چگونه یک استایل شیک داشته باشیم؟


پیراهن نقشی اساسی در استایل رسمی مردانه دارد و پیراهن مردانه از لباس‌هایی است که هر مردی باید حداقل چند عدد از آن را در کمد لباس خود داشته باشد. اما چطور می‌توان یک پیراهن مردانه مناسب انتخاب کرد؟ چه فاکتورهایی در این انتخاب موثر هستند و برای خرید موفق چه مواردی را باید مد نظر قرار دهید؟ دقت کنید که هرچیزی که به ظاهر زیبا باشد چشمتان را بگیردو یا تخفیف قابل توجهی داشته باشد لزوما انتخاب خوبی نیست و یک خرید موفق باید از روی آگاهی و عاقلانه باشد. در این مقاله ما به همه این سوالات پاسخ خواهیم داد و هفت فاکتور اساسی و تعیین کننده در انتخاب پیراهن مردانه رسمی را برخواهیم شمرد.

فاکتور اول در انتخاب پیراهن رسمی مردانه : اندازه بودن

اولین و مهم‌ترین فاکتور در انتخاب پیراهن مردانه اندازه بودن آن است و اگر پیراهن شما اندازه نباشد ارزش خریدن ندارد. این قانون در مورد همه لباس‌ها صدق می‌کند اما در مورد پیراهن حیاتی‌تر است و با دو عامل مشخص می‌شود:

  • شما باید در پیراهن احساس راحتی کنید
  • پیراهن باید فرم اندام شما را به شکلی زیبا نشان دهد

راهنمای انتخاب پیراهن رسمی مردانه

اگر بضاعت سفارش پیراهن به خیاط را دارید حتما این کار را انجام دهید و با مراجعه به یک خیاط ماهر پیراهنی کاملا اندازه خودتان را سفارش دهید. اما بیشتر آقایان وقت یا پول چنین سفارشاتی را ندارند و باید از لباس‌های آماده انتخاب کنند. سه نوع استاندارد برای پیراهن مردانه وجود دارد:

۱- اسلیم فیت: این مدل برای آقایان با هیکل ورزشکاری و لاغر مناسب است که ۱۲ سانتیمتر به دور سینه آن اضافه می‌شود.

۲- فیت معمولی: برای آقایان عضلانی و متوسط مایل به چاق مناسب است که ۱۶ سانتیمتر به دور سینه آن اضافه می‌شود.

۳- برای آقایان درشت هیکل و چاق مناسب است که ۲۰ سانتیمتر به دور سینه آن اضافه می‌شود.

اندازه بودن یپراهن فقط مربوط به تنه آن نیست و جزئیات دیگری هم هست که باید به سایز آن توجه شود مانند سرشانه، فاصله یقه از گردن، بازو و سرآستین‌ها.

راهنمای انتخاب پیراهن رسمی مردانه راهنمای انتخاب پیراهن رسمی مردانه

فاکتور دوم در انتخاب پیراهن رسمی مردانه : پارچه

شما پیراهن مردانه خود را برای چه موقعیتی می‌خواهید و آن را در چه شرایطی خواهید پوشید؟ پاسخ به این سوالات می‌تواند جنس پارچه پیراهن شما را مشخص کند. برای بیشتر آقایان پیراهن رسمی کاربرد رسمی دارد یعنی برای اداره و فضاهای بسته استفاده می‌شود اما ر هر صورت یکی از موارد زیر برای شما مناسب خواهد بود:

راهنمای انتخاب پیراهن رسمی مردانه

پنبه ظریف: این الیاف بسیار سبک است و قابلیت تهویه و جذب رطوبت را دارد و برای هوای گرم و بسته مناسب است. روی بدن حس نرمی دارد و زمانی که اتو داشته باشد به خوبی می‌ایستد.

الیاف مصنوعی: نایلون و پلی استر از انواع رایج الیاف مصنوعی هستند که مثل پنبه خنک و قابل تعریق نیستند اما به راحتی چروک نمی‌شوند و لکه نمی‌گیرند و قیمت کمتری هم دارند.

لینن: یکی انواع پنبه است که برای لباس‌های روزمره و راحت مناسب است.

فلانل: این نوع الیاف هم برای پیراهن‌های ساده و غیررسمی مناسب است.

فاکتور سوم در انتخاب پیراهن رسمی مردانه : یقه

راهنمای انتخاب پیراهن رسمی مردانه

یقه در پیراهن مردانه انواع مختلفی دارد و هر نوع تاثیر متفاوتی روی چهره می گذارد و به همین دلیل یکی از فاکتورهای مهم در انتخاب پیراهن مناسب است. انواع یقه را می‌توانید در تصویر گرافیکی زیر ببینید:

راهنمای انتخاب پیراهن رسمی مردانه

به طور کلی می‌توان یقه پیراهن مردانه را در پنج نوع خلاصه کرد:

یقه باز: در این مدل دو نوک یقه حداقل ده سانتیمتر از هم فاصله دارند و برای آقایانی که صورت کشیده دارند مناسب است.

یقه خیلی باز: اگر فاصله بین دو نوک یقه ۱۴ سانتیمتر و بیشتر باشد با کراوات زیبا خواهد شد و حتی زمانی که دکمه بالایی باز باشد ظاهری شیک خواهد داشت.

مدل بالدار: این مدل از رسمی‌ترین انواع یقه است که با کت و شلوار مجلسی هماهنگی دارد و معمولا با پاپیون بسته می‌شود.

یقه کلاسیک: این مدل یقه رایج‌ترین و تطبیق پذیرترین نوع یقه است که میزان بازی آن ۸ سانتیمتر است و چون صورت را کشیده‌تر نشان می‌دهد برای آقایانی که صورت گرد دارند مناسب است.

یقه دکمه دار: اگر نوک یقه با دکمه به پیراهن متصل شود حالتی غیررسمی به آن می‌دهد و برای پیراهن‌های اسپورت و نیمه رسمی مناسب است.

فاکتور چهارم در انتخاب پیراهن رسمی مردانه : جادکمه

راهنمای انتخاب پیراهن رسمی مردانه

جادکمه یکی از مهم‌ترین جزئیات به کار رفته در پیراهن شماست که ساختار قسمت جلوی آن را شکل می‌دهد. جادکمه سه نوع دارد:

نوع استاندارد: رایج‌ترین نوع جادکمه که ۳ تا ۵ سانتیمتر عرض دارد و دوخت روی آن مشخص است.

نوع مخفی: در این مدل دکمه‌ها زیر جادکمه قرار می‌گیرند و به اصطلاح مخفی هستند و در پیراهن‌های خیلی رسمی که با کت و شلوار مجلسی پوشیده می‌شوند به کار می‌روند.

بدون جادکمه: این مدل جادکمه هم بیشار در پیراهن‌های رسمی و یا پیراهن‌های اسپورت به کار می‌رود که ظاهر ساده‌تری به آن می دهد.

فاکتور پنجم در انتخاب پیراهن رسمی مردانه : دکمه‌ها

راهنمای انتخاب پیراهن رسمی مردانه

اگر جزء کوچک نقش مهمی در استایل پیراهن دارد و نباید آن را نادیده بگیرید. دکمه هرچه تخت‌تر باشد بستن و باز کردن آن ساده‌تر است اما دکمه‌های ضخیم‌تر مقاومت بیشتری دارند و باید بر اساس شرایط خود نوع مناسب دکمه را انتخاب کنید. دکمه‌ها از نظر جنس سه دسته هستند:

دکمه پلاستیکی: بسیار رایج، ارزان و محکم هستند اما همیشه احتمال شکستن یا آسیب بر اثر حرارت در آن وجود دارد.

دکمه MOP: دکمه Mother of Pearl از جنس مروارید نیست اما از جنس صدفی است که مروارید را می‌سازد. این نوع دکمه بهترین و گران‌ترین نوع دکمه است و در لباس‌های سطح بالا استفاده می‌شود.

دکمه چوبی: این نوع دکمه کمتر رایج است و در لباس‌های اسپورت به کار می‌رود.

فاکتور ششم در انتخاب پیراهن رسمی مردانه : سردست

راهنمای انتخاب پیراهن رسمی مردانه

شاید تصور کنید سردست چیزی نیست که در نگاه اول جلب توجه کند اما چون این قسمت از زیر کت هم پیداست پس اهمیت کمی ندارد. سردست پیراهن سه نوع است:

سردست یک دکمه: رایج‌ترین نوع سردست است که گوشه مربعی  یا زاویه‌دار دارد و نوع گرد آن بیشتر غیررسمی است. این مدل سردست دور مچ بسته می‌شود.

سردست دودکمه: اگر سردست دو یا سه دکمه عمودی داشته باشد از این نوع است و بیشتر حالت رسمی دارد و برای آقایان قدبلند توصیه می‌شود.

سردست فرانسوی: نوعی سردست است که دو جای دکمه دارد و روی هم قرار گرفته و با دکمه سردست بسته می‌شوند. ایین مدل حالتی بسیار رسمی و شیک دارد و برای تیپ‌های سطح بالا مناسب است.

فاکتور هفتم در انتخاب پیراهن رسمی مردانه : طرح و رنگ

راهنمای انتخاب پیراهن رسمی مردانه

در نهایت شما باید برای انتخاب پیراهن رسمی مردانه رنگ و طرح آن را نیز مد نظر قرار دهید، آیا با بقیه لباس‌های شما هماهنگ است؟ آیا برای موقعیت مناسب است یا به چهره و اندام شما می‌آید؟ طرح پیراهن رسمی ترجیحا باید ساده و تکرنگ باشد به خصوص پیراهنی که برای محیط کار و مراسم رسمی پوشیده می‌شود. نوع طرح‌دار هم در صورتی قابل قبول است که چهارخانه یا راه راه باشد که در این صورت از رسمی بودن آن کاسته خواهد شد.

اگر این مقاله مورد توجه شما قرار گرفت می‌توانید مقالات مشابه را در بخش دنیای مد در مجله قرمز شاخه پوشاک آقایان مطالعه کنید. انتقادات و پیشنهادات خود را نیز در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.

منبع: Real Men Real Style (ترجمه‌ و تألیف اختصاصی توسط مجله قرمز)