الماس از کمیاب‌ترین و گران‌قیمت‌ترین سنگ‌های زینتی در جهان است که محبوبیت زیادی هم دارد و در ساخت جواهرات بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرد. یک انگشتر نامزدی زیبا با برش الماس استثنایی می‌تواند رویای هر دختر جوانی باشد که نشانی از عشق و تعهد است. اما سنگ‌های الماس از کجا می‌آیند؟ چگونه برش می‌خورند و چطور به جواهرات زیبایی که ما می‌بینیم تبدیل می‌شوند؟ اگر با فرآیند استخراج، برش و ساخت الماس آشنا شوید خواهید دید که قیمت بالای این سنگ با ارزش واقعی آن برابری می‌کند. در این مقاله اختصاصی از مجله قرمز می‌خواهیم رازهایی را درباره برش الماس که احتمالا تاکنون نشنیده‌اید برای شما بازگو کنیم.

غنی‌ترین معدن الماس جهان معدن جواننگ Jwaneng در بوتسوانا است که سالانه بیش از ۱۵ میلیون قیراط الماس از آن استخراج می‌شود. سنگ‌های الماس استخراج شده خام در ابتدا شبیه به یک سنگ معمولی شفاف به نظر می‌رسند اما پس از انجام برس الماس به این نگین‌های زیبا و باشکوه تبدیل می‌شوند.

برش الماس

پیدا کردن بهترین فرم الماس ساده نیست

در گذشته برای برش دادن الماس از روش‌های دستی و چشمی استفاده می‌شد و به این ترتیب مقدار زیادی از الماس در اثر پیدا نکردن فرم بهینه به هدر می‌رفت. اما با پیشرفت تکنولوژی امروزه کارشناسان از روش‌های کامپیوتری و ریاضیات پیچیده برای این کار استفاده می‌کنند. آن فرم سنگ الماس را تحلیل کرده و ابعاد بهترین و بزرگ‌ترین نگین را که می‌توان از آن سنگ استخراج کرد محاسبه می‌کنند و بقیه کار را به تراشکاران ماهر می‌سپارند به این ترتیب به مقدار قابل توجهی در وقت و هزینه صرفه‌جویی می‌شود و کمترین مقدار الماس به هدر می‌رود.

فرآیند برش الماس

همه الماس‌ها مهم هستند

بهترین الماس الماسی است که بسیار شفاف باشد که نشان دهنده خلوص کربن در آن است. گفته می‌شود چنین الماسی را اگر داخل آب بگذارید دیده نخواهد شد. این الماس‌های زیبا و خالص برای ساخت نگین‌های گران قیمت مورد استفاده قرار می‌گیرند اما در دنیای سنگ‌های قیمتی چیزی هدر نمی‌رود. شاید سنگ‌های الماسی که شفافیت کافی نداشته باشند نتوانند به یک نگین انگشتری تبدیل شوند در عوض این الماس‌ها که کیفیت پایین‌تری دارند به پودر تبدیل شده و در کارهای صنعتی مختلف مانند برش سنگ و تراشکاری مورد استفاده قرار می‌گیرند.

فرآیند برش الماس

یک الماس خام به ده‌ها الماس برش خورده تبدیل می‌شود

شاید تصور کنید یک سنگ الماس بزرگ در فرآیند برش الماس به یک نگین بزرگ تبدیل می‌شود و این سنگ‌های کوچک هستند که نگین‌های کوچک را می‌سازند. اما یک سنگ بزرگ الماس در فرآیند برش به ده‌ها نگین کوچک در اندازه‌های گوناگون تبدیل می‌شود که این مساله به سفارش و نیاز مشتریان و حداکثر سودی که می‌توان از آن به دست آورد بستگی دارد. چون الماس‌های بزرگ هرچند گران هستند اما مشتریان انگشت شماری در جهان قدرت خرید آن‌ها را دارند. همچنین ممککن است داخل سنگ بزرگ الماس قطعات ناخالصی وجود داشته باشد که در برش‌های کوچک جدا می‌شود.

فرآیند برش الماس

الماس‌های رنگی بسیار کمیاب و گران قیمت هستند

الماس‌های رنگی کمتر از یک دهم درصد تولید الماس جهان را شامل می‌شوند و بسیار گران و باارزش هستند. رنگ این الماس‌ها به معدنی که از آن استخراج می‌شوند بستگی دارد و در معادن مختلف الماس‌هایی با رنگ‌های متفاوت از زرد، صورتی و آبی می‌توان یافت که مشتریان خاص خود را دارند.

فرآیند برش الماس

انتخاب بهترین برش الماس فرآیند خاص خود را دارد

در صنعت تولید الماس نیز مانند هر صنعت دیگری ترندهای مختلفی می‌آیند و می‌روند و در هر دوره‌ای برش خاصی از الماس باب می‌شود اما برش برلیان گرد و بی‌نقص همیشه محبوب‌ترین نوع برش الماس بوده است. البته در سال‌های اخیر برش‌های زینتی و مدل جدید الماس نیز بسیار محبوب شده‌اند و گزارشی که در سال ۲۰۱۵ توسط De Beer انجام شد نشان داد این نوع از الماس‌ها پنجاه درصد از بازار فروش الماس جهان را به خود اختصاص داده‌اند.

الماس قرمز کمیاب‌ترین نوع الماس است

البته الماس‌های رنگی به خودی خود گران هستند اما در این میان رنگ قرمز الماس کمیاب‌ترین و باارزش‌ترین نوع الماس است به حدی که قیمت‌گذاری برای آن کار ساده‌ای نیست. بسیاری از کارشناسان الماس و معدن‌کاران اذعان کرده‌اند که در عمر خود حتی یک بار هم الماس قرمز از نزدیک مشاهده نکرده‌اند.پ  وشاید هر چند سال یکبار در جهان الماس قرمز از معادن استخراج شود که معمولا رنگ قرمز مایل به بنفش یا نارنجی دارند.

فرآیند برش الماس

برش الماس یک کار تخصصی و پیچیده است

سروکار داشتن با یک قطعه سنگ الماس بزرگ و بسیار گران قیمت کار هر کسی نیست و قبل از  آن که کسی بتواند چنین الماسی را برش دهد باید سال‌ها آموزش ببیند تا در کار خود کاملا ماهر شود. حداقل زمانی که یک تراشکار الماس نیاز دارد تا به این سطح از حرفه‌ای بودن برسد حداقل ۱۵ سال است.

اگر این مقاله مورد توجه شما قرار گرفت می‌توانید مقالات مشابه را در بخش دنیای مد در مجله قرمز شاخه جواهرات و اکسسوری مطالعه کنید. انتقادات و پیشنهادات خود را نیز در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.

منبع: WhoWhatWear (ترجمه‌ اختصاصی توسط مجله قرمز)