اگر شما هم جزو آن دسته از کسانی هستید که ترس از ارتفاع دارند، می‌توانید نسبت به درمان تدریجی این ترس امیدوار باشید. درمانی که به کمک استفاده از تکنولوژی واقعیت مجازی و ترکیب آن با تکنیک تحریک مغناطیسی مغز امکان پذیر خواهد شد. به بیان ساده‌تر دانشمندان در پی استفاده از تکنولوژی‌های نوین برای از بین بردن ترس‌ها و تشویش‌هایی نظیر ترس از ارتفاع هستند. برای کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با این موضوع می‌توانید در ادامه‌ی مطلب پیش رو با مجله قرمز همراه باشید.

به تازگی جمعی از پژوهشگران دانشگاه ورزبورگ آلمان در پی یافتن پاسخی برای این پرسش برآمده‌اند که آیا ترکیب تکنولوژی واقعیت مجازی با تکنیک تحریک مغناطیسی مغز می‌تواند موجب از بین بردن تشویش و اضطراب‌های رایج در افراد مبتلا به فوبیا شود؟

راهی برای از بین بردن ترس از ارتفاع

به منظور یافتن پاسخ قانع کننده‌ای برای پرسش مذکور، پژوهشگران دانشگاه ورزبورگ آلمان اقدام به طراحی آزمایشی کردند که ۳۹ نفر در آن شرکت داشتند. افرادی که همگی به مشکل ترس از ارتفاع دچار بودند و برای سالیان طولانی با تشویش و اضطراب مربوط به آن دست و پنجه نرم می‌کردند.

پژوهشگران به کمک استفاده از تکنولوژی واقعیت مجازی افراد شرکت کننده در این آزمایش را در موقعیت‌های ویژه‌ای قرار دادند که طی آن‌ها این ترس دائمی مورد تحریک قرار می‌گرفت. در این میان روی نیمی از افرادی که در این آزمایش شرکت داشتند و به ترس از ارتفاع دچار بودند، علاوه بر درمان مبتنی بر تکنولوژی واقعیت مجازی، تکنیک تحریک مغناطیسی مغز نیز اجرا گردید. به این معنی که در طول بیست دقیقه‌ای که آن‌ها در قالب موقعیت‌های محرک مذکور قرار گرفته بودند، بخش جلویی مغز آن‌ها توسط این تکنیک مورد تحریک قرار می‌گرفت. به بیان دقیق‌تر در طول انجام این تجربه‌ی بیست دقیقه‌ای، حلقه‌ی مغناطیسی ویژه‌ای در نزدیکی سر افراد مبتلا به ترس از ارتفاع که در حال دریافت درمان مبتنی بر تکنولوژی واقعیت مجازی بودند قرار گرفت.

در واقع این حلقه‌ی مغناطیسی با تولید میدان مغناطیسی قدرتمندی که به سرعت دگرگون می‌شد، اقدام به ارسال ضربان‌های مغناطیسی به سمت جمجمه و درون مغز افراد شرکت کننده در این آزمایش (که به ترس از ارتفاع دچار بودند) می‌کرد. این در حالی بود که به نیم دیگر افراد شرکت کننده در این آزمایش محرک‌های مصنوعی و ساختگی القا شد. امری که در راستای درمان تلقینی این افراد انجام گرفت و در عمل یک درمان واقعی به شمار نمی‌رفت.

پس از پایان یافتن دو جلسه‌ی آزمایشی، آن گروه از افراد شرکت کننده در این جلسات که در کنار درمان مبتنی بر تکنولوژی واقعیت مجازی از درمان مبتنی بر تحریک مغناطیسی مغز نیز بهر‌مند شده بودند، به این نکته اعتراف کردند که این درمان تلفیقی توانسته بخش‌هایی از تشویش و اضطراب آن‌ها در زمینه‌ی ترس از ارتفاع را کاهش دهد. مهم تر از آن این‌که نتایج مثبت این آزمایش تا سه ماه بعد نیز در افراد مبتلا به ترس از ارتفاع مشاهده می‌شد.

تلاش برای درمان ترس از ارتفاع و سایر ترس‌های مشابه

نتایج این آزمایش نشان از آن دارد که می‌توان به کمک استفاده از تکنولوژی‌های نوینی نظیر تکنولوژی واقعیت مجازی و تلفیق آن با متدهای پزشکی مرسومی که پیش از این نیز در درمان بیماران مورد استفاده قرار می‌گرفت (نظیر تکنیک تحریک مغناطیسی مغز)، اقدام به طراحی روش‌های تازه‌ای برای مقابله با انواع و اقسام ترس‌ها نظیر ترس از ارتفاع نمود.

در حال حاضر بسیاری از پژوهشگران در پی استفاده از تکنولوژی واقعیت مجازی به منظور طراحی محیط‌های قابل کنترل برای درمان تشویش و اضطراب روانی بیماران هستند. محیط‌هایی که می‌توان آن‌ها را تا حد فراوانی شخص‌سازی کرد و از فواید درمانی آن‌ها بهره‌مند شد. در این میان پژوهشگران دانشگاه ورزبورگ آلمان قصد دارند این پژوهش را روی سایر ترس‌ها و تشویش‌های آشنا نیز پیاده کنند تا از حصول یا عدم حصول نتایج مشابه با آزمایش ترس از ارتفاع مطمئن شوند. به بیان دقیق‌تر آن‌ها قصد دارند در مرحله‌ی بعدی آزمایش خود، ترکیب تکنولوژی واقعیت مجازی و تکنیک تحریک مغناطیسی مغز را روی افرادی که با مشکل آراکنوفوبیا یا ترس از عنکبوت‌ها دست به گریبان هستند آزمایش کنند تا از حاصل شدن نتایجی مشابه با آزمایش مربوط به ترس از ارتفاع یا پیامدهای مغایر با آن خاطرجمع شوند.

منبع: دیجیتال ترندز (همراه با ترجمه، تالیف و ویرایش اختصاصی نویسندگان و مترجمان مجله قرمز)

در صورت تمایل می‌توانید با نظرات خود در بخش کامنت، ما را در بهبود کیفیت مطالب بخش فناوری مجله قرمز یاری کنید.