پیری یکی از اتفاقات ناخوشایند زندگی است و به همین دلیل است که همه به دنبال رازهای جوان ماندن و زیبایی هستند. پیری و افزایش سن به خودی خود پدیده ناخوشایندی نیست بلکه عوارض ناشی از آن است که می‌تواند بد و آزاردهنده باشد. عوارضی مثل چروک، خشکی پوست، شل شدن و بد فرم شدن عضلات پوست و و به طور کلی تغییرات ظاهری که آن را پیری می‌نامیم. اما رازهای جوان ماندن پوست و ظاهر چیز دور از دسترسی نیست و کارشناسان زیبایی و پوست معتقدند با مراقبت‌های صحیح و در زمان مناسب می‌توان این اتفاق را به تاخیر انداخت. این مراقبت‌ها باید از سی سالگی آغاز شوند تا تاثیر مناسبی داشته باشند. در این مقاله با رازهای جوان ماندن و زیبایی پوست آشنا می‌شوید.

اخیرا مجله allure  مقاله‌ای را به چاپ رساند و در آن از پایان عصر “ضدپیری” خبر داد و اذعان کرد که همه محصولاتی که تحت عنوان ضدپیری استفاده می‌شوند اثر واقعی ندارند و لزومی ندارد که این محصولات در دسته محصولات مراقبت از پوست قرار گیرند. حقیقت این است که رازهای جوان ماندن و زیبایی چهره در رعایت چند اصل است که با مراقبت صحیح از پوست و بدن حاصل می‌شوند و در این حالت نیازی به استفاده از محصولات ضدپیری نیست. نویسندگان این مقاله معتقدند محصولات ضدپیری نوعی از تبعیض جنسیتی را در جامعه به وجود آورده‌اند و باعث شده‌اند زنان نگران زیبایی و جوانی خود باشند درحالی که به نظر می‌رسد این مساله اهمیتی برای مردان ندارد. در هر صورت مراقبت صحیح از پوست همیشه ضروری است و اگر شما جزو افراددی هستید که دوست ندارند بدانید که رازهای جوان ماندن در رعایت این موار پس از سی سالگی است.

رازهای جوان ماندن

افزایش آبرسانی به پوست

با افزایش سن میزان رطوبت پوست کم می‌شود و شما به مرور متوجه می‌شوید که پوستتان نسبت به دهه‌های قبل خشک‌تر شده است. این شاید برای کسانی که از آکنه و پوست چرب رنج می برند خبر خوبی باشد اما کاهش رطوبت پوست به معنای افزایش خشکی و چین و چروک‌ها است. رطوبت پوست هم باید از درون و هم از بیرون تامین شود. شما باید روزانه مقدار کافی آب بنوشید که این میزان نیاز با افزایش سن بیشتر می‌شود. برای داشتن پوست و بدنی سالم شما باید روزانه سه لیتر آب بنوشید که این مقدار می‌تواند بر اساس شرایط بدن، فصل و محیط زندگی متفاوت باشد. آب نقش مهمی در تولید کلاژن دارد و سلامت پوست را تضمین می‌کند. در کنار نوشیدن آب استفاده از کرم‌های مرطوب کننده هم برای سلامت و زیبایی پوست ضروری هستند و از رازهای جوان ماندن پوست تلقی می‌شوند. فراموش نکنید که این تنها پوست خشک نیست که نیاز به مرطوب کننده دارد حتی کسانی که پوست چرب یا معمولی هم دارند باید مرتب از مرطوب کننده مناسب پوست خود استفاده کنند و رطوبت مورد نیاز پوست را از خارج از بدن تامین کنند. استفاده از مرطوب کننده پس از سی سالگی اهمیت بسیار بیشتری دارد و اگر تاکنون آن را جدی نگرفته‌اید برای جوان ماندن حتما مرطوب کننده را به برنامه روزانه خود اضافه کنید.

رازهای جوان ماندن

اسیدها یکی رازهای جوان ماندن شما

تعدادی اسید معروف و مفید در مراقبت از پوست وجود دارند که آشنایی با آن‌ها و به کار بردن آن‌ها در برنامه مراقبت از پوست می‌تواند تاثیر به سزایی در زیبایی و جوان ماندن شما داشته باشد. البته تعداد این اسیدها زیاد است و یاد گرفتن نام و اثر همه آن‌ها ممکن است ساده نباشد پس بهتر است ابتدا از مواد اساسی شروع کنید و به تدریج دامنه این استفاده را گسترش دهید. مهم‌ترین این اسیدها اسید آسکوربیک یا همان ویتامین سی است که به صورت سرم می‌تواند استفاده شود و و اثر لایه بردار و آنتی اکسیدان دارد که به صورت روزانه استفاده می‌شود. استفاده از آن به شکل خوراکی در مواد غذایی هم تاثیر چشمگیری در زیبایی و جوانی شما دارد. موارد دیگر گلیسولیک اسید و لاکتیک اسید هستند که در دسته اسیدهای آلفاهیدروکسی قرار می‌گیرند و به عنوان کرم شب به کار می‌روند و اثر لایه بردار هم دارند.

رازهای جوان ماندن

مراجعه به پزشک متخصص پوست

سی سالگی سن مهمی در سلامت و زیبایی پوست است و بیشتر تغیرات مهم در پوست در این دوره رخ می‌دهند که کاهش ترشح الاستین و کلاژن هم یکی از آن‌ها است. در این دوره ممکن است شما نوعی التهاب و خشکی را در پوست خود تجربه کنید که قبلا نداشته‌اید به همین دلیل مراجعه منظم به پزشک متخصص پوست در این دوره حتما توصیه می‌شود. پزشک می‌تواند با تجویز درمان‌ها و داروهای مناسب از آسیب‌های ناشی از این تغییران پیشگیری کند و زیبایی و جوانی آن را پیش از آن که دیر شود بازگرداند. یکی از درمان‌های رایجی که در این دوره توصیه و تجویز می‌شود درمان رتینول است.

رازهای جوان ماندن

مراجعه به متخصص زیبایی

در کنار درمان‌های مراقبتی که پزشک متخصص پوست تجویز می‌کند یک کارشناس زیبایی پوست هم می‌تواند به جوانی و زیبایی بیشتر پوست شما کمک کند. توصیه می‌شود هر ماه یک بار به یک متخصص مجرب در این زمینه مراجعه کنید، پس از سی سالگی دوره بازسازی پوست طولانی‌تر می‌شود و به ۲۷ روز می‌رسد بنابراین دوره‌های یک ماهه برای انجام این درمان‌های زیبایی کافی خواهد بود. این روش کمک می‌کند تا پول خود را دور نریزید و کارهای بی‌نتیجه انجام ندهید. این کارشناس می‌تواند رژیم غذایی مناسب و برنامه مراقبتی و بهداشتی درستی را به شما پیشنهاد دهد که با انجام کمترین هزینه و در کمترین زمان ممکن در بهبود شرایط پوست موثر خواهد بود.

 

استفاده کافی و صحیح از کرم‌های ضدآفتاب

یکی از مهم‌ترین رازهای جوان ماندن و زیبایی و مقابله با عوامل محیطی استفاده از کرم ضدآفتاب است. هیچ وقت نمی‌توان گفت که شما بیش از حد از کرم ضدآفتاب استفاده می‌کنید، بلکه با گذشت زمان و افزایش سن اهمیت استفاده از ضدآفتاب بیشتر و نیاز شما نیز به آن بیشتر می‌شود. تنها استفاده زیاد از ضدآفتاب کافی نیست بلکه هر چهار ساعت یک بار هم باید تجدید شود تا اثر آن از بین نرود. خوشبختانه اهمیت ضدآفتاب بر تولیدکنندگان لوازم بهداشتی آشکار شده است و این روزها انواع مختلف محصولات زیبایی مثل کرم پودر و رژ لب و … با درجه حفاظت در مقابل آفتاب را می‌توان مشاهده کرد. کرم ضدآفتاب شما باید درجه حفاظت کافی داشته باشد که متناسب با رنگ پوست، شدت آفتاب در محیط زندگی و مدت قرار داشتن شما در زیر آفتاب انتخاب شده باشد. استفاده از ضدآفتاب روی لب‌ها، دست و بدن را نیز فراموش نکنید.

اگر این مقاله مورد توجه شما قرار گرفت می‌توانید مقالات مشابه را در بخش زیبایی در مجله قرمز شاخه مراقبت پوست مطالعه کنید. انتقادات و پیشنهادات خود را نیز در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.

منبع: The Every Girl (ترجمه‌ و تألیف اختصاصی توسط مجله قرمز)