اختلال وسواس اجباری یا OCD، نوعی اختلال اضطرابی است که با افکار و اعمال وسواسی و یا اجباری مشخص می‌شود. نمونه‌های معمول از رفتار OCD، شستن دست‌ها یا چک کردن و تکرار دوباره این عمل است که آیا اجاق گاز را خاموش کردید یا درب‌ها و پنجره‌ها را قبل از بیرون از رفتن از خانه قفل کردید یا نه یا حتی گاهی اوقات پس از اتمام خرید از خود می‌پرسید آیا کیف پول یا کارت اعتباری را در مغازه جا گذاشتید و یا در کیف جای داده‌اید. از آنجایی که اختلال وسواس اجباری یا وسواسی جبری، آزمایش تشخیصی پزشکی ندارد، پزشکان با دقت کردن به علائم OCD، از طریق علائمی که روابط، کار، یا زندگی اجتماعی فرد را مختل می‌کند، متوجه بیماری می‌شوند. پس از تشخیص، پزشک یا روانشناس ممکن است تکنیک‌های درمانی رفتاری شناختی و یا دارو را تجویز کند اما چندین درمان طبیعی نیز وجود دارد که می‌توانید آنها را در خانه امتحان کنید. فقط یادتان باشد که قبل از اینکه سعی کنید از این درمانهای خانگی OCD استفاده کنید، به پزشک مراجعه کنید و آنها را با وی در میان بگذارید.

گیاه خار مریماختلال وسواس اجباری

این گیاه می‌تواند پا به پای داروهای تجویزی برای اختلال وسواس اجباری بیاید: یک تحقیق ۸ هفته‌ای منتشر شده در نشریه Progress in Neuro-Psychiatry ، نشان داد که ۶۰۰ میلی‌گرم عصاره خار مریم اثری برابر با ۳۰ میلی‌گرم فلوکستین (قرص ضد افسردگی که برای اغلب اختلال‌های اضطرابی تجویز می‌شود) برای کنترل علائم OCD دارد. خار مریم حاوی سیلمارین، ترکیبی فلاونوئید است که مشخص شده که سطوح سروتونین انتقال دهنده عصبی را در موشها افزایش می‌دهد.

روغن گل گاو زباناختلال وسواس اجباری

گیاه گل گاو زبان روغنی تولید می‌کند که حاوی ماده ضد التهاب گاما لینولئیک اسید است. در طی بررسی بالینی در طی ۶ هفته که در نشریه ذکر شده در بالا منتشر شد، محققان به ۴۴ بیمار دارای اختلال وسواس جبری روزانه ۵۰۰ میلی‌گرم روغن گل گاو زبان یا دارونما دادند. بعد از ۴ هفته و باز پس از ۶ هفته، علائم در بیمارانی که در حال مصرف روغن گل گاو زبان بودند، بهبودی بیسیاری یافت و بیماران احساس اضطراب کمتر را گزارش کردند. احتیاط در مورد مصرف: گل گاو زبان برای زنان باردار خطرناک است و می‌تواند بیماری کبد را بدتر کند.

رویاختلال وسواس اجباری

این عنصر ضروری کمیاب در غذاهایی مثل ماهی، غذاهای دریایی، لوبیاها، گوشت حیوانات، مغزهای خوراکی، غلات کامل و محصولات لبنی یافت می‌شود. کارشناسان روی را به عنوان یک انتقال دهنده عصبی می‌شناسند که به این معناست که نقش مهمی در تعدیل مغز و پاسخ بدن به استرس دارد. کمبود آن ممکن است منجر به بروز علائم افسردگی و اختلالات اضطرابی از جمله وسواس جبری می‌شود. یک تحقیق در سال ۲۰۱۲ که در مجله زیست شناسی منتشر شده است نشان داد که میزان روی در بیماران مبتلا به اختلال وسواس اجباری خفیف، ۶۹ درصد کمتر از بیمارانی است که اختلال وسواس اجباری ندارند. تحقیق دیگری که در مجله تغذیه در سال ۲۰۱۲ منتشر شده است نشان می‌دهد که ترکیبی از روی و فلوکستین می‌تواند به طور موثرتری علائم را در بیماران اختلال وسواسی جبری نسبت به فلوکستین به تنهایی، کنترل کند.

درمان اختلال وسواس اجباری با موسیقی درمانیاختلال وسواس اجباری

بسیاری از پژوهش‌ها، مزایای موسیقی درمانی را برای افرادی که دچار افسردگی یا اضطراب هستند، مشخص کرده‌اند. پژوهشگران فرض می‌کنند که موسیقی ممکن است به تمرکز بر چیزی به جز افکار وسواسی آنها کمک می‌کند که به طور کامل جهت افکار آنها را تغییر می‌دهد یا حداقل اینکه سطح استرس آنها را کاهش می‌دهد؛ در مورد این مکانیزم، یک تحقیق منتشر شده در مجله اختلالات عاطفی نشان می‌دهد، فقط یک ماه موسیقی درمانی می‌تواند علائم وسواس و اضطراب را کاهش دهد.

گل راعیاختلال وسواس اجباری

اثر گل راعی برای درمان افسردگی و اختلالات اضطرابی مورد مناقشه است اما به عنوان درمان جایگزین برای شرایط مختلف روانپزشکی، از جمله اختلال وسواس اجباری همچنان مشهور است. گل راعی با عمل کردن به عنوان یک مهار کننده باز جذب مونوآمین، تجزیه کننده انتقال دهنده عصبی مرتبط با روان را متوقف می‌کند. کارشناسان معتقدند که عدم تعادل در انتقال دهنده می‌تواند در بیشتر شدن علائم OCD نقش داشته باشد. با این حال، شواهدی که نشان دهنده تاثیر گل راعی بر OCD، محدود به تحقیقات کوچک است همچون یک تحقیق منتشر شده در مجله بین المللی داروهای روان درمانی. اگر می‌خواهید گل راعی را برای OCD مصرف کنید، ابتدا با پزشک خود صحبت کنید. گل راعی با چندین داروی معمول دیگر می‌توانند خطر خونریزی را کاهش دهند.

مدیتیشن؛ درمان طبیعی وسواس اجباریاختلال وسواس اجباری

بسیاری از افرادی که OCD دارند متوجه می‌شوند که مدیتیشن به آنها کمک می‌کند تا از محرکها اجتناب کنند یا آنها را کنترل کنند. در تحقیقی منتشر شده در مجله BMC Psychiatry، محققان کشف کردند که داوطلبانی که در مدیتیشن مشارکت داشتند، توانایی بهبود علائم اختلال وسواس جبری خود را داشتند. یک بیما گزارش کرد که او تقریبا وسواس شستن دستهایش را به کل از بین برد.

ورزشاختلال وسواس اجباری

چند تحقیق کوچکتر نشان داده که فعالیت منظم می‌تواند علائم اختلال وسواسی جبری را تسهیل کند. یک تحقیق منتشر شده در مجله پیشگیری پزشکی و سلامت عمومی، نشان داد که پیاده‌‌روی منظم علائم OCD را در ۶ هفته و یک ماه بعد کاهش می‌دهد. مطالعه دیگری که در مجله اختلالات اضطرابی منتشر شد، مشخص کرد که تمرین ایروبیک متوسط تا شدید بعد از یک هفته، وسواس اجباری را کاهش داد.

نور تراپیاختلال وسواس اجباری

نورتراپی در افرادی که مبتلا به اختلال وسواس اجباری فصلی هستند، ممکن است کمک کننده باشد. یک تحقیق موردی در مورد زنی که بیماری وی در زمستان افزایش می‌یافت، منتشر شده در مجله روانپزشکی صنعتی، نشان داد که دو ساعت نور تراپی در روز به مدت ۲ هفته باعث بهبود خلق و خوی آن زن و علائم وسواس شد. علاوه بر این، وی برای ۱۶ ماه آینده عود کردن علائم را تجربه نکرد یعنی حتی تا زمستان بعدی.

طب سوزنیاختلال وسواس اجباری

طب سوزنی یکی از قدیمی‌ترین شکلهای درمان، می‌تواند به درمان علائم اختلال وسواسی جبری با افزایش انتقال سروتونین، کمک کند. طب سوزنی شامل قرار دادن سوزنها در نقاطی خاص در طول بدن برای آزاد کردن «انرژی‌ مسدود شده»، کاهش سطوح اضطراب، آرامش ذهنی و بازگشت بدن به جریان طبیعی و سلامت مطلوب خود است. یک تحقیق منتشر شده در مجله بیماری‌های اعصاب و روان، نشان داد که گروهی که طب سوزنی را دریافت کرده‌ بودند، کاهش بیشتری در علائم OCD نسبت به افرادی داشتند که دارونما دریافت کرده بودند.

ترجمه اختصاصی توسط مجله قرمز

منبع: ریدرز دایجست