آکنه‌ از بزرگ‌ترین بدشانسی‌های زندگی است که بسیاری از مردم را در طول زندگی درگیر می‌کند و گاهی هم به یک مبارزه همیشگی تبدیل می‌شود! بیشتر افراد به دنبال درمان طبیعی آکنه هستند چون معتقدند درمان‌های دارویی و شیمیایی می‌تواند عوارضی برای بدن و حتی خود پوست داشته باشد. مواد طبیعی و داروهایی که منشاء طبیعی دارند به دلیل تطبیق پذیری بیشتر با پوست و بدن عوارض کمتری دارند و حتی ثابت شده که در بسیاری موارد بهتر و موثرتر از داروهای قوی شیمیایی عمل می‌کنند. در این مقاله اختصاصی از مجله قرمز چند روش تایید شدن و موثر برای درمان طبیعی آکنه بدون استفاده از داروهای قوی شیمیایی را به شما معرفی می‌کنیم.

استفاده از جوش شیرین

اگر یک بار جوش شیرین را روی آکنه‌های خود امتحان کرده باشید حتما به اثر جادویی آن ایمان آورده‌اید. ترکیب جوش شیرین با آب نه تنها در درمان آکنه موثر است با تمیز کردن روزنه‌های پوستی و از بین بردن جوش‌های سرسیاه از بروز آکنه نیز جلوگیری می‌کند و می‌توانید هفته‌ای یک بار آن را به عنوان ماسک صورت لایه بردار و پاک کننده به کار ببرید. همچنین هرگاه حس کردید قسمتی از پوست دچار التهاب شده و به نظر می‌رسد به زودی جوشی در آن خواهد رویید کمی خمیر جوش شیرین تهیه کنید و روی آن بمالید، فردای آن روز اثری از جوش و التهاب نخواهد بود. برای درست کردن خمیر جوش شیرین یک قاشق جوش شیرین را با یک قاشق آب ولرم ترجیحا جوشیده مخلوط کنید و روی پوست بمالید و پس از ۱۵ دقیقه بشویید. اگر در پوست شما زخم یا بریدگی وجود دارد روی آن قسمت جوش شیرین نزنید. برای درمان آکنه‌های بزرگ‌تر و شدیدتر لازم است ماسک جوش شیرین را به مدت چند روز، روی یک بار استفاده کنید و پس از هربار استفاده نیز مرطوب کننده بزنید.

درمان طبیعی آکنه با سرکه سیب

سرکه سیب یک ماده طبیعی با اثر قابض است که با متعادل کردن pH پوست در درمان آکنه نیز اثر به سزایی دارد. بنابراین اگر پوست چرب و مستعد آکنه دارید به جای پاک کننده‌های قوی که باعث خشکی و التهاب پوست می‌شوند از سرکه سیب برای درمان آکنه و متعادل کردن پوست استفاده کنید. البته به خاطر داشته باشید که سرکه سیب به طور طبیعی ماده‌ای قوی و غلیظ است و حتما باید قبل از استفاده با آب رقیق شود. یک واحد سرکه را با چهار واحد آب مخلوط کنید و با کمک پنبه روی پوست بمالید و اثر آن را مشاهده کنید.

درمان طبیعی آکنه

استفاده از زردچوبه

زردچوبه یک ماده طبیعی با اثر ضدالتهاب است و می‌تواند در درمان آکنه هم موثر باشد اما فراموش نکنید که زردچوبه رنگ زرد تندی دارد و ممکن است باعث شود پوست شما رنگ بگیرد که به سادگی هم پاک نخواهد شد به همین دلیل توصیه می‌کنیم این ماده را به عنوان بخشی از ماسک لایه بردار طبیعی خود که در ترکیب با مواد دیگر مثل ماسک رس استفاده کنید. یک ترکیب مناسب برای استفاده از زردچوبه ترکیب آن با عسل و جوی دوسر است.

استفاده از عسل

عسل با خاصیت التیام بخشی خود بهترین ماده برای درمان جای جوش و زخم ناشی از آن است. بهتر است برای درمان جوش با کمک عسل آن را با مواد دیگر ترکیب کنید، پیشنهاد ما ساخت ماسک عسل به این روش است: یک قاشق عسل را با یک قاشق آلوئه ورا و نصف قاشق آرد ترکیب کرده و یک پینچ هم زردچوبه به این ترکیب اضافه کنید و به طور یکدست روی صورت بمالید و پس از خشک شدن با آب سرد آبکشی کنید. برای اثر قابض بیشتر یک قالب یخ روی پوست قرار دهید.

درمان طبیعی آکنه

درمان طبیعی آکنه با پودر نمک

نمک آسیاب شده که دانه های ریزی (در حد دانه آرد) دارد به خوبی می‌تواند سلول‌های مرده را از سطح پوست پاکسازی کنید و مواد سمی را از روزنه‌های پوست بیرون کشیده و رطوبت پوست را متعادل کند. چنین پوستی هرگز دچار آکنه نخواهد شد و التهاب و مشکلات دیگر آن نیز از بین خواهد رفت. ساده‌ترین راه برای استفاده از نمک این است که صورت یا بدن خود را خیس کنید سپس کمی پودر نمک ریزشده را روی پوست قرار دهید و چند دقیقه صبر کنید یا اگر پوست حساسی دارید بلافاصله آبکشی کنید و اثر لایه برداری قوی آن را مشاهده کنید.

روغن درخت چای

طبق نظر کارشناسان زیبایی پوست روغن درخت چای یک ضدعفونی کننده معجزه‌گر است که با خاصیت ضدقارچی، ضدمیکروبی و ضدباکتریایی خود درمان آکنه را بسیار ساده‌تر می‌کند. برای استفاده از این روغن آن را با کمک روغن زیتون یا روغن جوجوبا رقیق کنید و مستقیم روی جوش خود بمالید.

اثر جادویی کاروفیل مایع در درمان طبیعی آکنه

حتما در کتاب علوم دبستان درباره کلروفیل خوانده‌اید، این ماده سبزرنگ در گیاهان عمل فوتوسنتز را انجام می‌دهد و حیات همه موجودات روی کره زمین به آن وابسته است. اما علم جدید ثابت کرده است که این ماده در درمان جوش‌ها نیز اثر ویژه‌ای دارد، کلروفیل با کاهش التهاب و عوارض ناشی از آن و همچنین از بین بردن باکتری‌های ایجاد کننده آکنه موجب درمان آن می‌شود. شاید در فیلم‌ها دیده باشید که افراد گیرافتاده در طبیعت از برگ له شده به عنوان مرهم زخم استفاده می‌کنند چون کلروفیل موجود در این برگ با اثر ضدالتهاب و ضدباکتری خود باعث بهبودی سریع زخم و جلوگیری از عفونت می‌شود که همین اثر را در مورد آکنه هم دارد. البته هر برگ له شده‌ای را نمی‌توان مستقیما روی جوش‌ها قرار داد چون احتمال بروز آلرژی و اتفاقات پیش بینی نشده دیگری وجود دارد به همین دلیل کلروفیل مایع دارویی است که برای درمان آکنه پیشنهاد می‌شود.

درمان طبیعی آکنه

جالب است بدانید که کروفیل مایع در تولید بیشتر کلاژن و الاستین هم نقش دارد و می‌تواند به عنوان یک داروی طبیعی ضدپیری هم به کار رود. البته این که می‌توان کلروفیل مایع را مستقیم روی پوست به کار برد یا خیر هنوز نیاز به تحقیقات بیشتری دارد اما محصولاتی که حاوی این ماده هستند می‌توانند اثر مناسبی در درمان آکنه داشته باشند البته بیشتر افراد می‌توانند کلروفیل مایع را مستقیم روی پوست خود هم به طور موضعی استفاده کنند. مشخص شده است که مصرف خوراکی کلروفیل مایع هم اثر مثبتی در بازسازی مولکول‌های DNA و جوانسازی پوست دارد اما به جای آن که پول خود را هدر دهید و داروهای گران حاوی کلروفیل تهیه کنید و آن را بنوشید می‌توانید این ماده ارزشمند را از منابعی که زمین به ما هدیه داده است یعنی سبزیجات سبزبرگ تهیه کنید. بله، مصرف خوراکی سبزیجات مثل اسفناج، کلم و کلیه گیاهان خوراکی که سبزرنگ هستند کلروفیل مورد نیاز پوست و بدن شما را تامین می‌کند و اثر مثبتی در درمان طبیعی آکنه و عوارض پوستی دیگر مثل پیری خواهد داشت.

اگر این مقاله مورد توجه شما قرار گرفت می‌توانید مقالات مشابه را در بخش زیبایی در مجله قرمز شاخه مراقبت پوست مطالعه کنید. انتقادات و پیشنهادات خود را نیز در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.

منبع: Byrdie (ترجمه‌ و تألیف اختصاصی توسط مجله قرمز)