عطرها در زندگی روزمره ما نقش مهمی دارند و داشتن یک عطر خوشبو و باکیفیت گاهی می‌تواند تضمین کننده جذابیت شما باشد. اما مراقبت از عطر یکی از اصول مهم در استفاده کردن از عطر است و کیفیت و ماندگاری آن را تضمین می‌کند. اگر مراقبت از عطر را جدی نگیرید عطرهای شما خیلی زودتر از آن چه که تصور می‌شود خراب و غیرقابل استفاده خواهند شد و شما مجبور به دور ریختن آن عطر و خرید عطرهای جدید خواهید شد. پس اگر می‌خواهید در هزینه‌های شخصی خود صرفه جویی کنید لازم است که مراقبت از عطر را جدی بگیرید. در این مقاله اختصاصی از مجله قرمز رازهای مراقبت از عطر را که باعث ماندگاری طولانی‌تر و کیفیت بالاتر عطر شما می‌شوند بیان خواهیم نمود و در ادامه خواهیم گفت که چطور خراب شدن عطر خود را تشخیص دهید و چه کاری در این مورد می‌توانید انجام دهید.

رازهای مراقبت از عطر

جالب است بدانید که عطرها از نظر فنی تاریخ انقضا ندارند و تا زمانی که ترکیبات به کار رفته در آن‌ها سالم و بدون تغییر باقی بماند قابل استفاده خواهند بود اما شرایط محیطی و استفاده نادرست می‌تواند باعث تغییر مواد شیمیایی موجود در عطر شود. پس تا زمانی که از عطر خود درست استفاده می‌کنید و مراقبت از عطر را به شکل صحیح و کامل انجام می‌دهید لازم نیست نگران خراب شدن و غیرقابل استفاده شدن عطر خود باشید و این امکان را خواهید داشت که تا آخرین قطره از بطری آن را مصرف کنید. اما رازهای مراقبت از عطر برای ماندگاری طولانی آن چیست؟ در ادامه با این رازها و ترفندها آشنا خواهید شد.

رازهای مراقبت از عطر

نکات مهم و کلیدی برای مراقبت از عطر

  • مهم‌ترین عاملی که باعث خراب شدن عطر می‌شود نور خورشید به خصوص تابش مستقیم آن است. بطری‌های عطر اگرچه طراحی‌های زیبایی دارند و همه ما دوست داریم که آن‌ها را در اتاق خود به نمایش بگذاریم اما این کار باعث کاهش عمر عطر و خراب شدن سریع آن خواهد شد. حتی عطرهایی که بطری تیره رنگ دارند هم نباید مستقیما در مقابل تابش نور خورشید قرار بگیرند اگرچه احتمال خراب شدن این عطرها در مقایسه با عطرهایی که بطری شفاف دارند کمتر است اما قطعا ارزش ریسک کردن را ندارد. پس توصیه ما این است که عطرها را یا در جعبه مقوایی آن نگهداری کنید و یا در کشو یا قفسه‌ای که نور خورشید به آن نمی‌رسد قرار دهید.
  • عامل دیگری که باعث تغییر در ترکیب شیمیایی عطر می‌شود تغییر دما است. گرما باعث شکسته شدن پیوندهای شیمیایی بین مولکول‌های عطر شده و خواص آن را از بین می‌برد و حتی ممکن است ترکیبات خطرناک ناخواسته‌ای در آن پدید آورد که باعث آسیب پوستی و التهاب شود. شاید فکر کنید چون گرما برای عطر مناسب نیست پس یخچال بهترین محل برای نگهداری عطر است اما این تصور هم نادرست است چون بیرون آوردن عطر از یخچال و استفاده از آن و قرار دادن مجدد آن در یخچال باعث تغییرات دمایی زیادی در ماده عطر می‌شود و آن را از بین می‌برد. اما یک فضای تاریک و نسبتا خنک در دمای اتاق مثل داخل کشو یا کمد که از در و پنجره فاصله داشته باشد دمای ثابتی دارد و مکانی مناسب برای نگهداشتن عطر است.
  • رطوبت سومین عامل از بین برنده عطر است و این به آن معنا است که فضای حمام و دستشویی محل مناسبی برای نگهداشتن عطر نیستند. آشپزخانه هم نمی‌تواند محل مناسبی برای قرار دادن عطر باشد چون هم میزان رطوبت در آن بالا است و هم دمای ثابتی ندارد. بنابراین می‌توان گفت که بهترین محل برای قرار دادن عطر اتاق خواب شما است چون میزان رطوبت در آن محدود است و دمای ثابتی هم دارد.
  • همان طور که گفتیم جعبه خود عطر اگر پوشش مناسبی داشته باشد بهترین محل برای نگهداری از آن است اما اگر به هر دلیلی جعبه عطر شما گم یا خراب شده است می‌توانید از یک جعبه مناسب دیگر برای این کار استفاده کنید. این توصیه بیشتر برای افرادی است که نمی‌خواهند عطر خود را داخل کشو یا قفسه قرار دهند. عطر شما داخل جعبه هم از نور خورشید به دور است و هم از تغییرات دمایی و رطوبت در امان می‌ماند پس بهترین انتخاب برای شما است.

رازهای مراقبت از عطر

  • تکان دادن عطر قبل از استفاده یکی از باورهای بسیار غلط اما رایجی است که افراد زیادی هنوز هم آن را انجام می‌دهند چون تصور می‌کنند این کار ترکیبات عطر را به خوبی مخلوط می‌کند. در حالی که عطر شما یک محلول یکدست است و نه تنها نیازی به تکان دادن ندارد بلکه ممکن است این کار باعث وارد شدن هوا به بطری و ترکیب اکسیژن با ماده عطر شود. عطرها شدیدا به اکسیژن حساس هستند و در حضور آن ترکیب خود را از دست می‌دهند. پس فراموش نکنید که از این به بعد هرگز بطری عطر ار تکان ندهید.
  • اگر شما جزو افرادی هستید که همیشه از عطر استفاده می‌کنند احتمالا می‌دانید که حمل کردن عطر در همه جا ایده جالبی نیست و نه تنها شما را به دردسر می‌اندازد بلکه برای خود عطر هم مضر است. بطری عطر معمولا بزرگ و سنگین است و جای زیادی می‌گیرد و اگر درب آن باز شود باعث کثیف کاری خواهد شد. شما باید بطری بزرگ عطر خود را در منزل نگه دارید و یک بطری کوچک‌تر و سبک‌تر برای حمل و استفاده روزمره تهیه کنید. یک روش ساده‌تر این است که کم از عطر را روی یک تکه پنبه اسپری کنید و در یک تکه پلاستیک قرار دهید تا در صورت نیاز استفاده کنید بدون آن که نگران آسیب دیدن عطر خود باشید.
  • همیشه سعی کنید عطر خود را در بطری اصلی آن نگهداری کنید چون این ظرف به طور خاص برای نگهداری این عطر طراحی شده است و به بهترین شکل از آن حفاظت می‌کند. البته شما برای سفر کردن می‌توانید از بطری‌های کوچک یا اتومایزرهای شارژی عطر استفاده کنید و این مورد در مراقبت از عطر یک استثنا است.
  • همیشه پس از استفاده از عطر مطمئن شوید که درب آن را کاملا محکم بسته‌اید و هرگز در عطر را باز نگذارید چون هرچه عطر شما با هوا تماس کمتری داشته باشد عمر طولانی‌تری هم خواهد داشت. همچنین سعی کنید تا حد ممکن درب عطر ار کم باز و بسته کنید تا ماندگاری عطر شما بیشتر شود.

رازهای مراقبت از عطر

در صورت خراب شدن عطر چه کارهایی باید انجام دهیم؟

اگر به هر دلیلی روش‌های مراقبت از عطر را به درستی انجام ندادید این احتمال وجود دارد که عطر شما پیش از فرا رسیدن تاریخ انقضای آن خراب شود چون عطرها حاوی ترکیبات شیمیایی خاصی هستند که در شرایط نامناسب ممکن است دچار تغییر شوند. عطری که خراب شده باشد نه تنها بوی سابق را نخواهد داشت بلکه ممکن است در آن ترکیبات تحریک کننده‌ای به وجود آمده باشند که به پوست شما صدمه بزنند و باعث حملات آلرژیک شوند. اما چطور می‌توان از خراب شدن عطر مطلع شد؟ آیا عطری که خراب شده است نشانه‌های خاصی دارد؟ خوشبختانه پاسخ مثبت است و عطری که بر اثر مراقبت نادرست و یا فرا رسیدن تاریخ انقضای آن خراب شده باشد نشانه‌های مشخصی دارد که در ادامه به آن‌ها اشاره خواهیم کرد.

  • اولین نشانه خراب شدن عطر را در ظاهر آن می‌توان تشخیص داد. عطری که تغییر رنگ داده باشد، تیره‌تر یا روشن‌تر شده باشد و یا حالت آن از شفاف به مات تغییر پیدا کرده باشد قطعا خراب شده است و نباید از آن استفاده شود. گاهی این تغییر به شکل ایجاد یک لایه شیری رنگ روی مایع عطر خود را نشان می‌دهد که یک نشانه قطعی برای تغییر و خراب شدن عطر شما است.
  • یک روش ساده دیگر برای تشخیص خراب شدن عطر تغییر در بوی آن است. عطری که خراب شده باشد دیگر بوی سابق را نخواهد داشت و قدرت آن کاهش خواهد یافت. برخی از عطرها با خراب شدن و گذشتن تاریخ انقضا بویی شبیه به بوی الکل از خود متصاعد می‌کنند و برخی دیگر هم تنها با تغییر رایحه نشانه‌های خراب شدن را بروز می‌دهند.

رازهای مراقبت از عطر

اگر این نشانه‌ها در مورد عطر شما صدق می‌کند متاسفانه باید بگوییم که تاریخ انقضای این عطر فرا رسیده است و هیچ کاری برای احیای آن از دست کسی ساخته نیست و تحت هیچ شرایطی نباید از این عطر استفاده کنید چون نه تنها این عطر رایحه خوبی به بدن و لباس‌های شما نخواهد داد بلکه ممکن است باعث ایجاد عوارض پوستی هم بشود. پس فراموش نکنید که همیشه پیشگیری بهتر از درمان است و مراقبت از عطر را جدی بگیرید تا بتوانید از عطرهای محبوب خود به مدت طولانی و با بهترین کیفیت استفاده کنید.

اگر این مقاله مورد توجه شما قرار گرفت می‌توانید مقالات مشابه را در بخش زیبایی در مجله قرمز شاخه عطر و ادکلن مطالعه کنید. انتقادات و پیشنهادات خود را نیز در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.

منبع: Fragrances.bg (ترجمه‌ و تألیف اختصاصی توسط مجله قرمز)