در این مطلب از مجله قرمز، که درباره‌ی دلایل شکست استارتاپ‌ ها می‌باشد، به بررسی سه استارتاپ موفق خارجی که شکست خورده‌اند و همچنین دلایل شکست آن‌ها به طور مختصر پرداخته می‌شود. اگر علاقه‌مند به دانستن دلایل شکست استارتاپ ها و یا راه‌اندازی یک کسب وکار توسط خودتان هستید، پیشنهاد می‌شود برای پیشگیری از انجام اشتباهات مشابه با برخی از استارتاپ‌های موفق که نهایتاً شکست خوردند، این مطلب را مطالعه کنید.

بررسی دلایل شکست استارتاپ ها با ذکر سه نمونه از استارتاپ‌های موفقی که شکست خوردند!

۱- استارتاپ wattage

این استارتاپ، یک پلتفرم آنلاین ایجاد کرده بود که از طریق آن، ایجاد سخت‌افزارها آسان‌تر می‌شد. در واقع، استارتاپ مورد نظر، یک استارتاپ سخت افزاری بود. wattage در سال ۲۰۱۴ در کانادا تشکیل شد و نهایتاً در سال ۲۰۱۵ شکست خورد. موسسان این استارتاپ، سه نفر به نام‌های برت هاگمن (Brett Hagman)، پیتر نیچ (Peter Nitsch) و جرمی بل (Jeremy Bell) بودند. سرمایه‌گذاران، تمایلی به سرمایه‌گذاری کردن بر روی این استارتاپ از خود نشان ندادند.

دلایل شکست استارتاپ wattage :

  • موسسان، قصد داشتند بازار جدیدی را برای سفارش محصولات الکترونیکی بسیار خاص، به وجود آورند در حالی که هیچ کششی نسبت به این بازار خاص وجود نداشت و در واقع، مشتریان بسیار اندک و غیر مشتاق به خرید محصولات مورد نظر بودند.
  • زمان زیادی طول کشید تا یک محصول یا نمونه‌ی اولیه (prototype) برای اینکه مطمئن شوند که اجرای این ایده از نظر فنی و تکنیکی ممکن است، تولید نمایند. بهتر بود که آن‌ها در ابتدا نمونه‌ی اولیه‌ی نسبتاً ضعیفی (از نظر عملکرد و قابلیت ها) را سریعاً تولید می‌کردند و بر روی بهبود، نحوه‌ی سودآوری محصول و اعتبار بخشیدن به آن تمرکز می‌کردند.
  • افراد تیم، تمرکز زیادی بر روی چگونگی کسب بودجه از سرمایه‌گذاران داشتند و همچنین نظرات متناقضی در مورد میزان سرمایه‌ی مورد نیاز خود که باید از سرمایه‌گذاران می‌گرفتند، داشتند.

شکست استارتاپ

۲- استارتاپ ۹۹Dresses

این استارتاپ، در واقع یک کمد مجازی بود که از طریق آن، افراد محصولات مد و زیبایی را با کاربران دیگر مبادله می‌کردند. ۹۹Dresses در حوزه‌ی تجارت الکترونیک در سال ۲۰۱۰ کار خود را در سیدنی (استرالیا) آغاز کرد و در سال ۲۰۱۴ با شکست رو به رو شد. موسس این استارتاپ، نیکی دورکین (Nikki Durkin) بود و ۴ سرمایه‌گذار بر روی آن سرمایه‌گذاری انجام دادند. میزان افزایش سرمایه‌ی آن‌ها در دو دور (round)، به میزان ۱۰۵۶۵۰ دلار بود.

دلایل شکست استارتاپ ۹۹Dresses:

  • آخرین تغییری که در استراتژی و مسیر این استارتاپ ایجاد شد، باعث شد که محصول مورد نظر، مناسب بازار نباشد و در نتیجه، تعداد مبادلاتی که از طریق این سیستم انجام می‌شد، دچار افت بسیار شدیدی شد.
  • مدل کسب و کار (Business model) این شرکت، بر مبنای درصدی از هزینه‌ی مبادلاتِ انجام شده، بود. وقتی که قیمت مبادلاتی که انجام می‌گرفت، کاهش یافت، درآمد این استارتاپ نیز کاهش زیادی پیدا کرد.
  • رشد در زمینه‌ی تجارت الکترونیک و در کل، فناوری، به قدری زیاد بود که این استارتاپ از آن جا ماند و نتوانست حرکت سریع و متناسب با این تغییزات تکنولوژیکی انجام دهد.
  • مسائل و مشکلاتی در زمینه‌ی اخذ ویزا برای اعضای تیم پیش آمد که تداخلاتی در عملیات این استارتاپ بین دو کشور آمریکا و استرالیا ایجاد کرد.
  • مشکلاتی در جذب استعدادها – به خاطر مسائل مربوط به ویزا – وجود داشت.

استارتاپ

۳- استارتاپ wantful

این استارتاپ، یک سرویس آنلاین در زمینه‌ی هدیه‌دادن بود که پیشنهاداتی را بر طبق مشخصات ظاهری و سلیقه‌ و علایق فرد گیرنده‌ی هدیه، ارائه می‌داد تا هدیه خریدن برای افراد را ساده تر کند. wantful در سال ۲۰۱۱ در نیویورک ایجاد شد و در سال ۲۰۱۳ نیز کار خود را به دلیل ورشکستگی تمام کرد. این استارتاپ توسط جان پواسون (John Poisson) تاسیس شده بود و در یک دور، ۵ و نیم میلیون دلار افزایش سرمایه داشت. در کل، ۸ سرمایه‌گذار بر روی این استارتاپ سرمایه‌گذاری نمودند.

دلایل شکست استارتاپ wantful:

  • به یکی از سرمایه‌گذاران وابسته بودند و برنامه‌ها توسط آن سرمایه‌گذار به خوبی پیش نرفت و انجام نشد.
  • تمرکز آن‌ها از خرید هدیه برای دوستان و دیگر افراد، بر روی هدیه‌خریدن برای خود افراد، تغییر کرد. این موضوع باعث شد که با رقبای جدیدی (از جمله Wanelo, Wish, Fancy, Svpply’s Want and Polyvore) وارد رقابت شوند.
  • موفق نشدند که سرمایه‌ی بیشتری را از سرمایه‌گذاران جذب کنند.

برای مطالعه‌ی قسمت دوم این مقاله و بررسی دلایل شکست سه شرکت دیگر، به این لینک مراجعه کنید. 

ترجمه ی اختصاصی مجله قرمز / با اندک تصرف و تلخیص

بر اساس مطلبی منتشر شده از منبع : startupgraveyard.io

یافتن همتیمی برای استارتاپ ها به موضوعی چالشی و بسیار مهم تبدیل شده که یکی از دلایل موفقیت یا شکست بسیاری از استارتاپ ها نیز به انتخاب همتیمی نامناسب برمی‌گردد. آیا شما نیز در جستجوی یک همتیمی با پشتکار، متخصص و با انگیزه برای کسب و کار یا استارتاپ خود هستید؟ در صورتی که صاحب یک کسب و کار هستید و یا می‌خواهید کاری را شروع کنید و نیاز به هم‌تیمی دارید، در قسمت نظرات مطرح کنید و توضیحی کوتاه در مورد اینکه ایده‌ی شما در چه حوزه‌ای می‌باشد نیز بنویسید.