در این مقاله از مجله قرمز، به موضوع خواربارفروشی اینترنتی پرداخته می‌شود. منظور از خواربار، محصولات غذایی، میوه، سبزی و گوشت است که بعضی‌ها، آن را محصولات فاسدشدنی نیز می‌نامند. خواربارفروشی اینترنتی سال‌هاست که رونق چندانی ندارد و فروشگاه‌های اینترنتی زیادی – از جمله آمازون – مدت‌هاست در صددند تا تمایل به خرید مواد غذایی، میوه، سبزی و گوشت را در مشتریان اینترنتی ایجاد کنند. جدیدترین اخبار در این حوزه، به خریداری یک شرکت معتبر در زمینه‌ی عرضه‌ی خواربار با کیفیت و سالم، توسط فروشگاه اینترنتی آمازون خبر می‌دهد.

فروشگاه اینترنتی بزرگ آمازون و اقدام اخیر آن: خرید یک خرده فروش بزرگ

فروشگاه اینترنتی آمازون، اخیراً اقدامات گسترده‌ای را در حوزه‌ی خواربارفروشی‌های سنتی (آفلاین) انجام داده و زنجیره‌ای از سوپرمارکت، شامل ۴۴۴ فروشگاه را خریداری کرده است. این خرده فروشی آنلاین، که در رتبه‌بندی برترین خرده فروشی های جهان در سال ۲۰۱۷، مقام اول را دارد، به تازگی Whole Foods را به ارزش ۱۳.۷ میلیارد دلار خریده است. این قرارداد برای آمازون، یک شبکه‌ی توزیع را برای فروش خواربار فراهم می‌کند. سالهاست که آمازون در تلاش است تا مواد غذایی، میوه و سبزیجات تازه و گوشت را به صورت اینترنتی سفارش بگیرد و به دست مشتریان برساند؛ اما برعکس سایر حیطه‌های فروش محصول، تاکنون موفقیت زیادی در زمینه‌ی خواربارفروشی اینترنتی نداشته است.فروشگاه Whole Foods، نزد آمریکایی‌ها محبوبیت زیادی دارد؛ چرا که بهترین مواد غذایی ارگانیک، سالم و طبیعی را برای مشتریان فراهم می‌کند.

خرید آمازون در راستا ی هدف تبدیل شدن به یک خواربارفروشی اینترنتی بزرگ

این فروشگاه اینترنتی بزرگ، قصد فعالیت گسترده در زمینه‌ی خواربارفروشی اینترنتی را دارد و معتقد است که داشتن فضاهای فیزیکی، یک مزیت برای این کار است. شاید این فضاهای فیزیکی به آمازون در فروختن سایر محصولاتش به طور سریع‌تر، نیز کمک کند به طوری که بتواند تحویل ۵ دقیقه‌ای برای سفارشات اینترنتی داشته باشد!

بزرگ‌ترین خرید آمازون تا به حال، به سال ۲۰۱۴ برمی‌گردد؛ زمانی که این شرکت، Twitch Interactive را به قیمت ۹۷۰ میلیون دلار خریداری کرد. این خرید اخیر نیز، خریدی بزرگ محسوب می‌شود.

هر خرده فروش اینترنتی که در زمینه‌ی فروش مواد غذایی نیز فعالیت می‌کند، رقیبی علیه آمازون و اقدام اخیر آن به شمار خواهد رفت. آمازون با این خرید، فضای فیزیکی زیادی را به شبکه‌ی لجستیک و توزیع خود اضافه کرده است که باعث تقویت نیروی آن خواهد شد. این کار، به آمازون اجازه می‌دهد تا بیشتر از هر خرده فروش اینترنتی دیگری، بتواند محصولات مختلف خود را به مشتریان بفروشد.

فروشگاه Whole Foods ، نزد آمریکایی‌ها محبوبیت زیادی دارد؛

تاثیر خرید آمازون بر صنعت خواربارفروشی اینترنتی

اگرچه خرید مواد غذایی، میوه و سبزیجات و گوشت هنوز آنچنان رونقی ندارد و مشتریان زیادی از طریق اینترنتی اقدام به خرید این گونه محصولات نمی‌کنند، اما آمازون با این خرید خود، تاثیر زیادی بر روی اشتیاق مشتریان به خرید آنلاین خواربار خواهد داشت. اگر این موضوع به حقیقت بپیوندد و مشتریان نسبت به خرید اینترنتی محصولات غذایی، میوه، سبزی و گوشت تازه به صورت اینترنتی تمایل پیدا کنند، می‌توان گفت قرارداد خرید Whole Foods توسط آمازون، دومین قرارداد بزرگ در زمینه‌ی خواربار فروشی در آمریکا و چهارمین قرارداد بزرگ در زمینه‌ی خرده فروشی در آمریکا، بعد از سال ۲۰۰۱ خواهد بود.

واضح است که آمازون با خرید خود، تمایل خود برای تبدیل شدن به یک خواربارفروشی اینترنتی بزرگ را نشان داده است. فروش اینترنتی و توزیع مواد غذایی، میوه، سبزی و گوشت که از آن به عنوان خواربار یاد می‌شود، فرآیند بسیار زمان‌بری است و آمازون با همکاری Whole Foods کمی از سختی کار را کم کرده است. به طوری که قدرت تامین‌کنندگی و قدرت لجستیکی آمازون بسیار زیادتر شده است. مشتریان هم به احتمال زیاد تمایل بیشتری به خرید خواربار به صورت اینترنتی خواهد داشت چرا که برندِ Whole Foods، به ارائه‌ی با کیفیت و غذاهای ارگانیک و سالم، مشهور بوده است. در واقع گویا آمازون مشکلِ استقبال نکردن مردم نسبت به خریدن محصولات غذایی و خواربار از طریق اینترنت را ناشی از عدم اطمینان آن‌ها نسبت به کیفیت و سلامت این محصولات می‌دانسته و برای حل این مشکل، برندی را خریده که در نزد مردم به با کیفیت بودن و ارائه‌ی محصولات غذایی ارگانیک و سالم شهرت دارد.

همکاری آمازون و هل فود، در راستای رشد خواربارفروشی اینترنتی

آمازون در سال ۲۰۰۷، سرویس تحویل خواربار خود – به نام آمازون فِرِش (Amazon Fresh) – را در شهر سیاتل راه اندازی کرد و تا کنون، به شماری از بازارهای اصلی، از جمله بوستون، شیکاگو و لندن راه پیدا کرده است. اما مشکلی که آمازون در این باره داشته، کیفیتِ بد خواربار تحویل داده شده، بوده است. این نیز احتمالاً دلیل دیگری برای آمازون برای خرید شرکتی که این مشکل را نداشته باشد، بوده است.

ترجمه ی اختصاصی مجله قرمز / با اندک تصرف و تلخیص

بر اساس مطلبی منتشر شده در ماه ژون سال ۲۰۱۷ از منبع : digitalcommerce360.com

برای خواندن مطالب بیشتر در مورد خواربار فروشی آنلاین، پیشنهاد می‌شود به مقاله ی آینده‌ی خواربار فروشی‌های اینترنتی رجوع کنید. در صورتی که نظر، پیشنهاد و یا انتقادی دارید و یا با سوال مواجه هستید، در قسمت زیر با ما در میان گذارید.