زندگی و فعالیت روزمره به دلایل مختللفی ممکن است باعث لک شدن لباس‌های ما شود مثلا موقع غذا خوردن کمی از غذا روی آن بریزد و یا بچه‌ها هنگام بازی و تفریح در طبیعت لباس‌های خود را کثیف کنند. لکه بری لباس‌ها یکی از مراحل مهم نگهداری و مراقبت لباس‌ها است که نقش مهمی در افزایش طول عمر لباس دارد یعنی اگر شما روش لکه بری مخصوص هر نوع لکه و هر نوع لباس را ندانید ممکن است آن را با یک لکه کوچک دور بیندازید یا با عملی نادرست به لباس آسیب زده و آن را غیرقابل استفاده کنید. در مقالات قبلی مجله قرمز روش‌های دلیل لکه بری لباس‌ها برای انواع لکه بیان شد و در این مقاله اختصاصی از مجله قرمز راهنمای کامل و جامع لکه بری لباس‌ها و نکاتی مهم در مورد هرکدام را می‌خوانید.

راهنمای کامل و جامع لکه بری لباس‌ها

مواد بی‌شماری ممکن است لباس‌های ما را لک کنند اما برخی از مواد به خصوص مواد غذایی در تماس بیشتری با لباس‌های ما هستند و به طور کلی می‌توان هشت ماده اصلی را برشمرد که دانستن روش لکه برای لباس‌ها برای آن‌ها ضروری و پایه است. در ادامه با این مواد و روش پاک کردن لکه آن‌ها از روی لباس‌ها آشنا می‌شوید. اما قبل از مطالعه این ترفندها و روش‌ها باید چند نکته را به خاطر داشته باشید، اول این که سریع عمل کنید، دوم این که قبل از اقدام به لکه بری لباس‌ها حتما برچسب مراقبتی آن لباس را به دقت نگاه کنید تا بدانید که چه ماده و چه دمای آبی برای شستشوی آن لباس مناسب است. سوم این که از رنگ دادن یا ندادن پارچه لباس اطمینان حاصل کنید و در مرحله آخر وقتی ماده‌ای را برای لکه بری لباس‌ها انتخاب کردید مقدار کمی از آن را روی قسمتی از درز داخلی لباس تست کنید تا مطمئن شوید این ماده به بافت و رنگ پارچه آسیبی نمی‌رساند. سپس می‌توانید وارد عمل شده و لکه لباس را بر اساس نوع ماده آن لکه بر اساس دستورالعمل‌های زیر پاک کنید. در مرحله آخر نیز فراموش نکنید تا زمانی که از پاک شدن لکه مطمئن نشده‌اید لباس را خشک نکنید.

پاک کردن لکه جوهر: اگر کودک شما در مدرسه لباس‌های خود را با خودکار کثیف کرده است یا خودتان به اشتباه خودکاری را داخل جیب خود قرار داده‌اید و جوهر آن به بیرون نشت کرده است نگران نباشید شما برای از بین بردن این لکه فقط به یک اسپری مو یا تافت نیاز دارید. شاید به نظر عجیب برسد اما الکلی که در ترکیبات اسپری مو وجود دارد به حل شدن جوهر خودکار و جدا شدن آن از بافت پارچه کمک می‌کند. اسپری مو را مستقیما روی محل لکه بزنید طوری که بافت پارچه و لکه با آن خیس شود و سی ثانیه به همین حالت باقی بگذارید سپس با یک دستمال مرطوب آن را پاک کنید.

راهنمای کامل لکه بری لباس‌ها

پاک کردن لکه گل و لای: اگر بچه‌های کوچک و ماجراجویی در منزل داشته باشید لباس‌های گلی یکی از اتفاقات رایج در زندگی شما خواهد بود اما لازم نیست جلوی تفریح و کنجکاوی بچه‌ها را بگیرید شما می‌توانید لکه‌های گل و لای را با یک شوینده قوی و مناسب از روی لباس‌ها پاک کنید. ابتدا قسمت‌های جامد لکه را تا حد ممکن از روی آن جدا کنید سپس لباس را داخل یک تشت که با آب و کمی پودر رختشویی پر شده است خیس کنید سپس به روش معمول در ماشین لباسشویی بشویید.

پاک کردن لکه رنگ: اگر در خانه گوددک هنرمندی دارید که همیشه لباس‌های خود را با رنگ مخصوص نقاشی کثیف می‌کند نگران نباشید، خوشبختانه بیشتر رنگ‌های مخصوص نقاشی کودکان برپایه آب هستند و به راحتی شسته می‌شوند و فقط کافی است قبل از این کار لباس را مدتی در محلول پودر رختشویی و آب خیس کنید سپس بشویید. برای پاک کردن لکه‌های رنگی که بر پایه روغن هستند باید سراغ یک حلال مناسب بروید. تینر یا تربانتین می‌تواند این نوع رنگ را در خود حل کند اما حتما قبل از این کار ماده را در درز داخل لباس تست کنید و از دستکش و ماسک هنگام کار با این مواد استفاده کنید. این روش را روی پارچه‌هایی که از جنس ریون یا استات هستند به کار نبرید و به جای این کار آن‌ها را به خشکشویی بدهید.

پاک کردن لکه روغن و گریس: فرقی نمی‌کند در حال خوردن همبرگر باشید و یا موقع روغن کاری دوچرخه خود لباس‌هایتان را کثیف  کرده باشید، لکه روغن و گریس از لکه‌های رایج روی لباس‌ها است که به سادگی پاک نمی‌شود. شما ابتدا باید سعی کنید با یک ماده جاذب چربی روی لباس را تا حد ممکن جذب کنید، جوش شیرین قدرت جذب بالایی دارد و این کار را به بهترین شکل انجام می‌دهد. جوش شیرین را روی محل لکه بریزید و چند ساعت به همان حال باقی بگذارید سپس لباس را با یک شوینده قوی بشویید.

راهنمای کامل لکه بری لباس‌ها

پاک کردن لکه شکلات: لکه شکلات روی لباس ممکن است ترسناک و غیرقابل پاک شدن به نظر برسد اما نگران نباشید، پاک کردن این نوع لکه بسیار ساده است و فقط یک ترفند کلیدی دارد “از آب داغ اجتناب کنید” چون حرارت پروتئین موجود در شکلات را پخته و تثبیت می‌کند و یک رد زرد تیره از خود به جا می‌گذارد که هرگز پاک نخواهد شد. به جای این کار لباسی را که شکلاتی شده داخل یک کیسه پلاستیکی دربسته در یخچال بگذارید تا شکلات سفت شود سپس آن را با دست یا چاقو جدا کرده و لباس را بشویید.

پاک کردن لکه خون: به دلایل مختلفی ممکن است لباس شما به لکه خون آلوده شود اما نگران نباشید، پاک کردن لکه خون بسیار ساده است و فقط کافی است از آب سرد و خیلی سرد برای این کار استفاده کنید. آب داغ و حتی گرم باعث می‌شود بافت پروتئینی خون تثبیت شده و لکه برای همیشه روی لباس باقی بماند. ابتدا محل لکه را با آب سرد آبکشی کنید و اگر فرصت شستن لباس را ندارید مقدار کمی خمیر دندان روی محل لکه بمالید تا ساختار آن را بشکند و از تثبیت لکه جلوگیری کند.

پاک کردن لکه رب و سس گوجه: ما رب و سس گوجه را در بیشتر غذاها به کار می‌بریم، موادی مایع و روان که به راحتی از روی غذا سر می‌خورند و روی لباس‌های ما می‌ریزند. اما چاره کار همین نزدیکی است، آب لیمو ساختاری اسیدی دارد که چربی لکه را در خود حل کرده و پاک کردن آن را آسان می‌کند. پس یک لیمو را برش داده روی محل لکه بمالید سپس زیر فشار آب بگیرید تا لکه پاک شود. در این مرحله می‌توانید لباس را به روش معمول بشویید.

پاک کردن لکه چای و قهوه: اگر کمی قهوه یا چای روی لباستان ریخت لازم نیست ناراحت شوید این لکه به راحتی پاک می‌شود فقط کافی است یک محلول مخصوص درست کنید، یک واحد سرکه را با سه واحد آب مخلوط کنید و با اسفنج روی محل لکه بمالید و اجازه دهید لباس به همین حال باقی بماند. سپس می‌توانید لباس را با یک شوینده مناسب در ماشین یا با دست بشویید و تا زمانی که از پاک شدن لکه مطمئن نشده‌اید آن را خشک نکنید.

راهنمای کامل لکه بری لباس‌ها

اگر این مقاله مورد توجه شما قرار گرفت می‌توانید مقالات مشابه را در بخش دنیای مد در مجله قرمز شاخه مراقبت از لباس مطالعه کنید. انتقادات و پیشنهادات خود را نیز در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.

منبع: Persil (ترجمه‌ و تألیف اختصاصی توسط مجله قرمز)