گرچه نام جری پرنل در کشور ما نام چندان شناخته شده‌ای به شمار نمی‌رود، اما احتمالا بسیاری از دوست‌داران آثار علمی تخیلی در جهان او را می‌شناسند. نویسنده‌ای که توانست با قلم زدن آثاری نظیر سرباز مزدور و سرباز پیاده نظام، نقش به‌سزایی در بخشیدن شهرت و محبوبیت به داستان‌های سبک علمی تخیلی نظامی ایفا کند. با این حال هواداران جری پرنل و داستان هایش، ظرف روزهای اخیر ناگزیر از خداحافظی دائمی با او شدند. چرا که این نویسنده‌ی کهنه‌کار در سن هشتاد سالگی زندگی را بدرود گفت و پرونده‌ی کاری‌اش بسته شد.

جری پرنل علاوه بر آثاری که از خود به جا گذاشت و فعالیت‌هایی که در شاخه‌های مختلف و متفاوتی نظیر نویسندگی، روزنامه‌نگاری و سیاست انجام داد، با یک ویژگی دیگر نیز شناخته می‌شود. او نخستین کسی بود که فرآیند نوشتن یک داستان منتشر شده را از ابتدا تا انتها توسط کامپیوتر شخصی خود انجام داد. در واقع در روزهایی که تمام نویسندگان برجسته (و حتی غیر برجسته) برای تکمیل آثار خود از قلم و کاغذ یا ماشین تحریر استفاده می‌کردند، پرنل این کار را با نخستین کامپیوتر شخصی خود به انجام رساند.

مرگ پرنل

جری پرنل مرد سرسخت خیال پرداز

هرچند که جری پرنل در سال ۲۰۰۸ میلادی از وجود یک تومور در مغز خود خبر داد، اما مهمان ناخوانده‌ی کذایی عاقبت نتوانست کار او را یکسره کند و زندگی این نویسنده‌ی پرکار تقریبا یک دهه‌ی دیگر نیز به درازا انجامید. بر این اساس هنگامی که او هفته‌ی گذشته در وبلاگ اختصاصی خود خبر از ابتلا به سرماخوردگی شدیدی هنگام حضور در نمایشگاه Dragon Con آنتلانتا داد، کمتر کسی تصور می‌کرد که همین بیماری عاقبت بتواند این پیرمرد سرسخت را از پا در بیاورد. با این حال پرنل ۸۴ ساله نتوانست با این بیماری دست و پنجه نرم کند و ناگزیر از تسلیم در برابر مرگ شد.

نام جری پرنل با سیاست، فعالیت‌های مطبوعاتی و نویسندگی آثار علمی تخیلی گره خورده است و شاید نتوان این سه بخش زندگی او را به همین سادگی از یکدیگر تفکیک کرد. او که در سال ۱۹۳۳ چشم به جهان گشود، در طول جنگ کره در ارتش امریکا خدمت می‌کرد و پس از آن به دانشگاه واشنگتن رفت تا تحصیلات خود را در رشته‌ی روان‌شناسی ادامه دهد. پرنل در این دانشگاه موفق به دریافت مدرک لیسانس و فوق لیسانس خود در رشته‌ی روانشناسی شد و در سال ۱۹۶۴ میلادی نیز توانست مدرک دکترای خود در رشته ی علوم سیاسی را دریافت کند. مدرکی که موجب شد او مدتی را به سیاست‌ورزی و فعالیت در این زمینه مشغول شود.

از جمله فعالیت‌های سیاسی جری پرنل می‌توان به حضور در کمپین انتخاباتی شهردار شهر لس انجلس در سال ۱۹۶۹ میلادی یعنی سم یورتی اشاره کرد. پس از آن او بیشتر در بخش هوا فضا به فعالیت پرداخت و همکاری با شرکت‌هایی نظیر بویینگ را در کارنامه‌ی کاری خود به ثبت رساند. فعالیت‌هایی که شاید در پرورش قدرت تخیل او و تشویق کردنش به نوشتن داستان‌های علمی تخیلی چندان هم بی‌تاثیر نبودند. هرچند نباید این نکته را از نظر دور داشت که نخستین آثار داستانی پرنل بیشتر از حال و هوای نظامی برخوردار بودند.

در این میان می‌توان جری پرنل را یک روزنامه‌نگار قهار نیز لقب داد. او در طول دهه‌ی هفتاد و هشتاد میلادی به فعالیت در مجله کامپیوتری بایت (Byte) مشغول بود. فعالیتی که حتی تا اوایل دهه نود میلادی هم ادامه یافت. البته پرنل هیچ‌گاه فعالیت‌های ژورنالیستی خود را به طور کامل متوقف نکرد و تا واپسین روزهای زندگی به عنوان یکی از گردانندگان اصلی وب‌سایت a New Domain شناخته می‌شد. در واقع تنها مرگ توانست او را از انجام فعالیت‌های روزنامه‌نگاری باز دارد.

درگذشت نویسنده

سنت شکنی جری پرنل با کامپیوتر

در سال ۱۹۷۷ میلادی جری پرنل نخستین کامپیوتر شخصی خود را خریداری کرد و با استفاده از نخستین ابزار پردازشگر کلمات که برای کامپیوترهای شخصی ارائه شده بود (و Electric Pencil نام داشت) اقدام به نوشتن یک داستان کامل کرد. در واقع او با انجام این کار، نام خود را به عنوان نخستین نویسنده‌ای مطرح ساخت که یک داستان کامل را پس از نگارش توسط کامپیوتر خانگی به عنوان یک کتاب منتشر کرده است.

جالب این جا است که ابزار Electric Pencil تنها از ۱۴ خط و ۶۴ کاراکتر پشتیبانی می‌کرد و استفاده از آن توسط نمایشگرهای تک فام آن روزگار به هیچ وجه با نحوه‌ی استفاده از پردازشگرهای متن امروزی، که توسط نمایشگرهای تمام اچ دی با نویسندگان ارتباط برقرار می‌کنند، قابل مقایسه نبود.

با این حال پرنل اعتقاد داشت که قابلیت‌هایی نظیر تصحیح خطای سریع کلمات توسط این ویرایشگر کلمه بسیار در کار او تاثیر داشته است. در واقع او از این موضوع که به پیشنهاد یکی از دوستان خود عمل کرده و اقدام به تهیه این کامپیوتر شخصی نموده است کاملا راضی و خشنود بود. هرچند که خرید کامپیوتر شخصی مذکور چیزی نزدیک به دوازده هزار دلار برای او خرج برداشت. البته در همان سال او طی همکاری با لری نیون اقدام به نگارش داستان Lucifer’s Hammer کرد. اثر موفقی که توانست مخارج مربوط به تهیه کامپیوتر شخصی او را تا حدی جبران نماید.

شاید این روزها نوشتن داستان توسط ابزاری به غیر از کامپیوتر خانگی یا لپ تاپ اندکی عجیب و غریب به نظر برسد. اما جری پرنل در روزگاری داستان‌های مورد علاقه‌اش را با کامپیوتر شخصی خود خلق می‌کرد که هنوز استفاده از قلم و کاغذ در میان نویسندگان مرسوم بود و نوشتن داستان با کامپیوتر و ویرایشگر متن الکتریکی جزو عجایب روزگار به شمار می‌رفت.

منبع: ورج (همراه با ترجمه، تالیف و ویرایش اختصاصی نویسندگان و مترجمان مجله قرمز)

در صورت تمایل می‌توانید با نظرات خود در بخش کامنت، ما را در بهبود کیفیت مطالب بخش فناوری مجله قرمز یاری کنید.