خانم‌هایی که موی فر دارند با دو انتخاب مواجه هستند، این که هربار پس از حمام کردن موها را صاف کنند و این که موهای فر طبیعی داشته باشند. گزینه اول با ابزارهای حرارتی سر و کار دارد و به مرور زمان باعث کدر شدن موها و از بین رفتن حالت طبیعی آن‌ها می‌شود طوری که چند سال بعد دیگر اثری از موهای فر طبیعی شما باقی نخواهد ماند. اما گزینه دوم اگرچه کمی جسارت و شجاعت می‌خواهد اما بهترین انتخاب برای سلامت موهای شما است. داشتن موهای فر طبیعی زیبا ساده نیست و نیاز به رعایت نکات خاصی دارد، در غیر این صورت ممکن است از این کار پشیمان شوید و مجددا سراغ سشوار و اتومو بروید. در این مقاله اختصاصی از مجله قرمز به شما می گوییم که برای داشتن موهای فر طبیعی چه کارهایی باید انجام دهید.

رسیدگی به موهای فر طبیعی زمانبر است

شاید فکر کنید داشتن موهای طبیعی به معنای کاهش هزینه و دردسر نگهداری و صاف کردن مو است و دیگر نیازی نیست وقت خود را در آرایشگاه‌ها سپری کنید یا تمام روز را اتومو به دست باشید. البته این تصور درست است و داشتن موهای طبیعی فر هزینه‌های نگهداری از آن را به مقدار قابل توجهی کاهش خواهد داد اما این به معنای متوقف شدن برنامه روتین مراقبت از مو نیست. موهای فر طبیعی هم نیاز به رسیدگی دارند و این کار به زمان نیاز خواهد داشت. کارهایی مثل شامپو زدن، شانه کردن، برس زدن، حالت دادن و کارهایی از این قبیل که همه انجام می‌دهند. پس قبل از این که تصمیم بگیرید موهای طبیعی فر خود را حفظ کنید مطمئن شوید که وقت کافی برای انجام دادن این کارها دارید و فراموش نکنید که این وقت و کارها ارزش خود را دارند چون موهای شما سالم‌تر خواهند بود و آسیب کمتری خواهند دید.

شما باید موهای خود را درست تربیت کنید!

موهای فر رفتار خاص خود را دارند و مانند موجوداتی هستند که خود صاحب حافظه و ادراک هستند. آن‌ها همان کاری را می‌کنند که خودشان دلشان می‌خواهد و نمی‌توان آن‌ها را متوقف کرد. اما شما باید راهی پیدا کنید که فر موها را کنترل کرده و آن‌ها را تربیت کنید تا مطابق میل شما رفتار کنند. به طور مثال اگر می‌خواهید فرهای شما درشت‌تر شوند شب‌ها موهای خود را بالای سر خود گرد کنید و بخوابید. با این کار موها هم فرو نمی‌روند و به مرور زمان یاد می‌گیرند که فرهای درشت‌تری باشند. اگر می‌خواهید موهایتان کمتر وز شوند از برس مو استفاده نکنید، در این صورت فرها خوش‌فرم‌تر خواهند شد. شما لازم است که در این مورد جدیت کافی به خرج دهید و به برنامه تربیتی موهای خود وفادار باشید و زندگی خود را با آن تطبیق دهید، با گذشت زمان خواهید دید که موها هم خود را با آن تطبیق داده و تربیت می‌شوند!

داشتن موهای فر طبیعی

میزان جذب رطوبت در موهای شما چگونه است؟

اصطلاح Porosity به معنای خلل و فرج است و در علم آرایش مو به الگوی جذب رطوبت توسط ساقه مو اطلاق می‌شود. هر مویی الگوی خاصی در این مورد دارد و می‌تواند جذب آب بالا، متوسط و یا کم داشته باشد. این ویژگی مشخص می‌کند که کدام نوع از محصولات مراقبت مو برای موهای شما مناسب‌تر و کاربردی‌تر هستند. اگر جدب رطوبت در موهای شما کم است یعنی ساقه مو قشر محکم و ضخیمی دارد و رطوبت را پس می‌زند اما اگر جذب آب در موهای شما زیاد است یعنی بافت مو خلل و فرج زیادی دارد که مانند اسفنج عمل می‌کند و آب را جذب می‌کند، چنین موهایی بیشتر مستعد آسیب و شکنندگی هستند. برای مشخص کردن نوع رفتار موهای خود یک دسته مو را قیچی کنید و داخل یک لیوان آب بیندازید و چند دقیقه صبر کنید، اگر موها در آب ته نشین شدند جذب آب بالایی دارند و آسیب پذیرترند اما اگر روی آب باقی بمانند جذب کمی دارند و مستحکم هستند.

برای داشتن موهای فر طبیعی شما به مرطوب کننده نیاز دارید

موهای صاف شده چربی و رطوبت را بهتر از موهای فر طبیعی در خود نگه می‌دارند چون وقتی موهای شما صاف است چربی به راحتی می‌تواند از ساقه به سمت نوک مو حرکت کند بنابراین موهای فر خشک‌تر از موهای صاف خواهند بود. اگر قصد دارید موهای خود را فر نگه دارید و صاف نکنید بهتر است به فکر رطوبت آن هم باشید و از محصولاتی که حاوی مرطوب کننده و چربی هستند روی ساقه موها استفاده کنید. به خصوص اگر محیط زندگی شما آب و هوای خشکی داشته باشد روغن‌ها، ژل‌های مرطوب کننده و محصولات مرطوب کننده برپایه آب بهترین گزینه برای شما هستند و درخشش و براقی موها را حفظ کرده و از خشک شدن ساقه مو جلوگیری می‌کنند.

داشتن موهای فر طبیعی

چیزهایی که در آشپزخانه پیدا می‌شوند هم به درد می‌خورند!

محصولات مراقبت از مو و حالت دهنده مو ارزان نیستند و خریدن مرتب این محصولات می‌تواند هزینه زیادی را به شما تحمیل کند. به جای این که حساب بانکی خود را برای این محصولات خالی کنید می‌توانید از مواد طبیعی و محصولاتی که در دسترس هستند برای زیبایی موهای طبیعی فر خود استفاده کنید. یکی از بهترین مواد طبیعی که در هر خانه ای یافت می‌شوند روغن نارگیل است. روغن نارگیل حاوی اسیدهای چرب مفیدی است که خاصیت آبرسانی قوی دارند و ساقه مو مرطوب کرده و درخشان می‌کنند. روغن آووکادو هم چنین ویژگی‌هایی را دارد و شما می‌توانید آن را مستقیما روی موهای خود استفاده کنید و از مزایای خاص آن برای داشتن موهایی زیباتر بهره ببرید. پس قبل از رفتن به خرید نگاهی به کابینت‌ها و یخچال خانه بیندازید چون همیشه چیزهای طبیعی بهتر و موثرتر و ارزانترند.

شما قرار نیست ایده‌آل و بی‌عیب و نقص باشید

همه ما موقع برنامه ریزی برای زیبایی صورت یا مو الگوهایی را در ذهن داریم که ممکن است چهره‌های مشهور یا مدل‌ها و … باشند. اما باید این حقیقت را بپذیرید که هر کسی جنس و بافت موی خاص و متفاوتی دارد که ممکن است شبیه هیچ کسی دیگری نباشد بنابراین نباید فریب الگوهایی را که رسانه‌ها معرفی می‌کنند بخورید اگر نتیجه نهایی طبیعی کردن موهای فر شما را به آن الگوی اولیه نرسانید لازم نیست ناراحت باشید، واقعیت و حالت طبیعی موهای خود را بپذیرید و سعی کنید با آن کنار بیایید، به این فکر کنید که اکنون موهای شما سالم و طبیعی است و آسیب کمتری می بیند و هر کسی تقاوت‌های خاصی دارد که باعث زیبایی منحصر به فرد او می‌شود و بی‌عیب و نقص بودن هم همیشه ایده‌آل نیست.

داشتن موهای فر طبیعی

اگر این مقاله مورد توجه شما قرار گرفت می‌توانید مقالات مشابه را در بخش زیبایی در مجله قرمز شاخه مراقبت و زیبایی مو مطالعه کنید. انتقادات و پیشنهادات خود را نیز در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.

منبع: PureWow (ترجمه‌ و تألیف اختصاصی توسط مجله قرمز)