در این مقاله از مجله قرمز، به بررسی خواربار فروشی اینترنتی یا الکترونیکی (e-grocery) می‌پردازیم. تعریف آن، بررسی شرایط خواربارفروشی اینترنتی در دنیای امروز و نکاتی در مورد بهبود و موفقیت خواربار فروشی اینترنتی بیان خواهیم کرد.

تعریف خواربار فروشی اینترنتی

یک خواربار فروشی اینترنتی، در واقع یک شرکت آنلاین است که به تعدادی از خواربارفروشی های سنتی این امکان را می‌دهد تا محصولات خود را در دنیای اینترنتی به فروش برسانند و این خواربارفروش اینترنتی، تدارکات لازم را برای ارسال محصولات به مشتریان فراهم می‌نماید. البته ممکن است خواربارفروش اینترنتی، محصولات فروشگاه سنتی خود را نیز از طریق کانال اینترنتی به فروش برساند.

بررسی خواربار فروشی اینترنتی و شرایط آن در دنیای امروزی تجارت الکترونیک

در کشور آمریکا، خواربار فروشی اینترنتی به یک نقطه ی عطف رسیده است. تا چند سال گذشته، خواربارفروشی اینترنتی یک فعالیت پر هزینه، ویژه و متمرکز در شهرهای بزرگ بود. اما تقریباً از سال ۲۰۱۲ تا کنون، شاهد تغییراتی در این حوزه بوده ایم که بیشتر این تغییرات نیز به خاطر شرکت اینترنتی بزرگی همچون آمازون (Amazon.com) بوده است. آمازون شرکت بزرگی است و تاکنون، روش‌های زیادی را به صورت سعی و خطایی انجام داده تا چیزهای جدیدی یاد بگیرد و تجربیات بیشتری به دست آورد و بتواند از آن‌ها در رسیدن به اهداف خود استفاده نماید. این شرکت برای هر کاری، مجموعه‌ای از روش‌ها را امتحان می‌کند تا ببیند کدام بهتر می‌باشد. بخش بزرگی از پیشرفت در زمینه‌ی خرده فروشی اینترنتی، مدیون شرکتی همچون آمازون است.

خواربار فروشی اینترنتی و تغییرات آن در 20 سال گذشته

امروزه خواربار فروشی اینترنتی، اولویت استراتژیک اول برای تقریباً همه‌ی خواربار فروشی های سنتی در آمریکاست. در حالی که اگر کسی در حوالی سال‌ ۲۰۱۲ اقدام به شروع فعالیت در زمینه‌ی خواربار فروشی اینترنتی می‌کرد، بقیه در مقام نصیحت به او می‌گفتند:

این راه را ۱۰ سال پیش بسیاری از شرکت‌ها و افراد رفته‌اند و شکست خورده‌اند و شما باید از تجربیات ناموفق آن‌ها درس بگیرید نه این که خودتان نیز اشتباه آنان را تکرار کنید!

بسیاری از افراد، علت شکست پیشینیان در این زمینه را مدل کسب و کار اشتباه آن‌ها در این حوزه می‌دانند. تجربه‌های ناموفق شمار بسیاری از خواربار فروشی های اینترنتی به خصوص در اواخر دهه ی ۱۹۹۰ میلادی و سال‌های ابتدایی قرن بیستم، باعث شد تا یک ترس در بین افرادی که قصد شروع یک کسب و کار اینترنتی در حوزه‌ی خواربارفروشی دارند، به وجود بیاید؛ به طوری که اولین سوالی که هر فردی که می‌خواهد یک خواربار فروشی اینترنتی ایجاد کند بارها آن را در ذهن خود مرور می‌کند این است که: آیا من نیز مانند افراد بسیار زیادی که قبل از من دست به این کار زده اند و ناموفق بوده‌اند، شکست خواهم خورد؟

اما امروزه شرایط خواربار فروشی اینترنتی متفاوت با گذشته است. جالب است بدانید به عقیده‌ی بسیاری افراد، بریتانیا در زمینه‌ی خواربار فروشی آنلاین بهترین وضعیت را دارد و در این حوزه رشد و گستردگی بسیار زیادی نیز تا به حال داشته است. اما مدل خواربار فروشی آنلاین در آمریکا کمی متفاوت‌تر است و برخی عقیده دارند که در درازمدت، نتیجه‌ و پایداری بهتری خواهد داشت.

بعضی از خواربارفروشی های اینترنتی که در حال حاضر در آمریکا مشغول به فعالیت هستند، پروسه‌ی قیمت‌گذاری محصولات را کاملاً به عهده‌ی خواربارفروشی های سنتی گذاشته اند. همان خواربارفروشی هایی که آن ها بستری اینترنتی برای فروش محصولاتشان را فراهم آورده اند. البته این که قیمت گذاری به عهده‌ی چه کسی باشد، موضوعی است که با قرارداد ها و تعهداتی که بین خواربار فروشی اینترنتی و خواربارفروش سنتی انجام می‌گیرد، مشخص می‌گردد و مسلم است که از خواربار فروشی به خواربار فروشی دیگری متفاوت است. بسیاری از خواربارفروشی های سنتی، در این قیمت گذاری‌ها، همان قیمتی را بر روی محصولات می‌گذارند که در فروشگاه سنتی خود آن را عرضه می‌کنند. اما برخی دیگر نیز برای این‌که از پس هزینه های فروش اینترنتی برآیند، قیمت‌ها را اندکی بالاتر قرار می‌دهند تا هزینه‌های آن‌ها را پوشش دهد. اما نکته‌ی مهم اینجاست که در مورد قیمت گذاری، باید بسیار به محیط اطراف و وضعیت بازار و شرایط رقبا توجه کرد؛ در غیر این صورت به تدریج مشتریان خود را از دست خواهیم داد.

فروشگاه مواد غذایی آنلاین یا خواربار فروشی اینترنتی

دو نکته مهم درباره موفقیت خواربارفروشی های اینترنتی

۱- در صورتی که یک خواربار فروش اینترنتی، قیمت گذاری را بر عهده‌ی خواربارفروشی‌های سنتی که با آن‌ها برای فروش محصولاتشان به طور اینترنتی، همکاری می‌کند، بگذارد، اعتماد آن‌ها جلب شده و تمایل بیشتری خواهد داشت تا با خواربار فروشی اینترنتی شما همکاری درازمدت داشته باشند.

۲- اجازه دادن به خواربارفروش های سنتی برای ارتباط داشتن با مشتریانشان به هر صورتی که خودشان صلاح می‌دانند، نکته‌ی مهم دیگری است که باعث تداوم همکاری آن‌ها با فروشگاه اینترنتی شما و در نتیجه افزایش موفقیت خواربار فروشی اینترنتی شما خواهد شد.

کدام بهتر است: تحویل محصولات درب منزل مشتری یا ایجاد مکان های برداشت توسط مشتریان؟

یک خواربار فروشی اینترنتی می‌تواند سفارشات اینترنتی را درب منزل مشتریان تحویل دهد یا این که مکان هایی را برای برداشت مشتریان به صورت حضوری، در نظر بگیرد (روش Click and collect). اما سوال اینجاست: کدام روش بهتر است؟

تعداد زیادی از فروشگاه های اینترنتی، تجربه‌ی هر دو روش را داشته‌اند. اگر به طور گسترده نگاه کنیم و همه‌ی محصولات را در حیطه‌ی تجارت الکترونیک نظر بگیریم، بهتر بودن یکی از این دو روش نسبت به دیگری، بستگی به شرایط دارد. در شرایطی که یک مشتری اینترنتی امکان انتخاب بین این دو روش را دارد، اکثریت آن‌ها تمایل دارند محصول در همان روز توسط فروشگاه به آن‌ها ارسال شود. اما وابسته به این‌که چه چیزی را می‌فروشید، ممکن است آن اقلیت هم که دوست دارند محصول را با مراجعه به مکان‌هایی تحویل بگیرند، تعداد زیادی داشته باشند و در این موقعیت این موضوع اهمیت زیادی دارد. مثلاً آیا منظور شما از اکثریت، در بین ۱۰۰ نفر، ۹۰ در مقایسه با ۱۰ نفر است یا این‌که ۶۰ در مقابل۴۰ ؟ می‌بینید که صرفاً کلمه‌ی اکثریت مشتریان نمی‌تواند گزینه‌ی بهتری را بین دو روش ذکر شده برای ما مشخص کند.

خواربار فروشی اینترنتی و گزینه های تحویل محصول به مشتری ها

همچنین این موضوع به فرهنگ جامعه‌ی مورد نظر نیز بستگی دارد. مثلاً در بسیاری از شهرها، رانندگی رواج کمتری دارد و اغلب مردم پیاده روی می‌کنند. بنابراین گزینه‌ی مراجعه برای دریافت سفارشات مشتریان اینترنتی، در این شهر روش مناسب‌تری به نظر می‌رسد.

اگر بخواهیم به سوال بالا، یک جواب کلی بدهیم، به نظر می‌رسد در شرایط امروز، هر دو روش در کنار هم باید وجود داشته باشند و مشتری از بین آن‌ها انتخاب نماید. اما این جواب ممکن است در سال آینده درست نباشد و بنابراین، باید همیشه به زمان توجه کنیم و ببینیم این موضوع دارد به چه سمتی می‌رود و سپس خود را با شرایط تطبیق دهیم. انتظارات مشتریان در هر ماه و حتی هر هفته تغییراتی دارد و در این شرایط، نمی‌توان به طور قطع گفت که تا چند ماه آینده نیز وضعیت به همین منوال خواهد بود. فعلاً و در شرایط کنونی، این جواب صدق می‌کند.

ترجمه ی اختصاصی مجله قرمز / با اندک تصرف و تلخیص

بر اساس مطلبی منتشر شده در ماه مه سال ۲۰۱۷ از منبع : digitalcommerce360.com

  • برای خواندن مطالب بیشتر در مورد تجارت الکترونیک و فروشگاه های اینترنتی، پیشنهاد می‌شود به مقاله  رشد خواربار فروشی های اینترنتی رجوع کنید.
  • لطفاً اگر نظر یا پیشنهاد یا سوالی درباره ایجاد یک فروشگاه اینترنتی دارید، با ما در میان گذارید.