربات در جعبه پیتزا طراحی یک دانشجوی ۱۹ ساله به نام مایکل ریوز (Michael Reeves) است. وی سابقه‌ای در طراحی ربات نداشته و یک تازه کار در زمینه‌ی رباتیک است. بنا به اظهارات ریوز، وی از یک جعبه پیتزا به عنوان  بیس، یک وبکم که از آمازون خریداری کرده، زبان C# (سی شارپ) یک جفت سروو، یک اشاره گر لیزری و پایگاه داده‌ی از پیش آماده شده‌ی تشخیص صورت استفاده کرده تا ربات در جعبه پیتزا را بسازد. کد منبع مورد استفاده را می‌توانید از طریق این لینک مشاهده کنید.

محور اصلی اختراع ریوز، لیزر است که مدام به دنبال طعمه خود می‌گردد. طعمه در این مورد، چشم مایکل بود. نمی‌توانیم با اطمینان بگوییم که ریوز دقیقاً از چه نوع لیزری استفاده می‌کند. لیزرهای کم مصرف معمولاً فوراً خطر آفرین نیستند، اما باز هم بهتر است آن را در خانه امتحان نکنید. بنا به گفته‌های مایکل، ظاهراً قصد دارد ویدیوی دقیق‌تر و جزئی‌تری را درمورد ساخت این ربات و روش آن منتشر کند که می‌توانید جزئیات مربوطه را از طریق مجله قرمز دنبال نمائید.

با اینکه هنوز زود است که درمورد توسعه ربات در جعبه پیتزا توسط مایکل برای اینکه به دیگر قسمت‌های بدن لیزر شلیک کند، نظر دهیم، اما اختراع او سبب شده است درک کنیم که نرم افزارهای تشخیص صورت، چقدر در دسترس و ساده شده‌اند. سال ۲۰۱۶، دانشجوی دیگری در روسیه از پروژه‌ی دیگری استفاده کرد که نشانگر نحوه حضور این گونه نرم افزارها در زندگی روزمره بود. با این حال، برخلاف برخی که تصور می‌کنند با توسعه‌ی بیشتر ربات‌ها، شورش ربات ها در برابر انسان رخ می‌دهد؛ ما بر این عقیده‌ایم که ربات‌ها برای یاری و آسان کردن زندگی به دنیای ما خواهند آمد و جز دوستی و یکی شدن ذهن انسان و ربات، هیچ رویدادی صورت نخواهد گرفت.

  • نظر شما در مورد روبات در جعبه پیتزا چیست؟ دیدگاه‌های خود را با بخش علمی مجله قرمز به اشتراک بگذارید.
  • آیا به ربات و رباتیک علاقمندید؟ شاید مایل باشید مقاله مجله قرمز درمورد ربات پافر (Puffer) که جزو ربات‌های اوریگامی است را نیز مورد مطالعه قرار دهید.

ترجمه اختصاصی مجله قرمز از مقاله‌ی James Vincent

منبع: theverge و popularmechanics