پوست شما در هر زمانی نیاز به مراقبت و توجه دارد و به همین دلیل لازم است که راهنمای مراقبت پوست را برای هر دوره جدی بگیرید. اگر این مراقبت‌ها را جدی نگیرید نه تنها پوست زیبایی نخواهید داشت بلکه سلامت و زیبایی آن در آینده هم به خطر می‌افتد. یک دوره حساس در زندگی شما وجود دارد که اگر در این دوره رفتار صحیحی با پوست خود داشته باشید در دوره‌های بعدی هم نتیجه آن را خواهید دید، اما این دوره کدام دوره است؟ با هر نوع پوستی چطور باید رفتار کرد و آیا مراقبت از پوست با پایان جوانی به اتمام می‌رسد؟ آیا تنها باید از پوست صورت خود مراقبت کنیم؟ پاسخ این سوالات را در این مقاله که راهنمای مراقبت پوست و نکاتی مهم در ارتباط با آن است مطالعه کنید.

تضمین سلامت و زیبایی پوست با رفتارهای صحیح در زمان مناسب

دهه بیست زندگی شما یعنی از بیست تا بیست و نه سالگی دوره مهمی در علم پوست و زیبایی تلقی می‌شود. در این دوره پوست در حالت بالغ و جوان و شاداب خود قرار دارد، ترشح کلاژن در بالاترین حد است و شما نیازی به کرم‌های جوان کننده و ضدچروک ندارید. اگر هم مبتلا به آکنه نشده باشید جزو افراد خوش شانس هستید و نیازی به آرایش چندانی ندارید. نبود مشکلات جدی در این دوره بیشتر افراد را از مراقبت صحیح پوست غافل می‌کند و این غفلت موجب می‌شود که در دوره‌های بعدی یعنی دهه سی و چهل و پس از آن پوست دچار مشکلات خاصی شود که ریشه در همان دوران دارد و در این زمان دیگر برای جبران دیر شده است. بنابراین کارشناسان زیبایی توصیه می‌کنند مهم نیست در دوران بیست سالگی چه شرایطی در پوست خود دارید، حتما مراقبت از پوست را جدی بگیرید، بیش از حد در معرض تابش آفتاب قرار نگیرید، سیگار و الکل را فراموش کنید و با صورت پاک نشده و آرایش‌دار به رختخواب نروید. در کنار این موارد راهنمای مراقبت پوست ۴ نکته کلیدی را هم توصیه می‌کند که نباید در دهه بیست زندگی فراموش شود:

لایه برداری پاک کننده: آکنه از مشکلات رایج در بیست سالگی است و بهترین روش درمان آن استفاده از لایه بردارهای شیمیایی است که عمل پاکسازی و جداسازی لایه‌های مرده پوست را همزمان انجام می‌دهند. موادی مثل اسید سالیسیلیک یا اسید گلایسولیک این اثر را دارند و از تجمع سبوم روی پوست و بسته شدن روزنه‌های آن جلوگیری می‌کنند.

ضدآفتاب بدون چربی: تابش آفتاب روی پوست باعث لکه‌های پوستی می‌شود که اثر آن ممکن است سال‌ها بعد خود را نشان دهد که پیشگیری از آن‌ها بسیار ساده‌تر از درمان و رفع آن‌ها است. پس هرروز ضدآفتاب بزنید و از نوع مناسب با درجه حفاظت ۳۰ و بالاتر استفاده کنید و هر دو ساعت یک بار آن را تجدید کنید. نوع بدون چربی ضدآفتاب گزینه بهتری است چون باعث انسداد روزنه‌های پوست نمی‌شود.

پاکسازی ملایم: در طول روز چربی طبیعی پوست و آلودگی‌ها روی آن جمع می‌شوند و ممکن است باعث آکنه، التهاب و مشکلات دیگر شوند. برای پیشگیری از این اتفاق توصیه می‌شود هر شب از یک پاک کننده ملایم فاقد شوینده و اسید روی صورت استفاده کنید.

لایه برداری درمانی: تسریع در فرآیند لایه برداری و ساخت سلول‌های پوستی جدید به بهبود کیفیت پوست، افزایش ترشخ کلاژن و زیبایی و درخشش آن کمک می‌کند و بیشتر مشکلات پوستی مثل آکنه و چروک‌های زودرس را نیز درمان می‌کند. کرم‌های رتینول با دوز پایین پیشنهاد ما برای لایه برداری درمانی در بیست سالگی هستند که بهتر است با تجویز پزشک استفاده شوند.

راهنمای مراقبت پوست

در ادامه بر اساس نوع پوست خود درمان‌ها و مراقبت‌های متناسب را انجام دهید تا پوست زیبا و سالمی داشته باشید:

اگر پوست نرمال دارید

  • هر روز مرطوب کننده بزنید و پوست را با پاک کننده ملایم پاکسازی کنید. از محصولاتی استفاده کنید که حاوی آنتی اکسیدان باشند تا رادیکال‌های آزاد موجود در محیط را که عامل اصلی پیری هستند خنثی کنند.
  • رتینویید یا ویتامین سی را نیز در برنامه مراقبتی خود قرار دهید و هفته‌ای چندبار از آن استفاده کنید تا تولید کلاژن را افزایش دهد.
  • مرطوب کننده را فراموش نکنید و آن را همراه با ضدآفتاب با درجه حفاظت مناسب به طور روزانه استفاده کنید

راهنمای مراقبت پوست خشک

  • پاک کردن پوست را فراموش نکنید و به دنبال آن از ترکیبات نرم کننده و کرمی حاوی اسید هیالورونیک و سرامید استفاده کنید.
  • از پاک کننده‌هایی که کف تولید می‌کنند و لیپید روی پوست را از بین می‌برند استفاده نکنید. هرچیزی که حاوی رتینوئید یا آلفاهیدورکسی اسید باشد توصیه نمی‌شود.
  • اگر پوستتان خیلی خشک و پوسته پوسته است از روغن پوست زیر چشمان خود استفاده کنید تا پوست را نرم و منعطف کند.

اگر پوست چرب دارید

  • از محصولات حاوی اسید سالیسیلیک یا آلفاهیدروکسی اسید استفاده کنید تا روزنه‌های پوست را تمیز کرده و سلول‌های مرده را از سطح آن پاکسازی کند.
  • مرطوب کننده را فراموش نکنید، پوست شما زمانی چرب می‌شود که رطوبت کافی در سطح آن وجود نداشته باشد تا این رطوبت را تامین کند.
  • از لوسیون و ضدآفتاب فاقد چربی استفاده کنید تا پوست تحریک نشود و به آکنه دچار نشوید.

اگر پوست شما حساس است

  • همیشه از محصولات ملایم و به مقدار کم استفاده کنید.
  • از هر چیزی که حاوی عطر یا اسانس باشد اجتناب کنید چون باعث تحریک پوست می‌شود.
  • از محصولاتی استفاده کنید که در خود ترکیبات ضدالتهاب مثل چای سبز یا ریشه لیکوریس داشته باشند.
  • از پوست خود مقابل آفتاب محافظت کنید و ضدافتابی استفاده کنید که برای پوست حساس مناسب باشد.

راهنمای مراقبت پوست برای افراد مسن

  • هر محصولی که حاوی آنتی اکسیدان و رتینول باشد برای پوست افراد مسن مفید است چون رادیکال‌های آزاد را خنثی می‌کند و تولید کلاژن را در پوست افزایش می‌دهد.
  • با افزایش سن فرآیند لایه برداری آن نیز کندتر می‌شود بنابراین لازم است هر هفته یک بار لایه برداری را در منزل انجام دهید.

راهنمای مراقبت پوست

توجه به پوست گردن را فراموش نکنید

یکی از اشتباهات رایج خانم‌ها در مراقبت از پوست این است که تنها به مراقبت از پوست صورت مبادرت می‌ورزند و توجهی به پوست گردن ندارند. پوست گردن بسیار نازک است و زودتر از بقیه قسمت‌ها دچار چروک و شل شدگی می‌شود و چون در معرض دید هم قرار دارد می‌تواند سن شما را بالاتر نشان دهد. راهنمای مراقبت پوست توصیه می‌کند که از این پس هنگام استفاده از مرطوب کننده، لایه بردار و ضدآفتاب مقداری هم از آن روی پوست گردن بمالید تا زیبایی و جوانی آن حفظ شود.

اگر این مقاله مورد توجه شما قرار گرفت می‌توانید مقالات مشابه را در بخش زیبایی در مجله قرمز شاخه مراقبت پوست مطالعه کنید. انتقادات و پیشنهادات خود را نیز در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.

منبع: Real Simple (ترجمه‌ و تألیف اختصاصی توسط مجله قرمز)