بخشی پنهان در اینترنت با نام دیپ وب (Deep Web یا وب پنهان) و دارک وب (Dark Web) وجود دارد که بسیار گسترده‌تر از بخش‌های اینترنتی است که روزانه با آن سر و کار دارید. شاید تاکنون برای شما هم پیش آمده باشد که این دو را به اشتباه یکی بدانید و یا حتی درمورد این دو نشنیده باشید.. پس با مجله قرمز همراه باشید تا درمورد دیپ وب، دارک وب و تفاوت میان این دو بخش اینترنتی پنهان از دید افراد عادی، بیشتر بدانید.

زمانی که در حال مشاهده ایمیل‌های خود هستید، به صورت آنلاین خرید می‌کنید و یا در فیسبوک می‌گردید، درواقع درحال استفاده از بخشی از اینترنت هستید که به وب سطحی (Surface Web) و یا وب مشهود (Visible Web) معروف است.

این وب مشهود، شامل وب سایت‌هایی است که توسط موتورهای جستجوی معمولی همانند گوگل یا یاهو، ایندکس می‌شوند. بر اساس بیانیه‌ای، حداقل ۴ بیلیون صفحه وب ایندکس شده وجود دارد!

درحالی که این رقم به نظر عدد بزرگی است، اما بخش بزرگ‌تری از وب، در زیر وب سطحی قرار دارد که ایندکس نشده است. این بخش از اینترنت را دیپ وب (وب پنهان یا Deep Web) می‌نامند.

دیپ وب (Deep Web) چیست؟

پیشتر مقاله‌ای مفصل درمورد دیپ وب در مجله قرمز منتشر کردیم. حال، روشی ساده برای درک دیپ وب به شما ارائه می‌دهیم: دیپ وب درواقع داده‌های پشت فایروال‌ها (دیوارهای آتشین یا همان Firewalls) است. پایگاه‌های داده کاربران، اینترانت کسب و کارها، آرشیوهای وب، وب سایت‌هایی که نیاز به پسورد برای ورود دارند و غیره، جزوی از دیپ وب هستند.

تخمین‌هایی وجود دارد که دیپ وب، بین ۴۰۰ الی ۵۰۰ برابر بزرگتر از وب سطحی (Surface Web) است.

گاه می‌شنوید که کلمات دیپ وب (Deep Web) و دارک وب (Dark Web) به جای یکدیگر به کار می‌روند. اما در واقع این دو یک چیز نیستند! در ادامه درمورد دارک وب نیز توضیحاتی ارائه می‌کنیم تا متوجه تفاوت دیپ وب و دارک وب بشوید.

دارک وب (Dark Web) چیست؟

دارک وب (Dark Web) درواقع اشاره به مجموعه‌ای از وب سایت‌های قابل دستیابی (البته با هاست ناشناس) دارد که در دیپ وب وجود دارند.

به دلیل اینکه این وب سایت‌ها توسط موتورهای جستجوی عادی ایندکس نمی‌شوند، تنها از طریق نرم افزارهای ویژه‌ای که آدرس آی پی (IP) شما را پنهان می‌کنند، قابل دستیابی خواهد بود. متداول‌ترین نرم افزاری که برای دستیابی به دارک وب استفاده می‌شود، مرورگر Onion Browser است که با نام تور (Tor) هم شناخته می‌شود.

یکی از موارد تفاوت دیپ وب و دارک وب، این است که دارک وب بسیار کوچکتر از دیپ وب یا همان وب پنهان است و از انواع بیشماری از سایت‌ها تشکیل شده است. اما شاید دلیل محبوبیت آن، به خاطر بازارهای ناشناسی باشد که معمولاً محصولات غیر قانونی همانند مواد مخدر و یا اسلحه می‌فروشند.

بازارهای دارکنت (Darknet)

اصلی‌ترین تفاوت دیپ وب و دارک وب، وجود بازارهای دارکنت در دارک وب است. درواقع Silk Road اولین بازار ناشناسی بود که در دارک وب رونق گرفت؛ در سال ۲۰۱۱، سیلک رود (Silk Road) پلت فرمی همانند آمازون را برای فروشندگان اتخاذ نمود تا محصولاتی را از طریق بیت کوین (bitcoin) خرید و فروش کنند که واحد پول دیجیتالی غیر قابل ردیابی است. رویکرد مشتری پسند Silk Road و گمنامی تضمینی آن سبب شد که به سرعت تبدیل به وب سایتی مرجع برای قاچاق شود.

طبق اظهارات FBI، تا زمانی که در سال ۲۰۱۳، Silk Road بسته شد، بازار آن به صورت تخمینی ۱۴۰۰ فروشنده و ۹۵۷۰۷۹ کاربر ثبت شده داشت و بیش از ۱٫۲ میلیون معامله با ارزش ۲۱۴ میلیون دلار را به انجام رسانده بود.

از زمانی که Silk Road بسته شد، بازارهای قاچاق بسیاری همانند Agora (آگورا) و AlphaBay (آلفابی) در دارک وب تشکیل شدند و این کسب و کار درواقع رو به رشد است.

دارک وب (dark web) و تفاوت آن با دیپ وب

براساس مطالعاتی توسط محققین کارنگی ملون (Carnegie Mellon)، اکوسیستم بازارهای ناشناس، روزانه بیش از ۵۰۰۰۰۰ دلار درآمد دارند.

  • آیا تجربه استفاده از دیپ وب و دارک وب را داشته‌اید و درمورد تفاوت دیپ وب و دارک وب به صورت عمیق‌تر اطلاع دارید؟ تجربیات و دیدگاه‌های خود را با بخش فناوری مجله قرمز به اشتراک بگذارید.
  • اگر به قسمت پنهان وب و آنچه در آن می‌گذرد علاقمندید، شاید مایل باشید مقاله مجله قرمز درمورد دیپ وب و آنچه در وب پنهان (Deep Web) وجود دارد را نیز مورد مطالعه قرار دهید.

 

ترجمه اختصاصی مجله قرمز از مقاله‌ی Cadie Thompson

منبع: businessinsider