دیابت نوع دو بیماری است که اغلب مردم فکر می‌کنند که تنها با اضافه‌وزن و عدم تحرک و یا نوشیدنی‌های ناسالم همراه و در ارتباط هست؛ اما هرکسی می‌تواند مبتلای به دیابت نوع دو شود، حتی ورزشکاران در سطح جهانی، یا افراد ثروتمند و مشهور هم در آن‌ها این بیماری مزمن تشخیص داده‌شده است. افراد مشهور ذی‌ربط برخی از عوامل خطر ابتلا به دیابت (مانند وزن، قومیت یا سابقه خانوادگی) را داشتند، اما بسیاری از افراد هنوز در شوک شنیدن این موضوع بودند که دیابت نوع دو آن‌ها تشخیص داده‌شده بود. آن‌ها همه تغییراتی در جهت داشتن رویه‌ای سالم در زندگی‌شان ایجاد کرده‌اند و اکنون‌که از بیماری عبور کرده‌اند، در مورد بسیاری از خطرات دیابت نوع ۲ صحبت می‌کنند. در این مقاله به بررسی این موارد می‌پردازیم.

 

تام هنکس از مشهورترین اشخاص مبتلا به دیابت نوع دو

تام هنکس در سال ۲۰۱۳ اعلام کرد که به دیابت نوع دو مبتلا می‌باشد، با این تشخیص او رسماً به میلیون‌ها آمریکایی دیگر پیوست. قبل از اینکه دیابت او در ۶۰ سالگی تشخیص داده شود سطح قند خون تام برای سال‌ها بالابود که در دیابت نوع دو مورد خاص و غیرمعمولی نیست. اضافه‌وزن و رژیم غذایی یویو هردو از عوامل خطرآفرین به شمار می‌روند. هنکس در میان تمام نقش‌هایی که بازی کرد در یک دوره بازیگری خود مجبور شد ۳۰ تا ۵۰ پوند از وزن خود را کم کند.

تام هنکس و ابتلا به دیابت نوع دو

پائولا دین

در اوایل سال ۲۰۱۲ تائید شد که پائولا دین ۶۴ ساله به دیابت نوع دو مبتلا شده است. شهرت سرآشپز پائولا دین به خاطر غذاهای جنوبی پرچرب و پرکالری بود که تهیه می‌کرد. ازاین‌رو کارشناسان بر این باورند که مطمئناً ایجاد تغییر در رژیم غذایی برای او کاری بسیار طاقت‌فرسا می‌باشد. با توجه به اینکه لزوماً داشتن یک رژیم غذایی نامناسب به معنای ابتلا به دیابت نوع دو نیست، ازاین‌رو یکی از عوامل مهم و خطرناک در ابتلا به این نوع از دیابت اضافه‌وزن است که باعث به وجود آمدن مقاومت انسولینی بدن می‌شود. از دیگر عوامل سهیم در این امر می‌توان از عوامل ارثی، کهولت سن و … نام برد.

هالی بری

بری بازیگر نقش برنده اسکار در نقش مکمل زن، مبتلابه دیابت نوع یک می‌باشد که این بیماری در سن ۲۲ سالگی در او تشخیص داده شد. پس‌ازآنکه بری بیمار و بدن او به‌شدت ضعیف شد به مدت یک هفته به حالت کما رفت. بااین‌وجود، در سال ۲۰۰۷، بری فاش کرد که کمبود انسولین او مادرزادی است. پزشکان می‌گویند: احتمالاً بری در تمام طول عمر خودش به دیابت نوع ۲ دو مبتلا بوده، زیرا برای کسانی که به این نوع دیابت گرفتارشده‌اند هیچ راهی برای اجتناب از  مصرف انسولین وجود ندارد. (بیمار نوع S1 نمی‌تواند بدون انسولین زنده بماند). ازآنجایی‌که بری دارای جسمی سالم است، پزشکان ابتدا امکان داشتن دیابت نوع دو را رد کردند که به‌طورمعمول در جوانان در صورت داشتن اضافه‌وزن مؤثر می‌باشد.

هالی بری و ابتلا به دیابت نوع دو

پل سوروینو

بازیگر فیلم‌های این رفقای خوب قانون و نظم، مبتلابه دیابت نوع دو می‌باشد که در سال ۲۰۰۶، پس از تحمل ماه‌ها احساس خستگی و تشنگی در او تشخیص داده شد. دخترش میرا نیز که یک بازیگر است می‌گوید، برای اینکه به داشتن یک زندگی سالم تشویقش کنم، حتی یک‌بار هنگام خوردن شام با او درگیر شدم. در حال حاضر سوروینو به لطف خوردن غذای سالم، ورزش، استفاده از دارو و تزریق انسولین دیابتش را تحت کنترل خویش درآورده است.

رندی جکسون

جکسون تهیه‌کننده موسیقی و داور برنامه معبود آمریکایی در سال ۲۰۰۲ بیش از ۳۰۰ پوند وزن داشت. او که به تشخیص پزشکان مشخص‌شده بود که همراه دیابت علائم آنفلوانزا را نیز دارد که نهایتاً سطح قند خون بالایی را برای او در پی داشت. (درحالی‌که حد طبیعی قند خون بین ۸۰ تا ۱۲۰ می‌باشد). به گفته‌ی خودش حتی اگر پدرش هم یک دیابتی بود، جکسون هرگز تصور نمی‌کرد که این اتفاق برای او هم پیش بیاید. با جراحی معده، او تقریباً ۱۰۰ پوند وزن کم کرد و به‌تدریج موفق شد اضافه‌وزن و دیابتش را با تغذیه سالم و ورزش مرتب روزانه تحت کنترل خویش دربیاورد.

مایک هاکبی

این نامزد سابق ریاست جمهوری آمریکا در سال ۲۰۰۴ و بر اساس سر تیتر خبرهای فاکس نیوز و درست زمانی که فرماندار آرکانزاس بود که توسط مطبوعات لقب مرد چاق به او داده‌شده بود موفق شد ۱۰۵ پوند از وزنش را کم کند. ابتلا به دیابت نوع دو در سال ۲۰۰۳ در او تشخیص داده شد و درست پس‌ازآن یک روز صبح با یک بازوی بی‌حس و همراه خارش شدید بیدار شد. مایک به مردم اعلام کرد: پس از مرگ دوستش و فرماندار سابق فرانک وایت او انگیزه‌های بالایی را برای رسیدن به‌سلامتی دوباره دارد. هاکبی مصرف کالری را در روز از ۳۰۰۰ کالری به ۱۶۰۰ کاهش داد. با این روال پس از گذشت دو سال، او موفق شد چند مبارزه را به اتمام برساند و به گفته خودش امروز او تمام نشانه‌های ابتلا به دیابت را به پایین‌ترین سطح خود رسانده است.

دلتا برک

این ستاره سابق طراحی لباس زنان که ابتلا به دیابت او در سال ۱۹۹۷ در سن ۴۱ سالگی تشخیص داده شد، می‌گوید: من میدانم که چگونه می‌توانم، در هرجایی به انواعی از تنقلات دسترسی داشته باشم.» او در برنامه dLifeTV که یک برنامه مرتبط با وب‌سایت محبوب دیابت است گفت:  عکسی از تست قند خون خودم برای عموم مردم به نمایش می‌گذارم و تلاش می‌کنم که بعد از گذشت مدتی مقدار آن را به حد طبیعی برسانم. مصرف داروی دیابتی تحت عنوان Byetta در سال ۲۰۰۵ کمک کرد تا برک به وزن سالم و سطح قند خون مناسب بازگردد.

دیک کلارک

در آوریل ۲۰۰۴، کلارک در هنگام پخش برنامه افسانه رسماً اعلام کرد که او ۱۰ سال قبل به بیماری دیابت نوع دو مبتلا شده است. کلارک در سن ۶۴ سالگی، به‌عنوان سخنگو به عضویت مربیان عمومی انجمن دیابت آمریکا درآمد. بعد از گذشت یک سال کلارک سکته مغزی کرد که به‌طورمعمول (یک خطر مشترک برای تمام بیماران دیابتی) است و او توانست پس از مدت‌ها در آخرین لحظات شب سال نو ۲۰۰۵-۲۰۰۶ به تلویزیون بازگردد. در سال ۲۰۰۹، کلارک گفت: امروز ایالات‌متحده آمریکا احساس خوبی دارد، هرچند سکته مغزی درزمینهٔ ی راه رفتن و صحبت کردن به من آسیب جدی زد و این کارها را برای من سخت کرد. کلارک در سال ۲۰۱۲ در سن ۸۲ سالگی بعد از انجام یک عمل در اثر حمله قلبی درگذشت.

بیلی جین کینگ

او می‌گوید: هرکسی می‌تواند به دیابت مبتلا شود، حتی یک ورزشکار.» بیلی جین کینگ قهرمان باسابقه تنیس می‌گوید: ابتلا به دیابت نوع دو او در ۶۳ سالگی تشخیص داده شد. کینگ، بنیان‌گذار سازمان ورزش زنان در سال ۱۹۷۴ که دارای سابقه خانوادگی ابتلا به دیابت و همچنین اختلالات تغذیه است می‌گوید:  من درگذشته به شراب‌خواری و عیاشی مشغول بودم. به مدت ۱۰ سال جز شراب‌خواری و عیاشی کار دیگری نمی‌کردم، من کسی بودم که حتی نسبت به پانکراس خودم نیز بسیار بی‌رحم بودم. کینگ برای تحت کنترل درآوردن بیماری و برگرداندن سلامتی خویش، اغلب به انجام تمرینات ورزشی، مصرف دارو و آزمایش قند خون آن‌هم برای هر ۱ یا ۲ روز یک‌بار پرداخت.

پتی لابل

لابل برنده جایزه Grammy در سال ۱۹۹۴ چیز زیادی درباره دیابت نوع دو نمی‌دانست. او در سال ۲۰۰۸ به مردم گفت: تمام زندگی من به مرغ سرخ‌کرده و پاستا گره‌خورده است». لابل که به‌هیچ‌وجه با عواقب بیماری چون دیابت بیگانه نبود، مادرش قطع عضو پا داشت و یک عموی او نابینا بود؛ بنابراین، او موفق شد تا انواع و اقسام فن‌های آشپزی را فرابگیرد. در سه عنوان کتاب خویش به دستورالعمل‌های لابل درباره‌ی غذاهای مناسب دیابتی‌ها اشاره‌کرده است.

لری کینگ

لری کینگ ۸۲ ساله کارمند بازنشسته سی ان ان می‌باشد که از سال ۱۹۹۵ تحت درمان دیابت قرارگرفته است. در پایان ۲۰۱۰ کینگ در مجله پیش‌بینی دیابت گفت: قبل از این‌که دیابت در او تشخیص داده شود، هیچ نشانه خاصی مبنی بر دیابتی بودنش مشاهده نکرده است. بااینکه کینگ دارای سابقه بیماری قلبی است، اما او به ارتباط بین این دو بیماری اذعان می‌کند. او می‌گوید:  متخصص قلبم به من گفت، دیابت خود نوعی بیماری قلبی است». او پس‌ازآن که در سال ۱۹۸۷ دچار حمله قلبی شد، سیگار را ترک، وزنش را کم و عادات غذایی خود را تغییر داد و در سال ۲۰۰۴ کتابی را درباره ابتلا به بیماری‌های قلبی تألیف کرد.

شری شپرد

مبتلا شدن شپرد به دیابت در سال ۲۰۰۷ در حالی تشخیص داده شد که چند روز قبل او در یک نظرسنجی در همین مورد شرکت کرده بود. شپرد تغییرات گسترده در عادات غذایی خود را به‌عنوان چشم‌اندازی برای سال آینده در نظر گرفت. او گفت: در آن زمان که پسرم جفری دو ساله بود، تلاش برای رسیدن به چشم‌انداز موردنظرم باعث شد تا شب‌ها در رختخواب گریه کنم و در پی آن به قدرت خدا پی ببرم به‌طوری‌که در سال ۲۰۰۹ در مجله پیش‌بینی دیابت از من به‌عنوان یک مادر پرتلاش نام‌برده شد». درنهایت شپرد موفق شد تا از طریق همکاری با یک متخصص تغذیه و یک مربی شخصی سایز بدن خود را از ۱۶ به ۴ برساند.

درو کری

او که یک فرد چاق بود به‌عنوان کمدین و ستاره طنزهای تلویزیونی معروف شد؛ اما در سال ۲۰۱۰، کری موفق شد باکم کردن ۸۰ پوند از وزن خود، به‌سلامتی و شادابی بیشتری برسد. کری پس از کاهش وزن خود به مردم گفت که او توانایی قطع مصرف داروهای دیابت را داشته است. کری می‌گوید: هنگامی‌که شروع به کاهش ضربان خود کردم، در ابتدا کار ساده‌ای به نظر می‌رسید، اما زمانی که نتایج کار را از نزدیک دیدم دیگر هرگز دست از تلاش برنداشتم».

دیوید بومر ولز

ولز بازیکن سابق لیگ اصلی بیس بال، درحالی‌که یکی از بهترین چپ‌دست‌های لیگ بود، سال‌ها با وزن سنگین خود مبارزه کرد. دیوید در زندگی نامه خود می‌نویسد: در سال ۱۹۹۸، یک بازی کامل را به‌صورت تن‌به‌تن برای تیم یانکیز نیویورک انجام می‌دهد. در سال ۲۰۰۷ زمانی که دیابت نوع دو در او تشخیص داده شد، دیوید به‌سرعت مصرف الکل، همچنین برنج، ماکارونی، سیب‌زمینی و نان سفید را قطع کرد. او دراین‌باره به ESPN گفت: تمام این کارها را برای کنترل دیابت خودکرده است.

ارل پیرل مونرو

مونرو نام بسکتبالیستی است که این ورزش را در سال‌های ۱۹۶۷ تا ۱۹۸۰ به‌صورت حرفه‌ای دنبال می‌کرد. در سال ۱۹۹۸ درست زمانی که او با یک چالش بزرگ حقوقی روبرو شده بود، ابتلا به دیابت در او تشخیص داده شد. در سال ۲۰۱۱، مونرو (۷۰ ساله)، به مدت یک ماه در رستوران دیابتی‌ها وهم زمان در رستوران‌های ۱۱ شهر در سراسر کشور، آیتم‌های محبوب دیابت پسندان را به رقابت گذاشت، آن‌هم درحالی‌که با به نمایش گذاشتن اصولی برای خوردن یک غذای سالم (مانند استفاده نکردن از نان و پرسیدن سوا لاتی درباره دستور پخت غذا)  درشام به چالش کشیده شد.

منبع: HEALTH
این مقاله توسط مجله قرمز به صورت اختصاصی، ترجمه شده است. در صورتی که این مطلب، برای شما مفید بود، لطفا نظرات، انتقادات و موضوعات مورد علاقه پیشنهادی خود را با ما به اشتراک بگذارید.َ