شاید بسیاری از علاقه‌مندان به رقابت‌های اتومبیل‌رانی با مسابقات فرمول E آشنایی چندانی نداشته باشند. در واقع برخلاف مسابقات مشهور فرمول یک که در نزد اکثر خودرو دوستان رقابت‌هایی شناخته شده به شمار می‌رود، مسابقات فرمول E در مقایسه با رقابت‌های اتومبیل‌رانی شاخص جهان، آن‌چنان که باید اسم و رسمی در نکرده ‌است. بر این اساس در مطلب پیش رو قصد داریم افراد ناآشنا با مسابقات فرمول ای را اندکی با این مسابقات آشناتر کنیم. پس پیشنهاد می‌شود که مثل همیشه با مجله قرمز همراه باشید.

اگر با مسابقات فرمول E آشنایی چندانی ندارید، می‌توانید در قالب ده حقیقت مهم، با این رویداد اتومبیل‌رانی نسبتا نوپا بیشتر آشنا شوید.

نخستین حقیقت در رابطه با مسابقات فرمول E

برخلاف تصور بسیاری از علاقه‌مندان به رقابت‌های پرهیجان اتومبیل‌رانی، مسابقات فرمول E مسابقاتی کاملا واقعی هستند که طی آن‌ها رانندگان رقابت تنگاتنگی را با یکدیگر برگزار می‌کنند. به بیان دقیق‌تر این مسابقات حالتی نمایشی ندارند و از بُعد رقابتی درست مانند سایر مسابقات اتومبیل‌رانی و رقابت‌هایی نظیر مسابقات فرمول یک برگزار می‌شوند. در واقع تماشاچیان و خبرنگاران می‌توانند با مشاهده‌ی این مسابقات همان احساسی را تجربه کنند که در سایر رقابت‌های مطرح اتومبیل‌رانی تجربه می‌کنند.

موضوعی که گاه موجبات تعجب بینندگان جدید و تازه‌کار مسابقات فرمول E را فراهم می‌آورد. چرا که آن‌ها معمولا انتظار روبرو شدن با چنین مسابقات جدی و سریعی را ندارند. در واقع تنها تفاوت مسابقات فرمول ای با بسیاری از رقابت‌های اتومبیل‌رانی سطح اول جهان این است که در این مسابقات به جای خودروهای مسابقه‌ای شناخته شده، از خودروهایی با موتور الکتریکی استفاده می‌شود.

فرمول ای

دومین حقیقت در رابطه با مسابقات فرمول E

علاوه بر شکل مسابقات فرمول E که شباهت‌های فراوانی به مسابقات فرمول یک دارد، اتومبیل‌های حاضر در این مسابقات نیز به لحاظ شکل ظاهری (و حتی برخی خصوصیات فنی) کم و بیش به خودروهای مسابقه‌ای حاضر در رقابت‌های فرمول یک شبیه هستند. در واقع خودروهای حاضر در مسابقات فرمول ای نیز مانند همتایانشان در مسابقات فرمول یک، اتومبیل‌های تک سرنشینی هستند که از چرخ‌های سوا از بدنه برخوردارند. به عبارت بهتر چرخ اتومبیل‌های فرمول ای نیز همانند خودروهای فرمول یک بیرون از بدنه‌ی آن‌‌ها قرار می‌گیرد و محل قرارگیری آن‌ها با کابین خودرو هم‌راستا نیست. با این حال خودروهای فرمول ای تا حدی درازتر از اتومبیل‌های فرمول یک طراحی می‌شوند و به دلیل بهره‌مندی از موتور الکتریکی بسیار سالم‌تر از آن‌ها جلوه می‌کنند. در هر صورت می‌توان گفت که مسابقات فرمول E نیز رقابت‌های کاملا استانداردی است که زیر نظر فدراسیون جهانی اتومبیل‌رانی برگزار می‌گردد.

سومین حقیقت در رابطه با مسابقات فرمول E

هر کدام از فصل‌های مسابقات فرمول E یک رقابت‌ جهانی به شمار می‌رود و از همین رو در بسیاری از نقاط جهان نظیر چین برگزار می‌‌گردد. گذشته از چین که بخش مهمی از مسابقات فرمول ای را شامل می‌شود، پیست‌های اختصاصی موجود در سایر نقاط جهان نظیر نیویورک امریکا و مونترال کانادا نیز از جمله مکان‌های برگزاری این مسابقات به شمار می‌روند.

چهارمین حقیقت در رابطه با مسابقات فرمول E

در حال حاضر تنها ده تیم مختلف در مسابقات فرمول E حضور دارند که بخش عمده‌ی آن‌ها را تیم‌های اروپایی و چینی تشکیل می‌دهند. به طور کل تیم‌های فعال در مسابقات فرمول ای را علاوه بر استارت‌آپ‌هایی نظیر Faraday Future یا Nio تیم‌های شناخته شده‌ی فعال در دنیای خودرو همچون BMW، Audi و رنو شامل می‌شوند. جالب این جاست که در شرایط فعلی هیچ کدام از شرکت‌های شاخص خودروسازی امریکایی یا ژاپنی در مسابقات فرمول ای شرکت ندارند. این در حالی است که شرکت‌های ژاپنی و امریکایی از جمله شرکت‌های فعال و تاثیرگذار در صنعت خودروسازی جهان به شمار می‌روند.

پنجمین حقیقت در رابطه با مسابقات فرمول E

همانند بسیاری از رقابت‌های شناخته شده‌ی اتومبیل‌رانی در سطح جهان (نظیر مسابقات فرمول ۱) خودروهای شرکت کننده در مسابقات فرمول E نیز اغلب به شکل اختصاصی توسط تیم‌های حاضر در این رقابت‌ها ساخته می‌شوند. تیم‌هایی که توسط گردانندگان شخص ثالث اداره می‌گردند و یگانه تجارتشان تولید اتومبیل‌های مسابقه‌ای و شرکت در مسابقات اتومبیل‌رانی است.

رقابت فرمول

ششمین حقیقت در رابطه با مسابقات فرمول E

برخلاف بسیاری از مسابقات شاخص اتومبیل‌رانی، تمام خودروهای حاضر در مسابقات فرمول E از مشخصات فنی یکسانی برخوردار هستند. به بیان دقیق‌تر مشخصات مربوط به باتری خودروهای حاضر در مسابقات فرمول ای به طور کامل شبیه به یکدیگر است و سازندگان این خودروها تنها می‌توانند در برخی ویژگی‌های فنی خودروهای خود دست ببرند. در واقع تیم‌های شرکت کننده در مسابقات فرمول ای تنها می‌توانند اجزایی نظیر سیستم تعلیق عقب، موتور الکتریکی، گیربکس، دیفرانسیل و مهم‌تر از همه نوع سیستم کنترل اتومبیل را بنابه دلخواه خود تغییر دهند. البته در حال حاضر برنامه‌ریزی‌های دقیقی وجود دارد که بر اساس آن‌ها تیم‌های شرکت کننده در مسابقات فرمول E، طی فصل‌های آینده خواهند توانست اجزای بیشتری از خودروهای خود را تغییر داده و به شخصی‌سازی آن‌ها بپردازند.

هفتمین حقیقت در رابطه با مسابقات فرمول E

مسیرهای رقابت در مسابقات فرمول E به طور عمده کوتاه، تنگ و بسیار رقابتی هستند. بنابراین می‌توان مسابقات فرمول ای را در قلب شهرهای بزرگ جهان نیز برگزار کرد. در واقع به دلیل عدم آلایندگی صوتی و محیط زیستی مسابقات فرمول ای، تیم‌های شرکت کننده و تماشاچیان حاضر در این مسابقات با آزار و اذیت کمتری نسبت به سایر رقابت‌های مشابه روبرو هستند.

هشتمین حقیقت در رابطه با مسابقات فرمول E

عدم آلایندگی صوتی مسابقات فرمول E به آن معنی نیست که این مسابقات در سکوت کامل برگزار می‌شوند. به طور کل تماشاچیان این مسابقات باید سر و صداهایی نظیر غرش موتور اتومبیل‌ها، تلق و تلوق آن‌ها هنگام دور زدن پیچ‌ها و موانع کنار پیست و همچنین ناله‌ی لاستیک آن‌ها روی پیست مسابقه را تحمل کنند. به عبارت بهتر هنگام برگزاری مسابقات فرمول ای نیز همانند هر مسابقه‌ی اتومبیل‌رانی دیگری سر و صدای مختص به همان رقابت ایجاد می‌شود.

اتومبیل فرمول

نهمین حقیقت در رابطه با مسابقات فرمول E

هر کدام از رانندگان حاضر در مسابقات فرمول E از ده دکمه‌ی مختلف روی فرمان خودروی خود بهره می‌برند. البته به این دکمه‌ها باید موارد مکملی نظیر شش پدال، چندین دستگیره‌ی گردان و یک صفحه نمایش برای هدایت هر چه بهتر اتومبیل را نیز اضافه کرد. سوای موارد مذکور، رانندگان از این امکان برخوردارند تا از طریق یک هدست ویژه با اعضای تیم خود در تماس باشند. در واقع این تماس صوتی به رانندگان مسابقات فرمول این اجازه می‌دهد تا در مواقع لزوم بر اساس پیشنهاد اعضای تیم به انجام فعالیت‌هایی نظیر تنظیم و تعدیل سرعت یا سایر موارد مشابه بپردازند.

دهمین حقیقت در رابطه با مسابقات فرمول E

برخلاف مسابقات فرمول یک، در مسابقات فرمول E خبری از وجود تجملات مشابه نیست. با سر زدن به پیست‌های مختلف مسابقات فرمول یک می‌توان جایگاه‌های ویژه یا VIP فراوانی را در میان تماشاگران مشاهده کرد. جایگاه‌هایی که در آن‌ها افرادی خوش سر و لباس با ساعت‌های رولکس خود مشغول مشاهده‌ی چگونگی سبقت گرفتن اتومبیل‌ها از یکدیگر هستند و امکان بهره‌مندی از انواع و اقسام نوشیدنی و خوردنی برایشان فراهم شده است. با این حال چنین صحنه‌هایی را در مسابقات فرمول E نمی‌توان مشاهده کرد. در واقع این رقابت‌ها به شکل بسیار خاکی‌تری نسبت به مسابقات اتومبیل‌رانی فرمول ۱ در حال برگزاری هستند و در آن‌ها زرق و برق چندانی را نمی‌توان مشاهده کرد. البته شاید با با فراگیر شدن استفاده از خودروهای الکتریکی و به حاشیه رانده شدن اتومبیل‌هایی با ساختار احتراق داخلی موتور، نحوه‌ی برگزاری مسابقات فرمول ای نیز در آینده‌ای دور یا نزدیک با تغییراتی همراه شود.

منبع: گرین کِیر ریپورتز (همراه با ترجمه، تالیف و ویرایش اختصاصی نویسندگان و مترجمان مجله قرمز)

در صورت تمایل می‌توانید با نظرات خود در بخش کامنت، ما را در بهبود کیفیت مطالب بخش خودروی مجله قرمز یاری کنید.