بیشتر مردم تا زمانی که به طور جدی دچار مشکلات پوستی مثل آکنه ولک نشوند درمان ‌و مراقبت پوست را جدی نمی‌گیرند درحالی که در منزل و با درمان‌های خانگی به سادگی می‌توان سلامت و زیبایی پوست را تضمین کرد. پوست بزرگ‌ترین عضو بدن شماست و آن را از عوامل خارجی، اشعه‌ها و میکروب‌ها محافظت می‌کند و مراقبت از آن اهمیت فوق‌العاده‌ای برای سلامت بدن و البته زیبایی آن دارد. در این مقاله درمان‌های خانگی و طبیعی برای داشتن پوست سالم و زیبا را مطالعه کنید.

آشنایی با مشکلات پوستی

آکنه چیست؟ اگر مشکل عمده پوست شما مانند بسیاری دیگر از مردم، جوش و آکنه است باید قبل از هرکاری همه چیز را درباره آکنه و نحوه پدید آمدن آن فرابگیرید. علت پدید آمدن آکنه این است که سطح پوست شما از فولیکول‌های مو پوشیده شده است و روزنه‌های اطراف این فولیکول‌ها ممکن است بر اثر خشک شدن سبوم (چربی طبیعی پوست) و یا نفوذ باکتری و سلول‌های مرده پوست روی آن بسته شوند و فولیکول مو ملتهب شده و آکنه ایجاد شود. آکنه روی صوورت، گردن، پشت و شانه‌ها به وجود می‌آید و شدت و درجات متفاوتی دارد که در درجات بالاتر ممکن است به کیست و آبسه و جای زخم عمیق تبدیل شود به همین دلیل ضروری است که آکنه را در مراحل اولیه بشناسید و آن را درمان کنید:

  • آکنه معمولا در دوران بلوغ و با تغییرات هورمونی در بدن آغاز می‌شود چون این هورمون‌ها ترشح سبوم را روی پوست افزایش می‌دهند.
  • مواد آرایشی به خصوص موادی که پایه چربی دارند می‌توانند آکنه را تشدید کنند.
  • جوش‌های کوچک و خفیف بدون التهاب معمولا بر اثر ترشح زیاد چربی به وجود می‌آیند و با پاکسازی مرتب پوست از بین می‌روند.
  • برای درمان آکنه‌های متوسط و شدید باید به پزشک متخصص پوست مراجعه کنید و درمان‌های خانگی در این مرحله معمولا جوابگو نیست.

لکه‌ها را بشناسید: لکه‌ها می‌توانند عوارض ناشی از آکنه و جای آن باشند، گاهی نیز تابش شدید آفتاب و یا عدم تعادل هورمونی و استفاده از قرص‌های ضدبارداری دلیل ایجاد لک‌های پوستی است. ایجاد التهاب در پوست ترشح ملانین را افزایش می‌دهد و رنگدانه‌ها در سطح آن ظاهر می‌شود و لکه‌های قهوه‌ای را به وجود می‌آورند. هرچه پوست تیره‌تر باشد احتمال بروز این لک‌ها نیز بیشتر است. برای پیشگیری از ایجاد لک‌های قهوه‌ای روی پوست از ضدآفتاب حاوی اکسید تیتانیوم و زینک استفاده کنید و ترجیحا کمتر در معرض نورآفتاب قرار بگیرید. در زمان بروز آکنه از کرم حاوی یک درصد هیدروکورتیزون استفاده کنید تا التهاب پوستی را کاهش دهد.

با پزشک مشورت کنید: اگر شدت جوش و لک‌های پوستی شما به اندازه ای است که اعتماد به نفس شما را تحت الشعاع قرار داده است لازم است با پزشک متخصص پوست مشورت کنید تا با درمان‌های لازم و موثر مثل هورمون درمانی و یا کرم‌های حاوی بنزوییل پراکساید و سالیسیلیک اسید در جهت بهبود شرایط پوست شما اقدام کند.

درمان‌های خانگی و طبیعی برای داشتن پوست سالم و زیبا

از بین بردن آکنه با درمان‌های خانگی

پوست را با پاک کننده طبیعی تمیز کنید: یک پاک کننده و درمان خانگی طبیعی و مناسب برای پوست مستعد جوش، روغن چای است. مطالعات نشان داده روغن چای اثری مشابه بنزوییل پراکساید دارد و باکتری‌ها را از بین می‌برد و اثر جانبی خاصی روی پوست ندارد. برای ساختن این پاک کننده طبیعی شما به یک چهارم پیمانه روغن کرچک، نصف پیمانه روغن هسته انگور، یک چهارم پیمانه روغن جوجوبا و ۱۵ قطره روغن چای نیاز دارید. این مواد را در یک کاسه با هم مخلوط کرده و با همزن بزنید و در یک شیشه دربسته نگهداری کنید. هربار برای پاکسازی پوست کمی از ترکیب را با نوک انگشتان خود برداشته و صورت خود را به مدت یک دقیقه با آن ماساژ دهید. سپس یک حوله تمیز را با آب داغ مرطوب کرده و روی صورت خود قرار دهید تا اینکه سرد شود. سپس با یک حوله تمیز صورت خود را پاک کنید.

التهاب پوست را با آلوئه ورا از بین ببرید: آلوئه ورا یک گیاه موثر و ضدباکتری است که خاصیت ضدالتهاب دارد و علاوه بر مرطوب کردن پوست هرگونه باکتری و التهاب آن را از بین می‌برد. برای استفاده از این ماده می‌توانید ژل طبیعی آلوئه ورا را روی صورت خود بمالید و یا از ژل‌های موجود در بازار به شرط آن که که صددرصد طبیعی باشند استفاده کنید.

ماسک لیمو و سفیده تخم مرغ بسازید: سفیده تخم مرغ خاصیت پاک کنندگی طبیعی دارد و روزنه‌های پوست را می‌بندد. لیمو نیز یک درمان خانگی برای روشن‌تر کردن و لایه‌برداری طبیعی پوست است که حاوی مقدار زیادی آلفا هیدروکسی اسید  و ویتامین سی است. برای ساختن این ماسک طبیعی برای درمان خانگی آکنه شما به یک سفیده تخم مرغ، آب نصف یک لیمو ترش نیاز دارید. سفید تخم مرغ را بزنید تا کف کند سپس آب لیمو را به آن اضافه کنید و کاملا مخلوط کنید. ماسک را روی صورت بزنید و سی دقیقه صبر کنید سپس با آب ولرم آب کشی کنید. پس از آن از مرطوب کننده استفاده کنید.

روغن جوجوبا یک مرطوب کننده طبیعی: روغن جوجوبا یک مرطوب کننده طبیعی و موثر است که می‌تواند به عنوان درمان خانگی برای پوست خشک و مستعد آکنه به کار رود. پنج قطره از این ماده را روی یک تکه پنبه بزنید و روی آکنه‌ها بمالید، این روغن بدون آن که روزنه‌های پوست را ببندد آن را مرطوب کرده و چربی پوست را تنظیم می‌کند.

پوست را شفاف و درخشان کنید: پس از انجام این مراحل برای این که پوست شما شفاف‌تر و درخشان‌تر شود ابتدا موها را با یک هدبند جمع کرده و ابتدا با آب ولرم مرطوب کنید سپس یک قاشق عسل طبیعی را به صورت یکنواخت روی پوست پخش کنید و پس از سی دقیقه بشویید.

درمان‌های خانگی و طبیعی برای داشتن پوست سالم و زیبا

درمان‌های خانگی لک‌های پوستی

ویتامین استفاده کنید: ویتامین E  و C دو ویتامین موثر در درمان لک پوستی هستند. پماد ویتامین E  می‌تواند به صورت مستقیم روی لکه‌ها استفاده شود، این کار را شب و قبل از خواب انجام دهید. می‌توانید یک قرص ویتامین E  را باز کرده و محتویات آن را روی لکه‌های پوست خود بزنید، این کار یک درمان خانگی موثر است که آنتی اکسیدان‌های ضروری پوست را تامین کرده و رنگ آن را برمی‌گرداند. ویتامین C  را نیز به صورت خوراکی و قرص مصرف کنید و یا مواد غذایی حاوی این ویتامین را در برنامه غذایی خود بگنجانید.

از محصولات طبیعی استفاده کنید: استفاده از درمان‌های خانگی و مواد طبیعی در رفع لکه‌های پوستی هم اقتصادی‌تر است و هم عوارض کمتری برای پوست شما دارد. میوه‌ها، روغن‌ها و محصولات لبنی جزو این مواد هستند:

  • روزی دوبار روغن کرچک را با حرکات چرخشی روی پوست و لکه‌های پوستی بمالید. این کار سطح پوست را روشن‌تر خواهد کرد.
  • روغن چای را مستقیما روی پوست بزنید تا آنتی اکسیدان‌های مورد نیاز برای از بین بردن رادیکال‌های آزاد و تولید کلاژن را فراهم کند.
  • کمی شیر را با پنبه روی لکه‌ها بمالید و هشت تا ده دقیقه صبر کنید و سپس بشویید. این کار را روزانه دوبار به مدت ۶ هفته تکرار کنید.
  • روی لکه‌های تیره پوست آلوئه ورا بمالید. انجام این کار روزانه دوبار رنگدانه سازی را کاهش می‌دهد.
  • آب لیمو را هرروز به مدت دو هفته روی لکه‌ها بزنید. این کار هم برای لکه‌های پوستی و هم جوش موثر است.
  • مواد طبیعی دیگری که در کاهش لکه‌های پوستی موثرند عبارتند از: آناناس، عسل، ماست، خیار، سیب زمینی، زردچوبه، پاپایا و گوجه فرنگی که بسته به حساسیت پوستی و شرایط خود می‌توانید هر کدام را انتخاب کنید.

ماسک خانگی بسازید: ماسک‌های خانگی نیز در درمان لک‌های پوستی موثر هستند و علاوه بر آن اثر آرام بخش نیز دارند. یکی دیگر از درمان‌های خانگی موثر برای لک‌های پوستی این ماسک طبیعی است: یک قاشق ذاخوری عسل را با یک قاشق غذاخوری شکر قهوه‌ای مخلوط کرده و در یک بطری تیره که نور به آن نرسد و در دمای محیط نگهداری کنید. ابتدا صورت خود را کامل بشویید و نصف قاشق غذاخوری از این ترکیب را روی پوست خیس خود بمالید و به آرامی با حرکات دورانی ماساژ دهید (آن را به اطراف چشم نزنید) سپس با آب ولرم آبکشی کرده و به آرام خشک کنید.

اگر این مقاله مورد توجه شما قرار گرفت می‌توانید مقالات مشابه را در بخش زیبایی، شاخه مراقبت پوست مطالعه کنید. اگر پیشنهاد یا انتقادی دارید در قسمت نظرات بیان کرده و ما را در جهت بهبود مطالب مجله یاری کنید.

منبع: WikiHow (ترجمه اختصاصی از مجله قرمز)